יו"ר דיימלר: "בישראל מאגר כישרונות מהגדולים בעולם"

ד"ר דיטר זטשה, יו"ר דיימלר ומרצדס, הגיע לישראל כדי לחנוך מרכז מחקר ופיתוח חדש של החברה בתל-אביב
אלי שאולי, אוטו |

"תל-אביב תשולב ברשת מרכזי החדשנות שלנו - ויש לנו תוכניות גדולות. אנו מאמינים שנקבל מכאן הרבה" - כך אמר יושב ראש קבוצת דיימלר ומנכ"ל מרצדס, ד"ר דיטר זטשה, שהגיע לתל אביב לכבוד פתיחת מרכז מחקר וחדשנות של מרצדס. "ישראל היא בין המובילות בדירוג העולמי בכל הקשור לחדשנות ולטכנולוגיה. מרכז הפיתוח בתל אביב יאפשר לדיימלר לחזק את הרשת הגלובלית שלה בכישרון וביצירתיות המאפיינים את תרבות ההיי-טק בישראל. ישראל מדורגת בין חמש המדינות המובילות בחדשנות וטכנולוגיות דיגיטליזציה, שירותי ניידות ומחשוב של מכוניות, ומחזיקה באחד מארבעת מאגרי הכישרונות הגדולים בעולם בתחום".

למרצדס 25 מרכזי מחקר ופיתוח שפרושים על פני 11 מדינות. "יש לנו מרכזי פיתוח בכל איזור זמן בעולם - דיימלר לא ישנה לעולם ואנחנו רוצים לזהות מגמות בכל מקום" - הוסיף אולה קליניוס, חבר הנהלה האחראי לנושאי מחקר ופיתוח, שהגיע לארץ לכבוד האירוע. המרכז הישראלי של מרצדס יעסיק בשלב הראשון צוות של כ-25 עובדים, שמלבד פיתוח ובדיקת פרויקטים, יטפח שיתופי פעולה עם קהילת ההי-טק הישראלית. "אנחנו עובדים תקופה ארוכה עם חברות ישראליות ולפני כמה חודשים הגענו למסקנה שאנחנו צריכים להיות כאן. אחת המטרות היא לבחון מה קורה כאן מקרוב - משיתופי פעולה מסוימים ועד רכישת חברות. יש כאן הרבה פוטנציאל".

"המדינה הזו מובילה מבחינת מיזמי סטאטראפ לנפש. יש כאן חשיבה חדשנית ואנחנו חושבים שהפרויקט הזה יביא תרומה גדולה למרצדס" מוסיף זטשה, שמסביר שהנושאים העיקריים לפיתוחים יהיו אבטחת סייבר, חיישנים, ניידות ובטיחות.

והעתיד

זטשה סיפר במפגש עם עיתונאים שעד 2025, נתח של 25% מהייצור של מרצדס יהיה של מכוניות חשמליות. גם יתר המבחר יהיה מחושמל במידה זו או אחרת, מ"היברידי עדין" עם מערכות של 48V ועד היברידי נטען-רשת. זטשה אינו חושב שמכירת המכוניות תרד עם המהפיכה האוטונומית. "כשדיימלר המציא את המכונית היא החליפה את הסוס, אבל יש היום הרבה יותר סוסים מאשר אז. אני מצפה שזה יהיה הסיפור של המכוניות". 

במרצדס מדברים רבות על תת-המותג הסביבתי-טכנולוגי EQ שיוביל את השינוי החשמלי במותג. לשאלה האם בשלב מסוים יהיה תת-המותג EQ גדול ממבחר המכוניות הרגילות של מרצדס, עונה קליניוס באופן מעניין. "זה לא משהו שיקרה בהדלקת מתג אלא באופן הדרגתי. בינתיים דיברנו על 4 דגמי EQ ועד 2022 נציג עשר מכוניות כאלה. במרצדס המבחר שלנו עומד על 40 אז הוא גדול בהרבה. והמעבר הגדול שאנחנו רואים יקרה אחרי 2030". בהקשר זה, קליניוס מאמין שפריצת הדרך הבאה בתחום המצברים תתרחש באזור 2025.

 

עוד רומז קליניוס כי EQ לא תציג מכוניות נפרדות לגמרי, אלא תתנהל כמו AMG - עם מכוניות שהינן קרובות למרכבים המוכרים. "הראנו את EQC, מכונית עם מראה אבולוציוני שרומז לאן הקו שלנו מתפתח. שפת העיצוב תהיה דומה ויהיה ברור שזה מרצדס".     

 

אחת השאלות שחוזרות היא מתי נראה מכוניות אוטונומיות שיוכלו לחצות מרכזי ערים גדולות וסואנות. "מצד אחד המכונית הקונבנציונאלית הולכת ונהיית יותר חכמה, ומצד שני אנו עובדים על הרובו-טקסי שיהיו בתפישה שונה", מסביר זטשה. "הכלים הראשונים כבר עובדים בניסוי באזורים "מוגבלים". בתחילת העשור הבא הם יתחילו לעבוד ממש בערים מסוימות באזורים מוגדרים. אנחנו משוכנעים שהרובו-טקסי יהיו יכולים להסיע מספר כפול של אנשים עם אותו מספר מכוניות וזה ישנה את התנועה. אבל מכונית אוטונומית מלאה לגמרי נראה אולי בעשור שאחרי (כלומר מ-2030 א.ש.)".

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

על ההצלחה  

מרצדס נמצאת באחת התקופות המוצלחות בתולדותיה. היא ממשיכה לגדול במכירות ורשמה שיא חדש באוקטובר. "מכרנו יותר מ-1.9 מליון מכוניות עד כה השנה, ואנחנו מובילים את שוק היוקרה" מספר זטשה.

מה סוד הקאמבק של מרצדס בשנים האחרונות?

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טסלה מודל Y סטנדרט צילום: טסלהטסלה מודל Y סטנדרט צילום: טסלה

מודל 3 ב-185 אלף שקל? הטסלה הזולה מגיעה לישראל

אילון מאסק הבטיח כבר מזמן מכונית חשמלית עממית במחיר של 25 אלף דולר, אך ההבטחה הזו עדיין רחוקה מהגשמה. השבוע חשפה טסלה גרסאות מוזלות של הדגמים הפופולריים מודל 3 ומודל Y, שמחיריהן ירדו בכמה אלפי דולרים בלבד. מאחורי ההנחות הקלות מסתתר קיצוץ באבזור ובביצועים, שמעורר ספק סביב השאלה אם מדובר במהלך אמיתי כדי להנגיש את המותג לציבור רחב יותר

עוזי גרסטמן |

כבר שנים שאילון מאסק מדבר על חזון של מכונית חשמלית נגישה לכל אחד, שתימכר תמורת סביב ה-25 אלף דולר ותהפוך את טסלה ממותג יוקרה לחלק בלתי נפרד משוק הרכב ההמוני. אלא שבפועל, גם לאחר שנים של דיבורים והבטחות, החברה עדיין רחוקה מהיעד הזה. השבוע חשפה טסלה צעד ראשון בדרך, אבל זה עדיין רחוק ממהפכה: השקת גרסאות סטנדרט חדשות למודל 3 ולמודל Y, שהן למעשה גרסאות מופשטות וזולות יותר של הדגמים שכבר קיימים, עם הוזלה של כמה אלפי דולרים בלבד.

מאחורי ההוזלה עומד שינוי משמעותי בגישה: טסלה מוותרת על חלק ניכר מהאבזור שהפך את המכוניות שלה לסמל של טכנולוגיה ונוחות. הדגמים החדשים מגיעים עם מערכת הנעה אחורית בלבד ועם סוללה קטנה יותר, בנפח של 69 קוט״ש, לעומת הסוללות הגדולות שהורגלו בהן הלקוחות עד כה. כדי לשמור על מחיר נמוך יותר, הסירה החברה שורה ארוכה של תוספות - החל ממראות מתקפלות חשמלית ועד מערכת שמירת נתיב מתקדמת. גם ריפודי העור נעלמו, והוחלפו בבד פשוט. חימום המושבים מלפנים ומאחור בוטל, כמו גם כוונון ההגה החשמלי ותאורת האווירה. אפילו מערכת השמע עברה דיאטה: במקום 15 רמקולים נותרו רק שבעה, ולראשונה בדגמי טסלה אין יותר רדיו AM/FM. מסך בגודל של 8 אינץ’ שהיה מוצב לנוסעים מאחור הוסר אף הוא, וגם מערכת סינון האוויר המשוכללת שמנעה כניסת חלקיקים קטנים, איננה עוד.

גם המראה החיצוני של הדגמים הפשוטים עבר שינוי בהתאם לגישה החסכונית. פסי התאורה הדקים מלפנים ומאחור נעלמו, הגג השקוף שהעניק תחושת מרחב ובוהק באור טבעי כבר לא נכלל בדגם Y, והאפשרויות לעיצוב חיצוני צומצמו לשלושה צבעים בלבד: אפור בסיסי, לבן פנינה בתוספת תשלום של 1,000 דולר, ושחור שדורש תוספת של 1,500 דולר. הדגמים האלה מייצגים את הרצון של טסלה לשמור על עיצוב יוקרתי במראה, אך עם עלויות ייצור נמוכות יותר.

הירידה בביצועים מורגשת

במונחי ביצועים, מדובר בירידה מורגשת. מודל Y בגרסת הסטנדרט תעלה בארה"ב כ-40 אלף דולר - הפחתה של כ-11% בלבד לעומת גרסת הפרימיום. הטווח שלו לפי תקן EPA האמריקני, המחמיר מזה האירופי, מגיע ל-517 ק"מ, וההאצה מ-0 ל-97 קמ״ש נמשכת כעת 6.8 שניות, לעומת 5.4 שניות בגרסה הבכירה. המהירות המרבית נשארה ללא שינוי – 200 קמ״ש. ב-Model 3, לעומת זאת, המחיר יגיע ל-37 אלף דולר - ירידה של כ-13%. גם כאן הטווח נשאר דומה - 517 ק"מ, התאוצה ל-100 קמ"ש היא 5.8 שניות, והמהירות המרבית זהה. ההבדל הבולט הוא שהמודל 3 עדיין שומרת על גג הזכוכית המוכר, אולי כוויתור קטן מצד טסלה לטובת מי שמחפשים מעט יותר תחושת פרימיום.

ואולם למרות הצעד הזה, קשה לומר שטסלה נהפכה פתאום למותג נגיש. ההוזלה אמנם נראית על הנייר, אך היא מתקזזת כמעט לחלוטין עם ביטול הטבת המס הפדרלית לרוכשי רכב חשמלי בארה"ב, שהיתה שווה עד 7,500 דולר. בלעדיה, מחיר הרכישה הסופי של טסלה נותר דומה מאוד לזה שלפני ההוזלה, כך שהמהלך נראה יותר כמו ניסיון לשמור על רמת מכירות סבירה בשוק מאתגר מאשר כמו בשורה צרכנית אמיתית.