צפי למכירות מקוונות של 18 מיליארד ד' בארה"ב בחגים
חברת המחקר והייעוץ הבינלאומית פורסטר ריסרץ' הודיעה היום (ד') כי היא צופה שעונת הקניות של סוף שנת 2005, אשר מתחילה לאחר חג ההודיה (Thanksgiving) שיחול השנה ב-24 בנובמבר, ואשר נמשכת עד לסוף השנה, תהיה טובה למדי, עם מכירות מקוונות בהיקף של 18 מיליארד דולר.
מכירות אלה יהוו גידול של 25% לעומת מכירות החגים של השנה שעברה, ובפורסטר אומרים כי מדובר מדובר בגידול נאה למדי, גם אם לא מדהים בהשוואה לשנים קודמות. בשנת 2004 הסתכמו המכירות בתקופת החגים ב-14.4 מיליארד דולר, ובשנת 2003 הם הסתכמו ב-11 מיליארד דולר.
בפורסטר מציינים כי לפי תחזיות שונות, הקניות הבלתי-מקוונות יגדלו בעונת החגים בשיעור של כ-5%, לעומת השנה שעברה.
בפורסטר אומרים כי התחזית לגידול מבוססת על כך שיותר ויותר בתי-אב בארה"ב מתחילים לבצע רכישות מקוונות דרך האינטרנט. בשנת 2004 הצטרפו 3.5 מיליון בתי-אב בארה"ב לאלה המבצעים רכישות באמצעות האינטרנט, ובפורסטר צופים כי בשנת 2005 יצטרפו עוד 2.5 מיליון בתי-אב חדשים לביצוע רכישות מקוונות. עובדה זו מביאה לכך שלמרות העלייה במחירי האנרגיה, ולמרות שבתי-האב החדשים שיצטרפו אינם צפויים לבצע רכישות בהיקפים גדולים ? עדיין הצטרפותם משמעותית מספיק בשביל לשמור על גידול יפה בהיקף המכירות המקוונות.
לדברי פורסטר, אחד הקלפים המנצחים בתחום המכירות המקוונות, אותו שולפים המשווקים מהשרוול מדי שנה בתקופת החגים, הוא ביצוע משלוחים בחינם. בסקר שנערך לאחרונה, ציינו קרוב ל-80% מהמשווקים כי הם מתכוונים להציע משלוחים בחינם, לכל צרכן שירכוש מוצרים מעבר לסכום מינימום מסוים, וזאת בהשוואה לכ-64% בלבד שהציעו משלוחים בחינם בשנה שעברה.
ניתוח של עונת החגים שעברה מלמד כי התרגיל של המשווקים עבד במקרים רבים ? 25% מהצרכנים הצהירו כי הם רכשו דרך האינטרנט יותר מוצרים ובסכומים גבוהים מכפי שהתכוונו להוציא, רק כדי להימנע מתשלום עבור המשלוח, ולזכות במשלוח חינם.
בפורסטר מדגישים כי למרות שמכירות הרבעון הרביעי עומדות להיות טובות, הרי כמה מגמות מלמדות על כך שמכירות הרבעון הראשון של 2006 צפויות להיות חלשות למדי. ראשית, אופציית המשלוח בחינם תמשוך לקוחות רבים לביצוע רכישות באינטרנט, אולם כתוצאה מכך רבים מהמשווקים לא יעמדו בזמני האספקה המובטחים, והצרכנים המאוכזבים לא ימהרו לבצע הזמנות נוספות באינטרנט ברבעון הבא.
בשנה שעברה, רק 57% מהצרכנים ציינו כי הרכישות שביצעו בתקופת החגים, אכן הגיעו בזמן. סיבה נוספת נוגעת לכך שרכישות רבות מבוצעות באמצעות תלושי מתנה, הניתנים לבני משפחה. אלה אמנם גורמים לעלייה במכירות המקוונות ברבעון הרביעי, אולם המימוש שלהם נעשה לרוב בחנויות רגילות במהלך הרבעון הראשון.
סיבה אחרונה ומכרעת, אשר לדעת פורסטר צפויה להשפיע לרעה על המכירות ברבעון הראשון, נוגעת למחירי האנרגיה. חישוב שביצעו האנליסטים בחברה העלה כי מחירי האנרגיה הגבוהים צפויים להוסיף בממוצע כ-700 דולר לכל בית-אב במהלך חודשי החורף הקרים, עבור הוצאות חימום והסקה. הוצאה זו מהווה מכה של ממש לתזרים המזומנים של הצרכן הממוצע, והיא הרבה יותר משמעותית בהשפעתה על הצריכה השוטפת, מאשר רק העלייה במחירי הדלק למכוניות.