הדולר פותח בירידות של 0.28% - נסחר סביב 4.607 שקל
הבורסה מתאוששת והדולר מגיב בירידות. לאחר העליות החדות שרשם ביום חמישי על רקע אשפוזו של ראש הממשלה, נחלש המטבע האמריקני זה היום השני ברציפות למול השקל. לאחר שהמשקיעים המקומיים השלימו עם העובדה ששרון לא ישוב לכהן כראש ממשלה, עושה הרושם כי הם ממשיכים הלאה, לפיכך שב הדולר להתנהג בהתאם למגמתו בעולם, ולהיחלש למול השקל המקומי. בפתיחת יום המסחר יורד הדולר בכ-0.28% ונסחר סביב רמת 4.607 שקל. האירו נסחר הבוקר ללא שינוי סביב רמת 5.586 שקל.
בעולם
מחדר העסקאות של פינוטק נמסר, כי ביום שישי צנח הדולר כנגד העיקריים כאשר התדרדר לרמה הנמוכה מזה שלושה חודשים אל מול האירו והיין על רקע פרסום נתונים מאכזבים של המשרות חדשות ללא הסקטור החקלאי בארה"ב שעמד על 108 אלף משרות בלבד לחודש דצמבר בעוד שכלכלנים צפו 200 אלף משרות חדשות.
כעת נסחר הדולר סביב הרמות של 1.2145 כנגד האירו, סביב הרמות של 113.85 כנגד היין וסביב הרמות של 1.7720 כנגד הסטרלינג.
אנליסטים מוסרים כי הנתונים המאכזבים מארה"ב הנמיכו את הציפיות האינפלציוניות והגבירו את ציפיות המשקיעים כי ה-FED קרוב לסיום מדיניות של העלאת שיעורי ריבית והביאו אותם לבצע מכירות מסיביות של הדולר לאחר פירסום הדו"ח.
"למרות שנתוני המשרות החדשות לא הכי גרועים, זה בהחלט מאותת לטריידרים כי ה- FED קרוב לסיום מדיניותו המוניטרית הנוכחית של העלאות שיעורי הריבית", מוסר ג'ון בירלינג, אסטרטג מטבעות בכיר.
"המטבע הירוק מתקשה לשמור על המומנטום החיובי של שנת 2005 מול העיקריים ועשוי לרדת לרמות נמוכות יותר אם תהיה אכזבה בקרב משקיעים לגבי נתונים כלכליים חדשים השבוע", מוסיף הבכיר.
סוחרים טוענים כי שוב הוכח שנתונים כלכליים שליליים מארה"ב משפיעים על תנודת הדולר במידה רבה יותר מאשר חיובים כדוגמת סקר ה-ISM שהתפרסם בשבוע שעבר והיה מעל ציפיות השוק ועדיין לא הביא לתנועה משמעותית במטבע האמריקאי.
היום צפוי להתפרסם בארה"ב אשראי לצרכנים שעל פי ציפיות המשקיעים צפוי לרדת ולהמשיך את המומנטום השלילי של המטבע האמריקאי.
במהלך הלילה דישדש האירו כנגד העיקריים וכעת נסחר סביב הרמות של 138.20 אל מול היין וסביב הרמות של 0.6855 אל מול הסטרלינג.
בכירים בבנק המרכזי האירופאי (ECB) מוסרים כי שיעור האינפלציה באירופה נמוך מ-2.0%, לכן יש לשקול העלאות שיעורי הריבית נוספות בעתיד.
אנליסטים צופים היחלשות של המטבע האירופאי בטווח הארוך במידה ושיעור הריבית אכן יוותר ברמתו הנוכחית (2.25%).
היום בשעה 9:00 (שעון ישראל) צפוי להתפרסם מאזן המסחר בגרמניה לחודש נובמבר שעל פי ציפיות השוק עשוי לעלות לרמה של 13.7 מיליארד אירו בעוד שהקודם עמד על 12.7 מיליארד אירו, נתון טוב עשוי לתמוך במטבע האירופאי בטווח הקצר.
ביפן, ממשיך היין לשבור שיאים כאשר לאחר פרסום הדו"ח מארה"ב ביום שישי הפגין המטבע היפני התחזקות של יותר מ-1.0% אל מול הדולר והגיע לרמה של 114.40 לאחר שהזוג פרץ את רמת התמיכה ב- 115.50.
"חשוב מאוד שקובעי המדיניות בסין יבצעו ניוד של היואן ב- 2006 ובכך יביאו לאיזון בינלאומי", מוסר רודריגו ראטו, מנהל קרן המטבע הבינלאומי(IMF).
הממשלה הסינית ניידה את היואן ב-2.1% אל מול הדולר ביולי 2005 ובכך הביאה לחיזוק המטבע היפני, אנליסטים מוסרים כי מהלך דומה עשוי להביא את היין לשיאים חדשים.

גל הפיטורין מתגבר והולך ומגיע עד עובדי המדינה
אנחנו עדים לפיטורין במגזר הטק כבר מספר חודשים, ובכל זאת ההודעה של פייבר על חזרה לפורמט של סטארט-אפ ועל פיטורין של 250 עובדים היא דרמטית, ואליה מצטרפת הודעה של זיפריקרוטר, שסוגרת את מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל; בנוסף, גם המגזר הציבורי מתחיל להתערער, כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, אותת על פיטורין צפויים של כ-20,000 עובדי מדינה (שליש מעובדי המטה)
לאחרונה, כמעט ולא היה יום שבו לא היתה כותרת אחת לפחות על פיטורין בחברה גדולה. רשימת השמות אינסופית וכוללת את אינטל (שנמצאת גם ככה במהלכי ייעול דרמטיים), מיקרוסופט, אמזון, גוגל, סיילספורס, והנה אתמול פייבר, חברה ציבורית שנסחרת בוול סטריט, הודיעה על מהלך דרמטי שבו היא מפטרת שליש מכח האדם, כ-250 עובדים, וחוזרת לפורמט של סטארטפ. לרוב, השוק אוהב לשמוע על הודעות פיטורין, שממוסגרות בשיח על ייעול ועל שינוי יעדים. אבל כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, מדבר על כשליש מעובדי המטה של המדינה ש-"יוחלפו" על ידי הבינה המלאכותית, התופעה חורגת מגבולות המגזר הפרטי ובבירור היא קיימת בשוק העבודה כולו, והמגמה ברורה: פחות עובדים, יותר AI.
אל החדשות על פייבר ועל העתיד התעסוקתי שלה בישראל הצטרפה הבוקר חברה נוספת, כש-ZipRecruiter הודיעה על סגירת מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל, בדרך לפיטורי כל עובדי הסניף המקומי, כ-65 במספר, ימים ספורים לפני החגים.
מנכ"ל פייבר, מיכה קאופמן, הגדיר את המהלך כ-"איתחול כואב" והדגיש כי הפיטורים נוגעים לכל המחלקות, וכי ההחלטה היא אחת הקשות שקיבל עד כה. הסיבה המרכזית הוגדרה כך: טכנולוגיות AI כבר מסוגלות לבצע חלק גדול מהשירותים שבעבר שווקו בפלטפורמת הפרילנסרים של פייבר, ופוגעות ישירות במודל העסקי שלה קאופמן לא לבד, כמובן, ולצד ההצהרה שלו, ניתן לראות גם הצהרות עם טון אחר, כפי ששמענו לאחרונה ממנכ"ל סיילספורס, מארק בניוף, שהתגאה בפני משקיעים בכך שהחליף 4,000 עובדים בסוכני AI, וכך התייעל וצמצם את מחלקת התמיכה שלו מ-9,000 ל-5,000 בלבד.
כמובן, שהגורם המרכזי הוא יכולותיה של הבינה המלאכותית וכמובן שהמגמה אינה ייחודית לישראל. בארה"ב פוטרו מאז
תחילת השנה מעל 800 אלף עובדים, כשענפי הטכנולוגיה, הקמעונאות והייצור הם הנפגעים העיקריים. ענקיות כמו מיקרוסופט, אמזון, מטא ו־סיילספורס קיצצו אלפי משרות תוך כדי השקעה מסיבית במערכות AI. גם מגזרי שירות הלקוחות והפיננסים נפגעים, כאשר בנקים וחברות ביטוח מחליפים
עובדים במערכות אוטומטיות. מגמות דומות ניכרות גם באוסטרליה ובאירופה, שם ממשלות מטמיעות מערכות AI לטיפול בפניות אזרחים ובניהול מערכות חירום.
- ה-AI כבר מחליף עובדים וזה הולך ומתעצם - נתונים מדוח התעסוקה בארה"ב
- עובד ותיק פוטר כשנה לפני פרישתו, תבע - ויפוצה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הבשורה הדרמטית מגיעה לא רק מהמגזר העסקי אלא גם מהמגזר הציבורי. בארה"ב, הקמת ה-DOGE (המחלקה ליעילות ממשלתית) הובילה לירידה דרמטית במספר עובדי המדינה, בעיקר בתחומי מטה ושירות. בחודש מרץ 2025 לבדו הוכרזו פיטורים בהיקף של כ־275 אלף עובדים פדרליים. במנהל השירותים הממשלתיים (GSA) הוחל בצ’טבוט בשם GSAi שמבצע משימות עבור כ־1,500 עובדים, צעד שהוביל לצמצומים חדים במשרות מנהלתיות. במשרד לענייני ותיקים נרשמה תוכנית רחבה לקיצוץ כ-83 אלף משרות, שבסופו של דבר הוקטנה ל-30 אלף לאחר שילוב פרישות טבעיות והתפטרויות. וכך, הסקטור הציבורי האמריקאי גם הוא חלק מהמגמה של פיטורין והתייעלות.

מנכ״ל משרד התחבורה על איך משיגים תקציבים מהאוצר, רכבים אוטונומיים ואובר
משה בן זקן מדבר על השיח מול האוצר, על התחב״צ, על רכבת מהירה לחיפה ועל זה שחייבים להשקיע בתשתיות אפילו אם הרובוטקסי בדרך לפה כי ״גם טסלות יכולות להיתקע בפקקים״; הוא משוכנע שישראל בדרך למהפכה תחבורתית אבל מזהיר שלא יקרה
כלום בלי תקציבים, ביצוע והרבה מרפקים
משרד התחבורה טוען שהוא סוף סוף "שם גז". בועידת התשתיות של ביזפורטל, מנכ"ל המשרד משה בן זקן נשמע אופטימי, אבל לא מתכחש למציאות הקשה שפוגשת את כולנו כל בוקר על הכביש. לדבריו, תקציבי עתק כבר ממומשים בשטח, פרויקטים של רכבות מהירות מתקדמים, וגם על מהפכת התחבורה האוטונומית הוא אומר "אנחנו שם".
בראיון על הבמה, בן זקן מדבר בגובה העיניים, הוא לא חושש להשתמש בביטויים כמו "צריך להיות ערס מול האוצר" כדי להזרים תקציבים, מצהיר על התנגדות לאגרת גודש "לפני שתהיה אלטרנטיבה אמיתית", ומסמן מטרות: הקלה בעומסים, מאבק בתאונות, קישוריות לפריפריה וקידום תחבורה ציבורית גם בתקצוב וגם בשירות.
אבל לא רק רכבות כבדות על הפרק גם רכבים ללא נהג. בן זקן מגלה שמשרד התחבורה כבר בשיח מתקדם עם טסלה, כדי לאפשר לישראלים להפעיל את הרכב האוטונומי שלהם כשאטל פרטי. "מי שיש לו טסלה יוכל להגדיר בתוכנה שהרכב יצא לעבוד כשאתה לא נוהג בו", הוא אומר. ומה עם Uber? גם בדרך פה. בן-זקן אומר שהם חידשו את הקשרים מול החברה והם מנסים למצוא את הנוסחה שתאפשר את ההפעלה בישראל בלי לפגוע בנהגי המוניות.
לצפיה בועידה -
- משרד התחבורה מגביר היערכות לרעידת אדמה הרסנית
- מהומה בועדת הכלכלה: "מחירי התחבורה הציבורית יעלו ב-18% בשנת 2024"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ועידת התשתיות של ביזפורטל שיחה עם משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה
איך הגעת לכאן היום? המשתתפים בפאנלים האחרים נסעו אפילו יותר משלוש שעות כדי להגיע בזמן לועידה
האמת שהגעתי מפגישה כאן בסמוך, הייתי כבר במרכז.
לא נתקעת בפקקים?