תעריפי החשמל בעלייה? אסדת לוויתן נחלצת לעזרה

כיצד תעריפי החשמל משפיעים על רמת המחירים במשק, ועד כמה משמעותי תפקידו של הגז הטבעי בריסון המחירים והגדלת החיסכון הכספי למשק כולו?

|
(55)
ביז 211, צילום: שטארסטוק

נראה כאילו עברו שנים, אך רק לפני מספר חודשים יצאה הודעה שעוררה מחאה ציבורית רחבה, בדבר ייקור תעריפי החשמל. חצי שנה אחרי, פרסמה חברת החשמל הודעה אחרת המבשרת על חיסכון צפוי של 175 מיליון דולר בתהליך הפקת החשמל. מה גרם לשינוי הגדול, כיצד הוא צפוי להשפיע על  תעריפי החשמל – וכתוצאה מכך על רמות המחירים במשק כולו?

חשמל הוא מוצר בסיס שמשפיע על העלויות של מוצרים רבים, שהפקתם מצריכה שימוש בחשמל.  לכן, כאשר פורסמה הכוונה המקורית של רשות החשמל לעלות את התעריפים אי שם בדצמבר 2018 (בין היתר בעקבות התייקרות מחירי הדלקים), גל התייקרויות איים לשטוף את המשק: שורה של חברות מזון גדולות הזהירו שהעלאת תעריפי החשמל תוביל להעלאת מחירי מוצריהן. כפי שאפשר להבין, לתעריפי החשמל יש השפעה רבת עוצמה על הכלכלה כולה, מרמת הצרכן הבודד ועד לתעשיות והסקטורים השונים במשק.

ביזפורטל מגייסת כתבי שוק הון. אולי זה אתם?

השאירו פרטים ונחזור אליכם

העלאה
* כל השדות חובה

תודה שהשארת פרטים, נשתדל לחזור אלייך בהקדם

בעקבות השתלשלות האירועים והמחאה הציבורית שהתעוררה, הוחלט לעלות את תעריפי החשמל בשיעור מתון ומדורג יותר. הפשרה שהושגה הצליחה גם לעצור לעת עתה את כוונת החברות הגדולות להעלות מחירים. אך מה יקרה בפעם הבאה שתעריפי החשמל יתייקרו? (הפעם הבאה יותר קרובה ממה שאולי נדמה: כחלק מהמתווה שסוכם, במהלך שנת 2020 צפויים תעריפים החשמל להתייקר שוב).

כך מסייע הגז הטבעי לריסון רמות המחירים כבר היום
ישנם מגוון גורמים שאחראים להתייקרות תעריפי החשמל (דוגמת התחזקות הדולר והתייקרות מחירי הדלקים), אך גורם מרכזי שיכול לסייע לרסן אותם: המעבר לגז טבעי. לשם המחשה, עפ"י דוח שפרסמה רשות הגז הטבעי, המשק הישראלי חסך למעלה מ- 48 מיליארד שקלים בעקבות השימוש הגובר בגז טבעי, בין השנים 2004 ל- 2016. זאת בין היתר בעקבות הגורמים שהזכרנו, שבהם הוזלת עלויות ייצור החשמל, ההשפעה על תעריפי החשמל ועל מחירי המוצרים במשק.

האם המגמה הזו תימשך גם בעתיד?
לאחרונה פרסמה דלק קידוחים הודעה בדבר חתימה על הסכם למכירת גז טבעי עם חברת החשמל, במסגרתו יוזרם ממאגר לוויתן גז בהיקף של כ- 4 BCM למשך שנתיים. עפ"י דיווחי חברת החשמל, הזרמת הגז הטבעי ע"י אסדת לוויתן תוביל לחיסכון של 175 מיליון דולר לאורך תקופת ההסכם. מגמת החיסכון רק צפויה להתחזק, לנוכח השימוש הגובר בגז טבעי כמקור להפקת חשמל. זאת בין היתר בעקבות החלטת המדינה להפחית באופן ניכר את ייצור החשמל מפחם, עד לסגירת התחנות הפחמיות. לצד התרומה הגדולה לאיכות הסביבה, השימוש הגובר בגז טבעי וסגירת התחנות הפחמיות צפויים להוביל לחיסכון בהיקף של מיליארדי שקלים נוספים.

מאגר לוויתן – פרויקט האנרגיה הגדול בישראל
ההסכם שנחתם עם חברת החשמל הוא אחד מתוך שורה של הסכמים מקומיים והסכמי ייצוא אזוריים שכבר נחתמו להספקת גז מהמאגר. שמו של מאגר לוויתן מעיד על היקפו, והוא מכיל כשני שליש ממשאבי הגז שהתגלו בחופי ישראל (לשם המחשה, הוא מכיל פי 2 מכמות הגז המוערכת במאגר תמר). בנוסף, מדובר באחת מתגליות הגז הגדולות ביותר שהתגלו בעשור הראשון של המאה ה- 21 במים עמוקים. כדי להפיק ולהזרים את כמויות הגז הרבות, הוקמה אסדת לוויתן במסגרת פרויקט גרנדיוזי בו היו מעורבים אלפי עובדים מ- 25 מדינות.

הזרמת הגז ממאגר לוויתן, בהווה והעתיד, צפויה לחסוך למשק מיליארדי שקלים ולסייע לריסון המחירים – במשק החשמל במשק הישראלי כולו.

תגובות לכתבה(55):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 49.
    פירסום ממומן של כרישי הגז
    צ'רנוביל 25/12/2019 08:04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עוד פירסום ממומן שמאחוריו מסתתרת חברת נובל אנרג'י, שהיא בעצם אירגון פשע לכל דבר.
    סגור
  • 48.
    אסדת הגז
    מיזנטרופ 23/12/2019 05:57
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אתם הבאתם סרטן למדינה בעבור בצע כסף ועוד מנסים לשתוף לאנשים את המוח עם הפרסומות האלה
    סגור
  • 47.
    175 מיליון דולר?
    יגאל 22/12/2019 12:19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    דברו איתי במיליארדים יא חצופים
    סגור
  • 46.
    אולי בגלגול הבא
    רוני 22/12/2019 10:41
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כמו שאנחנו יודעים כל המעורבים ירצו לגזור רווחים והכל על גבי הצרכן הקטן
    סגור
  • 45.
    פעם דיברו על ירידת מחירים עכשיו על ריסון
    יותם 22/12/2019 09:07
    הגב לתגובה זו
    2 0
    כלומר תיתכן עליה מתונה ביחס למה, ביחס למה שהיה אם לא היה גז, לכן לא נוכל אף פעם לבדוק. הכל נראה כאן כשקר אחד גדול, כמובן שזה ממומן לפי הכותרת "נחלצת לעזרה"
    סגור
  • טען עוד
  • 44.
    פתי מאמין.
    צביקה 21/12/2019 14:45
    הגב לתגובה זו
    2 0
    מחירי החשמל תמיד יעלו.צריך רק למצוא סיבות טובות לכך.פתי מאמין לכל הדשות ואם עכשיו הם יוזלו אחרי תקופת זמן הם יעלו חזרה.
    סגור
  • 43.
    הגז הביתי
    יוסי לוי 21/12/2019 12:36
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מדוע מחיר הגז לצריכה ביתית לא ירד
    סגור
  • 42.
    הלואי
    מגן צחי 21/12/2019 09:40
    הגב לתגובה זו
    1 0
    הלואי שתיתפוצץ האסדה ותשובה עם כל העסקים שלו.....שקל אחד באמת עוד לא ראו הנחה בחשמל רק עובדים עלינו כל היום
    סגור
  • 41.
    זהום
    מגן צחי 21/12/2019 09:35
    הגב לתגובה זו
    1 0
    זו הסיבה גם לאויר המזוהם שתינשמו ולמחלות שתקבלו.....אז שלא יעבדו עליכם
    סגור
  • 40.
    חחחח
    מביך 20/12/2019 10:27
    הגב לתגובה זו
    2 0
    מחיר החשמל עולה. ואתם מפרסמים כתבה "זוהי הסיבה לירידת מחיר החשמל"... הגז הטבעי נשלט על ידי מונופול. ונמכר ביוקר. לכן אין הוזלה. מעבר לאנרגיות מתחדשות נחסם על ידי המדינה. לכן לא תהיה הוזלה בעתיד. ואידך זיך גמור.
    סגור
  • 39.
    אז מה קורה כאן?
    טייקון 20/12/2019 10:14
    הגב לתגובה זו
    1 0
    בשנת 2011 התרחש פיצוץ צינור הגז שבין ישראל למצרים, עקב כך חברת החשמל השתמשה בדלקים ע"מ להפיק אנרגיה חשמלית, שימוש זה העלה את עלות ייצור החשמל פי 7 ממה שהיה קיים (2.75 $ ליחידת אנרגיה- תעריף בגז) חברת חשמל יצרה חשמל בהפסד כלכלי מכיוון שרשות החשמל לא הסכימה להעלות את מחירי החשמל למבוקש ע"י חברת החשמל. הדבר הביא לגרעונות אסטרונומיים כ 80 מיליארד ש"ח. בשנת 2012 אחרי גילוי תמר חברת חשמל חתמה על הסכם עם בעלי השותפות של מאגר תמר על חוזה ל 15 שנים בקניית גז מהמאגר בתעריף של 6.2$ ליחידת אנרגיה כמעט פי 3 מהתעריף המצרי. בין השנים 2012-2018 בצורה "קוסמית" תהליך הפרטת חברת חשמל קיבל תאוצה מטורפת(בייחס לנים שלפני- שהרי על הפרטה מדברים 20 שנים) עד שבשנת 2018 נחתם הסכם ההפרטה של חברת חשמל. יעדי ההסכם הוא שייצור החשמל יעבור לידיים פרטיות כך ש: 70% מייצור משק האנרגיה יהיה ע"י היצרנים הפרטים וכ 30% מהייצור יהיה של חח"י. ועכשיו מגיע ה"קסם" מי אלו הייצרנים הפרטיים?ניחשתם? אלו בעלי מאגרי הגז שחברת חשמל חתמה איתם על חוזה לא כלכלי בעליל של תשלום הגדול פי 3 מהמקובל בשוק וע"י התחיבויות אלו "המשקיעים"
    סגור
  • 38.
    פרסומת עלובה בהסוואה
    נתן 20/12/2019 09:53
    הגב לתגובה זו
    2 0
    זו פשוט הונאה של העתון, זו פרסומת עלובה בהסוואה.
    סגור
  • 37.
    הגז הפך להיות בן ערובה לחוסר האמון הכללי במדינה
    מלקולם 19/12/2019 17:10
    הגב לתגובה זו
    4 0
    מקווה שיגיעו ימים טובים יותר לכולנו, כאשר שלטון הביעותים הזה יחלוף והשפיות תחזור למדינה. אז אולי אפשר יהיה לבחון דברים לגופו של עניין ולא לגופם של מעטים שמלעיטים אותם בכזבים.
    סגור
  • 36.
    המרויחים הם בעלי האסדה, וחשבון החשמל שלי לא ראה ירידה.. (ל"ת)
    אזרח ב 19/12/2019 11:54
    הגב לתגובה זו
    7 1
    סגור
  • 35.
    אתם לא מתביישים לשקר (ל"ת)
    דנה 19/12/2019 11:04
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 34.
    לויתן פרוייקט הזיהום הלאומי.
    דין דינה 18/12/2019 23:20
    הגב לתגובה זו
    4 3
    רק כדי שהטייקונים ישמינו יותר.
    סגור
  • חמוץ עלוב נפש (ל"ת)
    ג 19/12/2019 12:48
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • 33.
    לויתן
    מוני 18/12/2019 18:38
    הגב לתגובה זו
    6 0
    גז מנפיחת הלויתן
    סגור
  • 32.
    רק הפנסיה של חברת חשמל
    חזי 18/12/2019 18:03
    הגב לתגובה זו
    3 0
    והשחיתות של פרס וחבורתו לתת למיימן להרויח מהגז המצרי שאנחנו צריכים לשלם עכשיו מליארדים לממן את מה שקרה עם הצינור. זו הסיבה היחידה שמחיר החשמל לא ירד יותר
    סגור
  • מה הסיפור הזה של פרס והגז המצרי?
    יורי 19/12/2019 12:49
    הגב לתגובה זו
    0 1
    תן פרטים
    סגור
  • 31.
    פילוסוף
    משה 18/12/2019 14:40
    הגב לתגובה זו
    1 1
    ככה זה שפילוסוף מנהל את הענינים
    סגור
  • 30.
    לנו זה עולה הרבה יותר
    מיכאל 18/12/2019 11:13
    הגב לתגובה זו
    7 0
    עלות הגז גבוהה, ההגנה עלינו ומאוד יקרה, הנזקים לבריאות גם עלינו. אז סה"כ מדינת ישראל והתושבים משלמים את החשבון ונובל אנרגי עושה את הרווחים.
    סגור
  • הכי טוב
    נכון צודק 18/12/2019 18:00
    הגב לתגובה זו
    3 1
    נחזור לפחם סולר ומזוט.
    סגור
  • 29.
    גנבים!!!! נותנים לציבור רק 4% הנחה בחשמל במקום 25%.
    אבי 18/12/2019 11:07
    הגב לתגובה זו
    9 0
    מושחתים . ביבי המושחת נתן את אוצרות הטבע שלנו לטייקוני הגז והציבור יקבל פירורי פירורים.
    סגור
  • 28.
    לא צריך טובות את ההוזלה של הגרוש וחצי שלכם מצידי
    מגיב 18/12/2019 10:47
    הגב לתגובה זו
    5 1
    שהאסדות הללו יטבעו עמוק בים
    סגור
  • 27.
    בולשיט! מושחתים שקרנים! מכרתם את חוף ישראל בעד בצע כסף!
    אבי 18/12/2019 10:01
    הגב לתגובה זו
    12 0
    בית המשפט הוכיח כבר שכל מה שטענתם היה שקר מוחלט! שטייניץ ואלקין המושחתים עשו יד אחת עם נובל אנרג'י ואזרחי ישראל לא ישתקן! זה שעצרו אתכם היום בבית המשפט בירושלים הוא רק יריית הפתיחה שתכריח אתכם בסופו של דבר לגרור את האסדה הארורה שלכם ללב ים ולא להניח אותה פה כי זה נוח לכם! אנחנו נעיר את כל אזרחי המדינה ונצא להפגנות ענק עד שנעיף את אלקין ושטייניץ המושחתים וגם אתכם! לא יעזרו לכם כל כתבות הפרסומות העלובות האלה. שמרו את הכסף כדי להזיז את האסדה כי אצלנו אזרחי המדינה זה לא יעבור! תפנימו, מושחתים!
    סגור
  • 26.
    כמה שילמו לכם נובל אנרג׳י ותשובה ??? מושחתים (ל"ת)
    מוטרד 18/12/2019 08:24
    הגב לתגובה זו
    11 1
    סגור
  • 25.
    שחיתות ולכלוך שצריך לחקור
    די לשחיתות הון שלטון 18/12/2019 07:00
    הגב לתגובה זו
    11 1
    הפרסומת רק גורמת לי להבין שיש פה שחיתות ולכלוך. דברים באמת טובים לא צריכים פרסומת
    סגור
  • 24.
    לישראלים לא יוצא כלום מהגז.מלבד זיהום וגז במחיר מופקע (ל"ת)
    עוד שקרים מהמונופול 18/12/2019 00:17
    הגב לתגובה זו
    12 0
    סגור
  • 23.
    מחירי החשמל ירדו? מתי?
    ברוך 17/12/2019 21:25
    הגב לתגובה זו
    7 0
    כלל לא הבחנו בכך.
    סגור
  • 22.
    בקרוב יחשפו הסיבות למחירהכפול שאנו משלמים על הגז שלנו
    מאיר 17/12/2019 19:09
    הגב לתגובה זו
    10 1
    וכנראה שנראה שורה ארוכה של נאשמים בפלילים
    סגור
  • 21.
    איזה ביזיון שנתיים גז ורק 175 מליון חיסכון
    אלי 17/12/2019 10:35
    הגב לתגובה זו
    8 1
    מעיד על ההונאה של מחיר הגז אשר חתם שטייניץ עם חברות הגז איפה המיליארדים שהבטיחו? ומה עם עלות האבטחה שמדינת ישראל משלמת על שמירת האסדה אם תוסיפו את זה ונגלה הפסד גדול ולא חיסכון
    סגור
  • 20.
    בטח כתבה מבית נובל אנרגי - די עם השקר
    מוחמד 17/12/2019 09:29
    הגב לתגובה זו
    7 0
    שקרנים הכתבה והסגנון שלה נוצרו כדי לקדם את רעיון האסדה ולקבל אותה.
    סגור
  • 19.
    תתביישו מוכרים את התושבים תמורה
    מילואימניק 17/12/2019 09:13
    הגב לתגובה זו
    5 1
    לבצע כסף! אתם תקבלו כסף ואנחנו סרטן. האינטרס הציבורי נזנח בצד.
    סגור
  • 18.
    מרכז
    משה רבינו 17/12/2019 08:51
    הגב לתגובה זו
    3 0
    החיים בשאלה. לא ידוע מתי תפתח ההפצצה של הרעלים. אין ניתור ראוי עבור המפלצת שתקועה מול העיניים. אין מידע או הזעקה לרמת וסכנת הזיהום המתקרב, וכל עובדי הציבור מראש המועצה ועד לשופטים נירכשו על ידי נובל אנרגי ותשובה. ישראל לא מקום לגדל ילדים.
    סגור
  • 17.
    החיסכון בעקבות הפסקת השימוש בפחם
    דודי 17/12/2019 08:19
    הגב לתגובה זו
    1 3
    "מגמת החיסכון רק צפויה להתחזק, לנוכח השימוש הגובר בגז טבעי כמקור להפקת חשמל. זאת בין היתר בעקבות החלטת המדינה להפחית באופן ניכר את ייצור החשמל מפחם" - אז ככה - מעלים את "הבלו" על הפחם בעשרות אחוזים [ עלה מ-68$ ל- 114$] וכך אפשר לומר שהשימוש בגז חסך כסף .
    סגור
  • 16.
    גז טבעי
    נסים בן ברון 17/12/2019 07:29
    הגב לתגובה זו
    6 0
    כל אלה שעצאו מגדרם על מנת להעניק את ההפקה לאנרגי ולתשובה, כי עלות החשמל תרד אבל שיקרו לנו. שיקרו לאזרחי המדינה
    סגור
  • 15.
    מחיר הגז כפול. מחיר החשמל גבוה. חוגגגים עלינו
    AA 16/12/2019 21:20
    הגב לתגובה זו
    4 0
    עכשיו זורקים שקל ומקבלים יח"צ במליונים
    סגור
  • 14.
    שקר וכזב !!!
    משה 16/12/2019 20:51
    הגב לתגובה זו
    6 0
    רמאים !! הולכים לסכן בסרטן מיליון איש שיעלה למשק עשרות מיליארדים !!!
    סגור
  • 13.
    אין שום ירידהתפשיק עם השקר שלכם (ל"ת)
    בלוף 16/12/2019 18:32
    הגב לתגובה זו
    14 1
    סגור
  • 12.
    זו פרסומת לא כתבה
    ניב 16/12/2019 18:31
    הגב לתגובה זו
    17 0
    פרסומת מגוכחת ושקופה של תשובה. תחזירו את כסף לעם
    סגור
  • 11.
    יפה מאוד !! יישר כוח (ל"ת)
    אבי 16/12/2019 13:19
    הגב לתגובה זו
    2 7
    סגור
  • 10.
    מחיר החשמל בגרמניה
    מילקי 16/12/2019 12:49
    הגב לתגובה זו
    2 1
    במחצית הראשונה של 2019 - 0.308 EU
    סגור
  • 9.
    מכרו אותנו ועכשיו מוכרים לנו לוקשים בדמות כתבות מוזמנות
    מטעם 16/12/2019 11:13
    הגב לתגובה זו
    17 0
    אין יותר אמון, לא במדינה ולא בתקשורת. זה נגמר. כל אחד לעצמו.
    סגור
  • 8.
    פחות זיהום
    שאול 16/12/2019 08:31
    הגב לתגובה זו
    3 1
    גז מזהם פחות מדלקים, לכן יש יתרון עצום בשימוש בגז.
    סגור
  • 7.
    מומחים מטעם מי?
    גזיאל 15/12/2019 21:50
    הגב לתגובה זו
    7 0
    מדוע ה"מומחים" לא מציינים את שמם ותוארם? הקורא יבין!
    סגור
  • 6.
    הם מרויחים ועוד מעלים לנו את המחירים-גנבים ברשיון (ל"ת)
    דוד 15/12/2019 17:32
    הגב לתגובה זו
    6 0
    סגור
  • 5.
    בושה וחרפה אתה משקר החשמל היה חצי (ל"ת)
    אילן 12/12/2019 15:31
    הגב לתגובה זו
    8 0
    סגור
  • 4.
    חיסכון נכון 0.4%, את שאר ההפרש חילקו המקורבים
    פופאיי 12/12/2019 14:36
    הגב לתגובה זו
    9 0
    לצלחת, )ובשמה הפרטי בלפור.
    סגור
  • 3.
    אסדת ליוויתן תוסיף הוצאות בריאותיות במילירדי שקלים !!
    ישראל 10/12/2019 23:40
    הגב לתגובה זו
    12 0
    מדינת חלם !!!!!!!!!!!!!
    סגור
  • כל מילה נכונה הגז טבעי כחול לבן זה חלום שהתגשם
    מדריוב 18/12/2019 00:44
    הגב לתגובה זו
    1 1
    עד שיש גז ישראלי אתם מתלוננים .,מדינת חלם
    סגור
  • 2.
    הטעיה מסוכנת ועוורת
    בני 10/12/2019 18:28
    הגב לתגובה זו
    11 1
    עם התחממות האקלים העולם צועד לעבר סכנה חד משמעית. רק פיתוח מקורות חשמל לא מזהמים יסייע.
    סגור
  • 1.
    בכי לדורות - בארץ לייצר חשמל רק מהשמש
    דודו 10/12/2019 16:02
    הגב לתגובה זו
    11 1
    ולמכור את הגז עבור כסף - וככה להרוויח פעמיים - פעם אחת כי החשמל מהשמש הרבה יותר זול ופעם שנייה כי המחיר שאפשר לקבל על הגז יותר שווה...
    סגור
  • שמש רק 4-5 שעות ומה כשערב ולילה וכשיש עננים
    צילק3 10/12/2019 20:07
    הגב לתגובה זו
    3 5
    קצת שכל לא יזיק..ואין שטחים במדינה..פשוט חסר.
    סגור
  • סוללות (ל"ת)
    המודאג 12/12/2019 15:15
    הגב לתגובה זו
    7 0
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות