יו"ר הפניקס לשעבר אריה עובדיה מונה ליו"ר פנינסולה

חברת הפקטורינג פנינסולה פיננסים השלימה גיוס פרטי של 10 מיליון שקל לקרן די.פרטנרס של אהרן דוברת, שלמה דוברת, אבי זאבי, הראל בית און ואילון פנחס
שי פאוזנר |

תחום הפקטורינג בישראל תופס תאוצה לאחרונה. אתמול דיווחה חברת הפקטורינג פנינסולה פיננסים על מינוי של ד"ר אריה עובדיה ליו"ר החברה. במקביל הודיעה החברה על השלמת גיוס פרטי של 10 מליון שקל. את הגיוס הובילה הקרן די. פרטנרס בניהולם של אהרן דוברת, שלמה דוברת, אבי זאבי, הראל בית און ואילון פנחס. לגיוס הצטרפו אהרון כהן מפאי פיננסים, D.E. SHAW - קרן גידור אמריקאית שבסיסה בניו-יורק ולה הון מנוהל של כ-29 מיליארד דולר, ואחרים. הפקטורינג הינו אחת משיטות המימון החוץ בנקאיות הפופולאריות ביותר בעולם. חברת הפקטורינג רוכשת את האשראי אותו מעניק העסק ללקוחותיו בניכיון, ומשלמת לו מיידית תמורתו. בכך נמנע מהעסק הצורך להעניק אשראי ארוך טווח ללקוחותיו ולספוג בינתיים את עלות האשראי, עלויות הייצור, התקורה והשכר לעובדים. ד"ר אריה עובדיה, הינו מבכירי תחום המימון החוץ בנקאי. עד לאחרונה כיהן כיו"ר הפניקס והוביל את כניסת החברה לתחום המימון החוץ בנקאי. ד"ר עובדיה כיהן בעבר כחבר במוסד הישראלי לתקינה חשבונאית וכמרצה באוניברסיטת ת"א. במקביל, ד"ר עובדיה מכהן כדירקטור במספר רב של חברות וביניהן שטראוס, תעשיות פטרוכימיים בישראל, סקיילקס, כרמל אולפינים, טבע נאות, אלרון תעשיות אלקטרוניות, גירון, ועוד. לדברי ד"ר עובדיה, "תחום הפקטורינג והמימון החוץ בנקאי צובר תאוצה בישראל בשנים האחרונות. מצוקת האשראי ממנה סובלים עסקים רבים מביאה לדרישה מהשטח לפיתוחם של פתרונות מימון אלטרנטיביים למערכת הבנקאית". על פי נתוני ארגון הפקטורינג העולמי ה-FCI - היקף המימון הממוצע של חברות הפקטורינג בעולם עומד על 2.3% מהתל"ג. "בישראל אנו עדיין רחוקים מאוד ממספרים אלה כך שלשוק הפקטורינג בארץ יש מקום נרחב לצמוח בשנים הקרובות" אומר ד"ר עובדיה. עו"ד מיכה אבני, מייסד ומנכ"ל פנינסולה פיננסים, מסר "אין אדם יותר מתאים מד"ר אריה עובדיה להוביל את אסטרטגיית החברה בשוק המימון החוץ בנקאי המתפתח. יהיה לי הכבוד לעבוד לצידו וליהנות מתבונתנו ומניסיונו הרב". אבני הוסיף "אני גאה להיות שותף עם קבוצת דוברת אשר במשך שנים נחשבת למובילת דרך בתחום המימון. ערכם המוסף מורגש בכל הרמות בפנינסולה". על פי נתוני ארגון ה-FCI המאגד למעלה מ-200 חברות פקטורינג בכל רחבי העולם, בשנת 2006 התבצעו בעולם עסקאות פקטורינג בהיקף של כ-1,497 מיליארד דולר. גידול של כ-12% לעומת שנת 2005. גם בארץ התחום צובר תאוצה ניכרת. על פי נתוני ה-FCI כיום פועלות בארץ 8 חברות פקטורינג, וביניהן חברות הביטוח כלל והפניקס, כאשר פנינסולה פיננסים ויובנק חברות בארגון הבינ"ל. על פי נתוני הארגון הבינ"ל היקף הפקטורינג בישראל עמד בשנת 2006 על למעלה מ-2 מיליארד שקל.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אמיר ירון נגיד בנק ישראל
צילום: ליאת מנדל

חברות הביטוח וכרטיסי האשראי יוכלו להיות "בנקים קטנים" - המלצות הצוות הבין משרדי

האם זו באמת יריית הפתיחה בתחרות בתחום הבנקאות? יש סיכוי, אבל צריך שההמלצות יהפכו לחוק וצריך להגיד את "המיני בנקים" לבנק לכל דבר ועניין

רן קידר |
נושאים בכתבה בנק אמיר ירון

האם זה באמת יהיה צעד אסטרטגי לחיזוק התחרות בשוק הבנקאות? צוות בין משרדי ממליץ על פתיחת השוק לשחקנים חדשים. כשמתעמקים בהמלצות רואים שהם בעצם פותחים את השוק לחברות הביטוח ולחברות כרטיסי האשראי ומאפשרים להם להיות :מיני בנק", זה כיוון חשוב, השאלה אם זה יעבור. יש מרחק רב בין המלצות לבין תקנות וחוק, ואם הגופים האלו יכולים לדגדג לבנקים הגדולים. כדי שתהיה תחרות אמיתית צריך שלגופים האלו תהיה מסה גדולה של לקוחות וזה דווקא אפשרי ויותר מכך צריך שהוא יקבל את המעטפת של בנק ישראל - כספים-הפקדות, בדיקה, חסות שהציבור יראה בו בעצם בנק לכל דבר ועניין. 


הצוות אותו מינו שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', ונגיד בנק ישראל, הפרופ' אמיר ירון, בראשות הממונה על התקציבים במשרד האוצר, יוגב גרדוס והמפקח על הבנקים בבנק ישראל, דני חחיאשוילי, ממליץ על מתווה שיאפשר הקמה של בנקים קטנים, ברגולציה מופחתת. זאת, במטרה להגביר את התחרות ולצמצם את הריכוזיות במערכת הבנקאית באופן שיטיב עם משקי הבית והעסקים הקטנים והבינוניים. 


הצוות התמקד בהסרת הגבלות ובצמצום חסמים לכניסתם של שחקנים חדשים למערכת הבנקאית, לרבות שחקנים פעילים בשוק הפיננסי, שעשויים לתרום להגברת התחרות במערכת הבנקאות כגון: חברות כרטיסי האשראי, נותני אשראי חוץ בנקאיים וחברות תשלומים, זאת בשים לב לשמירה על יציבותה של מערכת הבנקאות ועל טובתם של הלקוחות, ומתן מענה לניגודי עניינים העלולים להיווצר ממבנה ההחזקות באותם שחקנים נוספים.


להלן ההמלצות המרכזיות של הצוות:

• יצירת מתווה רישוי בנקאי מדורג שיאפשר כניסה של שחקנים חדשים למערכת הבנקאית. הפיקוח על הבנקים יעדכן את הוראותיו באופן שיאפשר מידתיות והדרגתיות ביישום הוראות הפיקוח על בנקים חדשים וקיימים ויקבע שלוש רמות של פיקוח ואסדרה בהלימה לגודלם של הבנקים.

• בנק קטן שהיקף נכסיו אינו עולה על 5% מסך נכסי המערכת יוכל להפעיל מודל עסקי גמיש, חדשני ורזה, המאפשר פריקות שירותים פיננסיים; לרבות מיקוד בפעילות פיקדונות ואשראי בלבד.

קניות שופינג גיהוץ אשראי
צילום: tapanakorn CANVA

שיא כל הזמנים: מעל 51 מיליארד שקל בהוצאות כרטיסי האשראי ביולי

הנתונים של שב"א מצביעים על עלייה חדה בצריכה לאחר מבצע "עם כלביא", הכולל שיאים גם בעסקאות אונליין ופיזיות, עם זינוק דו-ספרתי בכל התחומים המרכזיים

רן קידר |

החזרה לשגרה אחרי יוני הרווי באי ודאות ביטחונית באה לידי ביטוי בולט במספרים של שב"א שירותי בנק אוטו -1.21%  , כאשר ביולי 2025 נרשם שיא כל הזמנים בהוצאות הציבור בכרטיסי אשראי, עם סכום כולל של כ-51.8 מיליארד שקל, עלייה של 11.9% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. מדובר בפעם הראשונה שהיקף ההוצאות החודשי חוצה את רף 50 מיליארד השקלים.

ממוצע ההוצאות היומי עמד על 1.671 מיליארד שקל, זינוק של 20.3% לעומת חודש יוני, שבו התנהלה הלחימה במסגרת מבצע "עם כלביא" מול איראן. גם ביחס למאי האחרון, השיא הקודם, מדובר בעלייה של 8.8%. לפי מנכ"ל שב"א איתן לב-טוב, מדובר ב"תיקון בהיבט של הצריכה במשק" שמבטא חזרה מהירה של הביקושים.

גם בעסקאות הפיזיות, המתבצעות בבתי עסק, נרשמה רמת שיא, 21.3 מיליארד שקל, עלייה של 10.3% לעומת אשתקד. הממוצע היומי עמד על 687 מיליון שקל, כמעט כמו השיא שנרשם באפריל השנה.

כמעט מיליארד שקל ביום באונליין

שיאים נרשמו גם בפילוח בין סוגי העסקאות: בעסקאות אונליין עמד היקף ההוצאות החודשי על 30.494 מיליארד שקל, עלייה של יותר מ-13% לעומת יולי 2024, ובפעם הראשונה מעל רף 30 מיליארד. הממוצע היומי בעסקאות אונליין היה קרוב למיליארד שקל, 983.7 מיליון, עלייה של 20.1% לעומת יוני.

מנכ"ל חברת שבא, איתן לב-טוב: "בחודש יולי ראינו תיקון בהיבט של הצריכה במשק, וההוצאות בכרטיסי אשראי, בענפים המרכזיים, עלו בחדות, זאת לאחר שבחודש יוני המשק חווה הגבלות על פעילותו במהלך ימי מבצע 'עם כלביא'. הזינוק בהיקף ההוצאות של הציבור בעסקאות אונליין, המתבצעות ללא הצגת כרטיס, גורם לכך שאנו קרובים להיקף רכישות יומי באונליין של יותר ממיליארד שקל".