האיש שלא סירב לפרסומות: הקמפיינים המסחריים של דייויד בואי לאורך השנים
דיוויד בואי, אחד מגדולי המוסיקאים ב-50 השנים האחרונות, סמל נצחי לאמנות, חדשנות והתחדשות, מורד ופורץ דרך, הלך היום לעולמו בגיל 69 כשהוא מותיר מאחוריו ארכיון מוסיקלי שכל תחנה בו היתה תמיד כמה צעדים לפני כולם. לא רבים יודעים זאת אך בואי מעולם לא חשש להופיע בפרסומות מסחריות. לצד הקריירה חסרת הפשרות שלו והעובדה שמעולם לא התחנף, בואי לא סרב לקידום מסחרי של מותגים, ועל פניו לא חשב שמדובר במשהו שיש לדחות בשם טוהר האמנות.
נאמן לעצמו, בואי הצליח לקיים קריירה אישית גדולה מהחיים (אפילו בחלק המצועצע שלו בשנות ה-80) לצד ההופעה בפרסומות מבלי שזה יירשם בגנותו. הוא כנראה אחד מהבודדים במעמדו שיכלו לעשות זאת - ככה זה כששנים רבות אתה נתפס כחייזר שנחת מכוכב אחר - אתה לא באמת מייחס חשיבות לכ מה שסביבך.
קריירת הפרסום של בואי חוזרת לאחור עד להתחלה ממש. הפרסומת הראשונה שלו היתה ב-1967 (שנתיים לפני שהחיים שלו השתנו עם צאת השיר Space Oddity) עבור מותג גלידות בשם LUV. את הפרסומת ביים לא אחר מאשר רידלי סקוט.
להבדיל מבואי של 1967 שכנראה היה זקוק למזומנים בתחילת דרכו, הזינוק המטאורי בקריירה השאיר אותו ממוקד במוזיקה בלבד, ומאז 1969 הוא הוציא כמה מהאלבומים הגדולים בהיסטוריה, ביניהם The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars ב-1972. רק 20 שנה מאוחר יותר, ב-1987, כשבואי קצת מעבר לשיא של 2 העשורים האחרונים ולפני המהפך המוסיקלי שיעשה בשנות ה-90, בואי משתף פעולה עם פפסי שמנסה בכל כוחה לשבור את ההגמוניה של קוקה קולה. בסופו של דבר הפרסומת לא שודרה מכיוון שבאותו הזמן בואי שהיה במסע הופעות בארה"ב הואשם שבהטרדה מינית, שממנה זוכה בסופו שלדבר.
הפרסומת לפפסי היא גם סוג של נקודת שפל מצפונית עבור בואי. זאת אחת הפעמים הבודדות שהפרסום באמת הצליח להפוך את בואי לכלי שרת שמוכן להקריב את יצירתו על מזבח קידום המכירות. בואי "מוכר" כאן את שירו Modern love לפפסי ומשנה את המילים בהתאם לסלוגן של המשקה המוגז.
- האולפן הפתוח של בועז גולן עקף את ערד ניר
- התאגיד תחרותי מתמיד עם "בואו לאכול איתי"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- התאגיד תחרותי מתמיד עם "בואו לאכול איתי"
ב-2001 וכן ב-2005 בואי כיכב בפרסומת לתחנת הרדיו האמריקאית XM המשודרת בלווין, לצד אמנים כמו סנופ דוג.
ב-2006 הוא הופיע בפרסומת מעולה למותג המים המינרליים Vittel כשזה חדר לשוק הצרפתי. בפרסומת בואי מוצג בביתו כשסביבו כל גרסאות בואי השונות מהשנים שחלפו: Ziggy Stardust, Aladdin Sane, Thin White Duke, Scary Monsters Clown ו-Diamond Dog. הסלוגן הצרפתי שמלווה את הפרסומת הוא: Chaque jour une vie nouvelle שמשמעותו "חיים חדשים בכל יום".
ב-2013, בואי השתתף בפרסומת שנראתה כהולמת את מעמדו המלכותי כשהוביל סרט קצר באורך 6:19 דקות עבור מותג האופנה היוקרתי Louis Vuitton כשהוא מבצע את השיר I'd Rather Be High.
האולפן הפתוח עם בועז גולן. קרדיט: ערוץ 14האולפן הפתוח של בועז גולן עקף את ערד ניר
לראשונה, תכנית חדשות של ערוץ 14 הצליחה להדיח את חדשות 12 מראש הטבלה; בנוסף, גם מול תוכן "איכותי", תכניות הריאליטי מספקות לצופים את צרכי הבידור באופן הטוב ביותר, ואמש ריאליטי אוכל היה בראש
סך הצופים במהדורות החדשות עולה מעט, לאחר שהציבור היה כנראה ברוויה לאחר תקופה אינטנסיבית שהצמידה את כולם למהדורות. ברמת התוצאות, דירוג המהדורות וכמות הצופים נשארה כמעט זהה, למעט ערוץ 14 שהתחזק. ועדיין, חדשות 12 עדיין מעל כולם. המהדורה המרכזית של חדשות
12 היתה במקום הראשון ועמדה על 15% רייטינג ו-356 אלף צופים, , חדשות 14 היתה עם רייטינג של 7.9% ו-194 אלף צופים. חדשות 13 נאבקת עם חדשות כאן11 על המקום השלישי, ואמש הצליחה, ועמדה על 5% רייטינג ו-119 אלף צופים. חדשות כאן 11 היו עם 4% רייטניג ו-105 אלף צופים,
מספר מכובד ותחרותי.
הריאליטי אוכל את כולם
בערב שבו משודרות שתי תכניות ריאליטי בנושא אוכל, הפריים טיים מיישר קו עם הדעה הרווחת שהריאליטי הוא פורמט מנצח. מאסטר שף הותיקה של קשת עמדה מעל כולם עם 16.2% רייטינג ו-391 אלף צופים והייתה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים אתמול. אחריה, הפטריוטים עם המיתוג החדש שמרה על כוחה עם 8.5% רייטינג ו-229 אלף צופים ואפשר לומר שהתכנית מצליחה מאד, היות ובסך כל שידורי כל הרצועות בכל הערוצים, היתה אמש התכנית השנייה הנצפית בישראל. אחריה, היה הלהיט החדש-ישן של התאגיד, הריאליטי הוותיק "בואו לאכול איתי" עם 7.2% ו-183 אלף צופים. ואילו את הרשימה סגר "חרדים, העולם האמיתי" של קשת, עם 4.9% רייטינג ו-112 אלף צופים בלבד.
ערוץ 14 עם מהפך ברצועת הצהריים
מבחינת שאר הרצועות, ניכר שגם בשאר מהדורות החדשות ישנה ירידה כוללת בכמות הצופים. בבוקר, "חדשות הבוקר" של קשת מובילה את הרצועה, עם 2.9% ו-67 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שממשיכה לצמצם פערים עם 2.3% רייטינג ו-51 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.7% רייטינג ו-39 אלף צופים בלבד.
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם יואב לימור ונסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2.3% ו-46 אלף צופים, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 2% רייטינג ו-42 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.4% רייטינג ו-28 אלף צופים בלבד.
- התאגיד תחרותי מתמיד עם "בואו לאכול איתי"
- המהדורה המרכזית של 13 בתחתית טבלת הרייטינג
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בצהריים, האולפן הפתוח של ערוץ 14 עם בועז גולן הצליח להדיח לראשונה את חדשות 12, ועמד על 2.5% רייטינג ו-52 אלף צופים, בעוד 14 בצהריים של חדשות 12 עם ערד ניר היתה עם 2.4% ו-54 אלף צופים. את הרשימה סגר "הדוח היומי" של ערוץ 13 היה עם 1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.
האולפן הפתוח עם בועז גולן. קרדיט: ערוץ 14האולפן הפתוח של בועז גולן עקף את ערד ניר
לראשונה, תכנית חדשות של ערוץ 14 הצליחה להדיח את חדשות 12 מראש הטבלה; בנוסף, גם מול תוכן "איכותי", תכניות הריאליטי מספקות לצופים את צרכי הבידור באופן הטוב ביותר, ואמש ריאליטי אוכל היה בראש
סך הצופים במהדורות החדשות עולה מעט, לאחר שהציבור היה כנראה ברוויה לאחר תקופה אינטנסיבית שהצמידה את כולם למהדורות. ברמת התוצאות, דירוג המהדורות וכמות הצופים נשארה כמעט זהה, למעט ערוץ 14 שהתחזק. ועדיין, חדשות 12 עדיין מעל כולם. המהדורה המרכזית של חדשות
12 היתה במקום הראשון ועמדה על 15% רייטינג ו-356 אלף צופים, , חדשות 14 היתה עם רייטינג של 7.9% ו-194 אלף צופים. חדשות 13 נאבקת עם חדשות כאן11 על המקום השלישי, ואמש הצליחה, ועמדה על 5% רייטינג ו-119 אלף צופים. חדשות כאן 11 היו עם 4% רייטניג ו-105 אלף צופים,
מספר מכובד ותחרותי.
הריאליטי אוכל את כולם
בערב שבו משודרות שתי תכניות ריאליטי בנושא אוכל, הפריים טיים מיישר קו עם הדעה הרווחת שהריאליטי הוא פורמט מנצח. מאסטר שף הותיקה של קשת עמדה מעל כולם עם 16.2% רייטינג ו-391 אלף צופים והייתה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים אתמול. אחריה, הפטריוטים עם המיתוג החדש שמרה על כוחה עם 8.5% רייטינג ו-229 אלף צופים ואפשר לומר שהתכנית מצליחה מאד, היות ובסך כל שידורי כל הרצועות בכל הערוצים, היתה אמש התכנית השנייה הנצפית בישראל. אחריה, היה הלהיט החדש-ישן של התאגיד, הריאליטי הוותיק "בואו לאכול איתי" עם 7.2% ו-183 אלף צופים. ואילו את הרשימה סגר "חרדים, העולם האמיתי" של קשת, עם 4.9% רייטינג ו-112 אלף צופים בלבד.
ערוץ 14 עם מהפך ברצועת הצהריים
מבחינת שאר הרצועות, ניכר שגם בשאר מהדורות החדשות ישנה ירידה כוללת בכמות הצופים. בבוקר, "חדשות הבוקר" של קשת מובילה את הרצועה, עם 2.9% ו-67 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שממשיכה לצמצם פערים עם 2.3% רייטינג ו-51 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.7% רייטינג ו-39 אלף צופים בלבד.
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם יואב לימור ונסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2.3% ו-46 אלף צופים, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 2% רייטינג ו-42 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.4% רייטינג ו-28 אלף צופים בלבד.
- התאגיד תחרותי מתמיד עם "בואו לאכול איתי"
- המהדורה המרכזית של 13 בתחתית טבלת הרייטינג
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בצהריים, האולפן הפתוח של ערוץ 14 עם בועז גולן הצליח להדיח לראשונה את חדשות 12, ועמד על 2.5% רייטינג ו-52 אלף צופים, בעוד 14 בצהריים של חדשות 12 עם ערד ניר היתה עם 2.4% ו-54 אלף צופים. את הרשימה סגר "הדוח היומי" של ערוץ 13 היה עם 1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.
