עוד ענת בירן
צילום: נדב יהונתן כהן

התושבים כועסים: המטרו יטרפד התחדשות עירונית בגבעתיים ורמת גן

פרויקטי התחדשות עירונית ותמ"א בגבעתיים ורמת גן יירדו לטמיון בעקבות המטרו? כך חוששים מאות תושבים אשר המטרו גובל בשטחיהם. עו"ד המייצגת אותם: "מדובר בפגיעה לא מדיתית, תוכניות המטרו דורסניות"
מערכת Bizportal | (8)

תושבים בשני פרויקטי התחדשות עירונית בגבעתיים ורמת גן חוששים שבניית המטרו בגוש דן, מיזם התחבורה העיקרי של ישראל באזור המרכז בשנים הקרובות, עלול לעצור את תוכניות הבנייה שכבר נמצאות בשלבי תכנון מתקדמים, כולל הסכם שנחתם בין הדיירים ליזם.

בהשגות שהגישו למועצה האזורית לתכנון ובנייה טוענים 221 תושבים ובעלי דירות בגבעתיים, שעל החלקות שלהם מתוכנן פרויקט פינוי בינוי בשלבי תכנון מתקדמים, כי חלק מהמקרקעין שבבעלותם נמצאים בגבול הקו הכחול של פרויקט המטרו ולפי התוכניות מיועדת להיבנות בהם תחנת תחבורה ציבורית 'כצנלסון' בגבעתיים, בצורה כזו שהתוכנית נוגסת בחלק מהשטח שבו מתוכנן הפרויקט.

לדברי התושבים: "הקו הכחול של התוכנית נלקח כמרווח ביטחון רחב בלבד ויש לצמצם אותו כך שלא יפגע בחלקות". לפי חוות דעת של מומחים שצירפו התושבים להשגה, ניתן לצמצם את הקו הכחול של התכנית ואת מגבלות הבניה. הם גם מבקשים לצמצם את המגבלות שמטילה התכנית וטוענים כי הן "מופרזות ולא סבירות".

במקביל, הוגשה השגה נוספת למועצה האזורית לתכנון ובנייה בשם יזם נדל"ן שמקדם פרויקט תמ"א 38 (הריסת בניין קיים ובנייה מחדש) ברמת גן. לדבריו "התוואי התת קרקעי של המטרו עובר על חלק קטן מהחלקה באופן המסכל את ביצועו של כל הפרויקט בשל איסור הבנייה בתת הקרקע". היזם מבקש להסיט את הקו הכחול כך שלא יעבור על החלקה, וישחרר אותה ממגבלות בניה.

לדבריו: "התכנית מקפיאה שטחים ללא הצדקה וצורך בכך שמציעה שתי חלופות לתוואי שרק אחת מהן תיבחר בסופו של דבר. החלופה בה נכלל הנכס אינה ריאלית, הסיכוי לממשה קלוש, ולכן יש לבטלה, שכן היא מטילה מגבלות אדירות ומיותרות על הפיתוח במרכז רמת גן".

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    מני 14/12/2020 19:07
    הגב לתגובה זו
    מישהו הסתכל על רמת גן מגובה ? רק מנופים,מנופים,מנופים.לקינוח כבישים סתומים ועל כל זה מנצח ראש עיר שאמה שקרן מנוול הרס עיר שלמה,ועדיין ממשיך.מעניין מה עומד אחרי ההתלהמות של הריסת עיר?
  • 7.
    ישראלית 14/12/2020 12:16
    הגב לתגובה זו
    דחוף מטרו לסיים עבודות הרכבת התחתית פקקים פקקים קשים
  • 6.
    מי התושבים הכועסים? יש הרבה שמאוד שמחים (ל"ת)
    שרית 14/12/2020 10:20
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    מטרו זה טוב לעיר (ל"ת)
    שרית 14/12/2020 10:19
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    בחור גבעתיים 14/12/2020 02:02
    הגב לתגובה זו
    אני אחד מהתושבים שגרים בשכונה שעליה מדובר בגבעתיים ואני אומר לכם שמי שמוביל את ההתנגדות של התושבים כביכול, הן כמה יזמיות שהחליטו על דעת עצמן שהן מייצגות אותנו כשבפועל הן מייצגות קומץ קטן בלבד של דיירים. ליזמיות האלו איכפת רק מדבר אחד - הכסף שהן ירוויחו על חשבון התושבים. התושבים עצמם לא מעניינים אותן.
  • 3.
    רק מזומן 13/12/2020 17:52
    הגב לתגובה זו
    כמה מאות פלצנים שנסגרו מאוחר לא יעצרו את המערכת.העורכי דין רוצים להרויח על תביעות שווא.
  • 2.
    משה - חיפה 13/12/2020 16:15
    הגב לתגובה זו
    ככה זה גם עם הפוצים בחיפה, אתם דומים.
  • 1.
    שי 13/12/2020 15:25
    הגב לתגובה זו
    חושב שהמחירים בעיר הזו לא יפסיקו לעלות.מה שכן הארנונה מאוד גבוהה.כרמל הזה קומבינטור כל היום הוא בטלוויזה בכלל.ועושה למשפחתו.בכל אופן רג היא אחלה של עיר מאמין שתוך 5 שנים הדירה שקניתי תעלה ב30% מינ.שיהיה יום טוב לכולם חנוכה שמח
דירות בחריש
צילום: איציק יצחקי
מחירי הדירות לאן

"גל של פשיטות רגל": סוכנויות הדירוג מזהירות ממשבר בענף הנדל"ן

מידרוג ו-S&P מעלות מודאגות מענף הנדל״ן: לפי הסקירות היקף העסקאות צנח בכ-30%, המלאי הלא מכור זינק ל-82 אלף דירות, והוצאות המימון מכבידות על היזמים; רק ירידת ריבית עשויה להביא להתאוששות וגם אם השוק יחזיק מעמד - התאוששות תגיע רק במחצית השנייה של 2026

מנדי הניג |

שוק הנדל"ן למגורים ממשיך לספוג אש. שתי סוכנויות הדירוג הגדולות, מידרוג ו-S&P מעלות, מזהירות שהירידה בביקושים לדירות והמשך סביבת הריבית הגבוהה יוצרים סיכון ממשי ליזמים. לפי הסקירות שפרסמו, גל פשיטות רגל בענף זה כבר לא תרחיש קיצוני אלא אפשרות ממשית, אם המגמות הנוכחיות יימשכו.

אבל האזהרות האלה לא מפתיעות אף אחד הן יותר מראות עד כמה חמור המצב. אנחנו בביזפורטל מסקרים את שוק הדיור כבר תקופה ארוכה, ולא פעם הדגשנו שהמצב בשטח חמור אפילו יותר מהנתונים הרשמיים של הלמ״ס. ובאמת בעונת הדוחות לרבעון השני זה כבר קיבל ביטוי - יזמיות הנדל״ן דיווחו על ירידה חדה במכירות ועל התכווצות משמעותית במספר החוזים החדשים. גם מנכ"ל משרד השיכון, יהודה מורגנשטרן, חיזק אותנו כשאמר: "הירידה במחירי הדירות גדולה יותר ממה שמפרסם הלמ"ס".

הנתק בין מחירי הדירות לבין יכולת הקנייה של הציבור רק מעמיק. כיום נדרשות בממוצע כ-169 משכורות כדי לרכוש דירה בישראל. עלות ממוצעת של כ-2.3 מיליון שקל מול שכר חודשי של כ-12,492 שקל, הדגש הוא שזה ממוצע ובאיזור המרכז המחירים אפילו מטפסים למעלה. זה כמובן נתון ארצי, אם בוחנים את אזור המרכז, הפערים קופצים אפילו יותר: בדירות חדשות בתל אביב, רמת גן או גבעתיים, זה יכול להגיע גם ליותר מ-250 משכורות. זו עלייה חדה לעומת העבר, שממחישה עד כמה שוק הדיור התנתק מההכנסות של משקי הבית. בתחילת העשור הקודם נדרשו כ-128 משכורות בלבד לרכישת דירה ממוצעת, ובשנים האחרונות המספר רק מטפס והרבה מעבר לקצב עליית השכר. במקביל, גם תנאי המימון הפכו קשים יותר, כשהריבית הגבוהה מקשה על קבלת משכנתאות ומשאירה הרבה אנשים מחוץ לשוק.

במידרוג מציינים שמתחילת השנה נמכרו כ-15 אלף דירות חדשות בלבד שזאת ירידה של כ-33% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. הנתונים מתבססים על פרסומי משרד האוצר והם מתריעים על שינוי מגמה ברור בשוק. מלאי הדירות החדשות שלא נמכרו הגיע לשיא של כ-82.5 אלף יחידות מה שמשקף כ-31 חודשי היצע (המשבר מחריף: 20% ירידה במכירת דירות חדשות - ההיצע מספיק לשנתיים ו-7 חודשים), לעומת 18 חודשים בשנה שעברה. במידרוג מסבירים שהעלייה במלאי נובעת מגידול בהתחלות הבנייה ובהיתרים לפרויקטים חדשים, בזמן שהיקף העסקאות הולך ומצטמצם. כלומר נבנות יותר דירות, אבל פחות נמכרות וזה מוביל לכך שיזמים נאלצים לממן את הבנייה לאורך זמן, כשהם סופגים ריביות גבוהות ועלויות מימון שמכרסמות ברווח.

10 מתוך 17 חברות היזום הציבוריות רשמו ירידה ברווח הגולמי במחצית הראשונה של השנה, ו-6 מהן איבדו מעל 10% מהרווחיות. הסיבות: מבצעי שיווק, עלייה בעלויות הבנייה והתארכות של פרויקטים. במידרוג מזהירים שהמצב הזה פוגע בעיקר ביזמים קטנים או כאלו שממוקדים גיאוגרפית ופחות מסוגלים לפזר סיכונים.

נדל"ן, תל אביב, תמא תמ"א 38, אקו-סיטי
צילום: Bizportal

פסק הדין שגרם לעיריית ת"א הפסד של 50 מיליארד שקל

מכה לרשויות המקומיות: עיריות תל אביב וירושלים לא יגבו היטלי השבחה מתוכניות מכוח תמ"א 38; העליון קובע פה אחד: אישור תמ"א 38 אינו מהווה השבחה המזכה בהיטל וזאת למרות תמיכת היועמ"שית בעמדתן; השופטים קבעו כי אין קשר סיבתי בין אישור התוכנית לבין השבחה בפועל - ולכן אין עילה להטלת היטל

צלי אהרון |
נושאים בכתבה תמ"א 38 היטל השבחה

פסק דין תקדימי בבית המשפט העליון משנה את כללי המשחק בנוגע להיטלי ההשבחה בערים הגדולות: הרכב של שלושה שופטים דחה פה אחד את ערעוריהן של עיריות תל אביב-יפו וירושלים, וקבע כי תוכניות מתאר שהוכנו מכוח תמ"א 38 אינן מזכות את העיריות בהיטלי השבחה. ההחלטה עלולה לעלות לעיריות אלו,  ובעתיד גם לאחרות, באובדן מיליארדים. פוטנציאל הרווח שנעלם לעיריות בגלל פסק הדין הוא עד 50 מיליארד שקל. 

הפסיקה, שניתנה בעקבות ערעור שהגישה עיריית תל אביב על חיוב בגין שתי דירות בתיק של תושב חוץ בסכום כולל של כמיליון שקל, הפכה לפסק דין בעל השלכות רוחב עצומות. מי שייצג את המוכר הוא עו"ד בנימין קריתי, שכיהן בעבר כראש העיר טבריה  והחליט להילחם בתופעה: "פסק הדין הזה לא היה בא לעולם לולא החלטנו לצאת למלחמה מול העירייה, למרות התמיכה שקיבלה גם מהיועמ"שית וגם ממרכז השלטון המקומי."

לדבריו של קריתי, "מדובר בהפסד מוערך של כ-50 מיליארד שקל לעיריית תל אביב בלבד". ההשפעה רחבה הרבה יותר, שכן לפי הערכות, למעלה מ-2,000 תיקים משפטיים המתינו להכרעה בנושא, ורבים מהם ייסגרו עתה על בסיס ההלכה שנקבעה.

פסק דין שמציב גבול ברור לעיריות

במוקד המחלוקת עמדה השאלה: האם ניתן לכלול את השפעת תמ"א 38 במסגרת "המצב הקודם" של הנכס, כאשר מחשבים את ההשבחה שנובעת מתוכנית מתאר חדשה. אם מנוטרלת ההשפעה של התמ"א, ההשבחה תיראה כגבוהה יותר, והיטל ההשבחה יתייקר בהתאם. לעומת זאת, אם התמ"א כלולה כבר בערך הנכסים, אין בסיס לתשלום נוסף.

השופטים קיבלו את הגישה שלפיה יש להתחשב בערך השוק הכולל של המקרקעין במועד הקודם, לרבות השפעות תכנוניות קיימות. המשמעות: אין להטיל היטלי השבחה על בסיס מה שמכונה "התעשרות וירטואלית" של בעל הנכס.