ניתוח קמפיין

טיב טעם מבינה מה שאחרים לא: אנחנו רוצים זול, אבל מפחדים להרגיש זולים

עטרה בילר, אסטרטגית המיתוג על 'קיצור תולדות הזול' בפרסומת של ניקול מ'מעושרות' עבור טיב טעם. "הדמות של ניקול מקפלת בתוכה את המורכבות"
עטרה בילר | (2)

מאז שקיים מסחר, קיים "עולם הזול" כאסטרטגית שיווק. זה כאילו ברור לחלוטין שהאדם יעדיף לשלם פחות תמורת אותה סחורה. אלא שהפסיכולוגיה של צרכנות אינה כל כך פשוטה ולפעמים תהליך הקניה לא מונע רק על ידי המחיר.

מחירו של מוצר מחבר אותנו באופן מיידי ליכולת ההוצאה הכספית שלנו. זה קורה לנו כמה וכמה פעמים ביום. אל מול חלון ראווה, בתוך החנות, ברמזור לצד מכונית יקרה, בדפדוף בקטלוג או באולם מכירות. בעצם אנו מוקפים בדברים שאנחנו רוצים ולא יכולים או כן יכולים להרשות לעצמינו.

לכאורה פשוט והגיוני שנבקש לעצמינו את המוצר הזול, אבל כולנו יודעים שלצד זאת, אנו אוהבים להרגיש שווי ערך, ושהעולם מפתה אותנו לעטות על עצמינו סמלי סטאטוס כדי להתמקם במקום טוב אל מול האחרים.

תחרות הדיסקאונט ברשתות השיווק כבר הפכה לבדיחה. במשך השנים האחרונות מתקיפות אותנו פרסומות שמדגימות באופן יצירתי עד כמה רשת השיווק זולה יותר. הכסף שלך קונה יותר, העגלה יותר זולה וכדומה. מה שבטוח זה שהנחת היסוד אומרת שלסופר מרקט יש רק תכונה אחת - וזה להצליח לתת מחיר טוב יותר.

זה נכון אבל לא לגמרי. למעשה זה כמעט נכון

טיב טעם מבינה משהו שרשתות אחרות לא. אנחנו לא רק חוששים לצאת פראיירים במחיר. אנחנו חוששים לקנות סחורה לא מספיק טובה ולהיראות בעיני עצמינו כלוזרים.

טיב טעם מבינה שמחיר זול מכניס אותנו לקונפליקט הזה ומצליחה לבנות עולם הרבה יותר מעניין מסתם עולם של מחירים זולים. טיב טעם מבינה שבאנו ליהנות בחיים האלה וכי לא בא לנו להתפשר. שאנחנו מעדיפים בשר משובח, מבחר גבינות ויינות ייבוא, אבל קשה לנו להרשות זאת לעצמינו.

הדמות של ניקול מקפלת באופן טבעי (כפי שנבנתה ב'מעושרות') את המורכבות הזו: אישה שמסמלת את חיי הנהנתנות נכנסת לסופר שפוגש את כל צרכיה מלבד הצורך להיראות יקרה ועשירה.

ניקול שנהנית ממוצרים 'כמו בחו"ל' מתביישת להיראות קונה בטיב טעם רק כי המחירים לא הולמים את תדמיתה. הם זולים מדי. טיב טעם מספרת לנו, בסופו של דבר, ובשפת ה"הפוך על הפוך" שמחיריה נוחים ונגישים, אבל היא לא שוכחת שאנו משתוקקים לחיים הטובים והיא מזכירה לנו שהיא יודעת זאת היטב.

אסטרטגית ה"זול" משקפת תובנה עמוקה יותר מאשר העובדה הפשוטה והשטחית שבא לנו שישאר לנו עודף בכיס. למשל, רשת l eclerc הצרפתית יצאה בזמנו בסדרת מודעות שנראות כמו מחאה חברתית התובעת "כח לאנשים" ומצהירה it is forbidden to forbid low prices. המעטה המחאתי - הפגנתי כולו נועד כדי להצדיק את המחירים הזולים ולעגן אותם באידיאולוגיה של רווחה חברתית צודקת. הרשת נכנסה לתפקיד של מנהיג פרולטריון רק כדי להגן על היותה דסקאונט.

חברת ניסאן שיצאה לשוק בשנות ה 90 עם מכוניות זולות הלכה על אסטרטגיה דומה של "מגיע לכל משפחה לטייל בפארקים הלאומיים" כשרצתה לקדם 4X4 במחיר נגיש.

אסטרטגיה קלאסית של הצדקת המחיר הזול הלא היא אסטרטגית "בעל הבית השתגע". שיגעון הוא הסבר מצוין להורדת מחירים. זה לא שבעל הבית לא מבין במסחר, הוא פשוט השתגע.

אסטרטגיה נוספת היא כמובן לייצר סיבה למסיבה: סוף עונה, מבצע או חיסול. הסיבה האמיתית יכולה להיות צורך עז להיפטר מסחורה. הסיבה המוצהרת - מחווה חד פעמי של נדיבות כלפי הצרכן...

וירג'ין מובייל יצרה סדרה שלמה של פרסומות מצחיקות סביב שיטת תשלום יותר זולה אותה הם כינו pay as you go. באחד הסרטונים מציגה וירג'ין מעין כנסיה ל" paygoism " שם עמד 'מטיף דתי' שדיבר בפאתוס על רוח ה pay as you go דרך מכשיר טלפון נייד שנראה כמו תשמיש קדושה - וכל זאת כדי להגיד "זול" ו "כדאי" רק באופן פחות ישיר...

באופן מוזר מוצאים את עצמם מותגים מצדיקים את מחירם הזול בדיוק באותו אופן שבו מצדיקים מותגי פרימיום את מחירם המופקע, בעיקר על ידי בניית ערך. אנחנו לא רוצים לא להידפק עם סחורה נחותה, לא להיתפס כקמצנים ובוודאי שלא להראות כבזבזנים או חסרי כוח מיקוח.

ניקול, עבור טיב טעם, היא סוס טרויאני שנראה כלפי חוץ כמו כמו "מעושרת" ממוצא רוסי שמגיעה עם שומרי ראש ושמלת נשף לסופר, אבל בתוכו מסתתר סופרמרקט שגם הוא, כמו מתחריו, נלחם על נתח השוק מהמגזר הכללי, גודל העגלה בקופה ותדירות הכניסה לא רק בסופי שבוע...

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אסטרטג 13/02/2012 00:39
    הגב לתגובה זו
    וכנראה שגם את לא
  • 1.
    מעולה (ל"ת)
    דה וידי 12/02/2012 17:02
    הגב לתגובה זו
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים

בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג
בערב דרמטי עם חדשות מרעישות, שהשתנו והתפתחו במהלך הערב, כמות הצופים התקרבה למיליון צופים, עם 922 אלף צופים שצפו בכל מהדורות החדשות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 שברה שיא של כל הזמנים, עם כמות צופים שהתקרבה למדורת השבט המסורתית, חדשות 12. 

אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא. 

מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג. 


פריים טיים

גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים. 

רצועות נוספות

מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.

ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור, שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.

ארץ נהדרת
צילום: מסך קשת 12
רייטינג

השמועות על מותו של הפיפל-מטר היו מוגזמות

האם אנחנו לקראת רפורמה מקיפה בשידורי הטלוויזיה? לאחר שחוק השידורים עבר בקריאה ראשונה, ייתכן ונראה שינוי אמיתי באופן שבו מודדים את נתוני הצפייה בטלוויזיה; עד אז, נסתמך על הנתונים הקיימים, שמראים נפילה של ערוץ 13 והתגברות התחרות בין 12 ל-14

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

אחרי שחוק השידורים של שר התקשורת, ד"ר שלמה קרעי, עבר לפני יומיים בקריאה ראשונה בכנסת, ייתכן ואנחנו לקראת מהפיכה של ממש. מעבר לשינויים דרמטיים שכוללים את הפחתת רגולציה ופתיחת השוק לתחרות, החוק ישנה את האופן בו נמדד הרייטינג כיום, ממערכת שמבוססת על הערכות, ויהפוך אותו למבוסס על נתוני אמת. במסגרת החוק, ספקי התכנים יידרשו לפרסם באתר האינטרנט את התפלגות נתוני הצפייה בזמן אמת. עד אז, נמשיך להסתמך על המערכת האנכרוניסטית ועל הנתונים שיש בידינו כיום. ספרו לנו בתגובות אם אתם או חברים שלכם אי פעם השתתפתם במדגם המייצג ה-People Meter, השיטה המקובלת כיום, שבה מותקנים מכשירים אלקטרוניים על כל מקלטי הטלוויזיה בבתיהם של המשתתפים בפאנל, המונה 700 משקי בית, וכ-2,200 פרטים, המהווים מדגם מייצג של אוכלוסיית בעלי המקלטים בישראל.

המשמעות היא אדירה, היות וההכנסות מפרסומות מתבססות, בחלקן לפחות, על נתוני הצפייה. אם נשווה בין שלושת הגופים המסחריים לאורך כל רצועות השידור, על פי הנתונים הנוכחיים, נראה תמונת מצב, שהפערים שמוצגים בה אמורים להשתקף בתקציבי הפרסום של הערוצים השונים. 


בכל אופן, מבחינת הנתונים עצמם, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 14.7% רייטינג ו-400 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 8.1% רייטינג ו-249 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שהצליחה שוב לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 5% רייטינג ו-119 אלף צופים, ובסוף הרשימה היתה המהדורה של כאן11, עם נתונים טובים יחסית לחוסר הפופולריות שלה, עם 94 אלף צופים ו-3.8% רייטינג.

פריים טיים והנפילה של ערוץ 13

אחת התכניות הותיקות בישראל, "ארץ נהדרת" היא אחד ממנועי הרייטינג של קשת, וגם אמש, כששודרה, היתה בראש, מעל כולם, עם רייטינג של 19.1% רייטינג ו-488 אלף צופים והיתה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים. אחריה היתה התכנית העקבית ביותר בטלוויזיה, "הפטריוטים" שמשודרת מדי ערב וזוכה לרייטינג גבוה ולמקום השני כמעט בקביעות, ועמדה אמש על 8.5% רייטינג עם 286 אלף צופים. כאן11 עם ריאליטי האוכל שלהם, שמתעלה מעל לממוצע הרייטינג של התאגיד הציבורי, עמדה על 8.1% רייטינג ו-186 אלף צופים, ואילו ערוץ 13 היה עם מספרים כמעט לא רלבנטיים לערוץ מסחרי, ו-"צומת רבין" עמדה על רייטינג של 1.3% ו-26 אלף צופים בלבד.