ניתוח קמפיין

הטרייד של דיסקונט מזמין פיצוח אך נאנס בידי הקריאייטיב

עטרה בילר, אסטרטגית של פרסום, יודעת שהפרסומת מצחיקה ו-2 הקומיקאים מוכשרים, השאלה היא האם קמפיין מרכזי ההשקעות של דיסקונט אפקטיבי?
עטרה בילר | (7)

הסדרה בהמשכים של מודי וקטורזה, הצליחה לבסס את מעמדה כפרסומת אהודה וזכורה. הצמד מצליח להדגים לנו בכל פעם מחדש איך בנק יכול להיות ידידותי, עממי ואישי, באמצעות הומור מצוין. דיסקונט הצליח למצב את עצמו כבנק שלא לוקח את עצמו יותר מדי ברצינות, אבל כן לוקח ברצינות את הלקוח.

בתמונת התחרות, 'לאומי' ממשיך להעביר מסרים דיגיטאליים וממצב את עצמו כטכנולוגי חדשני; 'הפועלים' עם ארז טל ועלמה זק, משדר גם הוא המצאתיות בנקאית אך מדגיש שירותיות ואנושיות; 'הבינלאומי הראשון' מחזיק באסטרטגיה מתוחכמת על פיה גם שם אנחנו נחשפים להומור עממי ומשובח בדמות שמגלם אסי כהן, רק כדי לבשר לנו מי אינו מתאים להיות לקוח...; וכמובן 'מזרחי טפחות' שמגיח אלינו מכל פינה עם הבנקאות ההיברידית ועם דביר.

כשבנק מתחייב לשפה קריאטיבית של פרזנטורים, לפעמים זה מגביל את היכולת שלו להעביר מסר. בפרסומת ל"דיסקונט טרייד" אמנם מצחיק להיחשף לקומדיה של טעויות המבוססת על התחלפות, בטעות, של טלפונים סלולאריים, אבל זה לא בהכרח קשור לנושא. הדרמה של התחלפות בבגדים, תפקיד וזהות, היא פטנט שאנחנו מכירים עוד מימי שייקספיר ועד לסרט ההוליוודי.

בסרט החדש של דיסקונט התחלפו, בטעות, מודי וקטורזה בטלפונים הניידים שלהם, ומאותו רגע מתחיל סיפור בזיג זג. קטרוזה חי את חייו של מודי כשהוא מתמסר בהתלהבות לאפשרויות הבלתי מוגבלות של דיסקונט טרייד, בעוד מודי תקוע בחייו של קטורזה כשמרטף לילדיו.

אבל מה זה קשור להשקעות בנקאיות?

אם הכוונה היא למשמעות הכפולה של המילה טרייד, שבאנגלית היא גם מסחר וגם החלפה, אז הקשר קלוש ובוודאי לא מובן מאליו לעם שחי ומתנהל בעברית. ההישענות על המשמעות הכפולה של המילה לא מספיקה כדי להחזיק את הפרסומת.

מלבד משחק נפלא של 2 הקומיקאים, העובדה שהעלילה מתפתחת בהמשכים, ומלבד ביסוס מעמדם כפרזנטורים של דיסקונט, אין הפעם פיצוח הולם של קונספציית ההשקעות של דיסקונט. ההתחלפות לא מפתחת את המתח שהתחלפויות דרמטיות מציעות לקהל. מה שהופך התחלפויות למעניינות זה חילופי מעמדות - עני עם עשיר, חילופי גורל - מצליח מול לוזר, חילופי מינים וכיוצא בזה. מודי וקטרוזה בנו את הזוגיות שלהם כ-2 ליצנים בעלי מעמד דומה ואיכויות דומות. מה שמצחיק זה הדיאלוג המטומטם ששניהם מנהלים כבר כמה שנים. קל להזדהות איתם ולכן ההישג הגדול של הקמפיין הוא הפיכת דיסקונט למותג מקבל ואפשרי לכל נפש. אולם להתחלף זה עם זה - משעמם וחסר פואנטה.

יתכן שהכוונה הסמויה היא לתת פייט למושג מטריד אחר שהתחיל להשתלט על המוח של הציבור הלא הוא "בנקאות היברידית" של מזרחי טפחות. מושג הטרייד מפציע, אולי, כדי להבהיר לנו שגם לדיסקונט יש גם מילה חדשה משלו.

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    לא מבדיל בין סרט של כאל למשביר (ל"ת)
    יורם 14/03/2012 15:46
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    שרה 14/03/2012 12:19
    הגב לתגובה זו
    גם בתור פירסומאית שניחשפה כבר לפחות 3 פעמים לפירסומת- אין לי מושג מה מוכרים לי.
  • 4.
    אנא 13/03/2012 14:10
    הגב לתגובה זו
    מס הכנסה יותר יצירתיים מהם.
  • 3.
    מה שבטוח שדיסקונט יצאו במכרז השנה, ובצדק רב (ל"ת)
    12/03/2012 19:25
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    כשעטרה בילר כותבת ביקורת זה פאסה (ל"ת)
    רוני פלד 11/03/2012 12:24
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    שירן 11/03/2012 11:16
    הגב לתגובה זו
    ועוד באיכויות האלה, אין מצב שאין לה אפקטיביות על הצופים. כולם היום יודעים מה המותג שהשניים מפרסמים
  • אני 11/03/2012 13:28
    הגב לתגובה זו
    ואני בטוחה שהסקרים מראםאת זה. כמה בלגן בפרסומת אחת...
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים

בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג
בערב דרמטי עם חדשות מרעישות, שהשתנו והתפתחו במהלך הערב, כמות הצופים התקרבה למיליון צופים, עם 922 אלף צופים שצפו בכל מהדורות החדשות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 שברה שיא של כל הזמנים, עם כמות צופים שהתקרבה למדורת השבט המסורתית, חדשות 12. 

אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא. 

מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג. 


פריים טיים

גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים. 

רצועות נוספות

מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.

ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור, שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.

ארץ נהדרת
צילום: מסך קשת 12
רייטינג

השמועות על מותו של הפיפל-מטר היו מוגזמות

האם אנחנו לקראת רפורמה מקיפה בשידורי הטלוויזיה? לאחר שחוק השידורים עבר בקריאה ראשונה, ייתכן ונראה שינוי אמיתי באופן שבו מודדים את נתוני הצפייה בטלוויזיה; עד אז, נסתמך על הנתונים הקיימים, שמראים נפילה של ערוץ 13 והתגברות התחרות בין 12 ל-14

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

אחרי שחוק השידורים של שר התקשורת, ד"ר שלמה קרעי, עבר לפני יומיים בקריאה ראשונה בכנסת, ייתכן ואנחנו לקראת מהפיכה של ממש. מעבר לשינויים דרמטיים שכוללים את הפחתת רגולציה ופתיחת השוק לתחרות, החוק ישנה את האופן בו נמדד הרייטינג כיום, ממערכת שמבוססת על הערכות, ויהפוך אותו למבוסס על נתוני אמת. במסגרת החוק, ספקי התכנים יידרשו לפרסם באתר האינטרנט את התפלגות נתוני הצפייה בזמן אמת. עד אז, נמשיך להסתמך על המערכת האנכרוניסטית ועל הנתונים שיש בידינו כיום. ספרו לנו בתגובות אם אתם או חברים שלכם אי פעם השתתפתם במדגם המייצג ה-People Meter, השיטה המקובלת כיום, שבה מותקנים מכשירים אלקטרוניים על כל מקלטי הטלוויזיה בבתיהם של המשתתפים בפאנל, המונה 700 משקי בית, וכ-2,200 פרטים, המהווים מדגם מייצג של אוכלוסיית בעלי המקלטים בישראל.

המשמעות היא אדירה, היות וההכנסות מפרסומות מתבססות, בחלקן לפחות, על נתוני הצפייה. אם נשווה בין שלושת הגופים המסחריים לאורך כל רצועות השידור, על פי הנתונים הנוכחיים, נראה תמונת מצב, שהפערים שמוצגים בה אמורים להשתקף בתקציבי הפרסום של הערוצים השונים. 


בכל אופן, מבחינת הנתונים עצמם, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 14.7% רייטינג ו-400 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 8.1% רייטינג ו-249 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שהצליחה שוב לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 5% רייטינג ו-119 אלף צופים, ובסוף הרשימה היתה המהדורה של כאן11, עם נתונים טובים יחסית לחוסר הפופולריות שלה, עם 94 אלף צופים ו-3.8% רייטינג.

פריים טיים והנפילה של ערוץ 13

אחת התכניות הותיקות בישראל, "ארץ נהדרת" היא אחד ממנועי הרייטינג של קשת, וגם אמש, כששודרה, היתה בראש, מעל כולם, עם רייטינג של 19.1% רייטינג ו-488 אלף צופים והיתה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים. אחריה היתה התכנית העקבית ביותר בטלוויזיה, "הפטריוטים" שמשודרת מדי ערב וזוכה לרייטינג גבוה ולמקום השני כמעט בקביעות, ועמדה אמש על 8.5% רייטינג עם 286 אלף צופים. כאן11 עם ריאליטי האוכל שלהם, שמתעלה מעל לממוצע הרייטינג של התאגיד הציבורי, עמדה על 8.1% רייטינג ו-186 אלף צופים, ואילו ערוץ 13 היה עם מספרים כמעט לא רלבנטיים לערוץ מסחרי, ו-"צומת רבין" עמדה על רייטינג של 1.3% ו-26 אלף צופים בלבד.