עוד ענת בירן
צילום: נדב יהונתן כהן

התושבים כועסים: המטרו יטרפד התחדשות עירונית בגבעתיים ורמת גן

פרויקטי התחדשות עירונית ותמ"א בגבעתיים ורמת גן יירדו לטמיון בעקבות המטרו? כך חוששים מאות תושבים אשר המטרו גובל בשטחיהם. עו"ד המייצגת אותם: "מדובר בפגיעה לא מדיתית, תוכניות המטרו דורסניות"
מערכת Bizportal | (8)

תושבים בשני פרויקטי התחדשות עירונית בגבעתיים ורמת גן חוששים שבניית המטרו בגוש דן, מיזם התחבורה העיקרי של ישראל באזור המרכז בשנים הקרובות, עלול לעצור את תוכניות הבנייה שכבר נמצאות בשלבי תכנון מתקדמים, כולל הסכם שנחתם בין הדיירים ליזם.

בהשגות שהגישו למועצה האזורית לתכנון ובנייה טוענים 221 תושבים ובעלי דירות בגבעתיים, שעל החלקות שלהם מתוכנן פרויקט פינוי בינוי בשלבי תכנון מתקדמים, כי חלק מהמקרקעין שבבעלותם נמצאים בגבול הקו הכחול של פרויקט המטרו ולפי התוכניות מיועדת להיבנות בהם תחנת תחבורה ציבורית 'כצנלסון' בגבעתיים, בצורה כזו שהתוכנית נוגסת בחלק מהשטח שבו מתוכנן הפרויקט.

לדברי התושבים: "הקו הכחול של התוכנית נלקח כמרווח ביטחון רחב בלבד ויש לצמצם אותו כך שלא יפגע בחלקות". לפי חוות דעת של מומחים שצירפו התושבים להשגה, ניתן לצמצם את הקו הכחול של התכנית ואת מגבלות הבניה. הם גם מבקשים לצמצם את המגבלות שמטילה התכנית וטוענים כי הן "מופרזות ולא סבירות".

במקביל, הוגשה השגה נוספת למועצה האזורית לתכנון ובנייה בשם יזם נדל"ן שמקדם פרויקט תמ"א 38 (הריסת בניין קיים ובנייה מחדש) ברמת גן. לדבריו "התוואי התת קרקעי של המטרו עובר על חלק קטן מהחלקה באופן המסכל את ביצועו של כל הפרויקט בשל איסור הבנייה בתת הקרקע". היזם מבקש להסיט את הקו הכחול כך שלא יעבור על החלקה, וישחרר אותה ממגבלות בניה.

לדבריו: "התכנית מקפיאה שטחים ללא הצדקה וצורך בכך שמציעה שתי חלופות לתוואי שרק אחת מהן תיבחר בסופו של דבר. החלופה בה נכלל הנכס אינה ריאלית, הסיכוי לממשה קלוש, ולכן יש לבטלה, שכן היא מטילה מגבלות אדירות ומיותרות על הפיתוח במרכז רמת גן".

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    מני 14/12/2020 19:07
    הגב לתגובה זו
    מישהו הסתכל על רמת גן מגובה ? רק מנופים,מנופים,מנופים.לקינוח כבישים סתומים ועל כל זה מנצח ראש עיר שאמה שקרן מנוול הרס עיר שלמה,ועדיין ממשיך.מעניין מה עומד אחרי ההתלהמות של הריסת עיר?
  • 7.
    ישראלית 14/12/2020 12:16
    הגב לתגובה זו
    דחוף מטרו לסיים עבודות הרכבת התחתית פקקים פקקים קשים
  • 6.
    מי התושבים הכועסים? יש הרבה שמאוד שמחים (ל"ת)
    שרית 14/12/2020 10:20
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    מטרו זה טוב לעיר (ל"ת)
    שרית 14/12/2020 10:19
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    בחור גבעתיים 14/12/2020 02:02
    הגב לתגובה זו
    אני אחד מהתושבים שגרים בשכונה שעליה מדובר בגבעתיים ואני אומר לכם שמי שמוביל את ההתנגדות של התושבים כביכול, הן כמה יזמיות שהחליטו על דעת עצמן שהן מייצגות אותנו כשבפועל הן מייצגות קומץ קטן בלבד של דיירים. ליזמיות האלו איכפת רק מדבר אחד - הכסף שהן ירוויחו על חשבון התושבים. התושבים עצמם לא מעניינים אותן.
  • 3.
    רק מזומן 13/12/2020 17:52
    הגב לתגובה זו
    כמה מאות פלצנים שנסגרו מאוחר לא יעצרו את המערכת.העורכי דין רוצים להרויח על תביעות שווא.
  • 2.
    משה - חיפה 13/12/2020 16:15
    הגב לתגובה זו
    ככה זה גם עם הפוצים בחיפה, אתם דומים.
  • 1.
    שי 13/12/2020 15:25
    הגב לתגובה זו
    חושב שהמחירים בעיר הזו לא יפסיקו לעלות.מה שכן הארנונה מאוד גבוהה.כרמל הזה קומבינטור כל היום הוא בטלוויזה בכלל.ועושה למשפחתו.בכל אופן רג היא אחלה של עיר מאמין שתוך 5 שנים הדירה שקניתי תעלה ב30% מינ.שיהיה יום טוב לכולם חנוכה שמח
דירות. קרדיט: רשתות חברתיותדירות. קרדיט: רשתות חברתיות

המהלך שיכול להוריד ב-200-250 אלף שקל את מחירי הדירות

האם פריסת תשלומי הקרקע ליזמים תשנה את שוק הדיור או שזה מאמץ נוסף לבלימת הירידות? שינוי מדיניות ראשון מסוגו צפוי להקטין משמעותית את עלויות המימון והחיסכון עשוי להתגלגל לרוכשי הדירות

רן קידר |

לראשונה מזה שנים, המדינה מתקרבת לשינוי במנגנון תשלומי הקרקע בפרויקטים למגורים: יזמים וקבלנים שיזכו במכרזי קרקע לא יחויבו עוד להעביר את מלוא הסכום מראש, אלא יוכלו לפרוס את התשלום למספר שלבים. מאחורי המהלך עומדת הבנה הולכת ומעמיקה שההחזר המיידי על הקרקע, במיוחד בסביבת ריבית גבוהה, יוצר עומס תזרימי שמייקר את עלויות הבנייה ומוביל למחירים גבוהים יותר לרוכשים.

המודל החדש אמור לתת מענה לפער משמעותי: בפרויקטים רבים נאלצים היזמים להמתין שנים עד שהמדינה משלימה את עבודות הפיתוח בשטח, ורק אז ניתן להתחיל בבנייה בפועל. בזמן הזה, הכסף ששולם מראש על הקרקע "יושב" במימון בנקאי יקר, ובפרויקטים מסוימים הריבית המצטברת מצטרפת למחיר הסופי של הדירה במאות אלפי שקלים. מאחר שמדובר בעלות שאינה נובעת מבנייה עצמה, אלא מהמתנה ממושכת שנכפית על היזמים, מתבקשת רפורמה של המדינה.

בבדיקות שנערכו על עסקאות קרקע מהשנים האחרונות נצפו פערים משמעותיים בעליויות המימון. במתחמים מסוימים באזורים עם ביקוש גבוה, שבהם עלות הקרקע ליחידת דיור נמדדה במיליוני שקלים, הריבית המצטברת לתקופת המתנה של כשנתיים יכולה להגיע לכ-300 אלף שקם לדירה. פריסת התשלומים, לעומת זאת, מקטינה את הצורך במימון מיידי ובהלוואות גישור, ומפחיתה חלק ניכר מהעלות הזו כבר בשלבים הראשונים של הפרויקט.

הסיכונים הנלווים

אנשי מקצוע בתחום הכלכלה, המשפט והמימון מסבירים כי המהלך עשוי לשנות את אופי הסיכונים בענף. לדבריהם, המודל החדש מאפשר חלוקה מאוזנת יותר של נטל המימון בין המדינה ליזמים, מה שיכול לעודד השתתפות רחבה יותר במכרזי קרקע, בעיקר בתקופה שבה עלויות המימון וחוסר הוודאות גורמים ליזמים רבים להימנע מתחרויות כלל. עם זאת, יש המתריעים מפני תופעות לוואי אפשריות: האפשרות לשלם פחות בתחילת הדרך עשויה למשוך יזמים בעלי חוסן פיננסי נמוך, ליצור עיוותים במחירי הקרקע ולהגדיל את הסיכון לפרויקטים שלא יושלמו.

בגופים הפיננסיים מציינים שמערכת הבנקאות תידרש להתאים את מנגנוני האשראי למודל החדש. פריסת תשלומים דורשת הבהרות לגבי השעבודים, יכולתו של היזם להשלים את הרכישה בעתיד, ובמיוחד, התייחסות לתרחיש שבו הפרויקט נעצר באמצע. גורמים בתחום המימון מזהירים כי ללא תיאום מלא בין המדינה למערכת הבנקאית, הוזלת המימון לא תגיע לרוכשי הדירות אלא תיתקע בין המתווכים הפיננסיים.

יד אליהו. קרדיט: צלי אהרוןיד אליהו. קרדיט: צלי אהרון
סיור שכונות

מחירי הדירות ביד אליהו - מה צפוי בהמשך ומה אומרים תושבי השכונה?

התחדשות עירונית דוחפת את המחירים למעלה, האוכלוסייה מתחדשת - אבל עסקאות אחרונות, ירידה בביקושים ועלויות משכנתא כבדות מעלות סימני שאלה על עתיד מחירי הדירות באזור

צלי אהרון |
נושאים בכתבה מחירי הדירות

יד אליהו הפכה בשנים האחרונות לאחת השכונות המדוברות בדרום תל אביב, מקום שכבר לא נחשב לשכונת פועלים כמו בעבר, אלא אזור שעובר תהליך משמעותי של שינוי חברתי וכלכלי. אחת הסיבות היא התחדשות עירונית. השאלה הגדולה היא האם המחירים מצדיקים את העלייה הגדולה בחמש השנים האחרונות בשיעור שעולה על 80%. מצד אחד, פרויקטים של פינוי-בינוי קמים כמעט בכל רחוב, האוכלוסייה מתחדשת, ורוכשים צעירים כן מגיעים לשכונה מחלקים יקרים יותר של העיר. 

מצד שני, הביקושים נחלשו בעקבות עליית הריבית שהחלה כבר במאי 2022, העלויות עלו, והפער בין תקבולי השכירות להחזר המשכנתא הפך לתזרים שלילי גדול שכבר מעלה תהיות לגבי כדאיות ההשקעה. גם לצורך מגורים - לא בטוח שכדאי לרכוש שם דירה ולא לשכור, התשואה עומדת על 2.7% בממוצע. על דירה ממוצעת של 4 חדרים בשטח של 100 מ״ר תשלמו 8.3 אלף שקל - אולי זה עדיף מלשלם על משכנתא גבוהה בסכום גדול יותר.




רוצים דירה בשכונה? תכינו לפחות 3 מיליון שקל

רוב הבניינים בשכונה הם בנייני רכבת שנבנו בשנות ה-50 וה-60, ורבים מהם נמצאים כיום בשלבים שונים של התחדשות עירונית. בשטח רואים היטב את המנופים, את המבנים שנהרסו, ואת הבלוקים שמתחילים להיבנות מחדש. חלק מהתוכניות נמצאות בחתימות, אחרות בהיתרים, ורבות כבר מבוצעות בפועל - תהליך שמייצר שינוי מורגש בנוף. ההיצע החדש שנכנס לשכונה, יחד עם הקרבה לצירי תחבורה מרכזיים, לרכבת הקלה ולמרכזי תעסוקה, העלו את רמת ההתעניינות של קונים ומשקיעים בעשור האחרון. 

חשוב לציין - התושבים מדגישים שוב ושוב את היתרונות שנולדו עם ההתחדשות: רחובות נקיים יותר, תחושה של סדר, שיפור במרחב הציבורי, ומרכזי מסחר מקומיים שהפכו פעילים יותר. מי שעבר לגור כאן בשלוש עד חמש השנים האחרונות מדבר על "בועה" נוחה ושקטה ששונה מאוד מהתדמית שלמדו להכיר לפני כעשור. לצד זאת, הם מציינים את האוכלוסייה החדשה שנכנסה: צעירים, משפחות בתחילת דרכן, ואנשי הייטק שחיפשו דירה במחיר נגיש יותר מאשר בצפון העיר. תושבת שרכשה דירה חדשה בשכונה מספרת כי בתחילה חשבה שתישאר בה זמנית, אך עם הזמן הבינה שהאזור מושך אותה בזכות תחושת הקהילה, הניקיון וההשקעה העירונית. עידן ישר מתווך נדל"ן אומר כי "חלה בשכונה תפנית, מדובר באחת מעשרת השכונות המבוקשות בישראל", והוא מוסיף: "בעשור האחרון הרוכשים ביד אליהו הם זוגות צעירים ממרכז העיר וצפון תל אביב - מחתך סוציו-אקונומי גבוה".