פחות רשתות, שוב עלייה בזום: השפעת "הסגר השקט" עלינו

דוח של קבוצת פלאפון, yes ובזק בינלאומי בחן את השימוש שלנו באפליקציות השונות בעקבות הסגר הלא רשמי שאנו נמצאים בו כעת, והיחס שלנו לחדשות. התוצאות מעניינות 
אלכסנדר כץ |

עד כמה "הסגר השקט" שאנחנו עוברים בימים אלו, שונה מהסגרים הרשמיים שהיו בשנת הקורונה הראשונה, מבחינת השימוש שלנו באפליקציות השונות? דוח השוואת הסגרים שהכינה קבוצת פלאפון, yes ובזק בינלאומי (מקבוצת בזק -0.46% ), חושף נתונים מעניינים לגבי מצבנו הנוכחי עם התפרצות האומיקרון, ומאשש את העובדה שאנחנו אכן בסגר, גם אם הממשלה לא הכריזה עליו.

קבוצת פלאפון, yes ובזק בינלאומי השוותה את השימוש של הישראלים באפליקציות השונות ובדוח היא מצביעה על ההבדלים בין הסגרים.

פייסבוק ואינסטגרם: "הסגר השקט" חסר השפעה

 

בסגר הראשון חלה ירידה גדולה יחסית במספר המשתמשים בשתי האפליקציות לעומת טרום הקורונה: 8.2% בפייסבוק ו-10.5% באינסטגרם. בסגר השני הירידה הייתה מתונה יותר (3.6% לפייסבוק ו-2.7% לאינסטגרם) ובסגר השלישי הוא כבר כמעט. הגל הנוכחי דומה יחסית לסגרים השני והשלישי בעוצמת הירידה המתונה.

 

טיקטוק: הזינוק של סגר 3 התמתן כעת

 

בסגר הראשון חלה ירידה מזערית של 0.1 במספר המשתמשים בטיקטוק אבל מאז חלה עלייה עקבית במספר המשתמשים היומי באפליקציה. בסגר השלישי כבר נרשם זינוק של 53% במספר המשתמשים לעומת טרום הקורונה. הסגר הנוכחי כמעט חסר השפעה על השימוש בטיקטוק עם עלייה של פחות מ-2% במספר המשתמשים היומי.

 

טיקטוק, שהייתה אפליקציה חדשה לפני כשנתיים עם חדירה נמוכה ועיקר השימוש בה היה על ידי בני נוער, הפכה בתקופת הקורונה ללהיט ותפסה תאוצה גם בקרב מבוגרים. אם משווים את העלייה במספר המשתמשים היומי בטיקטוק היום לעומת תקופת טרום הקורונה מגלים עלייה של 73%.

 

ווייז: פחות נוסעים, פחות משתמשים. אבל המגמה מתמתנת

 

הכבישים הכמעט ריקים מהסגר הראשון הם אמנם זיכרון רחוק, אבל אי אפשר להתעלם מכך שגם בימים אלו הכבישים הרבה פחות עמוסים, והכניסות לתל אביב קלות יחסית. אבל למצב הזה יש גם השפעה על אחת האפליקציות הכי פעילות אצלנו בסמארטפון - ווייז.

 

בסגר הראשון נרשמה ירידה של 54.2% במספר המשתמשים באפליקציית הניווט, בסגר השני הירידה התמתנה ל-36.7%, ובסגר השלישי התייצבה על 23.4% מול התקופה של לפני הקורונה. וכעת? בסגר הנוכחי נרשמה עד כה ירידה ממוצעת של 18.6% לעומת התקופה של לפני כחודש, טרום וריאנט האומיקרון.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

 

הזום זינק בסגר הראשון, וכעת עלה שוב

עם תחילת הסגר הראשון, התוודענו רוב הציבור לאפשרות לקיום פגישות וידאו באמצעות אפליקציית זום. שלושה שבועות לתוך הסגר הראשון, כבר חגגנו את ליל הסדר עם ההורים והמשפחה בצידו השני של האייפד.

מאז השימוש באפליקציה רק הלך וגבר. זה התחיל עם עלייה של מעל 3,000% במספר המשתמשים היומי בסגר הראשון, יותר מ-3,500% בסגר השני, וזינוק מטורף שך 4,260% בסגר השלישי, כל זאת לעומת תקופת טרום הקורונה.

 

בהשוואה לתקופה שלפני תחילת "הסגר השקט", חלה עלייה של כ-22% בלבד במספר המשתמשים היומי, אבל יש לכך הסבר פשוט: הזום הפך לחלק מחיינו, לכן הגידול בשימוש בו לא זינק כמו בסגרים הקודמים משום שכיום הוא כבר בשימוש מוגבר אצל רובנו. לשם השוואה, השימוש בזום ב"סגר השקט" לעומת תקופת טרום הקורונה עלה ב-3,516% והוא דומה לשימוש בתקופת הסגר השני.

 

אפליקציות אקטואליה: די עם חדשות, רוצים VOD

 

בסגר הראשון נדבקנו למסכים. בתקופה זו נרשמה עלייה של 66% בממוצע מספר שעות האקטואליה שצרכנו, ועם תדרוכים והצהרות לתקשורת של ראש הממשלה דאז נתניהו מדי ערב. בסגר השני, כשכבר ידענו יותר על הנגיף, נרשמה עלייה של 13.8% בלבד, ובסגר השלישי - עלייה של 8.1% בלבד, לעומת תקופת טרום הקורונה. הסגר הנוכחי כבר תופס אותנו מותשים וחסרי עניין עם ירידה של כ-4% בצפייה באקטואליה לעומת התקופה שלפני הסגר.

 

"אנו רואים נתונים דומים בין התקופה הנוכחית של הגל החמישי לבין מה שראינו בסגר השלישי, הדבר ניכר בהרגלי השימוש ברשתות החברתיות ובאפליקציות פופולאריות" ,אומר דרור בהט, סמנכ"ל השיווק של פלאפון yes  ובזק בינלאומי. "מהנתונים עולה שהמעבר לעבודה היברדית וקיום פגישות מרחוק, כאן כדי להישאר ואנחנו רואים זאת בביקוש ובשימוש בזום שנשאר משמעותי מאד גם בין הסגרים ומאפשר לנו ניצול מיטבי יותר של הזמן".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מאי האח הגדולמאי האח הגדול
שובר קופות

כמה מרוויח האח הגדול והאם זה חבל ההצלה של רשת 13?

האח הגדול מחזיק את רשת 13 בחיים עם רייטינג והכנסות גבוהות, אבל כשהעונה תסתיים הערוץ יחזור להפסדים כבדים; מחכים למשקיע ומה קורה בקשת?

בן פלמון |
נושאים בכתבה האח הגדול

רשת 13 במצוקה גדולה. הבעלות החולפה, הטייקון לן בלווטניק כבר לא יזרים כספים (מעבר למה שהזרים שיספיקו עד סוף השנה), והמנכ"ל שבעצם קיבל את השליטה והאחריות על הערוץ,  אמיליאנו קלמזוק מחפש משקיעים. הערוץ מפסיד בשנה מעל 120 מיליון שקל, ועם הפיטורים והצמצומים, זה כנראה ירד למתחת ל-100 מיליון שקל ועדיין, מדובר בסכום משמעותי. מעבר לזה, כדי להפוך את ההפסד לרווח, צריך השקעה של כמה מאות מיליונים בתוכניות חדשות והגדלת הרייטינג.  

הערוץ סבל מירידה ברייטינג בשנתיים האחרונות, עד שהתחילה התוכנית - "האח הגדול" בחודש מאי. תוכנית הריאליטי היא תמיד בלוקבסטר, אבל השנה היא הרבה מעל השנים הקודמות, היא חבל הצלה ענק לערוץ שמצליח לצוף בחודשים האלו. אבל הערוץ צריך הרבה יותר מכמה חודשים. הוא צריך למנף את החודשים המוצלחים להכנסת משקיעים. בינתיים זה לא מצליח, והשאלה היא אם בחודשים האלו לא נודע על משקיע מה יהיה בהמשך ולמה שמשקיעים ייכנסו כשהרייטינג יחזור לצלול?  יש שיחות, יש מתעניינים, רק שאין מישהו שבאמת רוצה בכל הכוח. כוכבי הערוץ מחפשים טייקון שישקיע ועוברים בין עשירי הארץ, רביב דרוקר שלא רוצה לאבד את ביצת הזהב (מרוויח מעל 3 מיליון שקל בשנה מהפקות ותוכניות לערוץ) היה במספר פגישות כדי לעניין עשירים, הוא ואחרים מקבלים תשובות שליליות או היסוסים גדולים. 


אם לא יגיע המשיח, הערוץ יצטרך לשנות את תמהיל התוכניות, להיות יותר "ראשים מדברים" - תוכניות בלי הפקה גדולה, אלא בעיקר מראיינים ומרואיינים שמדברים באולפן. זה זול ביחס לתוכניות ריאליטי והפקות בכלל, ולא תמיד זה רע יותר - יש תוכניות כאלו שמצליחות להביא רייטינג טוב. במקביל, הם יצטרכו לנסות למצוא את האח התאום של "האח הגדול". אם האח הגדול היה יכול להימתח עוד שלושה חודשים - המצב היה נהדר, אם ימצאו תוכנית שתצליח להתקרב לרייטינג של האח הגדול, הערוץ יוכל כנראה לשרוד.   


              תרצה כהן, האח הגדול


המספרים מאחורי האח הגדול 

האח הגדול היא תוכנית מרוויחה. על פי ההערכות הרווח לעונה הנוכחית יסתכם במעל 30 מיליון שקל, אחרי כל ההוצאות. לתקופה של 4 חודשים  זה מצוין. התוכנית, שזו עונתה ה-15, והושקה במאי האחרון בהפקת אנדמול שיין, רושמת רייטינג ממוצע של 17%-22% ומאות אלפי צופים בכל פרק, כשהיא מנצחת תוכניות מתחרות כמו "רוקדים עם כוכבים" בקשת 12 ו"הפטריוטים" בערוץ 14. הרייטינג של התוכנית נוזל לתוכניות שאחריה ומשפר את מצבם ביחס לרצועות בערוצים 12 ו-13 והוא גם מביא קהל לערוץ שצופה בתוכניות שלפיה, החדשות של הערוץ התרוממו בחודשיים האחרונים אחרי שהיו בקריסה. יש לתוכנית השפעה כוללת על הערוץ כולו.  

מאי האח הגדולמאי האח הגדול
שובר קופות

כמה מרוויח האח הגדול והאם זה חבל ההצלה של רשת 13?

האח הגדול מחזיק את רשת 13 בחיים עם רייטינג והכנסות גבוהות, אבל כשהעונה תסתיים הערוץ יחזור להפסדים כבדים; מחכים למשקיע ומה קורה בקשת?

בן פלמון |
נושאים בכתבה האח הגדול

רשת 13 במצוקה גדולה. הבעלות החולפה, הטייקון לן בלווטניק כבר לא יזרים כספים (מעבר למה שהזרים שיספיקו עד סוף השנה), והמנכ"ל שבעצם קיבל את השליטה והאחריות על הערוץ,  אמיליאנו קלמזוק מחפש משקיעים. הערוץ מפסיד בשנה מעל 120 מיליון שקל, ועם הפיטורים והצמצומים, זה כנראה ירד למתחת ל-100 מיליון שקל ועדיין, מדובר בסכום משמעותי. מעבר לזה, כדי להפוך את ההפסד לרווח, צריך השקעה של כמה מאות מיליונים בתוכניות חדשות והגדלת הרייטינג.  

הערוץ סבל מירידה ברייטינג בשנתיים האחרונות, עד שהתחילה התוכנית - "האח הגדול" בחודש מאי. תוכנית הריאליטי היא תמיד בלוקבסטר, אבל השנה היא הרבה מעל השנים הקודמות, היא חבל הצלה ענק לערוץ שמצליח לצוף בחודשים האלו. אבל הערוץ צריך הרבה יותר מכמה חודשים. הוא צריך למנף את החודשים המוצלחים להכנסת משקיעים. בינתיים זה לא מצליח, והשאלה היא אם בחודשים האלו לא נודע על משקיע מה יהיה בהמשך ולמה שמשקיעים ייכנסו כשהרייטינג יחזור לצלול?  יש שיחות, יש מתעניינים, רק שאין מישהו שבאמת רוצה בכל הכוח. כוכבי הערוץ מחפשים טייקון שישקיע ועוברים בין עשירי הארץ, רביב דרוקר שלא רוצה לאבד את ביצת הזהב (מרוויח מעל 3 מיליון שקל בשנה מהפקות ותוכניות לערוץ) היה במספר פגישות כדי לעניין עשירים, הוא ואחרים מקבלים תשובות שליליות או היסוסים גדולים. 


אם לא יגיע המשיח, הערוץ יצטרך לשנות את תמהיל התוכניות, להיות יותר "ראשים מדברים" - תוכניות בלי הפקה גדולה, אלא בעיקר מראיינים ומרואיינים שמדברים באולפן. זה זול ביחס לתוכניות ריאליטי והפקות בכלל, ולא תמיד זה רע יותר - יש תוכניות כאלו שמצליחות להביא רייטינג טוב. במקביל, הם יצטרכו לנסות למצוא את האח התאום של "האח הגדול". אם האח הגדול היה יכול להימתח עוד שלושה חודשים - המצב היה נהדר, אם ימצאו תוכנית שתצליח להתקרב לרייטינג של האח הגדול, הערוץ יוכל כנראה לשרוד.   


              תרצה כהן, האח הגדול


המספרים מאחורי האח הגדול 

האח הגדול היא תוכנית מרוויחה. על פי ההערכות הרווח לעונה הנוכחית יסתכם במעל 30 מיליון שקל, אחרי כל ההוצאות. לתקופה של 4 חודשים  זה מצוין. התוכנית, שזו עונתה ה-15, והושקה במאי האחרון בהפקת אנדמול שיין, רושמת רייטינג ממוצע של 17%-22% ומאות אלפי צופים בכל פרק, כשהיא מנצחת תוכניות מתחרות כמו "רוקדים עם כוכבים" בקשת 12 ו"הפטריוטים" בערוץ 14. הרייטינג של התוכנית נוזל לתוכניות שאחריה ומשפר את מצבם ביחס לרצועות בערוצים 12 ו-13 והוא גם מביא קהל לערוץ שצופה בתוכניות שלפיה, החדשות של הערוץ התרוממו בחודשיים האחרונים אחרי שהיו בקריסה. יש לתוכנית השפעה כוללת על הערוץ כולו.