סקייוול ET5 - איבזור וטווח על חשבון התנהגות כביש
למעלה משנתיים עברו מאז בחנתי את אחד הדגמים הראשונים של סקייוול שנחתו בארץ, ואני מוצא את עצמי שוב נפגש עם אנשי היבואנית ואוסף את הדגם העדכני של הסקייוול ET5. המבחן הראשון הסתיים באכזבה משהו, מושב הנהג היה לי פחות נוח מהמצופה, והטווח לא עמד בהבטחות. עתה הגיע הזמן לבחון את הדגם העדכני של הסקייוול, ולחזור לאותן שתי נקודות שהיו עבורי משמעותיות.
רכב המבחן הוא הסקייוול ET5 ברמת גימור XR86 Pro, כאשר ה 86 מציין את קיבולת סוללת הרכב (בהשוואה לסוללה בקיבולת 72Kwh של הדגם הבסיסי הנמכרת גם היום).
העיצוב החיצוני דומה עד מאוד, אולם חזית הרכב עודכנה. חלף דמוי גריל בדגם הבסיסי, ב XR86 החזית אטומה, וגם יחידות התאורה הראשיות עודכנו, כמובן משולבות פסי לד. צללית הצד מציגה עיצוב SUV גנרי משהו, וכך גם החלק האחורי שצריך 'זכוכית מגדלת של שען חרש' על מנת למצוא את ההבדלים אם קיימים מהדגם המוקדם. אל תחפשו כאן אומץ עיצובי או פרטים שידברו עליהם בסדנאות עיצוב. העיצוב של הסקייוול גנרי, לדעתי בכוונה תחילה, על מנת לפנות למכנה המשותף הרחב ביותר.
פנים הרכב מרשים למדי עם ריפודים בהירים, ודשבורד בשלוש שכבות ושלושה חומרים. החלק התחתון של הדשבורד פלסטי בהיר, במרכז חומר פלסטי בעיצוב לא ברור שאני משער שבצבעים אחרים יהיה דמוי עץ, והחלק העליון האופקי בצבע כחול / תכלת. הצבעים והחומרים זולגים גם לדיפוני הדלתות. אישית, לא אהבתי, לא את הצבעים ולא את החומרים, עם זאת אנשים שנסעו איתי במהלך ימי המבחן פלטו 'וואוו!!! מה זה?' בהתפעלות כשנכנסו לרכב. במרכז הדשבורד מסך מולטימדיה בגודל 12.8'' עם קישוריות אלחוטית מלאה לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי ואיכות צפיה מעולה. מתחתיו פתחי מיזוג יעילים ומספר לחצנים לפונקציונליות שונה. חוגת בורר הילוכים ומתג מעצור יד חשמלי. מול הנהג לוח מחוונים 12.3'' דיגיטלי עם מגוון תצוגות. ההגה תלת חישורי קטום מעט בחלקו התחתון, מתכוונן לגובה ולעומק. כאן הייתי שמח אם ניתן היה למשוך אותו יותר החוצה. ומושב הנהג. מושב הנהג חשמלי, עם איוורור וחימום, ולצערי נותר אותו מושב מהדגם הקודם שנבחן, ואני מצאתי אותו לא נוח, בעיקר בגלל אותו הדום שיכול להיפתח למצב שכיבה. גם במצבו הכי מקופל ההדום הפריע לי לשוק של הרגל. מאוד. אם ההגה היה מתכוונן יותר החוצה אני משער שהייתי יכול למצוא תנוחת נהיגה יותר נוחה, אבל השילוב לטעמי לא נוח. זה המקום לומר בהגינות שמדובר בביקורת מאוד סובייקטיבית ויכול להיות שאתם תתיישבו במושב הנהג של הסקייוול ולא תבינו על מה אני מדבר.
מאחור המרווח במושב האחורי ראוי בהחלט הודות לבסיס גלגלים של 2.8 מטר, עם זאת או ששטיח הרכב היה לא מתאים אבל כשאתה יושב במושב האחורי של רכב כלשהו, חלק משמעותי ממרווח הרגליים הוא בזכות היכולת להניח את כפות הרגליים מתחת למושב הקדמי. בסקייוול המרווח היה היה מצומצם למדי, ופחות נוח לטעמי.
תא המטען ענק, והודות לפתיחה חשמלית באמצעות חיישן מתחת למרכז הפגוש האחורי, הוא היה שימושי מאוד כאשר הבן שלי ואני נדרשנו להביא משלוח גדול של אוכל והגענו לרכב כאשר הידיים שלנו עמוסות במטעמים.
- ליפמוטור B10 -קרוסאובר חשמלי משפחתי במחיר שובר שוק
- 30 מיליון שקלים נוספים הוקצבו לפרויקט המטרופן
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- שוק הרכב - ירידה בכמות המכירות של יבואני הרכב ומה צריך לדעת...
על ההנעה אחראי מנוע חשמלי בהספק של 204 כ"ס ומומנט של 32 קג"מ, נתון סטנדרטי לחלוטין בקטגוריה החשמלית. ההנעה קדמית. סוללת הסקייוול בקיבולת 86Kwh והטווח המוצהר עומד על 489 ק"מ. הסקיוול נטען בטעינת AC בקצב של 11Kw או טעינת DC בקצב של 75Kw. לסוללה בגודל כזה טעינת DC היא מעט איטית מדי לדעתי. הייתי מצפה לטעינת DC משמעותית חזקה יותר.
תחילת נהיגה בסקייוול מעלה שתי נקודות משמעותיות, מושב הנהג אכן לא נוח, וההיגוי קל מדי. הוא לא מנותק לחלוטין כמו במשחק מחשב אבל הוא קל מאוד, קל מדי. זה לא עניין של נוחות או הרגל אלא עניין של שליטה בטוחה ברכב. להגה הקל מתרגלים.
הסקייוול מאיץ היטב ולמרות שנתון התאוצה הרשמי מ 0 ל 100 עומד על 9.6 שניות, בזכות ההנעה החשמלית, הנהנית ממקסימום המומנט בכל מהירות, הסקייוול יוצא בנחישות מרמזורים, יכול להגיע גם לגבול ההחלקה של הגלגלים הקדמיים המניעים.
נוחות הנסיעה זה אירוע מורכב יותר, בעוד שהמתלים הקדמיים (מקפרסון) עושים עבודה משובחת, המתלים האחוריים לא באותה הרמה, לא מצליחים לבלום את המרכב הגדול ולא מצליחים לרסן אותו. אתה נכנס למהמורה בכביש או אפילו פס האטה עירוני, המתלים הקדמיים מטפלים בו נפלא, ואילו האחוריים נכנסים למכשול טוב, אבל השחרור לא מוצלח, וסובל מאפטר שוק נוסף. ההתנהגות הזו, גם אם מתרחשת כאשר הנהג מבצע פרובוקציה מכוונת (כמו למשל לעבור על פס האטה ב 50 קמ"ש) קיימת גם במהירות נמוכה יותר.
אומר בהתחלה - הטווח של הסקייוול ראוי וטוב. אם בדגם הראשון הפערים בין ההצהרות לבין הביצוע בפועל היו גדולים מאוד, היצרן יחד עם היבואן עשו שני דברים – הרכיבו סוללה גדולה יותר, והקטינו הצהרות. הטווח הרשמי של 489 ק"מ אפשרי להשגה אבל בנהיגה חסכונית ומודעת. עשיתי מספר בדיקות לטווח, בנהיגה רגילה לחלוטין. בדיקה אחת הביא לטווח ריאלי של 425-430 ק"מ, ובדיקה שניה הביא לטווח של 440-445 ק"מ. ריאלי. אמיתי בחיים. לא על מחשב הרכב אלא על ק"מ שנספרו בגוגל מפות.
נקודת חוזק שנשמרה מהדגם הקודם וראויה לציון היא המזגן של הרכב. למרות גג פנורמי ענק, ו-וילון שאינו ממש מונע מהחום להיכנס לרכב המזגן לא פחות ממצוין. ניסיון לראות כמה הגג חם מבפנים כמעט והסתיים בכוויה ביד. על אף האמור, מהרגע שמזגן הרכב נכנס לפעולה הוא מקרר את הרכב בצורה יעילה ואפקטיבית, ושומר על טמפרטורה נמוכה ללא קושי.
בתחום הבטיחות מצוייד הסקייוול ET5 במרבית אמצעי הבטיחות האקטיביים המודרניים. לזכותו אציין כי יש הצגה יעילה ונוחה של המרחק מהרכב מקדימה במטרים, חביב למדי, גם אם לא ממש שימושי. ל ET5 בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית ועוד, והוא מקבל ציון 6 באיבזור בטיחות.
לרכב עדיין אין מבחני ריסוק של EuroNcap, ולמיטב ידיעתי יש כוונה להעביר את הסקייוול במבחן ריסוק שכזה. עוד ראוי לציין כי לפני כשנתיים התפרסם בסין מבחן ריסוק לדגם מעט שונה של הסקייוול שאינו מיועד לייצוא, והרכב כשל במבחן.
הסקייוול ET5 משווק בכמה רמות, החל מ 195.0 אש"ח לגירסה עם הסוללה הקטנה יותר של 72Kwh ועד 249.0 אש"ח לגירסת הסוללה הגדולה ברמת גימור פרימיום. רכב המבחן ET5 XR86 Pro משווק ב 215.0 אש"ח, כאשר היום תוכלו לקבל אותו תמורת 210.0 אש"ח בסוכנויות השונות.
במחיר שלו הסקייוול מביא איבזור מרשים ומפנק על חשבון יכולות דינמיות בינוניות. יש מי שזה מתאים לו בדיוק, וזה לא נאמר כביקורת אלא כהבנה שלאנשים שונים סדרי עדיפויות שונים.
ציונים מסכמים:
קיה EV3 - קרוסאובר חשמלי אטקרטיבי. צילום יואב פולסשוק הרכב - ירידה בכמות המכירות של יבואני הרכב ומה צריך לדעת על רכבי אפס קילומטר
איך רכבי אפס קילומטר משנים את תמונת שוק הרכבים, והאם ההשפעה שלהם על שוק הרכבים המשומשים תימשך?
רישום רכבי "אפס קילומטר" הוא כלי חוקי שיבואני הרכב בישראל משתמשים בו מאז שנות ה-2000 המוקדמות, אך ב-2025 הוא הפך לגורם מרכזי המשפיע מאוד על השוק בגלל שהשוק היה חלש. היבואנים נתקעו עם סחורה, ומכרו אותה לעצמם (חברות ליסינג שלהם) כרכב אפס קילומטר. בפועל, למרות שהמספרי מסירות גבוהים יותר , המסירות האמיתיות שמקזזים את המכירות העצמיות של אפס קילומטר הם פחות מ-260 אלף שקל בשנה - ירידה של כ-105 לעומת שנת 2024.
על פי נתוני איגוד יבואני הרכב היקף המסירות עומד על 284 אלף עד נובמבר 2025, גידול של 9% לעומת 2024, אך כ-30,000-35,000 מהן היו רישומי אפס קילומטר, בעיקר חשמליות ורכבי פלאג-אין שנתקעו במלאי עודף. השיטה מאפשרת ליבואנים להעביר רכבים מדוחות המלאי לרשומות המכירות, מבלי להודות בירידת ביקוש אמיתית, אך היא יוצרת עיוותים בשוק היד שנייה, בתמחור ובאמון הצרכנים.
על פניו, רכב אפס קילומטר הוא כלי רכב חדש: קילומטראז' אפסי, ללא בעלות פרטית קודמת, ולעיתים עם אריזת ייצור מקורית. בפועל, מדובר ברכב שלא נרכש על ידי לקוח פרטי בתוך 12 חודשים מייצורו, תקופה שבה הוא הופך לנטל חשבונאי. עלויות המימון מצטברות ל-3%-2% ממחיר הרכב לחודש, ערך השוק יורד ב-5%-10% בשנה, ודגמים מתיישנים מול מתחרים חדשים. רישום כזה "מקפיא" את הסטטוס: הרכב יוצא ממלאי היבואן ונכנס כ"יד ראשונה" זמינה למכירה, מה שמאפשר ליבואן להציג מסירות גבוהות יותר.
התהליך מתחיל ביבואן, שמזמין כמויות גדולות כדי לעמוד ביעדי יצרנים גלובליים. ב-2025, יבוא המכוניות ירד ב-14% בעשרת החודשים הראשונים, אך מלאי הנמלים הגיע ל-100,000 יחידות בינואר, בעיקר בגלל הזמנות מוקדמות לקראת עליות מס צפויות (בדצמבר 2024 היו הזמנות גדולות בשל העלייה במס קנייה). כשהביקוש לא עומד בקצב, הרכב מועבר לרישום זמני.
- עסקאות 0 ק"מ - עשרת הכללים שאתם חייבים להכיר
- רכב אפס קילומטר - הלהיט של החצי שנה אחרונה, יתרונות וחסרונות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
איך זה קורה בפוכעל? העברה לחברת ליסינג קשורה: זה מהווה 60%-70% מהמקרים; רישום על סוחר עצמאי: 20%-25%, עם הנחות של 10%-15% ממחיר הרשמי. הסוחר לוקח סיכון על תחזוקה ראשונית, אך מוכר תוך 3-6 חודשים. רישום פנימי קצר: 10%-15% מהרכבים. במצס כזה היבואן מחזיק את הרכב 1-3 חודשים ומעביר אותו הלאה, בעיקר במותגים יוקרתיים.
ליפמוטור B10. צילום יצרןליפמוטור B10 -קרוסאובר חשמלי משפחתי במחיר שובר שוק
אם הורגלנו שקרוסאובר חשמלי בסגמנט C עולה כ 170.0 אלף ש"ח, סמלת משיקה את הליפמוטור B10 במחיר של החל מ 140.0 אלף ש"ח.
בדומה למהלך שעשתה סמלת עם ה C10 הגדול, היא משווקת קרוסאובר חשמלי במחיר של סגמנט אחד מתחת.
הפוטנציאל ללהיט מכירות ב 2026 קיים, והשאלה הגדולה היא התנהגות מושכלת של הצרכנים והשירות אותו סמלת תדע לספק ללקוחות.
קבוצת סמלת יבואנית דגמי ליפמוטור לישראל החלה בשיווק הליפמוטור B10 – קרוסאובר חשמלי, ובמחיר אגרסיבי מאוד בהתייחס לתחרות.
ליפמוטור הוא יצרן סיני מתקדם שנהנה מהשקעה גדולה מאוד של קבוצת סטלנטיס ( מיזוג של PSA עם FCA – פיג'ו, אופל, ג'יפ (כן, כן, ג'יפ), פיאט, אלפא רומיאו, סיטרואן ועוד) הרואה בליפמוטור ובטכנולוגיה אותה החברה פיתחה מנוע צמיחה מרכזי עבור הקבוצה כולה.
עד עתה שווק בישראל הליפמוטור C10 קרוסאובר במימדים של D-SUV אבל במחיר שהיא אותו לתחרות מול הקורסאוברים בקטגוריה אחת מתחת – C. הליפמוטור C10 משווק עם שתי גירסאות הנעה – חשמלי מלא ופלאג אין הייבריד.
עתה מצטרף הליפמוטור B10 לתחרות כשהוא מביא עימו מספר יתרונות תחרותיים משמעותיים מאוד בשוק המקומי.
- ליפמוטור C10 מעודכן כולל גרסאות LR ו Performance
- שיא ישראלי חדש - פרארי ב-18,000,000 שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
העיצוב עגלגל משהו אך נאה. משהו בפרופורציות של ה B10 עושה אותו 'נכון' למראה. פנים הרכב ממשיך את המגמה (השגויה לדעתי) של צמצום מתגים והעברת השליטה על פונקציות הרכב למסך המרכזי. המסך המרכזי בגודל ''14.6 ומתחתיו משטח טעינה אלחוטי . בשלב זה ללא קישוריות אלחוטית לאנדרואיד אוטו / אפל קארפליי שתוצע בעדכון OTA בתחילת 2026. מול הנהג לוח מחוונים בגודל ''8.8 ומעליו גג פנורמי עם וילון. שתי רמות הגימור מצוידות בנוסף במצלמות 360°, קילס מלא ועוד.
