יו"ר דיימלר: "בישראל מאגר כישרונות מהגדולים בעולם"

ד"ר דיטר זטשה, יו"ר דיימלר ומרצדס, הגיע לישראל כדי לחנוך מרכז מחקר ופיתוח חדש של החברה בתל-אביב
אלי שאולי, אוטו |

"תל-אביב תשולב ברשת מרכזי החדשנות שלנו - ויש לנו תוכניות גדולות. אנו מאמינים שנקבל מכאן הרבה" - כך אמר יושב ראש קבוצת דיימלר ומנכ"ל מרצדס, ד"ר דיטר זטשה, שהגיע לתל אביב לכבוד פתיחת מרכז מחקר וחדשנות של מרצדס. "ישראל היא בין המובילות בדירוג העולמי בכל הקשור לחדשנות ולטכנולוגיה. מרכז הפיתוח בתל אביב יאפשר לדיימלר לחזק את הרשת הגלובלית שלה בכישרון וביצירתיות המאפיינים את תרבות ההיי-טק בישראל. ישראל מדורגת בין חמש המדינות המובילות בחדשנות וטכנולוגיות דיגיטליזציה, שירותי ניידות ומחשוב של מכוניות, ומחזיקה באחד מארבעת מאגרי הכישרונות הגדולים בעולם בתחום".

למרצדס 25 מרכזי מחקר ופיתוח שפרושים על פני 11 מדינות. "יש לנו מרכזי פיתוח בכל איזור זמן בעולם - דיימלר לא ישנה לעולם ואנחנו רוצים לזהות מגמות בכל מקום" - הוסיף אולה קליניוס, חבר הנהלה האחראי לנושאי מחקר ופיתוח, שהגיע לארץ לכבוד האירוע. המרכז הישראלי של מרצדס יעסיק בשלב הראשון צוות של כ-25 עובדים, שמלבד פיתוח ובדיקת פרויקטים, יטפח שיתופי פעולה עם קהילת ההי-טק הישראלית. "אנחנו עובדים תקופה ארוכה עם חברות ישראליות ולפני כמה חודשים הגענו למסקנה שאנחנו צריכים להיות כאן. אחת המטרות היא לבחון מה קורה כאן מקרוב - משיתופי פעולה מסוימים ועד רכישת חברות. יש כאן הרבה פוטנציאל".

"המדינה הזו מובילה מבחינת מיזמי סטאטראפ לנפש. יש כאן חשיבה חדשנית ואנחנו חושבים שהפרויקט הזה יביא תרומה גדולה למרצדס" מוסיף זטשה, שמסביר שהנושאים העיקריים לפיתוחים יהיו אבטחת סייבר, חיישנים, ניידות ובטיחות.

והעתיד

זטשה סיפר במפגש עם עיתונאים שעד 2025, נתח של 25% מהייצור של מרצדס יהיה של מכוניות חשמליות. גם יתר המבחר יהיה מחושמל במידה זו או אחרת, מ"היברידי עדין" עם מערכות של 48V ועד היברידי נטען-רשת. זטשה אינו חושב שמכירת המכוניות תרד עם המהפיכה האוטונומית. "כשדיימלר המציא את המכונית היא החליפה את הסוס, אבל יש היום הרבה יותר סוסים מאשר אז. אני מצפה שזה יהיה הסיפור של המכוניות". 

במרצדס מדברים רבות על תת-המותג הסביבתי-טכנולוגי EQ שיוביל את השינוי החשמלי במותג. לשאלה האם בשלב מסוים יהיה תת-המותג EQ גדול ממבחר המכוניות הרגילות של מרצדס, עונה קליניוס באופן מעניין. "זה לא משהו שיקרה בהדלקת מתג אלא באופן הדרגתי. בינתיים דיברנו על 4 דגמי EQ ועד 2022 נציג עשר מכוניות כאלה. במרצדס המבחר שלנו עומד על 40 אז הוא גדול בהרבה. והמעבר הגדול שאנחנו רואים יקרה אחרי 2030". בהקשר זה, קליניוס מאמין שפריצת הדרך הבאה בתחום המצברים תתרחש באזור 2025.

 

עוד רומז קליניוס כי EQ לא תציג מכוניות נפרדות לגמרי, אלא תתנהל כמו AMG - עם מכוניות שהינן קרובות למרכבים המוכרים. "הראנו את EQC, מכונית עם מראה אבולוציוני שרומז לאן הקו שלנו מתפתח. שפת העיצוב תהיה דומה ויהיה ברור שזה מרצדס".     

 

אחת השאלות שחוזרות היא מתי נראה מכוניות אוטונומיות שיוכלו לחצות מרכזי ערים גדולות וסואנות. "מצד אחד המכונית הקונבנציונאלית הולכת ונהיית יותר חכמה, ומצד שני אנו עובדים על הרובו-טקסי שיהיו בתפישה שונה", מסביר זטשה. "הכלים הראשונים כבר עובדים בניסוי באזורים "מוגבלים". בתחילת העשור הבא הם יתחילו לעבוד ממש בערים מסוימות באזורים מוגדרים. אנחנו משוכנעים שהרובו-טקסי יהיו יכולים להסיע מספר כפול של אנשים עם אותו מספר מכוניות וזה ישנה את התנועה. אבל מכונית אוטונומית מלאה לגמרי נראה אולי בעשור שאחרי (כלומר מ-2030 א.ש.)".

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

על ההצלחה  

מרצדס נמצאת באחת התקופות המוצלחות בתולדותיה. היא ממשיכה לגדול במכירות ורשמה שיא חדש באוקטובר. "מכרנו יותר מ-1.9 מליון מכוניות עד כה השנה, ואנחנו מובילים את שוק היוקרה" מספר זטשה.

מה סוד הקאמבק של מרצדס בשנים האחרונות?

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
דגם קונספט של מכונית הפורמולה 1 2026 של אודי (מלפנים), על רקע מכוניות מרוצים של המותג. קרדיט: אודידגם קונספט של מכונית הפורמולה 1 2026 של אודי (מלפנים), על רקע מכוניות מרוצים של המותג. קרדיט: אודי

לאחר שמרצדס פורמולה 1 הגיעה לשווי 6 מיליארד דולר, אודי חוזרת לזירה אחרי 87 שנים

לאחר התרסקות הרווח התפעולי של החברה, רכשה אודי את קבוצת סאובר, שעל בסיסה הוקמה פעילות הפורמולה 1, ובכך חוזרת לאליפות לאחר היעדרות של 87 שנה; היעד: להתמודד על האליפות עד 2030

יעקב צלאל |

אודי, יצרנית מכוניות הפרימיום הגרמנית, הנמנית על קבוצת פולקסווגן, ערכה החודש אירוע תקשורתי לרגל הצטרפות המותג לזירת הפורמולה 1 החל בעונת 2026. באירוע החגיגי הוצג העבר הספורטיבי המפואר של המותג, שהחל בעידן הנאצי עם מכוניות המרוצים של אוטו יוניון, ובמהלכו הציבו ראשי אודי מטרה למנהלי הקבוצה, התמודדות על אליפות העולם בפורמולה 1 ב-2030, העונה החמישית להשתתפות הקבוצה בסבב.

אמנם, הטקס היה חגיגי, אבל ספק אם לאודי, בדומה לשאר תעשיית הרכב הגרמנית, יש מה לחגוג בימים אלה. בשנתיים האחרונות התרסקו הביצועים הכספיים של אודי, ואם בעבר מרווח הרווח התפעולי היה בין 13% ל-15% הרי שבשנתיים האחרונות הוא הצטמק בכ-10 נקודות ויותר. לא בדיוק רקע מזהיר להצטרף לתחרות בזבוז הכסף המכונה פורמולה 1. אולם ההחלטה להצטרף לסבב, התקבלה בימים העליזים, כאשר הרווחים והמרווחים היו גבוהים והשוק הסיני הניב הכנסות ורווחים כמעט ללא מאמץ.

לפי הערכות שונות, אודי רכשה את קבוצת סאובר, שעל בסיסה מוקמת פעילות הפורמולה 1, תמורת 600 מיליון אירו, סכום לא גבוה בהתחשב בהערכות השווי האחרונות של קבוצות הפורמולה 1, אולם סכום לא נמוך כאשר סוכמה העסקה, לפני שלוש שנים. בשנים אלה ערכן של קבוצות הפורמולה 1 התפוצץ.

באותו היום שבו הציגה אודי את מכונית הפורמולה 1 באירוע במינכן, התפרסם שטוטו וולף, הבוס של קבוצת הפורמולה 1 מרצדס-AMG, ובעל שליש ממניות מרצדס-בנץ גרנד פרי., החברה שבבעלותה קבוצת הפורמולה 1, מעוניין למכור חלק מאחזקותיו בחברה, 5% ממניות החברה, לפי שווי שוק של 6 מיליארד דולר. השבוע, נערך הגרנד פרי של לאס ווגאס, ובו בזמן, אושר שהעסקה אכן יוצאת אל הפועל (אם כי הסכומים הכספיים לא פורסמו רשמית). וולף מכר 15% ממניות החברה שבבעלותו, Motorsport Investment , שאחזקתה העיקרית היא 33.3% ממניות מרצדס-בנץ גרנד פרי תמורת לפי הערכות 300 מיליון דולר. הרוכש הוא ג׳ורג׳ קורץ, המייסד והמנכ"ל של קראודסטרייק, חברת הסייבר האמריקנית, שמאז 2019 היא גם ספונסורית של קבוצת הפורמולה 1. קורץ רכש מניות בעסק שרווחיו בשנה האחרונה רשמו שיא. בהזדמנות הרכישה קורץ גם התמנה ל-"יועץ טכנולוגי" של מרצדס.

מהדו״ח הכספי לשנת 2024 של מרצדס-בנץ גרנד פרי עולה שהרווחיות שלה זינקה בחדות. ההכנסות הסתכמו ב-636 מיליון פאונד, גידול בשיעור 17%; הרווח התפעולי עמד על 160 מיליון פאונד (41%+), מרווח 25% (עליה של 4 נקודות). ףרווח הנקי הסתכם ב-120 מיליון פאונד (44%+), מרווח 19% (עליה של 4 נקודות). אלו מרווחים שבמרצדס או באודי רק יכולים לחלום עליהם. החברה גם הכריזה על דיבידנד בסך 125 מיליון פאונד.

המטוס החדש של אייר חיפה בטולוז. קרדיט: אייר חיפההמטוס החדש של אייר חיפה בטולוז. קרדיט: אייר חיפה

בלאק פריידיי: מבצע מיוחד של אייר חיפה עד יום חמישי

החברה השיקה מבצע שבו היא מציעה 30% הנחה על כל הטיסות באמצעות קוד קופון, שבעזרתו ניתן לקבל מחירים של החל מ-82 דולר עבור טיסות הלוך ושוב ללרנקה שבקפריסין, 208 שקל לאילת, 154 דולר לרודוס ו-182 דולר לטיסות הלוך ושוב לאתונה

עוזי גרסטמן |

אייר חיפה השיקה היום מבצע מיוחד לרגל הבלאק פריידיי, שבמסגרתו מציעה החברה 30% הנחה על כל טיסותיה לכל היעדים במהלך 2026. ההנחה תינתן באמצעות הזנת קוד הקופון BLACKFRIDAY30 בעת ההזמנה, והיא תקפה עד ליום חמישי הקרוב, 27 לנובמבר, ב- 23:59.

במסגרת המבצע, עם מימוש הקופון, ניתן ליהנות ממחירים של החל מ-82 דולר עבור טיסות הלוך ושוב ללרנקה שבקפריסין, 208 שקל לאילת, 154 דולר לרודוס ו-182 דולר לטיסות הלוך ושוב לאתונה. כל כרטיסי הטיסה של החברה כוללים אפשרות לשינוי או ביטול בתמורה לקרדיט עד 24 שעות לפני ההמראה, וכן תיק יד ללא תשלום. ניתן גם להוסיף טרולי, מזוודה או הושבה מראש בהתאם לצורך. ההנחה חלה על רכיב הטיסה בלבד ואינה כוללת מיסי נמל, כבודה או הושבה.

החברה קיבלה את המטוס הרביעי שלה ביום רביעי האחרון, כחלק מהרחבת צי המטוסים והיערכות לקראת פתיחת קווים ויעדים חדשים ב-2026. המטוס נמסר לחברה במפעלי היצרנית ATR בטולוז, ונחת בשבוע שעבר בנמל התעופה בחיפה, בטיסה ישירה מצרפת. בדצמבר צפוי להצטרף לצי מטוס חדש נוסף, חמישי, ובמקביל עדכנה החברה על חתימת הסכם לחכירת מטוס נוסף, שישי, שצפוי להגיע במהלך הרבעון הראשון של 2026. 

אייר חיפה ציינה בסוף ספטמבר שנה להמראת טיסת הבכורה שלה. במהלך השנה הזו הטיסה החברה כ-200 אלף נוסעים, עם תפוסה ממוצעת של 80%. לקראת תקופת החגים האחרונה החברה העריכה שתטיס כ-30 אלף נוסעים מ/אל חיפה. כחלק מהתרחבות הפעילות, החברה הודיעה גם על תגבור בקו חיפה–אילת: מסוף אוקטובר מופעלות שתי טיסות יומיות, ובתחילת 2026 מתוכננות כבר שלוש טיסות ביום. מחיר הכרטיסים מתחיל ב-149 שקל לכיוון. בנוסף, ובכפוף לאישורים, צפויות להיפתח טיסות ערב שבת מאוחרות במוצאי שבת, כדי לתת מענה למשפחות ותיירים המגיעים מהצפון ומהדרום לסופי שבוע.