דעה

'חוויה קולנועית גדולה מהחיים'? עוד פרסומת לאבקת כביסה

עטרה בילר, אסטרטגית של מיתוג, מתייחסת לקמפיין החדש של yes oh: "ההחטאה כפולה ומכופלת: סלב מקדם מוצר ומציע לנו להשתמש בו"
עטרה בילר | (11)

כשהסיפור טוב, אומר לנו סטיב בושמי בתפקיד נאקי טומפסטון בדברו אלינו מתוך ארון מתים אגב החזקת מצית בוער בידו, לא תוכל לנבא מה יקרה. באמת שהפרסומת הזו ל-yes מתחילה טוב. שאפו, אתה אומר לעצמך - הצליחו להביא את נאקי בכבודו ובעצמו לעוד אחת מהפרסומות האלמותיות של יס! הסרטון מכניס אותנו לסצנה מבטיחה שבמהלכה רואים פיצוץ שמעיף מכונית לוויות באוויר, אבל מאותו רגע, סטיב היקר, הסיפור מתחיל לא רק להיות צפוי אלא אפילו משעמם.

אנחנו מורגלים לקלישאות קולנועיות בעלות נוסחה קבועה. ברור לנו ש-3 השוטרים, שמתקרבים שלופי אקדחים לארון המתים שממנו בושמי דיבר אלינו לפני דקה, יגלו ארון ריק. ברור לנו גם, שלפעמים גם כיף לדעת למה לצפות בפורמולה ההוליוודית. אבל הפער שבין העלילה שעל המסך לבין הטקסט של בושמי, שממשיך להסביר לנו שעם ערוץ yes oh שמאפסן את הסדרות הטובות מבית HBO תמיד נוכל לצפות ליותר - הופך בלתי ניתן לגישור.

סרטון הפרסומת הנוכחי ל-yes כאילו לא מכיר את כללי השפה הקריאטיבית של מותג יס. כדי לעמוד מאחורי ההבטחה 'חוויה קולנועית גדולה מהחיים', יצרה יס שפה שעל פיה, ברובה של הפרסומת, שתמיד מתרחשת בסצנה קולנועית מוכרת, הגיבורים אינם מודעים לעובדה שהם שחקנים בפרסומת.

חוויה קולנועית במהותה היא חוויה טוטאלית של הישאבות לעלילה משכנעת. אסקפיזם זמני מעצמי ומהחיים שאותם אני חי. רק ככה יכול הצופה להיכנס גם הוא, ולו לרגע, אל תוך חוויה קולנועית מושלמת. ה'שבירה' שמגלה לנו שמדובר בפרסומת מגיעה תמיד מבחוץ. בהפתעה, או אם נשתמש במשנתו של סטיב - ברגע לא צפוי. זה תמיד קריין, מחוץ לסרט, שפונה לשחקנים ומפתיע אותם בשאלה או באמירה.

במקרה של נאקי תומפסון הקשוח והחלקלק, הדבר מתבקש. נאקי תמיד עסוק במעמדו, בכוח ובשליטה שיש לו או שאין לו על המאפיה, על נשותיו ועל העיר כולה. הכי לא מתאים לו להפוך לפרזנטור שמקדם מוצר ומשבח את יתרונותיו.

נאקי, אם תרצו, חייב להיות הלא צפוי בהתגלמותו. נחמד ושרמנטי וג'נטלמן ברגע אחד ורוצח אכזרי חסר רחמים במשנהו. לכן, ברור לחלוטין שההחטאה בפרסומת ל-yes oh היא כפולה ומכופלת. גם סיפור צפוי וגם מבנה של פרסומת לאבקת כביסה: סלב מפורסם מקדם מוצר ומציע לנו להשתמש בו. הכי צפוי עד מאכזב - לא רק כלפי יס אלא כלפי בושמי עצמו בתפקיד הדון של המאפיה שהפך, למעשה, לגימל יפית.

הבחירה בסטיב בושמי מעוררת כבוד, מה גם שאפשר היה לפתור את הבריף להשקת ערוץ yes oh בכיכובו בהרבה צורות אחרות. אפילו סצנת ה'אני כאן רק שאני לא בארון המתים' היתה יכולה להיות מפתיעה באמת אילו היינו נותנים לה להתפתח כמו שסצנה צריכה להתפתח באימפריית הפשע. הם במתח נוראי כשבושמי בשלו, עסוק בסגירת עסקה על ראשו של חבר מאפיה שסרח, במועדון שלו או באמת בלימוזינה.

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    נאקי 12/02/2012 14:32
    הגב לתגובה זו
    איך נאקי קשור לזה?זה לא בכיוון הביקורת שלך בכלל. זה נראה כאילו לא ראית אותה בכלל!
  • 10.
    את ניראית טוב, מעבר לכך הכל שטויות... (ל"ת)
    עטרה אוי עטרה 09/02/2012 10:16
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    אכן פרסומת מוחמצת. (ל"ת)
    אילן 05/02/2012 23:03
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    מישהו מהצד 05/02/2012 19:47
    הגב לתגובה זו
    קשה לקבל ביקורת. אבל לפחות הביקורת הזאת מדויקת וחריפה. בזבוז של שחקן גדול דבר ראשון. איפור מוגזם ומגוחך. בימוי רע. וכמו שעטרה אמרה וזה העיקר כאן. פרסומת שמנסה למכור לנו את חשיבותו של תסריט מעולה. אך יוצריה לא מסוגלים כנראה לייצר תוכן ברמה שאליה הוא מתייחס. HBO עשו פרסומות מושלמות על אותו הבריף ואני בטוח שהחבר׳ה במקאן הציעו דברים ברמה גבוהה. כאן יש לקוח שהפריע בדוק. רק לקוח חסר ביטחון או עם יותר מידי ביטחון יכול לייצר סלט שכזה. וזה עוד משודר בריפיט בייס. מזל שיש לי מקס!!!!
  • 7.
    פספוס מהסרטים 05/02/2012 19:04
    הגב לתגובה זו
    הוא לא מספיק כוכב שעומד בזכות עצמו מונולוג וזהו..
  • 6.
    תמי 05/02/2012 16:03
    הגב לתגובה זו
    אני מאד אוהבת לקרוא את הטור שלך אבל אני מודה הפעם שראתי אותו פעמיים ועד עכשיו לא הבנתי אותו.
  • 5.
    על סמך מה החלטת שהוא משחק את נאקי? (ל"ת)
    מקאן 05/02/2012 15:01
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    יונתן 05/02/2012 14:33
    הגב לתגובה זו
    ברגע שבושמי אמר בפרסומת שלום ישראל / רק ביס וכדומה. המהלך המיתוגי בוצע בהצלחה.
  • 3.
    א.ח 05/02/2012 13:13
    הגב לתגובה זו
    את חייבת למצוא דרך להיות יותר נגישה
  • 2.
    עידו 05/02/2012 12:05
    הגב לתגובה זו
    אם יש משהו שהצופה בבית שואל את עצמו בבית זה: 'איך קיבינימאט הצליחו להביא את סטיב בושמי לפירסומת של ייס?' 'כניראה ששוה לי להקשיב לו'
  • 1.
    רועי 05/02/2012 11:20
    הגב לתגובה זו
    והיחס האישי לשוק הישראלי. ברור שאפשר לעשות קריאייטיב יותר חד. אבל התוכן מדבר בעד עצמו, כל התכנים הכי חדשים נמצאים ביס, והמסר עובר בהחלט. כמה פעמים רואים פנייה אישית של כוכבים לשוק הקטנטן שלנו ? ? ? לא הרבה !
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים

בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג
בערב דרמטי עם חדשות מרעישות, שהשתנו והתפתחו במהלך הערב, כמות הצופים התקרבה למיליון צופים, עם 922 אלף צופים שצפו בכל מהדורות החדשות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 שברה שיא של כל הזמנים, עם כמות צופים שהתקרבה למדורת השבט המסורתית, חדשות 12. 

אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא. 

מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג. 


פריים טיים

גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים. 

רצועות נוספות

מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.

ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור, שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.