מיוחד

מאמינים לסקרים? שימו לב לנתון הבלתי נתפס הבא - ותתכוננו לדרמה ענקית

סקר Bizportal בשיתוף TRI: יש עתיד וכולנו מתחזקות על חשבון הגדולות, מי מגרדות את אחוז החסימה?
לירן סהר | (60)

כשבועיים לפני הבחירות, מפלגות המרכז מתחזקות על חשבון הליכוד והמחנה הציוני (העבודה התנועה), כך לפי סקר Bizportal בשיתוף TRI מחקרים אסטרטגיים. בסקר הנוכחי המחנה הציוני זוכה ל-24 מנדטים והליכוד ל-22, מנדט אחד פחות לכל אחת בהשוואה לסקר משבוע שעבר.

מפלגת הבית היהודי שומרת על כוחה עם 14 מנדטים ואילו יש עתיד זוכה ל-13 מנדטים, 2 מנדטים יותר מתוצאות הסקר הקודם. הרשימה הערבית המאוחדת שומרת על יציבות עם 12 מנדטים ו'כולנו' זוכה ל-9 מנדטים, מנדט אחד יותר בהשוואה לשבוע שעבר. יהדות התורה שומרת על כוחה עם 7 מנדטים מפלגת העם איתנו של אלי ישי מתחזקת במנדט. לעומת זאת מרצ נחלשת במנדט אחד ועומדת על 5 מנדטים. ישראל ביתנו וש"ס מגרדות את אחוז החסימה עם 4 מנדטים.

הנתון הבלתי נתפס: ייתכן ותוצאות סקר זה כמו גם סקרים אחרים שמפורסמים בימים אלה יהיו רחוקות מהמציאות שתיווצר ביום הבחירות, ה-17 במארס. כפי שיש עתיד הייתה הפתעת הבחירות הקודמות עם 19 מנדטים, למרות שהסקרים ניבאו לה כ-12 מנדטים, נראה שגם הפעם הסקרים צפויים לפספס ותהיה לנו הפתעה ענקית ביום הבחירות - זאת לאור השיעור האדיר של הקולות הצפים ("מתלבטים"), לא פחות מ-41% (!!).

השאלה המתחלפת השבוע הייתה: "שבועיים לפני הבחירות, האם את/ה יודע/ת בוודאות לאיזו מפלגה תצביע/י?" 57.9% יודעים בוודאות למי יצביעו, 30.9% מתלבטים בין מספר מפלגות, 10% לא יודעים למי יצביעו ו-1.2% לא יצביעו.

ד"ר אריה רותם, מנהל מקצועי ב-TRI: "שבועיים לפני הבחירות, ופחות מ-60% מהמתכוונים להצביע יודעים בוודאות למי יצביעו. ניתן לראות אפיון של קבוצה זו של יותר גברים ויותר בני 55 . ממצאי הסקר מעידים על שתי קבוצות מעניינות של מצביעים שאחת מהן מכונה "הקול הצף הרך" והשניה "הקול הצף הקשה". על הקבוצה הראשונה נמנים קרוב לשליש מהנדגמים. מדובר על קבוצה מאד גדולה שהחלטתה יכולה בסופו של דבר לקבוע את גורל הבחירות. הקבוצה השנייה שהיא קטנה יותר אך היא מאד משמעותית. מדובר על מצביעים פוטנציאליים שעדיין לא יודעים למי הם יצביעו. מדובר על פוטנציאל של יותר מ-12 מנדטים שיכול להשפיע על תוצאות הבחירות, ואפילו ליצור הפתעה".

רותם מוסיף כי "מחקרים מבחירות קודמות מעידים על כך שחלק ניכר מ"המתלבטים הקשים" נוטים להחליט ממש ברגע האחרון, ולעתים ממש מאחורי הפרגוד. מבין אלו שיודעים בוודאות למי יצביעו או שמתלבטים בין מספר מפלגות, המחנה הציוני מובילה את רשימת המפלגות ואחריה, בפער לא רב מפלגת הליכוד".

איסוף הנתונים נערך באמצעות שאלון אינטרנטי מתוך מדגם מייצג של 501 נדגמים בגילאי 18 מתוך האוכלוסייה היהודית דוברת עברית. טעות הדגימה המרבית למדגם זה היא 4.5% . הנתונים נאספו בסוף השבוע השלישי של חודש פברואר 2015.

תגובות לכתבה(60):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 43.
    אלי 09/03/2015 09:16
    הגב לתגובה זו
    אין הרבה אפשרויות צריך לבחור רק באחד משני המפלגות הגדולות....כי הם הקובעות. בוזי וציפי או ביבי מי באמת יכול מי באמת מנהיג. תשבה אחת בנימין נתניהו והליכוד.
  • 42.
    כדאי לראות ! 09/03/2015 01:57
    הגב לתגובה זו
    אלי ישי
  • 41.
    גדעון 05/03/2015 08:45
    הגב לתגובה זו
    כולם מדברים ביטחון ,להזכירכם שר הביטחון הכי טוב בעבר לוי אשכול ובעבר הקרוב עמיר פרץ, אנשים בלי הילה ובלי כריזמה לכחלון יש גלנט אך אני לא ממהר לפסול גם אותו ,
  • 40.
    אפי ספרדי 04/03/2015 16:33
    הגב לתגובה זו
    אדם ישר אמין וצנוע. בא מהעם הפשוט. מדבר רק על הבעיות האמיתיות דיור. יוקר מחיה. בנקים שעושקים אותנו.נותנים ריבית 0.01 ולוקחים 905 על הלואה.מה עשה נתניהו למען העם הזה?שבע לעולם לא יבין חלש ורעב.אנחנו במשפחה סומכים רק על כחלון.
  • 39.
    אלה 04/03/2015 13:23
    הגב לתגובה זו
    מרכז העמבים של המתבכיינים לצדק חברתי על גוויניהם השונים.
  • 38.
    ישראלי 04/03/2015 12:56
    הגב לתגובה זו
    להערכתי ולפי בדיקה שעשיתי, רוב תושבי פתח תקווה עם נתניהו. כך אני חושב גם רוב אזרחי המדינה. תהיה הפתעה גדולה. הליכוד יקח בגדול. מפלגות השמאל בתחתית.
  • 37.
    אורי 03/03/2015 12:28
    הגב לתגובה זו
    כל השאר קומבינטורים ואינטרסנטים- והמצב יהיה כפי שיהיה ואף יותר גרוע. יש עתיד תעשה פה סדר, רק תתנו לה זמן! ולא שנה ושמונה חודשים עם 40 מיליארד גירעון!!!!!!!!!!!!!!!!
  • תכפיל את מה שהוא עשה כפול ארבע, נשאר שווה אפס! 0*4=0 (ל"ת)
    צחי 03/03/2015 15:14
    הגב לתגובה זו
  • ציפיתי מלפיד והתאכזבתי עמוקות. לפיד רק דיבורים ... (ל"ת)
    ישראלי 04/03/2015 12:57
  • 36.
    f 03/03/2015 00:30
    הגב לתגובה זו
    כולנו כחלון!
  • כחלון בסדר. אבל גלנט בעייתי מאוד. תבדוק את זה. (ל"ת)
    ישראלי 04/03/2015 12:58
    הגב לתגובה זו
  • 35.
    רק ביבי. אין על ביבי. מלך ביבי. (ל"ת)
    שרה 02/03/2015 22:19
    הגב לתגובה זו
  • 34.
    דוד 02/03/2015 20:11
    הגב לתגובה זו
    ...רק לחם מקמח מלא יספק לנו שובע והרגשה טובה! כולנו לחם מקמח מלא כי הוא טוב לעם היושב בציון!!!
  • 33.
    כותרת מטומטמת כיאה למפרסם (ל"ת)
    אבי 02/03/2015 19:52
    הגב לתגובה זו
  • 32.
    יש עתיד תהיה המפלגה הגדולה בכנסת ... (ל"ת)
    בובו 02/03/2015 19:20
    הגב לתגובה זו
  • 31.
    עופר 02/03/2015 19:07
    הגב לתגובה זו
    מעבר להוצאה מיותרת של שני מיליארד שקלים בגלל אגו ופראנויה של נתניהו, האם אנחנו רוצים לחזור לממשלה של 40 שרים וסגני שרים עם תקן ושכר של שרים? שרים בלי תיק? האם אנחנו מוכנים להמשיך לצפות בהתנהגות חזירית של ה"זוג המלכותי"? האם אנחנו מוכנים להפקיד את כספנו בידי מפלגה שתשחד חרדים? שהחרדים יחזרו "לחגוג" עלינו? אנחנו נממן ונפרנס אותם? האם אנחנו רוצים להקצות מכספי משלם המסים עשרות מיליונים להתנחלויות מבודדות? האם אנחנו רוצים שוב להפקיר את ביטחוננו בידי נתניהו? "מר ביטחון" ...האם בשש השנים האחרונות חשתם בטוחים? האם אנחנו רוצים להמשיך ולהעמיק את הקרע עם הידידה הגדולה ביותר שלנו בעולם? האם אנחנו רוצים שמיטב בנינו יחפשו את עתידם בברלין מבלי יכולת לרכוש דירה פה בארץ?
  • מספיק עם ההסתה המטומטמת הזאת (ל"ת)
    רק נתניהו יכול 03/03/2015 00:20
    הגב לתגובה זו
  • 30.
    רק לא ציפי!!! (ל"ת)
    רק לא ציפי!!! 02/03/2015 19:05
    הגב לתגובה זו
  • 29.
    אל תלכו להצביע 02/03/2015 19:03
    הגב לתגובה זו
    נמאס לסדר לכל המושחתים ג'וב לשנתיים.
  • חייבים להצביע 03/03/2015 01:49
    הגב לתגובה זו
    מי שלא מצביע מחזק מפלגות אחרות שאותו אדם בכלל לא יהיה מעוניין לחזק. אותו אדם מפר את האיזון בין חלקי האוכלוסיה ומחזק מפלגות סקטוריליות. אל תשאירו את עתיד המדינה למזל, לכו להצביע!
  • 28.
    שי 02/03/2015 18:53
    הגב לתגובה זו
    הסקר שווה לפח
  • משקפים? (ל"ת)
    ציקי 04/03/2015 11:57
    הגב לתגובה זו
  • 27.
    שימו לב למה שחשוב באמת: מצביעי הליכוד בעלי השכלה נמוכה (ל"ת)
    כאילו שמישהו מופתע 02/03/2015 18:52
    הגב לתגובה זו
  • אחרי ההסתה בתקשורת 05/03/2015 09:41
    הגב לתגובה זו
    תגיד מממההה יפה כבש קטן
  • רק נתניהו יכול 03/03/2015 00:24
    הגב לתגובה זו
    רבים וטובים מחברי החכמים מבינים שרק נתניהו יכול להנהיג את העם קשה העורף הזה .... סרקו את בשרו במסרקות ברזל יסרו אותו בשוטים והעקרבים והוא ממשיך להנהיג את העם הקשה הזה ... למי שיש קצת שכל בראשו מבין שחייבים להצביע לבנימין נתניהו
  • אין ספק 02/03/2015 19:23
    הגב לתגובה זו
    גבוהה, לגודל אכזבתך, השיטה הדמוקרטית קובעת כי כולם שווים. יש עוד מחקרים. למשל, שבעלי השכלה גבוהה מקובעים הרבה יותר לחשיבה חד-ממדית ולא נוטים לשנות עמדות. אתה יודע זאת? אולי תבדוק על עצמך?
  • 26.
    כולכם חיים בסרט נהדר (ל"ת)
    פטריוט 02/03/2015 18:19
    הגב לתגובה זו
  • 25.
    מצביע בנימין נתניהו 02/03/2015 17:55
    הגב לתגובה זו
    אתם חושבים שהעם אדיוט והתן לבוזי וציפי להנהיג את המדינה...נו באמת נפלתם על הראש
  • בוז'י יוכל להמשיך לחלום להקים ממשלה עם הערבים (ל"ת)
    רק נתניהו יכול 03/03/2015 00:26
    הגב לתגובה זו
  • 24.
    שמו לב... 02/03/2015 17:53
    הגב לתגובה זו
    בנימין נתניהו ראש הממשלה הבא...
  • 23.
    לפיד,תתכונן אתה המפלגה הגדולה בכנסת!!!! (ל"ת)
    אבי 02/03/2015 17:38
    הגב לתגובה זו
  • 22.
    המתלבט 02/03/2015 17:22
    הגב לתגובה זו
    מגיבים בלי הפסקה
  • מה השכר שלהם ? ומעניין מה השכר שלך ? (ל"ת)
    שתף אותנו... בבקשה. 02/03/2015 18:05
    הגב לתגובה זו
  • 21.
    מני אבוטבול 02/03/2015 17:06
    הגב לתגובה זו
    מדוע מחלקים הקצבות מתנות חינם חשמל תרופות שניים משקפים ומאות פטורים. שישנם חצי מיליון ילדים רעבים. הם לא הצד הכלכלי החלש להיפך למי יש הסברים או שזה יתכן פשוט נעשה בצורה מחפירה.
  • 20.
    ירושלמי 02/03/2015 17:04
    הגב לתגובה זו
    על עשור של עושק האזרחים! על שיעבוד דור שלם למשכנתאות מפלצתיות! על זה שהאזרחים מונעים אוכל מילדיהם! על הפגיעה הקשה בחוסן הלאומי שלנו! על עשרות אלפי צעירים שעזבו ורק מחפשים איך לברוח מכאן! על הזלזול בתפקיד הציבורי - משרת העם, והפיכתו לקרדום לחפור בו להתעשרות וחיים על חשבון הקופה הציבורית! הלאה מפלגת השע! הלאה הליכוד! נקמת הדור הצעיר!
  • 19.
    יריב 02/03/2015 16:48
    הגב לתגובה זו
    ולפיד, בכל סקר שהתפרסם עד עתה, בדרך לאופוזיציה (כי שני הגושים יעדיפו את החרדים על פניו).
  • 18.
    חיחיחיחי 02/03/2015 16:45
    הגב לתגובה זו
    הנה לכם הג'ינגל החדש של העבודה. קחו לכם בוזי אחד בבוקר (בוזי בצרפתית זה נר) ורוצו לשלשל בשירותים כי בוזי זה עוזר.
  • 17.
    דוד אביכזר 02/03/2015 16:42
    הגב לתגובה זו
    זוג מוקיונים רוצים לנהל מדינה. אתמול ציפורה העבירה את בוזי במעבר חצייה לשעורי פיתוח קול. ציפורה מוכנה להיות ראש ממשלה מה זה מוכנה מתה לשבוע אפילו על בבבונים בספרי
  • 16.
    אלי 02/03/2015 16:41
    הגב לתגובה זו
    רחוק מהמציאות
  • 15.
    עמי אוחיון 02/03/2015 16:41
    הגב לתגובה זו
    לפי הסקר הזה העם מטומטם חד ממעית הייתכן בבקשה:שלי מירב וזוהר בהלול הצביעו בעברם לבאלד כך אמרו. ומי שם היום בראש חניין זועמי שדוגלת בהשמדת המדינה נקודה.הלאה עלק ציונים יוסי יונה כותב שצריך לסרב להתגייס לצהל,בטח החתולי הרחוב של יוסי ישמרו עליו,הלאה זה לא הכול בצמרת העבודה.הגינגית סתיו רוצה לבטל את התקווה.בטח יהיה לנו באלדי באלדי.תחליטו לבד ציבור אם זאת לא רמאות לשמה לקרוא למפלגה ציונית שכזאת כשזוהר בהלול אומר במפורש אני לא ציוני אני פלסטינאי שרוצה את המולדת בחזה. אני את דבריי סיימתי לגמרי תחליטו לבד למי להפקיד את המדינה.
  • 14.
    לא משנה לימין יש גוש חוסם נקודה (ל"ת)
    שמאלן 02/03/2015 16:40
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    מוטי 02/03/2015 16:39
    הגב לתגובה זו
    בסרטה של ענת גורן מערוץ 10, "כל אנשי הקמפיין", מצולם אייל ארד כאשר הוא אומר את המשפט הבא: "אני כמו כריש שמריח את הדם במים, לפרק את ביבי, אני רוצה להוריד אותו לגמרי. הוא מדמם לנו במים. מה עושה כריש כשמישהו מדמם במים? תוקף. הורג אותו. אז בואו נהרוג אותו. נשים לו את הרגל פה (הוא מלווה את דבריו כשאצבעות ידו לוחצות על עורק הצוואר) ונלחץ. את ביבי שונאים. יש פה הזדמנות לפרק לו את האימ-אימא של האימא שלו
  • אייל ארד מתפרנס יפה מאד מהסיפורים שלו (ל"ת)
    רק נתניהו יכול 03/03/2015 00:27
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    העם היהודי חכם 02/03/2015 16:37
    הגב לתגובה זו
    כי האזרחים מפחדים על הבית שלהם...
  • 11.
    המשפת העבודה,שלא עבד 02/03/2015 16:35
    הגב לתגובה זו
    העבודה מודיעה בצער רב על טביעתו של הליליפוטי בוזי במבושיי ציפורה בזמן הזוגיות התחלק לחור הגדול ונעלם.
  • דוד נוח 02/03/2015 16:52
    הגב לתגובה זו
    שכחתם לפיד הגדיל ועשה כמו אושלח מילדים רעבים מזרחים קצבאות והם הולכים לישון בלי צהרים והעביר בהניף יד מיד ליוצא חלציו יוצא שואה כתוספת. למי לאלו עם חצי ילד עם הכנסות רבות מהארץ ומחול בלי מבחני ההכנסה
  • חיחיחיחי 02/03/2015 16:47
    הגב לתגובה זו
    אוי חבל איך נפל וטבע במנוש של ציפורה
  • 10.
    העם יבחר בנתניהו 02/03/2015 16:35
    הגב לתגובה זו
    רק ליכוד גדול טוב ליהודים...
  • 9.
    בעזרת השם 02/03/2015 16:34
    הגב לתגובה זו
    מצביעי הליכוד יחזרו הביתה הבית הבטוח שלהם
  • 8.
    אלי 02/03/2015 16:34
    הגב לתגובה זו
    הכל סיפורים בכוונה מצבעי ביבי עובדים על הסוקרים אומרים מפלגה אחרת
  • 7.
    דר שחוח צפתי 02/03/2015 16:33
    הגב לתגובה זו
    אתמול נערך סקר של אבינו שבשמים וההפתעה הגדולה בוז הנקניק מקבל 11 מנדטים כחלון ובאנט עוברים אותו בקלות
  • 6.
    העם רוצה נתניהו 02/03/2015 16:32
    הגב לתגובה זו
    זאת הפתעה היחידה בתוצאות האמת הליכוד ינצח בגדול ...
  • 5.
    דר מפרום 02/03/2015 16:31
    הגב לתגובה זו
    הסקר של פרופסור הולצמכר משודיה נותן לליכוד 27 מנדטים לעבודה (עלק מחנה פירטים של באלד)19 מנדטים. אחרי הנאום ישנה הערכה להכפיל את המנדטים של הליכוד
  • 4.
    natush 02/03/2015 16:24
    הגב לתגובה זו
    איך מי שמחשיב את עצמו כאיש מקצוע ועיתון רציני מרשים לעצמם לפרסם כותרת כל כך בומבסטית לנתונים חלקיים המבוססים על סקר אינטרנט שכידוע משקף רק חלק מהאוכלוסייה. תמהני!!
  • 3.
    שיידי 02/03/2015 16:24
    הגב לתגובה זו
    הליכוד לא יעברו 20 מנדטים. מחנה ציוני בסביבות 25. לפיד יהיה 18
  • 2.
    הצלף 02/03/2015 16:19
    הגב לתגובה זו
    יש כאן קומבינה וודאית שלא ביבי ולא הרצוג הולכים להיות ראש הממשלה הבא או בנט או לפיד או שתיהיה כפייה על מועמד אחר מטעם הליכוד שימו לב החוק לא מחייב לתמוך באיש שעומד בראש הרשימה אפשר להבין את זה דרך המילים של לפיד כחלון וליברמן . בנט שומר על שתיקה כמובן אבל יש דיבורים על זה מאחורי הקלעים אתם תופתעו ביבי ובוגי לא יהיהו ראשי ממשלה ניגמר עידן ביבי
  • 1.
    כחלון ויש עתיד 02/03/2015 16:15
    הגב לתגובה זו
    לפיד גרם לפיטורים בכיל ויש עוד מישהו שמצביע עבורו? כחלון גרם לפיטורי עובדים בחברות הסלולר ופגע בהכנסות המדינה ממיסוי ולכן העלו את המיסים במדינה.
  • שם (ל"ת)
    אבי 02/03/2015 17:36
    הגב לתגובה זו
  • אתה מגיב בתשלום. הליכוד בלחץ (ל"ת)
    אבי 02/03/2015 17:36
    הגב לתגובה זו
  • אפי 02/03/2015 17:34
    הגב לתגובה זו
    רפורמה שאף אחד לא עשה.אל תאשים אותו בפיטורים אלא את חברות הסלולר החמדנים.כחלון עשה מה שהתבקש
ישראל כץ נתניהו רכבת ישראל
צילום: יחצ - רכבת ישראל

מבקר המדינה: נזק של 20 מיליארד שקל בשנה בגלל התחבורה הציבורית

קידום העדיפות לתחבורה ציבורית מתנהל בעצלתיים, תפקוד כושל במשרד התחבורה ויישום כושל של החלטות הממשלה. אלו הסיבות שאנחנו עומדים בפקקים
ערן סוקול |
מבקר המדינה השופט (בדימוס) יוסף חיים שפירא, פרסם הערב (ד') דו"ח ביקורת מיוחד בנושא "משבר התחבורה הציבורית". בין היתר מצביע מבקר המדינה על אובדן של כ-20 מיליארד שקל בשנה כתוצאה מתחבורה ציבורית כושלת, על צפיפות בלתי נסבלת בכבישים, על כך שקידום מתן עדיפות לתחבורה ציבורית מתנהל בעצלתיים, ליקויים קשים בפעילות ובשירות בתחבורה הציבורית, תפקוד כושל של משרד התחבורה ויישום כושל של החלטות הממשלה.  "על הממשלה והעומד בראשה לתת את הדעת לבעיה לאומית זו ולפעול להסרת חסמים שיאפשרו את ביצועם של פרויקטים תחבורתיים חשובים בלוחות זמנים סבירים", מציין המבקר.    מציאות תחבורתית קשה ומעיקה על פי ממצאי הדו"ח, תושבי ישראל מתמודדים מדי יום ביומו במציאות תחבורתית קשה ומעיקה. מבקר המדינה מבהיר כי לא מדובר רק באי נוחות, אלא במציאות אשר פוגעת בפריון העבודה, מביאה לאי-מיצוי הפוטנציאל של התוצר המקומי הגולמי ושל ההכנסות ממיסים, תורמת לזיהום האוויר ולמפגעי רעש.   כבר שני עשורים מודעת הממשלה בכלל ומשרד התחבורה והבטיחות בדרכים בפרט, לכך שמערכת תחבורה ציבורית ענפה ויעילה היא הפתרון המיטבי לבעיות התחבורה במטרופולינים ומרכיב הכרחי בצמיחה של ענפי המשק. נזק של כ-20 מיליארד שקל בשנה למשק הישראלי משרד האוצר ומשרד התחבורה טענו כבר לפני כשבע שנים על אובדן של כ-15 מיליארד שקל בשנה במונחי תוצר של שנת 2010. אם לא ייעשה שינוי, ב-2030 אומדן הפסד התוצר צפוי לגדול ל-25 מיליארד שקל לשנה מאחר שהעומסים אף צפויים להחריף מאוד בעתיד.   ואולם במשך שנים רבות ההשקעה בתחבורה הציבורית הייתה נמוכה מאוד לעומת מרבית המדינות המפותחות. במקום  זאת הושם דגש על פיתוח תשתיות התומכות בשימוש ברכב הפרטי.   הצפיפות בכבישים, פי 3.5 ביחס ל-OECD צפיפות התנועה בכבישי ישראל היא הגבוהה במדינות ה-OECD, פי 3.5 מהממוצע במדינות אלו. במשך השנים היקף השימוש בתחבורה הציבורית נותר קטן, והיקף השימוש ברכב פרטי הלך וגדל.   מבקר המדינה בחן את הנושא הן בהיבטים מערכתיים הן בהיבטים מטרופוליניים ובנוסף אף שיתף את הציבור אשר התבקש למלא שאלונים מקוונים. "יותר מ-20,000 אנשים השיבו על השאלון במלואו, והדבר מלמד על המשקל הרב שמייחס הציבור לבעיות בתחבורה הציבורית ועל הצורך המיידי בשיפור המצב", נכתב בדו"ח.   כשלים בתפקוד משרד התחבורה בפועל, משרד התחבורה אינו משמש הגורם המרכזי שמוביל את קידום ענף התחבורה הציבורית, בין היתר בגלל כשלים בתפקודו. שר התחבורה לא קידם את החלטות הממשלה שחייבו אותו לבחון הטלת אגרת גודש באמצעות תוכנית פיילוט ועיכב במשך כשלוש שנים ניסוי שנועד לבחינת תמריצים כלכליים להפחתת השימוש ברכב פרטי כחלק מההתמודדות עם הגודש בכבישים.   קידום מתן עדיפות לתחבורה ציבורית מתנהל בעצלתיים בצד תפעול יעיל של קווים ושל תעבורת נוסעים, נדרש גם מתן עדיפות בדרכים לתחבורה הציבורית על פני הרכב הפרטי. מדובר בהקצאת נתיבים מיוחדים לתחבורה ציבורית בכניסה לערים הגדולות, בהקצאת נתיבים מיוחדים בתוך הערים ומתן העדפה לתחבורה ציבורית ברמזורים. קידום התוכניות בתחום זה מתנהל בעצלתיים. רמת שירות נמוכה התלות הרבה והגוברת ברכב הפרטי היא בעיקר תוצאה של שירותי תחבורה ציבורית לא מספקים. הצפיפות בחלק גדול מאמצעי התחבורה הציבורית היא גבוהה עד בלתי נסבלת. תדירות נמוכה של קווי אוטובוסים ורכבות. זמני נסיעה ארוכים הן באוטובוסים והן ברכבות, המוגדרות מהירות אך בפועל מתנהלות כרכבות פרווריות. היעדר שילוביות מספקת בין אמצעי התחבורה הציבורית השונים. נגישות נמוכה של תחנות לחלקים גדולים יחסית באוכלוסייה.   ליקויים בפעילות מערך האוטובוסים על אף שבשנת 2017 העבירה הממשלה כ-4.8 מיליארד שקל כסובסידיה לתחום התחבורה הציבורית, העלתה הביקורת שיש חסמים משמעותיים בפיתוח שירותי האוטובוסים: מחסור בתשתיות התומכות בתחבורה הציבורית ומחסור חמור בנהגים. בנוסף נמצאו כשלים בפיקוח ובבקרה של משרד התחבורה על מפעילי האוטובוסים.   ליקויים בפעילות הרכבת התחזיות החסרות בגידול במספר הנוסעים בשנים 2013-2017, תכנון ותפקוד לקויים וקשיים בין-משרדיים, הביאו למחסור בקטרים, בקרונות ובציוד אחר. אלה גרמו לפגיעה בטיב השירות, צפיפות גבוהה בקרונות, איחורי רכבות - בעיקר בשעות השיא ולביטולי נסיעות של רכבות.   ליקויים בתכנון במשך שנים רבות הוקמו ופותחו יישובים תוך הקדשת שימת לב מזערית לתחבורה הציבורית אל היישובים ובתוכם. גם כיום התכנון הפיזי של חלק מהשכונות שמתרחבות וביישובים חדשים נעדר רכיבים חיוניים שיאפשרו הספקת שירותי תחבורה ציבורית איכותיים. כך, בתכנון השכונות אין מייחדים תשומת לב לצורך בחיבור ראוי שלהן למערכות הסעת המונים, והתכנון הפנימי שלהן אינו מותאם לצורכי התחבורה הציבורית. יישום כושל של החלטות הממשלה  בעשור האחרון, יישום כושל של החלטות הממשלה ושל הצוותים המקצועיים שעסקו בקידום תמריצים כלכליים להפחתת השימוש ברכב פרטי, מנע אפשרות לצמצם את השימוש ברכב הפרטי וממילא לצמצם את העומס בכבישים. במקום זאת נוצר תמריץ לשימוש ברכב פרטי דווקא, עקב מכלול גורמים כמו מערכת כבישים שיש בה עדיפות לרכב פרטי, מדיניות המיסוי בענף הרכב, מתן הטבות שכר לעובדים המחזיקים ברכב פרטי והיעדר תחבורה ציבורית בשבת. תגובת משרד התחבורה: "משרד התחבורה מדביק פער של עשרות שנים בהשקעות בתשתיות התחבורה בישראל, ובעיקר בתחבורה הציבורית. אולם, גם עשור של עשייה חסרת תקדים, שטרם היתה כמותה מאז קום המדינה, לא יכול לצמצם פערים של יותר מ-100 שנה, בהשוואה למדינות המתקדמות בעולם".   "המשרד נמצא בעיצומה של מהפכת התשתיות הגדולה ביותר שבוצעה אי פעם בישראל. בשנים האחרונות גדל באופן משמעותי ביותר התקציב שמשרד התחבורה משקיע בפרויקטים של התחבורה הציבורית, והוא ממשיך לגדול מדי שנה. כיום, כ-60% עד 70% מתקציב המשרד, העומד כיום על כ-17 מיליארד שקלים, מושקע בפרויקטים של תחבורה ציבורית".    "משרד התחבורה מקדם כיום פרויקטים תחבורתיים, בהיקף של יותר מ-100 מיליארד שקלים, שנועדו להתמודד עם עומסי התנועה במטרופולינים הגדולים בכלל, ובגוש דן בפרט. במסגרת זאת, משקיע המשרד עשרות מיליארדי שקלים בהקמת רשת ארצית משולבת של מסילות ברזל, מצפון הארץ ועד דרומה, תוך חיבור הפריפריה למרכז. זאת, לצד מערכות הסעת המונים ורכבות קלות, עיליות ותחתיות, המוקמות בימים אלה במטרופולינים תל אביב, ירושלים, חיפה, באר שבע ואשדוד, וצפויות לשנות מהיסוד את המציאות התחבורתית בארץ".   "במקביל, מקדם משרדנו מאות קילומטרים של נתיבים מיוחדים לתחבורה הציבורית (נתצ"ים) עירוניים ובינעירוניים, בכל רחבי הארץ. בכניסות למטרופולין תל אביב מקודמת רשת נתיבים מהירים באורך כולל של עשרות קילומטרים, שיאפשרו נסיעה מהירה וישירה של אוטובוסים ורכב ציבורי, תוך עקיפה של כל הפקקים. זאת, לצד עשרות קילומטרים של שבילי אופניים, הנסללים בימים אלה בערי גוש דן וביניהם, במסגרת פרויקט ה"אופנידן" וקידום תחבורה ירוקה".   "משרד התחבורה מקדם תכניות מהפכניות שיהפכו את ישראל למדינה מודרנית בתחום התחבורה הציבורית. ההשקעות במערך התחבורה הציבורית בשנים האחרונות, הביאו לראשונה מזה עשרות שנים, לעלייה חסרת תקדים במספר הנוסעים בתחבורה הציבורית. זאת, לאחר ירידה מתמשכת של שנים רבות".   "מבקר המדינה מציין בדוח את הגידול העצום שחל בשנים האחרונות במספר הנוסעים בתחבורה הציבורית. על פי הנתונים, בין השנים 2013-2017 חל גידול של 42% במספר הנוסעים שנסעו באוטובוסים בלבד. וזאת לדבריו, כתוצאה משורה ארוכה של פעולות שביצע משרד התחבורה. בין היתר, מדובר בהכנסת כרטיס "רב קו" לראשונה בתחבורה הציבורית והרחבתו לכל המפעילים בארץ, קידום רפורמת תעריפים שהוזילה את התעריפים בעשרות אחוזים, הפרטת קווים, גידול תקציב הסובסידיה ועוד".    "ביקורת המבקר מתייחסת לפרויקטים שלא בוצעו בעבר והשר כץ הצליח בתקופת כהונתו כשר התחבורה להוציאם לראשונה לפועל, לאחר עיכובים של שנים רבות, כמו למשל, הקמת "הנתיבים המהירים", פרויקט "מהיר לעיר" ופרויקט האכיפה האלקטרונית בנת"צים. ביקורת המבקר לגיטמית, אולם אי אפשר להתעלם מהעשייה האדירה וחסרת התקדים, שמוביל השר כץ בתחבורה בישראל בעשר השנים האחרונות".  מנכ״ל 15 דקות, ארגון צרכני התחבורה בישראל, גיל יעקב כתב בתגובה: "נוסעי התחבורה הציבורית לא מופתעים ממצאי דו"ח מבקר המדינה. מדובר בכישלון מערכתי המתמשך על פני שנים. את מחיר הזנחת התחבורה הציבורית משלמים היום כל אזרחי ישראל שתקועים בפקקים. ישראל צריכה שר תחבורה ציבורית במשרה מלאה. כזה שנוסע בתחבורה ציבורית, שמחוייב לקיצור זמני הנסיעה באוטובוסים, שיקדם הקצאת נת״צים במהירות, שיסיר את החסמים שתוקעים את פיתוח הרכבת ושיהיה מחוייב לנוסעים ולא לטקסי גזירת סרטים".