ניתוח קמפיין

"אני רק מיישר" הפרסומת של עלית נוגעת בול בנקודה

מסר הפרסומת הוא 'טעים שקשה לעמוד בפניה'. "השביל הפתלתל הזה נחוץ כדי להעביר את המסר המאד בעייתי: למרות שהיא קנויה, היא irresistible"
עטרה בילר | (7)

פרסומת טובה חייבת לדבר מתוך גרונו של הצרכן ועל כן צריכה להבליג על הדחף לצאת צודקת, ולהעיד על יתרונות המוצר. ראוי גם לציין, שאת המשפט הזה אומרים בזה הרגע בכל חדר ישיבות בכל חברה וחברה: מיקוד בצרכן.

השאלה היא, האם מאמינים בו בכל הלב. כי להכניס לפיו של הצרכן את המלים 'הכי טוב' או 'הכי טעים' זו מניפולציה שטחית ושקופה. החכמה היא לאתר תובנת צרכן אמיתית וכנה, ובמלים אחרות - לקחת סיכון.

עוגת עלית עשתה, לפני כשלושים שנה, את הפרסומת האלמותית 'עוגת עלית, את אפית'. בתוך הפרסומת היתה אמת פסיכולוגית: מצד אחד - נשים שאין להן זמן וחשק לאפות, מצד שני - תערובת מוכנה לעוגה היא פגיעה בנשיות וביכולת לצאת הגיבורה של האירוח. עם זאת, מתוך הקשבה מאד עמוקה דווקא לקונפליקט הזה נולד הקונספט 'עוגת עלית - את אפית' - מצד אחד, עוגה קנויה אבל מצד שני, לא לגמרי. הצרכנית מערבבת את החומרים, אופה אותם ויכולה להוסיף טאץ' אישי.

הפרסומת החדשה לעוגת עלית מתכתבת גם היא עם תובנה אמיתית. גם היא קשורה לרתיעה שיש לנו מעוגה קנויה. הרעיון הוא לייצר זירה של דברים שאי אפשר לעמוד בפניהם, שמקומה שמור, לרוב, למאפים הביתיים שמוגשים בתבנית הביתית. אלה שמכניסים אותנו לקונפליקט המשותף לכל האנושות: מאד בא לנו לאכול משהו שהוא מפתה אך אסור; אסור - כי הוא משמין, או כי הוא 'לאורחים' או 'ליום ההולדת של הבת', וכשאנו בקונפליקט הזה - אנחנו מרמים את עצמנו - קוראים לזה 'ליישר את העוגה'. אוכלים את העוגה ומשאירים אותה שלמה.

הצירוף של אסור אבל מפתה הוא כר פורה לקריאטיביות ובמקרה הנוכחי יש לנו את ראובן ש'לא אוכל את העוגה אלא רק מיישר אותה'. ראובן, שדומה לוודי אלן, הוא טייפקאסט מובהק של חלש אופי, זה שמתקשה לעמוד בפיתויים ושלא מסוגל לקחת אחריות בוגרת על מעשיו. בכל אחד מאיתנו חי ראובן כזה. כולנו מיישרים עוגות וחותכים פינות בחיים שלנו. השורה התחתונה היא כמובן, 'טעים שקשה לעמוד בפניה'.

השביל הפתלתל הזה נחוץ כדי להעביר את המסר המאד בעייתי: למרות שהיא קנויה, היא irresistible. אין מילה כזו בעברית. כנראה שאי אפשר להגיד את זה ישר בפנים, ולכן הפתרון חכם.

הדבר דומה לכל עולם המוצרים שמכניסים אותנו לקונפליקט כלשהו - עולם המזון המוכן ועולם מוצרי הדיאט. כל אלה מציעים יתרון פונקציונאלי שסובל מנחיתות בתפיסת הטעם. עוד מימי השקת דיאט קולה בשנות השבעים, דרך עשרות שניצלים מוכנים וגלידות לייט ודיאט, אפשר היה למצוא חוט מקשר שמזכיר את אסטרטגית העוגות המוכנות. אסור לדבר באופן ישיר על פונקציונליות וצריך לתת פייט לאלטרנטיבה עתירת הקלוריות / מוכנה בבית/ טרייה.

צריך להתמודד ולהתכתב עם חשדנות וספקנות צרכנית כדי לפלס את הדרך הישירה לנקודת החשק.

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    פלנר ת"א 29/02/2012 10:27
    הגב לתגובה זו
    אני לא מסכים איתך הפעם (נדיר אבל קורה...) . נתינת הכבוד הראוי לאסוציאציה של הצרכן למוצר ולמקום הריאלי שלו הינה הכרחית לגיבוש אסטרטגיה יעילה. עוגות עלית נתפשות על ידי הצרכן המצוי כזולות, מלאכותיות וכמוצר שמעלה אבק בשביל שיום אחד יהיה מה לתת לחבר של הילד או לשכנה המטרידה שהם מגיעים לבקר. יצירת מצג השווא כאילו הבחור לא יכול להוריד את הידיים מהעוגה היא מוגזמת ולא אמינה ולכן תכשל במבחן התוצאה. התובנה אכן נכונה אך מתאימה למוצרים יותר איכותיים מהזבל שעלית מציעה. התוצאה תהיה שאולי ירכשו את המוצר פעם אחת בהשפעת הפרסומת אבל האכזבה מהבלון הנפוח שהיא יצרה תגמור את הסיכויים של קנייה שנייה.
  • 6.
    שי 23/02/2012 21:26
    הגב לתגובה זו
    היתה פרסומת כזו, נדמה לי לגבינה. בול, אחד לאחד, אותו דבר קופי. אז כדאי פשוט לבדוק לפני שכותבים. ברוח טובה, פשוט תבדקי. אני רק מדייק.
  • 5.
    הניתוח הצליח (ל"ת)
    קראנץ' 22/02/2012 11:40
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    גל 22/02/2012 11:20
    הגב לתגובה זו
    כל שכתבת - נכון. במיוחד הנושא של האמת בפרסום והחיבור לנקודה ולתובנה אמיתית ההפך מהפרסומת ההזויה של גלר - שברולט שמתחילה ב "אלופת העולם במירוצי מכוניות שנתיים ברציפות (שזה נכון) ואז ממשיכים ב "חוויית נהיגה מעולם אחר" או "חוויית נהיגה מהפנטת" או משהו אווילי בסגנון. מה רוצים משברולט 1.6 משפחתית מה? כן, והרכב הטוב ינצח. בושה.
  • 3.
    מועתק ,משועתק ,נו באמת (ל"ת)
    קול המפרסם 19/02/2012 17:58
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אבי עומר 19/02/2012 16:19
    הגב לתגובה זו
    העתקה לא מצטיינת של סרט למועצת החלב מלפני 20 שנה על גבינות צאן "אני רק מיישר " אמר אז גדי יגיל
  • 1.
    ג'וני מעתיקוני 19/02/2012 14:07
    הגב לתגובה זו
    אותו קונספט, אותם מילים, רק בלי המשחק העלוב והמוגזם והמתיחה המיותרת על מליון סיטואציות שלא מוסיפות כלום, עשו כבר תנובה לפני שנים עם גדי יגיל. מישהו צריך ליישר את הקריאטיב בבב"ר שבדרך כלל עושה דברים יפים מאוד והפעם רק מיישר קו עם פרסומת קודמת.
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12

מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים. 

ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים. 

פריים טיים ועוד

בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים. 



חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים.