עוד ענת בירן
צילום: נדב יהונתן כהן

התושבים כועסים: המטרו יטרפד התחדשות עירונית בגבעתיים ורמת גן

פרויקטי התחדשות עירונית ותמ"א בגבעתיים ורמת גן יירדו לטמיון בעקבות המטרו? כך חוששים מאות תושבים אשר המטרו גובל בשטחיהם. עו"ד המייצגת אותם: "מדובר בפגיעה לא מדיתית, תוכניות המטרו דורסניות"
מערכת Bizportal | (8)

תושבים בשני פרויקטי התחדשות עירונית בגבעתיים ורמת גן חוששים שבניית המטרו בגוש דן, מיזם התחבורה העיקרי של ישראל באזור המרכז בשנים הקרובות, עלול לעצור את תוכניות הבנייה שכבר נמצאות בשלבי תכנון מתקדמים, כולל הסכם שנחתם בין הדיירים ליזם.

בהשגות שהגישו למועצה האזורית לתכנון ובנייה טוענים 221 תושבים ובעלי דירות בגבעתיים, שעל החלקות שלהם מתוכנן פרויקט פינוי בינוי בשלבי תכנון מתקדמים, כי חלק מהמקרקעין שבבעלותם נמצאים בגבול הקו הכחול של פרויקט המטרו ולפי התוכניות מיועדת להיבנות בהם תחנת תחבורה ציבורית 'כצנלסון' בגבעתיים, בצורה כזו שהתוכנית נוגסת בחלק מהשטח שבו מתוכנן הפרויקט.

לדברי התושבים: "הקו הכחול של התוכנית נלקח כמרווח ביטחון רחב בלבד ויש לצמצם אותו כך שלא יפגע בחלקות". לפי חוות דעת של מומחים שצירפו התושבים להשגה, ניתן לצמצם את הקו הכחול של התכנית ואת מגבלות הבניה. הם גם מבקשים לצמצם את המגבלות שמטילה התכנית וטוענים כי הן "מופרזות ולא סבירות".

במקביל, הוגשה השגה נוספת למועצה האזורית לתכנון ובנייה בשם יזם נדל"ן שמקדם פרויקט תמ"א 38 (הריסת בניין קיים ובנייה מחדש) ברמת גן. לדבריו "התוואי התת קרקעי של המטרו עובר על חלק קטן מהחלקה באופן המסכל את ביצועו של כל הפרויקט בשל איסור הבנייה בתת הקרקע". היזם מבקש להסיט את הקו הכחול כך שלא יעבור על החלקה, וישחרר אותה ממגבלות בניה.

לדבריו: "התכנית מקפיאה שטחים ללא הצדקה וצורך בכך שמציעה שתי חלופות לתוואי שרק אחת מהן תיבחר בסופו של דבר. החלופה בה נכלל הנכס אינה ריאלית, הסיכוי לממשה קלוש, ולכן יש לבטלה, שכן היא מטילה מגבלות אדירות ומיותרות על הפיתוח במרכז רמת גן".

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    מני 14/12/2020 19:07
    הגב לתגובה זו
    מישהו הסתכל על רמת גן מגובה ? רק מנופים,מנופים,מנופים.לקינוח כבישים סתומים ועל כל זה מנצח ראש עיר שאמה שקרן מנוול הרס עיר שלמה,ועדיין ממשיך.מעניין מה עומד אחרי ההתלהמות של הריסת עיר?
  • 7.
    ישראלית 14/12/2020 12:16
    הגב לתגובה זו
    דחוף מטרו לסיים עבודות הרכבת התחתית פקקים פקקים קשים
  • 6.
    מי התושבים הכועסים? יש הרבה שמאוד שמחים (ל"ת)
    שרית 14/12/2020 10:20
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    מטרו זה טוב לעיר (ל"ת)
    שרית 14/12/2020 10:19
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    בחור גבעתיים 14/12/2020 02:02
    הגב לתגובה זו
    אני אחד מהתושבים שגרים בשכונה שעליה מדובר בגבעתיים ואני אומר לכם שמי שמוביל את ההתנגדות של התושבים כביכול, הן כמה יזמיות שהחליטו על דעת עצמן שהן מייצגות אותנו כשבפועל הן מייצגות קומץ קטן בלבד של דיירים. ליזמיות האלו איכפת רק מדבר אחד - הכסף שהן ירוויחו על חשבון התושבים. התושבים עצמם לא מעניינים אותן.
  • 3.
    רק מזומן 13/12/2020 17:52
    הגב לתגובה זו
    כמה מאות פלצנים שנסגרו מאוחר לא יעצרו את המערכת.העורכי דין רוצים להרויח על תביעות שווא.
  • 2.
    משה - חיפה 13/12/2020 16:15
    הגב לתגובה זו
    ככה זה גם עם הפוצים בחיפה, אתם דומים.
  • 1.
    שי 13/12/2020 15:25
    הגב לתגובה זו
    חושב שהמחירים בעיר הזו לא יפסיקו לעלות.מה שכן הארנונה מאוד גבוהה.כרמל הזה קומבינטור כל היום הוא בטלוויזה בכלל.ועושה למשפחתו.בכל אופן רג היא אחלה של עיר מאמין שתוך 5 שנים הדירה שקניתי תעלה ב30% מינ.שיהיה יום טוב לכולם חנוכה שמח
חיפה. קרדיט: צלי אהרוןחיפה. קרדיט: צלי אהרון
סיור שכונות

חיפה: העיר של משקיעי הנדל״ן - דירות על הים ב-1.3 מיליון שקל

סיור בשכונות החוף: קריית אליעזר, קריית שפרינצק ובת גלים - 50 אלף דירות בדרך, זינוק של 12% במחירים בשנת 2024 והמשקיעים ממשיכים להגיע; ״כל הנתונים מעידים על המשך צמיחה״; וגם - מה הסיכונים בהשקעה כזו?

צלי אהרון |
נושאים בכתבה מחירי הדירות

לאורך שנים חיפה נחשבה לעיר שמאבדת תושבים, אבל מאז תקופת הקורונה בשנת 2020 - התמונה השתנתה לחלוטין. משקיעים נוהרים אליה ונראה שבצדק - הם הגיעו לתשואות יפות מאוד. בשנה שעברה חיפה הובילה את מדד מחירי הדירות עם זינוק של 12%, ובימים אלה יש כ-50 אלף דירות בתכנון ובביצוע בעיר. 

כמובן שבהשקעה בדירה יש גם סיכונים - כמו ירידת מחירים, סיכון של אי-השכרה ועוד. אבל באופן כללי ואם מסתכלים על העבר של השנתיים האחרונות ואפילו 5 השנים האחרונות - המשקיעים בחיפה נהנו מתשואות יפות. בעיקר מעליית ערך מהירה בשכונת בת גלים.

העיר הצליחה להפוך את עצמה ליעד השקעה אטרקטיבי בזכות שילוב די נדיר: מחירי דירות נמוכים יחסית, קרבה לים, תחנות רכבת במרחק הליכה ופארק הייטק במרחק 10 דקות נסיעה בלבד. המחירים בחיפה נעים כיום בין 1.8 ל-2 מיליון שקל בממוצע לדירת 3 חדרים, 2 מיליון שקל עד 2.5 מיליון שקל לדירת 4 חדרים. ויש גם מחירים גבוהים מכך כמובן. התשואה למשכירים נעה בין 2.8% ל-3%, לא מדובר על החזר חודשי גדול, אבל נאה בהחלט ביחס לתל אביב וסביבתה, וחשוב לזכור שההשקעה בעיר נהנתה בעיקר מעליית ערך משמעותית בשנתיים האחרונות.

אז איפה בדיוק משקיעים? סיור בשכונות החוף של העיר בוחן שלוש שכונות מרכזיות שעוברות תהליכים מואצים של התחדשות עירונית ומושכות משקיעים מכל הארץ:


הים של תל אביב (תמר מצפי)הים של תל אביב (תמר מצפי)

תושבי רחוב ארנון ניצחו - הפרויקט לא יסתיר את הנוף לים

מה חשוב יותר - הקמת בנייני דירות ומלונות או שימור הסביבה והמורשת של העיר? 

עמית בר |
נושאים בכתבה תל אביב ועדת ערר

ועדת הערר המחוזית לתכנון ובנייה תל אביב ביטלה השבוע את היתר הבנייה לפרויקט משולב של מלון ומגורים ברחוב הירקון 162-164, הסמוך לרחוב ארנון. הפרויקט, ביוזמת חברת א.פ.צ השקעות שבשליטת היזם ספי צביאלי, כלל איחוד של שני מגרשים צמודים, מגרש עם מלון ישן המיועד להריסה ומגרש חנייה, והקמת שני בניינים מחוברים בגובה שבע קומות ובהיקף של 55 חדרי מלון ו-32 יחידות דיור.

תושבי רחוב ארנון הגישו ערר בטענה שאיחוד המגרשים והיקף הבנייה סותרים את תוכנית רובע 3 החלה על האזור. התוכנית, שאושרה ב-2007 ומעודכנת מעת לעת, קובעת כי כל מגרש במרכז העיר חייב להישאר יחידה תכנונית עצמאית, ומגבילה את שטח הבלוק המותר לפיתוח ל-700 מ״ר בלבד. המערערים הוסיפו כי הבנייה המתוכננת תחסום את נוף הים הנשקף מדירותיהם, תגרום להצללה משמעותית, תפגע באוורור הטבעי ובאור היום ותשנה לרעה את המרקם ההיסטורי של הרחוב, הנמצא בגבול אתר המורשת העולמית ״העיר הלבנה״.

ועדת הערר, בראשות עו״ד שלומית וולף-לוי, קיבלה את מרבית הטענות וקבעה כי איחוד המגרשים אינו חוקי וכי הוועדה המקומית חרגה מסמכותה כאשר אישרה את התוכנית. בפרוטוקול ההחלטה נכתב במפורש שהיתר הבנייה ״פוגע בערכי השימור של העיר הלבנה ובמרקם העירוני הייחודי״, וכי ״גם קיומו של שימוש מלונאי קודם במגרש אחד אינו מצדיק הסרת ההפרדה בין המג. כתוצאה מכך בוטל ההיתר במלואו והפרויקט הוקפא.

החלטה זו מצטרפת לשורה של מקרים דומים בשנים האחרונות שבהם ועדות ערר מחוזיות בלמו פרויקטים בטענה של פגיעה בעיר הלבנה או בתוכנית רובע 3, ביניהם ביטול פרויקט מלונאות של רשת בראון ברחוב הירקון 127 (״רשת בראון הפסידה: פרויקט המלון בהירקון בוטל סופית״) והפחתת היקף בנייה בפרויקט אחר של צביאלי עצמו ברחוב אלנבי.

במישור הרחב יותר, הפסיקה ממחישה את המתח בין הצורך בהתחדשות עירונית והגדלת היצע המלונאות בעיר, לבין החובה לשמר את המורשת האדריכלית ואת איכות החיים של התושבים. בעוד התושבים רואים בהחלטה ניצחון על שמירת הנוף והמרחב האישי, היזמים והרשות המקומית נאלצים להתמודד עם האטה בפיתוח ועם קושי למצוא פתרונות כלכליים למגרשים קטנים ומוגבלים. מקרה זה עשוי להשפיע גם על עשרות תוכניות דומות הממתינות להכרעה בוועדות השונות, ולהקשיח את עמדת מוסדות התכנון כלפי איחודי מגרשים באזורי שימור.