מוטו תקשורת אמיר שוורץ under 40
צילום: יח"צ
פרופיל אישי

"האתגר- לנסות לחנך את הצרכנים לשלם על תכניים דיגיטליים; הקהל עוד לא שם"

אמיר שוורץ, עורך 'מוטו תקשורת', הוא האורח ב-under 40. על השינויים הטכנולוגיים, הפרינט שלא מת, מוזיקה וגם אדם ברוך וציפה קמפינסקי
נעמה תורן | (2)

העורך הראשי של מגזיני 'מוטו תקשורת', אמיר שוורץ, הוא האורח שלנו במדור השבועי under 40 באייס. שוורץ, נשוי ואב ל-2 (עם אחד בדרך), מונה לתפקיד ב-2011, מאז הוא אחראי פיתוח מותגי החברה ועל פיתוח המגזינים שלה.

במסגרת עבודתו הוא אחראי על 17 עורכי המגזינים של הרשת - 13 מודפסים ו-4 אונליין, בהם מוטו, דרך האוכל, הורים וילדים ועוד. בעבר היה עורך התרבות של 'כלכליסט' ו'מעריב', שם גם שימש כמבקר מוזיקה.

1. מה הכי אנדר רייטד בתחום שלך?

שיחות עם המערכת. גדלתי בכל מיני מקומות, רוב חיי ערכתי תרבות - רוב הפעמים שעורך בכיר קורא לעורך זוטר לשיחה, זה לשיחות חתך או עדכונים או ישיבות עבודה. אין שיחות אוף דה רקורד. כשאתה אחראי על כל הרבה אנשים וגם מנהל, אין תחליף לשיחות אישיות על אספקטים רחבים יותר עבודה, להדרכת כתבים.

2. עורך טוב חייב להיות מנהל?

חייב. אתה צריך לנהל תקציב, לנהל זמן ולנהל אנשים. אתה מוקף בלחצים - מהמחלקה המסחרית והמערכת, אתה צריך להחליט אם להעלות קודם משהו באינטרנט ורק אחר כך בפרינט. אתה עובד עם המון אנשים תחתיך, ולכל אחד יש דעה, וכל אחד רוצה לשמור על היצירתיות שלו - צריך לדעת להכיל את זה ובאותו זמן גם ללכת בקו של המגזין.

3. אתה איש של פרינט או אינטרנט?

יש הבדל בחוויית הצריכה: במגזין אתה מסתכל על כל האספקט - אתה לא קורא כתבה כתבה, יש חווית דפדוף, אתה אומר - "לזה אני אחזור אחר כך". באינטרנט יש מעין נתיב שמוביל אותך. הגעת לכתבה ועם קידומים נכונים תלך במסלול מסוים. יש פחות עסקת חבילה. אני מאמין גדול בצריכת הנייר, גם אם הוא דיגיטלי, יש את הפיל של הנייר, אולי כי אני רומנטיקן ורוב חיי עבדתי במוצרים מודפסים. האינטרנט הוא לא תחליף לזה, הוא מוצר תוכן משלים. הם יצטרכו להתקיים אחד ליד השני עוד הרבה שנים.

4. מי/ מה הכי אובר רייטד בתחום שלך?

שהעורך יודע יותר טוב מהקורא מה מעניין אותו. בעבר סיקרתי הרבה מוזיקה. תמיד הייתה תפיסה שאתה צריך לכתוב על מי שמעניין אותך בלי לדעת מי קהל היעד שלך. הרבה עורכים וכותבים לא ערים לזה. בפרינט אתה אומר לעצמך "הכתבה טובה" - אבל בעיני מי? במגזינים דיגיטליים היום יש פיצ'רים שאתה יכול לדעת כמה זמן התעכבו על הכתבה. למדו מהטלוויזיה - אם מעט קראו את מה שאתה כותב - זה חבל, הרי אנחנו מתעסקים בתקשורת המונים.

5. מהו ההישג הכי משמעותי בקריירה שלך עד היום?

זה התפקיד הכי מאתגר שלי עד כה. מה שכן, לפני 12 שנה, הראיון השני בחיי היה של שלום חנוך עבור המקומון 'כלבו'. אחרי שהגשתי את הטקסט, העורך הראשי צעק עלי - אתה עיתונאי או מעריץ? לא ידעתי איפה לקבור את עצמי, הוא ביקש שאחזור ואגיש כתבה מאוזנת. אמרתי לשלום שאני צריך לשאול אותו עוד כמה שאלות והוא אמר - אבל דיברנו שעתיים וחצי, הוא זרם. למדתי מזה המון.

6. מהי השורה הכי מפתיעה בקורות החיים שלך?

למדתי בישיבה תיכונית ואני אספן של מוזיקה - וינילים ודיסקים. יש לי את התקליט ששמוליק קראוס הקליט בכלא ואת האלבום של שלום חנוך באנגלית.

7. אם לא היית עוסק בעיתונות, בטוח היית:

אני מניח שהייתי מרוויח יותר... הגעתי לרדיו חיפה ב-1999 כי רציתי להתעסק במוזיקה, ב-2001 היה משבר בעיתונות המקומית וב'כלבו' החליפו את כל העורכים, וחיפשו אנשים צעירים. הייתי אז סטודנט בחוג לתקשורת בחיפה, ואיזה חבר הביא אותי לשם. "אבל לא כתבתי כלום", אמרתי, וככה התחלתי. אם לא הייתי עיתונאי, אולי הייתי היסטוריון באקדמיה או חוקר תרבות.

8. מי פתח לך דלת?

ברדיו חיפה זה היה נמרוד שי, וב'כלבו' - איתן מרקוביץ' ואבי סלומון, שהיו הראשונים שנתנו לי לערוך.

9. מי המודל שלך?

כשעבדתי ב'ישראלי', שלמה בן צבי היה אז המו"ל והוא קרא לי להקים את המגזין השבועי של 'ישראלי', והצמיד אותי לאדם ברוך ולציפה קמפינסקי ל-2 פגישות. מהם למדתי המון על עריכה, נפגשנו מעט מאד פעמים, אבל אין הרבה פעמים בחיים שאתה יכול ללמוד מכאלה מורים.

10. מה הקונפליקט הכי גדול בקריירה או בעבודה שלך?

הכי גרוע זה לפטר מישהו. יותר כיף לקבל עובד לשיחה מאשר לפטר. זה הדבר הכי נורא בלנהל אנשים. גם אם זה קיצץ ואין ברירה, או כשאתה סוגר מוצר.

11. מה הדבר הכי מאתגר בתקשורת הדיגיטלית?

למצוא מודל שזה יהיה רווחי וייתן ערך מוסף, ולנסות לחנך את צרכני התקשורת לשלם על תכנים דיגיטליים. בלי שום קשר ל'הארץ', הקהל עוד לא שם, גם בקשר למגזינים דיגיטליים באייפד, לא אפליקציות. אנחנו רחוקים מזה. כל בן אדם רביעי מסתובב עם אייפד, אבל עוד לא מרוויחים מזה בארץ. זה מעסיק אותנו גם ב'מוטו תקשורת', אבל למזלנו נייר עובד מצוין, אנשים לא יפסיקו לצרוך תוכן מודפס. המשבר הוא בפרסום, ושם גם האתגר הגדול.

12. כשהיית קטן מה רצית לעשות/ להיות כשתהיה גדול?

ארכיטקט.

13. באיזה בית גדלת?

בבית דתי בחיפה, באחוזה על הכרמל. בית עם המון ספרים, המון עניין בלימודים, שם למדתי להקפיד על דברים, וגם דרך ארץ לדברים, לתרבות. בסוף התיכון ידעתי שאני לא אמשיך להיות דתי. מסגרות הלימוד הדתיות זו המתכונת הבטוחה לחזור בשאלה אם אתה מתנדנד, לפחות אז זה היה ככה. היום יודעים להכיל יותר זרמים, אבל אז היה הכל שחור לבן וצפוף כמו בקיבוץ, בוחנים את החיצוניות ולא את המהות, ובגיל הנעורים, מרד הנעורים הוביל אותי משם החוצה.

14. מה הדבר הבא שהיית רוצה לעשות?

עדיין לא הגשמתי את מה שאני יכול. אני רוצה להישאר בעיתונות הכתובה ושם גם רוב הכישורים, לא רוצה טלוויזיה.

15. פרגן למתחרים

את 'בלייזר' אני קורא הרבה שנים ואני מאד אוהב את הדרך שבה הם מטפלים בתוכן. זהו אחד ממוצרי התוכן הכי טובים בארץ, לא רק מגזינית. גם את 'נשיונל ג'יאוגרפיק' אני אוהב. 'פירמה' ענק - הוא מגיש חומר מקצועי מאד מעניין, אני לומד משם על התעשייה דברים שלא ידעתי ומוצא שם גם דרכים אינטליגנטיות להגיש תוכן. גם המוסף של 'כלכליסט' מצוין בעיני.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    ג'רי 05/05/2013 19:40
    הגב לתגובה זו
    חייבים לשלם באיזושהי דרך על תוכן. יצירת תוכן איכותי עולה כסף, והמהלך של "הארץ" יראה שחייבים לגבות כסף חלקי על כך
  • 1.
    הבנאדם הכי נחמד בתעשייה (ל"ת)
    שרון 05/05/2013 15:08
    הגב לתגובה זו
אלמוג בוקר
צילום: רשתות חברתיות סעיף 27

כמה ירוויח אלמוג בוקר בחדשות 12 ומי הם העיתונאים עם השכר הגבוה ביותר?

הכתב הדהים כאשר הודיע על עזיבה לערוץ המתחרה, שם מרוויחים הטאלנטים בין 1.5-2 מיליון שקל בשנה. ההערכה היא ששכרו של אלמוג, שיחליף את תמיר סטיינמן, יהיה נמוך יותר; וגם - כמה מרוויח עמית סגל בשנה?
איציק יצחקי |
העיתונאי אלמוג בוקר הפך לאחד הפרצופים המוכרים בחדשות 13 גם בזכות הסיקור הצמוד ביום שפרצה המלחמה. הפופולריות שלו גברה בהדרגה בתשעת החודשים מא המלחמה והוא ממנף את זה לשדרוג בשכר. אלמוג יעבור למתחרה - חדשות 12, שהיא סוג של מונופול בשוק - מונופול שמפחדים לגעת בו מכיוון שזו תקשורת וחדשות עם פרשנים ועיתונאים חזקים והחיצים יופנו כלפי הרגולטור שיעיז להגיד שמדובר במונופול או שינסה ליצור תחרות הוגנת. חדשות 12 שייכת לקשת שהיא עצמה גם סוג של מונופול, שמחזיקה גם באתר מאקו ואתר N12. קשת נהנית מהקריסה של רשת ובמיוחד חדשות 13, כשבשוק אומרים כבר מעל לשנה שקשת היא זו שמחזיקה את רשת. היא לא מקבלת חלק מהמפרסמים כדי שיעברו לרשת, כדי ליצור מצב שיש תחרות.

קשת היא מונופול

בפועל, ההכנסות של קשת שנשלטת על ידי דודי ורטהיים, הבעלים של קוקה קולה בישראל ובנק מזרחי טפחות, גדולות פי 4-5 לפחות מרשת וגדולות מכל ההכנסות של ערוצי הטלוויזיה גם יחד. העוצמה והכוח נובעים גם מערוץ חדשות חזק וגם מרצועות הבידור הטובות של קשת לעומת המתחרים.
ערוץ 13 (רשת) סובל פעמיים - גם מהתחזקות ערוץ 14 שנתפס כאתר הימני היחיד וגם מזה שהוא נחשב "אותו הדבר" וסוג של ניסיון העתקה לא מוצלח של קשת. במקביל למינוי של יוליה שמאלוב-ברקוביץ' למנכ"לית חברת חדשות 13 העיתונאים חששו משינוי הקו המערכתי של החדשות שנתפס בדומה לחדשות 12 כאנטי ביבי עם אג'נדה של שמאל-מרכז. במקביל הועזב רביב דרוקר והחלו עזיבות. ספי עובדיה עזב, וכעת אלמוג בוקר. ספי עובדיה עזב לתוכנית "עובדה" של אילנה דיין, גם היא מבית קשת. ההערכות בשוק מדברות על עלות שכר של בין 700 ל-800 אלף שקל לשנה לעובדיה. המעבר של עובדיה הוא עוד נקודה של כוח עבור ערוץ 12. הוא מתחיל להעביר לשורותיו טאלנטים ונראה כי הוא לא מפספס הזדמנויות. כעת, מעניין יהיה לראות האם ערוץ 13 יגיב - וכיצד ומה תהיה ההשפעה של שוק ההעברות החדש בתקשורת על ערוץ 14 (לאחרונה, אחרי שהכריז על מעבר לערוץ 13, ערוץ 14 סיכם על הישארותו של שרון גל).

בוקר, כתב הדרום של הערוץ, שנחשב לעיתונאי מוערך, אמור להחליף את תמיר סטיינמן שעזב לאחרונה את תפקידו. ההערכות הן ששכרו ינוע בין 800 אלף שקל למיליון שקל בשנה.

עמית סגל  מעל 3 מיליון שקל בשנה; יונית לוי כ-2 מיליון שקל

הטאלנטים בחדשות 12 מרוויחים נהדר. על פי ההערכות שכרם מבטא עלות מעביד של בין 1.5 ל-2 מיליון שקל בשנה. כך מרוויחה גם יונית לוי, וכמוה דני קושמרו, אמנון אברמוביץ', עמית סגל ועוד. סגל נחשב לעיתונאי המרוויח בישראל, כשההערכות מדברות על הכנסות של  מעל 3 מיליון שקל בשנה, כשבתוכן גם הכנסות מהספר המצליח וסדרת ההרצאות שהוא מעביר וכן כתיבת טור בידיעות אחרונות.  
 אלמוג בוקר - שכר של כמיליון שקל 
הכוכב הבא לאירוויזיון. קרדיט: מאקוהכוכב הבא לאירוויזיון. קרדיט: מאקו

בראש הפריים טיים: ריאליטי ואירוויזיון זה שילוב מנצח

מבחינת מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות כאן11 ורשת ממשיכות להיחלש, קשת וערוץ 14 מובילות; בפריים טיים המתכון המנצח אכן ניצח והריאליטי-מוזיקה-אירוויזיון היה בראש

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

הרייטינג של מהדורות החדשות המרכזיות נשאר בסטטוס קוו, למרות שחדשות 13 נחלשו שוב, אחרי תקופה שבה הראו התאוששות מסוימת. גם אמש, נתוני המהדורה המרכזית של ערוץ 12 היו במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדו על 13.5% רייטינג ו-353 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 6.6% ו-197 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 4.3% רייטינג ו-106 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הפגינה יציבות מבחינת המיקום, אבל המשך היחלשות מבחינת הרייטינג וכמות הצופים, עם 2.7% רייטינג בלבד ו-69 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התוכן המקורי היחידי שעלה בפריים טיים היה "זהו זה" של כאן11, אבל מבלי להיכנס להשוואות לגבי הגירסה העדכנית של התכנית המיתולוגית, היא היתה במקום האחרון, בפער רב, עם 3.6% רייטינג ו-79 אלף צופים בלבד. במקום הראשון, איך לא, היה ריאליטי מוזיקה ואירווזיון, "הכוכב הבא" של קשת, שהיה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים, עם 15.6% רייטינג ו-406 אלף צופים. אחרי מבחינת רייטינג היה "ווארט" של רשת עם 8%, אך יחסית מעט צופים (181 אלף) לעומת הפטריוטים של ערוץ 14, שהיתה עם 224 אלף צופים, אבל איכשהו, בשיטת הרייטינג הנוכחי, עמדה על פחות רייטינג, 7.9%, ליתר דיוק. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.3% ו-80 אלף צופים. אחריה המשיכה המטוטלת של חילופי המקום, כשהפעם תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר, היתה במקום השלישי, עם 1.7% רייטינג ו-31 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13, היתה במקום השני עם 2.3% רייטינג ו-67 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור היה במקום הראשון עם 3.5% ו-73 אלף צופים, "פותחים יום" של רשת היה במקום השני, עם 2% ו-44 אלף צופים בסך הכל ואילו "על הבוקר" של 14 היה אחרון, עם 1.4% ו-25 אלף צופים. 

במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-209 אלף צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.6% רייטינג ו-127 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שהיו עקביים הן מבחינת המקום האחרון והן מבחינת הנתונים, עם 3.5% רייטינג ו-93 אלף צופים בלבד. 

לאחר מכן, המהדורה המוקדמת בהנחיית קרן מרציאנו הובילה עם 8.7% ברייטינג ו-251 אלף צופים, כשאחריה אזור בחירה של 13, עם 5.3% רייטינג ו-121 אלף צופים. שלזינגר וברדוגו בערוץ 14 היו במקום האחרון, עם 5% ו-145 אלף צופים.