ניתוח קמפיין

"אני רק מיישר" הפרסומת של עלית נוגעת בול בנקודה

מסר הפרסומת הוא 'טעים שקשה לעמוד בפניה'. "השביל הפתלתל הזה נחוץ כדי להעביר את המסר המאד בעייתי: למרות שהיא קנויה, היא irresistible"
עטרה בילר | (7)

פרסומת טובה חייבת לדבר מתוך גרונו של הצרכן ועל כן צריכה להבליג על הדחף לצאת צודקת, ולהעיד על יתרונות המוצר. ראוי גם לציין, שאת המשפט הזה אומרים בזה הרגע בכל חדר ישיבות בכל חברה וחברה: מיקוד בצרכן.

השאלה היא, האם מאמינים בו בכל הלב. כי להכניס לפיו של הצרכן את המלים 'הכי טוב' או 'הכי טעים' זו מניפולציה שטחית ושקופה. החכמה היא לאתר תובנת צרכן אמיתית וכנה, ובמלים אחרות - לקחת סיכון.

עוגת עלית עשתה, לפני כשלושים שנה, את הפרסומת האלמותית 'עוגת עלית, את אפית'. בתוך הפרסומת היתה אמת פסיכולוגית: מצד אחד - נשים שאין להן זמן וחשק לאפות, מצד שני - תערובת מוכנה לעוגה היא פגיעה בנשיות וביכולת לצאת הגיבורה של האירוח. עם זאת, מתוך הקשבה מאד עמוקה דווקא לקונפליקט הזה נולד הקונספט 'עוגת עלית - את אפית' - מצד אחד, עוגה קנויה אבל מצד שני, לא לגמרי. הצרכנית מערבבת את החומרים, אופה אותם ויכולה להוסיף טאץ' אישי.

הפרסומת החדשה לעוגת עלית מתכתבת גם היא עם תובנה אמיתית. גם היא קשורה לרתיעה שיש לנו מעוגה קנויה. הרעיון הוא לייצר זירה של דברים שאי אפשר לעמוד בפניהם, שמקומה שמור, לרוב, למאפים הביתיים שמוגשים בתבנית הביתית. אלה שמכניסים אותנו לקונפליקט המשותף לכל האנושות: מאד בא לנו לאכול משהו שהוא מפתה אך אסור; אסור - כי הוא משמין, או כי הוא 'לאורחים' או 'ליום ההולדת של הבת', וכשאנו בקונפליקט הזה - אנחנו מרמים את עצמנו - קוראים לזה 'ליישר את העוגה'. אוכלים את העוגה ומשאירים אותה שלמה.

הצירוף של אסור אבל מפתה הוא כר פורה לקריאטיביות ובמקרה הנוכחי יש לנו את ראובן ש'לא אוכל את העוגה אלא רק מיישר אותה'. ראובן, שדומה לוודי אלן, הוא טייפקאסט מובהק של חלש אופי, זה שמתקשה לעמוד בפיתויים ושלא מסוגל לקחת אחריות בוגרת על מעשיו. בכל אחד מאיתנו חי ראובן כזה. כולנו מיישרים עוגות וחותכים פינות בחיים שלנו. השורה התחתונה היא כמובן, 'טעים שקשה לעמוד בפניה'.

השביל הפתלתל הזה נחוץ כדי להעביר את המסר המאד בעייתי: למרות שהיא קנויה, היא irresistible. אין מילה כזו בעברית. כנראה שאי אפשר להגיד את זה ישר בפנים, ולכן הפתרון חכם.

הדבר דומה לכל עולם המוצרים שמכניסים אותנו לקונפליקט כלשהו - עולם המזון המוכן ועולם מוצרי הדיאט. כל אלה מציעים יתרון פונקציונאלי שסובל מנחיתות בתפיסת הטעם. עוד מימי השקת דיאט קולה בשנות השבעים, דרך עשרות שניצלים מוכנים וגלידות לייט ודיאט, אפשר היה למצוא חוט מקשר שמזכיר את אסטרטגית העוגות המוכנות. אסור לדבר באופן ישיר על פונקציונליות וצריך לתת פייט לאלטרנטיבה עתירת הקלוריות / מוכנה בבית/ טרייה.

צריך להתמודד ולהתכתב עם חשדנות וספקנות צרכנית כדי לפלס את הדרך הישירה לנקודת החשק.

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    פלנר ת"א 29/02/2012 10:27
    הגב לתגובה זו
    אני לא מסכים איתך הפעם (נדיר אבל קורה...) . נתינת הכבוד הראוי לאסוציאציה של הצרכן למוצר ולמקום הריאלי שלו הינה הכרחית לגיבוש אסטרטגיה יעילה. עוגות עלית נתפשות על ידי הצרכן המצוי כזולות, מלאכותיות וכמוצר שמעלה אבק בשביל שיום אחד יהיה מה לתת לחבר של הילד או לשכנה המטרידה שהם מגיעים לבקר. יצירת מצג השווא כאילו הבחור לא יכול להוריד את הידיים מהעוגה היא מוגזמת ולא אמינה ולכן תכשל במבחן התוצאה. התובנה אכן נכונה אך מתאימה למוצרים יותר איכותיים מהזבל שעלית מציעה. התוצאה תהיה שאולי ירכשו את המוצר פעם אחת בהשפעת הפרסומת אבל האכזבה מהבלון הנפוח שהיא יצרה תגמור את הסיכויים של קנייה שנייה.
  • 6.
    שי 23/02/2012 21:26
    הגב לתגובה זו
    היתה פרסומת כזו, נדמה לי לגבינה. בול, אחד לאחד, אותו דבר קופי. אז כדאי פשוט לבדוק לפני שכותבים. ברוח טובה, פשוט תבדקי. אני רק מדייק.
  • 5.
    הניתוח הצליח (ל"ת)
    קראנץ' 22/02/2012 11:40
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    גל 22/02/2012 11:20
    הגב לתגובה זו
    כל שכתבת - נכון. במיוחד הנושא של האמת בפרסום והחיבור לנקודה ולתובנה אמיתית ההפך מהפרסומת ההזויה של גלר - שברולט שמתחילה ב "אלופת העולם במירוצי מכוניות שנתיים ברציפות (שזה נכון) ואז ממשיכים ב "חוויית נהיגה מעולם אחר" או "חוויית נהיגה מהפנטת" או משהו אווילי בסגנון. מה רוצים משברולט 1.6 משפחתית מה? כן, והרכב הטוב ינצח. בושה.
  • 3.
    מועתק ,משועתק ,נו באמת (ל"ת)
    קול המפרסם 19/02/2012 17:58
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אבי עומר 19/02/2012 16:19
    הגב לתגובה זו
    העתקה לא מצטיינת של סרט למועצת החלב מלפני 20 שנה על גבינות צאן "אני רק מיישר " אמר אז גדי יגיל
  • 1.
    ג'וני מעתיקוני 19/02/2012 14:07
    הגב לתגובה זו
    אותו קונספט, אותם מילים, רק בלי המשחק העלוב והמוגזם והמתיחה המיותרת על מליון סיטואציות שלא מוסיפות כלום, עשו כבר תנובה לפני שנים עם גדי יגיל. מישהו צריך ליישר את הקריאטיב בבב"ר שבדרך כלל עושה דברים יפים מאוד והפעם רק מיישר קו עם פרסומת קודמת.
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים

בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג
בערב דרמטי עם חדשות מרעישות, שהשתנו והתפתחו במהלך הערב, כמות הצופים התקרבה למיליון צופים, עם 922 אלף צופים שצפו בכל מהדורות החדשות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 שברה שיא של כל הזמנים, עם כמות צופים שהתקרבה למדורת השבט המסורתית, חדשות 12. 

אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא. 

מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג. 


פריים טיים

גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים. 

רצועות נוספות

מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.

ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור, שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.

ארץ נהדרת
צילום: מסך קשת 12
רייטינג

השמועות על מותו של הפיפל-מטר היו מוגזמות

האם אנחנו לקראת רפורמה מקיפה בשידורי הטלוויזיה? לאחר שחוק השידורים עבר בקריאה ראשונה, ייתכן ונראה שינוי אמיתי באופן שבו מודדים את נתוני הצפייה בטלוויזיה; עד אז, נסתמך על הנתונים הקיימים, שמראים נפילה של ערוץ 13 והתגברות התחרות בין 12 ל-14

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

אחרי שחוק השידורים של שר התקשורת, ד"ר שלמה קרעי, עבר לפני יומיים בקריאה ראשונה בכנסת, ייתכן ואנחנו לקראת מהפיכה של ממש. מעבר לשינויים דרמטיים שכוללים את הפחתת רגולציה ופתיחת השוק לתחרות, החוק ישנה את האופן בו נמדד הרייטינג כיום, ממערכת שמבוססת על הערכות, ויהפוך אותו למבוסס על נתוני אמת. במסגרת החוק, ספקי התכנים יידרשו לפרסם באתר האינטרנט את התפלגות נתוני הצפייה בזמן אמת. עד אז, נמשיך להסתמך על המערכת האנכרוניסטית ועל הנתונים שיש בידינו כיום. ספרו לנו בתגובות אם אתם או חברים שלכם אי פעם השתתפתם במדגם המייצג ה-People Meter, השיטה המקובלת כיום, שבה מותקנים מכשירים אלקטרוניים על כל מקלטי הטלוויזיה בבתיהם של המשתתפים בפאנל, המונה 700 משקי בית, וכ-2,200 פרטים, המהווים מדגם מייצג של אוכלוסיית בעלי המקלטים בישראל.

המשמעות היא אדירה, היות וההכנסות מפרסומות מתבססות, בחלקן לפחות, על נתוני הצפייה. אם נשווה בין שלושת הגופים המסחריים לאורך כל רצועות השידור, על פי הנתונים הנוכחיים, נראה תמונת מצב, שהפערים שמוצגים בה אמורים להשתקף בתקציבי הפרסום של הערוצים השונים. 


בכל אופן, מבחינת הנתונים עצמם, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 14.7% רייטינג ו-400 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 8.1% רייטינג ו-249 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שהצליחה שוב לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 5% רייטינג ו-119 אלף צופים, ובסוף הרשימה היתה המהדורה של כאן11, עם נתונים טובים יחסית לחוסר הפופולריות שלה, עם 94 אלף צופים ו-3.8% רייטינג.

פריים טיים והנפילה של ערוץ 13

אחת התכניות הותיקות בישראל, "ארץ נהדרת" היא אחד ממנועי הרייטינג של קשת, וגם אמש, כששודרה, היתה בראש, מעל כולם, עם רייטינג של 19.1% רייטינג ו-488 אלף צופים והיתה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים. אחריה היתה התכנית העקבית ביותר בטלוויזיה, "הפטריוטים" שמשודרת מדי ערב וזוכה לרייטינג גבוה ולמקום השני כמעט בקביעות, ועמדה אמש על 8.5% רייטינג עם 286 אלף צופים. כאן11 עם ריאליטי האוכל שלהם, שמתעלה מעל לממוצע הרייטינג של התאגיד הציבורי, עמדה על 8.1% רייטינג ו-186 אלף צופים, ואילו ערוץ 13 היה עם מספרים כמעט לא רלבנטיים לערוץ מסחרי, ו-"צומת רבין" עמדה על רייטינג של 1.3% ו-26 אלף צופים בלבד.