האיש שלא סירב לפרסומות: הקמפיינים המסחריים של דייויד בואי לאורך השנים
דיוויד בואי, אחד מגדולי המוסיקאים ב-50 השנים האחרונות, סמל נצחי לאמנות, חדשנות והתחדשות, מורד ופורץ דרך, הלך היום לעולמו בגיל 69 כשהוא מותיר מאחוריו ארכיון מוסיקלי שכל תחנה בו היתה תמיד כמה צעדים לפני כולם. לא רבים יודעים זאת אך בואי מעולם לא חשש להופיע בפרסומות מסחריות. לצד הקריירה חסרת הפשרות שלו והעובדה שמעולם לא התחנף, בואי לא סרב לקידום מסחרי של מותגים, ועל פניו לא חשב שמדובר במשהו שיש לדחות בשם טוהר האמנות.
נאמן לעצמו, בואי הצליח לקיים קריירה אישית גדולה מהחיים (אפילו בחלק המצועצע שלו בשנות ה-80) לצד ההופעה בפרסומות מבלי שזה יירשם בגנותו. הוא כנראה אחד מהבודדים במעמדו שיכלו לעשות זאת - ככה זה כששנים רבות אתה נתפס כחייזר שנחת מכוכב אחר - אתה לא באמת מייחס חשיבות לכ מה שסביבך.
קריירת הפרסום של בואי חוזרת לאחור עד להתחלה ממש. הפרסומת הראשונה שלו היתה ב-1967 (שנתיים לפני שהחיים שלו השתנו עם צאת השיר Space Oddity) עבור מותג גלידות בשם LUV. את הפרסומת ביים לא אחר מאשר רידלי סקוט.
להבדיל מבואי של 1967 שכנראה היה זקוק למזומנים בתחילת דרכו, הזינוק המטאורי בקריירה השאיר אותו ממוקד במוזיקה בלבד, ומאז 1969 הוא הוציא כמה מהאלבומים הגדולים בהיסטוריה, ביניהם The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars ב-1972. רק 20 שנה מאוחר יותר, ב-1987, כשבואי קצת מעבר לשיא של 2 העשורים האחרונים ולפני המהפך המוסיקלי שיעשה בשנות ה-90, בואי משתף פעולה עם פפסי שמנסה בכל כוחה לשבור את ההגמוניה של קוקה קולה. בסופו של דבר הפרסומת לא שודרה מכיוון שבאותו הזמן בואי שהיה במסע הופעות בארה"ב הואשם שבהטרדה מינית, שממנה זוכה בסופו שלדבר.
הפרסומת לפפסי היא גם סוג של נקודת שפל מצפונית עבור בואי. זאת אחת הפעמים הבודדות שהפרסום באמת הצליח להפוך את בואי לכלי שרת שמוכן להקריב את יצירתו על מזבח קידום המכירות. בואי "מוכר" כאן את שירו Modern love לפפסי ומשנה את המילים בהתאם לסלוגן של המשקה המוגז.
- המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12
- השידור הציבורי בבעיית רייטינג: חדשות כאן11 עם פחות מ-60 אלף צופים
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12
ב-2001 וכן ב-2005 בואי כיכב בפרסומת לתחנת הרדיו האמריקאית XM המשודרת בלווין, לצד אמנים כמו סנופ דוג.
ב-2006 הוא הופיע בפרסומת מעולה למותג המים המינרליים Vittel כשזה חדר לשוק הצרפתי. בפרסומת בואי מוצג בביתו כשסביבו כל גרסאות בואי השונות מהשנים שחלפו: Ziggy Stardust, Aladdin Sane, Thin White Duke, Scary Monsters Clown ו-Diamond Dog. הסלוגן הצרפתי שמלווה את הפרסומת הוא: Chaque jour une vie nouvelle שמשמעותו "חיים חדשים בכל יום".
ב-2013, בואי השתתף בפרסומת שנראתה כהולמת את מעמדו המלכותי כשהוביל סרט קצר באורך 6:19 דקות עבור מותג האופנה היוקרתי Louis Vuitton כשהוא מבצע את השיר I'd Rather Be High.

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12
מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה
באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים.
ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים.
פריים טיים ועוד
בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים.
חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.
- השידור הציבורי בבעיית רייטינג: חדשות כאן11 עם פחות מ-60 אלף צופים
- אפילו מאסטר שף לא עוצרת את האח הגדול; חדשות התאגיד עם 50 אלף צופים בלבד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים.

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12
מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה
באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים.
ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים.
פריים טיים ועוד
בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים.
חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.
- השידור הציבורי בבעיית רייטינג: חדשות כאן11 עם פחות מ-60 אלף צופים
- אפילו מאסטר שף לא עוצרת את האח הגדול; חדשות התאגיד עם 50 אלף צופים בלבד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים.