ניתוח קמפיין

הפרסומת של 'אפריל' - הרגו שם פרה קדושה שכבר שחוטה מזמן

אסטרטגית המיתוג עטרה בילר, חושבת שהנסיון של אפריל מעניין ומגרה אך בסרטון החדש יש כשל, "הסרט היה צריך להרוג קלישאה שקשורה ליופי בלבד"
עטרה בילר | (3)

בהמשך לסרט הקודם של אפריל בו מצוירת האשה כנמרה ש'צדה' את האוכל שלה, משוחררת מתסביכים אנורקטיים, בסרט הנוכחי של אפריל עושה הגיבורה היפה אקט נוסף של שחרור האישה. היא נכנסת לאוטובוס שבו הנשים יושבות מאחור והגברים מקדימה, ובתנועה מתריסה מחליטה להתיישב דווקא בעזרת הגברים.

תהיי גאה להיות אישה מציע לנו הסרטון והסיסמא "אפריל מבינים יופי" מסכמת את הקליפ. האסטרטגיה של אפריל לוקחת בעלות על יותר מאשר טריטוריית היופי החיצוני המאופר והמבושם. אפריל מתבסס על התובנה שאנו עושים דברים עם סיבה עמוקה. "להראות יפה" זו סיבה לא מספיק מעניינת. לכן, הניסיון של אפריל להבין מה מניע את האישה ומה עוצר אותה מלהיות מי שהיא - הוא ניסיון מעניין ומגרה.

אבל, האסטרטגיה הזו מחייבת ומאתגרת וחייבת לעמוד ברף מסוים שתמיד יפתיע אותנו מכיוון אחר. למשל - לראות דוגמנית יפה לופתת עוגה או סטייק ומתנפלת עליו בתאווה - זה מפתיע ומטלטל.

לעומת זאת, בסרטון האחרון יש כשל מסוים. הורדת ווליום במקום שבו צריך להגביר אותו. נכון, כולנו נחשפנו לסוגיה של הדרת נשים. זה אקטואלי ומלבה יצרים. אבל רוב צופי הסרט הם אלה שלא סובלים אישית מהדרת נשים, בוודאי שלא באוטובוס. לא הנשים מודרות ולא הגברים מדירים. עבור מרביתנו, ישיבה בסביבת גברים באוטובוס זה אקט שגרתי שאינו מבטא נועזות או פמיניזם, שהחברה הלא חרדית לא תהסס לבצע.

אסתי גינזבורג בסרטון החדש של אפריל

נכון, יש משהו בסרט שמזכיר את הסרט האלמותי של אפל '1984' שבו גיבורה מנפצת את מסך האח הגדול ומעירה שורות עגומות של אנשים אפורים שהקריבו את החופש שלהם לטובת שלטון הדיכוי. גם פה יש גיבורה שאינה מקבלת את כללי הדיכוי והאפליה אבל הנושא של הדרת נשים באוטובוס בעיני הוא בחירה שגויה ולא מטלטלת.

אם כבר להרוג פרה קדושה, מחויבות שלקח על עצמו אפריל בעונה הקודמת, אז לפחות פרה שהיא באמת קדושה לרובנו ולא כזו שרובנו כבר שחטנו אותה מזמן. החיפוש צריך להיות במקומות שהקונצנזוס חונק את האישה ומכניס אותה למסגרת שלא נוח לה בה - סטיגמות שהן אוניברסאליות. בעיני, הסרט הבא של אפריל, כדי לנצח את הסרט הקודם, היה צריך להרוג עוד קלישאה שקשורה ליופי וליופי בלבד. למשל - הקלישאה שאישה יפה רק כשהיא מאופרת או מושכת רק כשהיא מתבשמת. יריית הפתיחה של אפריל לא הייתה "בואו נדבר על גבורה נשית באשר היא". יריית הפתיחה הייתה להעיז להתגרות בקרקע עליה עומדת תעשיית היופי עצמה.

בדומה לDove, שהוזכר בטור על הקליפ הקודם, שמתריס נגד תעשיית היופי שמוכרת לנו שקרים ומשחיתה לבנות את הילדות, אפריל פתחה דלת להראות לנו כמה יפה אפשר להיות בלי להשתמש במוצרים שהם מתפרנסים מהם. והאתגר האמיתי הוא להשאיר אותה פתוחה ולא להיבהל.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    מירב מיכאלי 25/03/2012 11:56
    הגב לתגובה זו
    אדלר משרד של שוביניסטים שמנסה לעשות עצמה נשית. שקרנים, לא מאמינה לכם!
  • 1.
    אסתי 25/03/2012 11:55
    הגב לתגובה זו
    אדלר מסים לעשות אופנה ולא באמת הולך להם
  • גולדי 28/03/2012 07:43
    הגב לתגובה זו
    את צודקת לגמרי, מבלי שהתמקדתי בפרטים של הפרסומת, אפילו לא עלה בדעתי שהנושא כאן הוא הדרת נשים באוטובוס, נושא שרחוק מאיתנו לחלוטין.
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים

בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג
בערב דרמטי עם חדשות מרעישות, שהשתנו והתפתחו במהלך הערב, כמות הצופים התקרבה למיליון צופים, עם 922 אלף צופים שצפו בכל מהדורות החדשות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 שברה שיא של כל הזמנים, עם כמות צופים שהתקרבה למדורת השבט המסורתית, חדשות 12. 

אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא. 

מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג. 


פריים טיים

גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים. 

רצועות נוספות

מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.

ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור, שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.

ארץ נהדרת
צילום: מסך קשת 12
רייטינג

השמועות על מותו של הפיפל-מטר היו מוגזמות

האם אנחנו לקראת רפורמה מקיפה בשידורי הטלוויזיה? לאחר שחוק השידורים עבר בקריאה ראשונה, ייתכן ונראה שינוי אמיתי באופן שבו מודדים את נתוני הצפייה בטלוויזיה; עד אז, נסתמך על הנתונים הקיימים, שמראים נפילה של ערוץ 13 והתגברות התחרות בין 12 ל-14

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

אחרי שחוק השידורים של שר התקשורת, ד"ר שלמה קרעי, עבר לפני יומיים בקריאה ראשונה בכנסת, ייתכן ואנחנו לקראת מהפיכה של ממש. מעבר לשינויים דרמטיים שכוללים את הפחתת רגולציה ופתיחת השוק לתחרות, החוק ישנה את האופן בו נמדד הרייטינג כיום, ממערכת שמבוססת על הערכות, ויהפוך אותו למבוסס על נתוני אמת. במסגרת החוק, ספקי התכנים יידרשו לפרסם באתר האינטרנט את התפלגות נתוני הצפייה בזמן אמת. עד אז, נמשיך להסתמך על המערכת האנכרוניסטית ועל הנתונים שיש בידינו כיום. ספרו לנו בתגובות אם אתם או חברים שלכם אי פעם השתתפתם במדגם המייצג ה-People Meter, השיטה המקובלת כיום, שבה מותקנים מכשירים אלקטרוניים על כל מקלטי הטלוויזיה בבתיהם של המשתתפים בפאנל, המונה 700 משקי בית, וכ-2,200 פרטים, המהווים מדגם מייצג של אוכלוסיית בעלי המקלטים בישראל.

המשמעות היא אדירה, היות וההכנסות מפרסומות מתבססות, בחלקן לפחות, על נתוני הצפייה. אם נשווה בין שלושת הגופים המסחריים לאורך כל רצועות השידור, על פי הנתונים הנוכחיים, נראה תמונת מצב, שהפערים שמוצגים בה אמורים להשתקף בתקציבי הפרסום של הערוצים השונים. 


בכל אופן, מבחינת הנתונים עצמם, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 14.7% רייטינג ו-400 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 8.1% רייטינג ו-249 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שהצליחה שוב לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 5% רייטינג ו-119 אלף צופים, ובסוף הרשימה היתה המהדורה של כאן11, עם נתונים טובים יחסית לחוסר הפופולריות שלה, עם 94 אלף צופים ו-3.8% רייטינג.

פריים טיים והנפילה של ערוץ 13

אחת התכניות הותיקות בישראל, "ארץ נהדרת" היא אחד ממנועי הרייטינג של קשת, וגם אמש, כששודרה, היתה בראש, מעל כולם, עם רייטינג של 19.1% רייטינג ו-488 אלף צופים והיתה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים. אחריה היתה התכנית העקבית ביותר בטלוויזיה, "הפטריוטים" שמשודרת מדי ערב וזוכה לרייטינג גבוה ולמקום השני כמעט בקביעות, ועמדה אמש על 8.5% רייטינג עם 286 אלף צופים. כאן11 עם ריאליטי האוכל שלהם, שמתעלה מעל לממוצע הרייטינג של התאגיד הציבורי, עמדה על 8.1% רייטינג ו-186 אלף צופים, ואילו ערוץ 13 היה עם מספרים כמעט לא רלבנטיים לערוץ מסחרי, ו-"צומת רבין" עמדה על רייטינג של 1.3% ו-26 אלף צופים בלבד.