דייויד בואי. פרסומת ל'לואי ויטון'
צילום: יח"צ
TV

האיש שלא סירב לפרסומות: הקמפיינים המסחריים של דייויד בואי לאורך השנים

בואי הוא כנראה אחד מהבודדים שנחשבו לגדולים מהחיים ובכל זאת הופיע בפרסומות מבלי שזה יירשם בגנותו - ככה זה כששנים רבות אתה נתפס כחייזר שנחת מכוכב אחר - אתה לא באמת מייחס חשיבות לכ מה שסביבך
משה בנימין |

דיוויד בואי, אחד מגדולי המוסיקאים ב-50 השנים האחרונות, סמל נצחי לאמנות, חדשנות והתחדשות, מורד ופורץ דרך, הלך היום לעולמו בגיל 69 כשהוא מותיר מאחוריו ארכיון מוסיקלי שכל תחנה בו היתה תמיד כמה צעדים לפני כולם. לא רבים יודעים זאת אך בואי מעולם לא חשש להופיע בפרסומות מסחריות. לצד הקריירה חסרת הפשרות שלו והעובדה שמעולם לא התחנף, בואי לא סרב לקידום מסחרי של מותגים, ועל פניו לא חשב שמדובר במשהו שיש לדחות בשם טוהר האמנות. 

נאמן לעצמו, בואי הצליח לקיים קריירה אישית גדולה מהחיים (אפילו בחלק המצועצע שלו בשנות ה-80) לצד ההופעה בפרסומות מבלי שזה יירשם בגנותו. הוא כנראה אחד מהבודדים במעמדו שיכלו לעשות זאת - ככה זה כששנים רבות אתה נתפס כחייזר שנחת מכוכב אחר - אתה לא באמת מייחס חשיבות לכ מה שסביבך.

קריירת הפרסום של בואי חוזרת לאחור עד להתחלה ממש. הפרסומת הראשונה שלו היתה ב-1967 (שנתיים לפני שהחיים שלו השתנו עם צאת השיר Space Oddity) עבור מותג גלידות בשם LUV. את הפרסומת ביים לא אחר מאשר רידלי סקוט

 

להבדיל מבואי של 1967 שכנראה היה זקוק למזומנים בתחילת דרכו, הזינוק המטאורי בקריירה השאיר אותו ממוקד במוזיקה בלבד, ומאז 1969 הוא הוציא כמה מהאלבומים הגדולים בהיסטוריה, ביניהם The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars ב-1972. רק 20 שנה מאוחר יותר, ב-1987, כשבואי קצת מעבר לשיא של 2 העשורים האחרונים ולפני המהפך המוסיקלי שיעשה בשנות ה-90, בואי משתף פעולה עם פפסי שמנסה בכל כוחה לשבור את ההגמוניה של קוקה קולה. בסופו של דבר הפרסומת לא שודרה מכיוון שבאותו הזמן בואי שהיה במסע הופעות בארה"ב הואשם שבהטרדה מינית, שממנה זוכה בסופו שלדבר. 

הפרסומת לפפסי היא גם סוג של נקודת שפל מצפונית עבור בואי. זאת אחת הפעמים הבודדות שהפרסום באמת הצליח להפוך את בואי לכלי שרת שמוכן להקריב את יצירתו על מזבח קידום המכירות. בואי "מוכר" כאן את שירו Modern love לפפסי ומשנה את המילים בהתאם לסלוגן של המשקה המוגז.  

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

 

ב-2001 וכן ב-2005 בואי כיכב בפרסומת לתחנת הרדיו האמריקאית XM המשודרת בלווין, לצד אמנים כמו סנופ דוג.  

 

ב-2006 הוא הופיע בפרסומת מעולה למותג המים המינרליים Vittel כשזה חדר לשוק הצרפתי. בפרסומת בואי מוצג בביתו כשסביבו כל גרסאות בואי השונות מהשנים שחלפו: Ziggy Stardust, Aladdin Sane, Thin White Duke, Scary Monsters Clown ו-Diamond Dog. הסלוגן הצרפתי שמלווה את הפרסומת הוא: Chaque jour une vie nouvelle שמשמעותו "חיים חדשים בכל יום". 

ב-2013, בואי השתתף בפרסומת שנראתה כהולמת את מעמדו המלכותי כשהוביל סרט קצר באורך 6:19 דקות עבור מותג האופנה היוקרתי  Louis Vuitton כשהוא מבצע את השיר I'd Rather Be High.

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית. 

מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.