מטריקס ופאנדטק משתפות פעולה

יתמודדו במכרז להטמעת מערכת ניהול ובקרת נזילות תוך יומית בבנקים ובמוסדות פיננסים בישראל כחלק מהיערכות הבנקים לשינויים ולרפורמות בתחום הסליקה והתשלומים
ענת שגב |

מטריקס, חברת האינטגרציה וה- IT, ופאנדטק, חברת בת של כלל תעשיות מקבוצת איי.די.בי, הודיעו היום על שיתוף פעולה אסטרטגי, אשר במסגרתו יפעלו ליישום של מערכות ניהול ובקרה נזילות תוך יומית בבנקים ובמוסדות פיננסים בישראל.

במסגרת שיתוף הפעולה, פאנדטק תספק את מוצר הדגל שלה ה- GLM - Global Payplus Liquidity manager, אשר פותח בישראל, ואת הידע והניסיון שצברה במשך השנים בבנקים ובגופים פיננסים עולמיים גדולים. מטריקס, תתרום את יכולותיה בתחום הטכנולוגיה והתוכן בעולם הבנקאות ואת ניסיונה בהקמת מערכות גדולות ומורכבות.

מערכת ניהול ובקרה תוך יומית, מעניקה לבנק את היכולת לנהל ולנטר טוב יותר את רמות הנזילות שלו מול בנק ישראל. המערכת מאפשרת למנהל הנזילות להגדיר 'חוקים' על פי הם המערכת תבצע פעולות שונות ? כגון התראות, עדיפויות, ניהול תורים וכו'. המערכת נותנת אפשרות תצוגה של מסך אחד עם כל המידע הדרוש לנהל ביעילות ובזמן אמת את מערך הנזילות של אותו גוף פיננסי מול הבנק המרכזי. המערכת מאפשרת טיוב ותעדוף תשלומים, מבטיחה אופטימיזציה של פוזיציות במונחים של עלות/תועלת, שמירה על איזון החשבון בזמן אמת ובסוף היום, צפי של צרכים ועלויות, דיווח מרוכז ויכולות ניהול חשיפה לסיכונים, חסכון בעלויות, תמיכה בקבלת החלטות, זמן תגובה מהיר לשינויים רגולאטורים ועוד.

כחלק מרפורמה כוללת במערכת התשלומים והסליקה בישראל, בנק ישראל החל בהקמת מסלקה תוך יומית אשר אמורה לפעול בתחילת 2007. כחלק מהיערכות הבנקים לשינויים ולרפורמות בתחום הסליקה והתשלומים, הם יצטרכו להצטייד במערכות לניהול נזילות תוך יומית. שכן העברות מעל לסכום מסוים יתבצעו לאורך כל היום אך ורק באמצעות מערכת ה-RTGS . המערכת תבטיח ביצוע מהיר ואמין של תשלומים בכל רגע נתון, כלומר, הסליקה תבוצע ביום ביצוע העסקה בניגוד למתרחש כיום, העברה כיום לאחר הביצוע.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ההסתדרות
צילום: דוברות ההסתדרות

הישג לגמלאי שירות המדינה: יצורפו לקרנות הרווחה

ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו על הסכם לפיו החל משנת 2026, המדינה תתקצב פעילויות רווחה, תרבות ופנאי גם לגמלאים המבוטחים בפנסיה צוברת, בתנאים זהים לגמלאי הפנסיה התקציבית


הדס ברטל |

ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו היום (ה') על הסכם קיבוצי מיוחד ופורץ דרך, המחיל את שירותי קרנות הרווחה גם על גמלאי שירות המדינה המבוטחים בפנסיה צוברת.

עד היום, נהנו רק גמלאים בפנסיה תקציבית נהנו משירותי הקרן הכוללים סבסוד פעילויות תרבות, נופש, בריאות ופנאי. ההסכם החדש קובע כי החל משנת  2026, המדינה תעביר תקציב ייעודי עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת העומד בתנאי הזכאות, ובכך תשווה את מעמדם למעמד הגמלאים הוותיקים. פנסיה תקציבית היא שיטת הפנסיה המסורתית של עובדי המדינה עד תחילת שנות ה-2000, שבה המדינה (המעסיק) מתחייבת תשלום קצבה קבועה, בהתאם לשכר ולותק, מתקציב המדינה. מאז 2003 עובדי מדינה חדשים כבר אינם נכנסים לפנסיה תקציבית אלא לפנסיה צוברת.

עיקרי ההסכם:

שוויון מלא: קרנות הרווחה יעניקו מעתה את אותם השירותים בדיוק לכלל הגמלאים, הן במסלול התקציבי והן במסלול הצובר. 

תקצוב המדינה: המדינה תקצה סכום שנתי (הצמוד למדד) עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת, בדומה למודל הקיים בפנסיה התקציבית. 

תחולה רחבה: ההסכם חל על גמלאי הדירוגים המיוצגים על ידי ההסתדרות בשירות המדינה. 


אלי גליקמן מנכל צים
צילום: שלומי יוסף

חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד

המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר אבל הדירקטוריון מנסה לקבל הצעות גם מגופים אחרים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה צים אלי גליקמן

צים ZIM Integrated Shipping Services -1.35%  , חברת הספנות הוותיקה של ישראל על המדף.  המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר שפועל בתחום הרכב, נדל"ן וספנות. אבל הדירקטוריון גם בשל לחץ מבעלי מניות מצהיר כי הוא מנסה לקבל הצעות מגופים אחרים. התקבלו הצעות - כך הודיעה צים בשבוע שעבר, גם מגופים אסטרטגיים.   

ענקיות ספנות בינלאומיות הביעו עניין ברכישת החברה, אבל ההערכה היא שהסיכוי שהמהלך יתממש נמוך מאוד. הסיבה פשוטה - צים נחשבת לנכס לאומי וביטחוני מהמעלה הראשונה, והמדינה צפויה להפעיל את כל הכלים שברשותה כדי למנוע מכירה לגורמים זרים. היא יכולה להטיל ווטו על המכירה. 

היסטורית, צים הוקמה מתוך צורך אסטרטגי,  להבטיח לישראל עצמאות ימית וסחר בטוח. עד היום, היא נתפסת כעורק חיים לאומי, במיוחד בשעת חירום. מלחמות, מגפות, משברים, כשחברות זרות הפסיקו לפעול, צים נשארה היחידה שהמשיכה להביא לישראל מזון, ציוד חיוני ותחמושת.

כמו אל על, גם צים נהנית ממעמד מיוחד לטוב ולרע, שמאפשר למדינה להטיל וטו על מהלכים אסטרטגיים באמצעות מניית זהב או רגולציה מחמירה. באל על, למשל, הוכנס בעל שליטה - משפחת רוזנברג, תחת תנאים מחייבים שהגדירו את אל על כחברת הדגל הלאומית בתעופה. בצים הסיפור יהיה דומה. מדובר בחברה הלאומית בתחום הספנות, והשליטה בה לא תעבור לידיים שעלולות שלא לשרת את האינטרסים של ישראל בשעת הצורך. צריך לזכור ש-98% מהסחר עם העולם נעשה דרך הים. 

לפי הידוע, חברות ענק הביעו עניין בצים, לרבות הפג לויד הגרמנית, ומארסק הדנית.  בהפג לויד מחזיקים גורמים מקטאר וסעודיה.