אירופה סגרה בירידות שערים: אמפייר אונליין עלתה 8%

את ירידות השערים הוביל סקטור השבבים על רקע עדכון צפי המכירות של אינטל. מבין הסקטורים העולים בלט סקטור חברות הכרייה שעלו על רקע המשך העלייה במחירי המתכות. 888 החזקות ירדה ב-0.26%, באטמ ירדה ב-2.72%, אקס. טי. אל. עלתה ב-0.36%
יניב לפן |

המדדים המובילים באירופה סגרו את יום המסחר בירדות שערים. את ירידות השערים הוביל סקטור השבבים על רקע עדכון צפי המכירות של ענקית יצרניות השבבים, אינטל. מבין הסקטורים הבולטים לטובה מבחינת מתן תשואה יומית, בלט סקטור חברות הכרייה. חברות הכרייה עלו היום על רקע העלייה החדה במחירי הנחשת והעלאת מחיר היעד למתכת על ידי בית ההשקעות הגדול מריל לינץ'.

בפרנקפורט ירד היום מדד הדאקס ב-0.09% לשער של 5,282נקודות, בלונדון ירד הפוטסי ב-0.25% לשער של 5,517 נקודות, מדד היורוסטוקס ירד ב-0.27% ל-3,500 נקודות, מדד פריס ירד ב-0.19% ל-4,661 נקודות, מדד ציריך עלה ב-0.17% לשער של 7,573 נקודות.

מתוך 18 השווקים הפתוחים במערב אירופה, 12 סגרו את יום המסחר בירידות שערים.

מניות במרכז

יצרנית השבבים הגדולה בעולם, אינטל, עדכנה מוקדם יותר את תחזיות צפי המכירות שלה חרבעון הרביעי של שנת 2005. העדכון המאכזב השפיע על סקטורי השבבים בעולם כולו. Infineon, יצרנית המוליכים למחצה הגדולה באירופה, ירדה היום ב-1%. STMicroelectronics, יצרנית המוליכים למחצה השנייה בגודלה באירופה, ירדה ב-0.6%. ASML Holding, המייצרת מוצרים לשימוש בייצור שבבים ירדה ב-1.3%.

העלייה החדה במחירי המתכות בכלל והנחשת בפרט משפיעה על מניות חברות הכרייה. Anglo American, חברת הכרייה השנייה בגודלה בעולם, עלתה ב-2.3%, העלייה החדה ביותר מאז חודש מאי בשנת 1999. BHP, חברת הכרייה הגדולה בעולם, עלתה ב-0.4%.

Schering, יצרנית התרופות השלישית בגודלה בגרמניה, ירדה ב-3.2%. העיתון Financial Times Deutschland פרסם הודעה כי ייתכן והחברה תאלץ לשלם 1.2 מיליארד דולר על מנת להמשיך ולקבל זכויות בלעדיות על ייצור ה-Betaseron.

ישראליות

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ההסתדרות
צילום: דוברות ההסתדרות

הישג לגמלאי שירות המדינה: יצורפו לקרנות הרווחה

ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו על הסכם לפיו החל משנת 2026, המדינה תתקצב פעילויות רווחה, תרבות ופנאי גם לגמלאים המבוטחים בפנסיה צוברת, בתנאים זהים לגמלאי הפנסיה התקציבית


הדס ברטל |

ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו היום (ה') על הסכם קיבוצי מיוחד ופורץ דרך, המחיל את שירותי קרנות הרווחה גם על גמלאי שירות המדינה המבוטחים בפנסיה צוברת.

עד היום, נהנו רק גמלאים בפנסיה תקציבית נהנו משירותי הקרן הכוללים סבסוד פעילויות תרבות, נופש, בריאות ופנאי. ההסכם החדש קובע כי החל משנת  2026, המדינה תעביר תקציב ייעודי עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת העומד בתנאי הזכאות, ובכך תשווה את מעמדם למעמד הגמלאים הוותיקים. פנסיה תקציבית היא שיטת הפנסיה המסורתית של עובדי המדינה עד תחילת שנות ה-2000, שבה המדינה (המעסיק) מתחייבת תשלום קצבה קבועה, בהתאם לשכר ולותק, מתקציב המדינה. מאז 2003 עובדי מדינה חדשים כבר אינם נכנסים לפנסיה תקציבית אלא לפנסיה צוברת.

עיקרי ההסכם:

שוויון מלא: קרנות הרווחה יעניקו מעתה את אותם השירותים בדיוק לכלל הגמלאים, הן במסלול התקציבי והן במסלול הצובר. 

תקצוב המדינה: המדינה תקצה סכום שנתי (הצמוד למדד) עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת, בדומה למודל הקיים בפנסיה התקציבית. 

תחולה רחבה: ההסכם חל על גמלאי הדירוגים המיוצגים על ידי ההסתדרות בשירות המדינה. 


אלי גליקמן מנכל צים
צילום: שלומי יוסף

חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד

המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר אבל הדירקטוריון מנסה לקבל הצעות גם מגופים אחרים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה צים אלי גליקמן

צים ZIM Integrated Shipping Services -1.59%  , חברת הספנות הוותיקה של ישראל על המדף.  המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר שפועל בתחום הרכב, נדל"ן וספנות. אבל הדירקטוריון גם בשל לחץ מבעלי מניות מצהיר כי הוא מנסה לקבל הצעות מגופים אחרים. התקבלו הצעות - כך הודיעה צים בשבוע שעבר, גם מגופים אסטרטגיים.   

ענקיות ספנות בינלאומיות הביעו עניין ברכישת החברה, אבל ההערכה היא שהסיכוי שהמהלך יתממש נמוך מאוד. הסיבה פשוטה - צים נחשבת לנכס לאומי וביטחוני מהמעלה הראשונה, והמדינה צפויה להפעיל את כל הכלים שברשותה כדי למנוע מכירה לגורמים זרים. היא יכולה להטיל ווטו על המכירה. 

היסטורית, צים הוקמה מתוך צורך אסטרטגי,  להבטיח לישראל עצמאות ימית וסחר בטוח. עד היום, היא נתפסת כעורק חיים לאומי, במיוחד בשעת חירום. מלחמות, מגפות, משברים, כשחברות זרות הפסיקו לפעול, צים נשארה היחידה שהמשיכה להביא לישראל מזון, ציוד חיוני ותחמושת.

כמו אל על, גם צים נהנית ממעמד מיוחד לטוב ולרע, שמאפשר למדינה להטיל וטו על מהלכים אסטרטגיים באמצעות מניית זהב או רגולציה מחמירה. באל על, למשל, הוכנס בעל שליטה - משפחת רוזנברג, תחת תנאים מחייבים שהגדירו את אל על כחברת הדגל הלאומית בתעופה. בצים הסיפור יהיה דומה. מדובר בחברה הלאומית בתחום הספנות, והשליטה בה לא תעבור לידיים שעלולות שלא לשרת את האינטרסים של ישראל בשעת הצורך. צריך לזכור ש-98% מהסחר עם העולם נעשה דרך הים. 

לפי הידוע, חברות ענק הביעו עניין בצים, לרבות הפג לויד הגרמנית, ומארסק הדנית.  בהפג לויד מחזיקים גורמים מקטאר וסעודיה.