בין השורות - שי פאוזנר

על יחסי הציבור היצירתיים של החברות בבורסה התל אביבית דווקא עכשיו, העיתוי וההבטחות
שי פאוזנר |

סוחר ניירות ערך וותיק אמר לי השבוע משפט שישאר איתי הרבה זמן: "כשהבורסה יורדת המוזות חוגגות". אם מסתכלים על מה שקורה מאחורי הקלעים של העיתונות המסקרת את הבורסה בתל אביב בשבועיים האחרונים, אין ספק שהמשפט הזה מקבל חיזוק של ממש.

קחו למשל שלוש פעולות יחסי ציבור שביצעו חברות בבורסה ביומיים האחרונים. נתחיל מהמובן מאליו - אליעזר פישמן. האיש שמאחורי ההפסד הענק בהשקעה בלירה טורקית שיחרר ביום ראשון קצת את הרסן הקבוע שלו, והסכים לדבר עם הציבור (המשקיעים שלו) בכינוס שערך, על ההחלטה שלו להפסיק להמר בשוק המטבעות בכסף ציבורי (בחברות כמו אליאנס וחברת רבד בהן הוא שולט).

אנשיו של פישמן השכילו ליצור באז סביב המפגש, כאשר לא הסכימו בשום אופן לאפשר לעיתונאים להגיע אליו. העיתונות המסוקרנת (גם אנחנו מן הסתם) נאלצה להתספק בשיחות רקע עם נציגים של משקיעים שהשתתפו בכינוס. כך הגיעו הדברים ש"שידר" פישמן לשוק לעמודים הראשונים של העיתונים והאתרים הכלכליים.

סיפור יצירתי נוסף הוא ההחלטה של חברת רבינטקס לשחרר נתונים חדשים על מכרז גדול בו היא משתתפת - בדיוק ביום פרסום דוחותיה הרבעוניים המאכזבים מאוד. בדוחות רשמה יצרנית האפודים והקסדות לחיילים, צניחה של 42% במכירותיה ברבעון ורווח תפעולי של חצי מיליון שקל בלבד.

נראה שישבו שם וחשבו - או אז, בסקירה הצמודה לדוחות דאגו אנשי רבינטקס ליידע את המשקיעים, כי החברה מתמודדת במכרז של צבא ארה"ב בהיקף של 250 מיליון דולר. לחברה - כך על פי הפרסומים, אין שום מושג אם היא תזכה במכרז או לא. אך אנשיה טיפטפו מידע חשוב לעיתונאים, וסיפרו כי צבא ארה"ב פנה אליה כדי לקבל פרטים נוספים. מה שמעיד לדעתם על "שיפור מצבה" במכרז.

ואם לא די בכך. דיווחה עוד שחקנית בשוק הציוד הביטחוני - סולתם, כי היא תציג בשבוע הבא בתערוכת הביטחון הגדולה באירופה את מערכת המרגמה החדשה שלה, קרדום לצד מרגמה קלה של 60 מ"מ במשקל קל בכ-40% מהדגם המסורתי. סולתם היא חברה נכדה של חברת ארית תעשיות הבורסאית.

"על הדרך" סיפר מנכ"ל סולתם מערכות, משה חרש - לעיתונות, כי החברה מתמודדת בימים אלו על מכרזים בהיקפים משמעותיים לאספקת הקרדום למדינות שונות ברחבי העולם. "היקף המכרזים עומד על כ-80 מיליון דולר", הוסיף חרש. ויש לי חבר טוב שהיה אומר על זה - So What, עוד לא קיבלת - אל תבטיח.

אז הנה עוד נקודה למחשבה על שוק המניות שלנו בתקופה הקרובה. אולי אפילו כלי לבחינת הסכנה בו - כמות יחסי הציבור היצירתיים. אפילו יצירתיים מידי.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה