אירופה סיימה את השבוע ביום שני רצוף של עליות חזקות

המדדים המשיכו במגמה החיובית מאמש עת הודעתו של הבנק המרכזי על כך שלא צפויה תקופה של העלאות ריבית ביבשת, מדד הדאקס הוסיף 0.8%, הפוטסי עלה 0.77%, באטמ עלתה 1.5%, ואלור השילה 2.6%
יוני נאמן |

המדדים המובילים באירופה סגרו את שבוע המסחר ביום שני רצוף של עליות שערים נאות, זאת כשאמש פירסם הבנק המרכזי באירופה כי לא צפויה תקופה של העלאות ריבית ביבשת. מבחינת תוצאות החברות, המשך הצמיחה ניכרת, אם כך מתקיים השילוב האידיאלי של המשך צמיחה ביחד עם שערי ריבית נמוכים, התנאים האידיאלים הללו מאפשרים למדדים להמשיך ולהתקדם ברמות שיא של 4 השנים האחרונות. מתוך 18 השווקים המערביים באירופה, סיימו כולם בעליות שערים, מלבד ספרד ואיסלנד.

בפרנקפורט עלה היום מדד הדאקס ב-0.8% לשער של 5,307נקודות, בלונדון עלה הפוטסי ב-0.77% לשער של 5,528 נקודות, מדד פריס עלה ב-0.56% ל-4,662 נקודות, מדד ציריך עלה ב-0.54% לשער של 7,577 נקודות.

כאמור, המדדים באירופה נמצאים כעת ברמות שיא של השנים האחרונות. מבין המדדים המובילים, מדד הפוטסי נמצא זה מכבר בשיא של 4 שנים, מדד הדאקס הגרמני רחוק לאחר העליה של היום רק בכ-3% בלבד מהשיא של שלוש וחצי השנים האחרונות, העומד על 5,467. מדד פריס התקדם היום למרחק של 2% בלבד מהשיא של 4 השנים האחרונות.

מניות במרכז

סוויס לייף, חברת הביטוח הגדולה בשוויץ, טיפסה 4.5%, זאת בהמשך לעליה בשיעור זהה אמש. ברקע למגמה החיובית, בית ההשקעות הגדול JP מורגן צ'ייס העלה את המלצתו למניות החברה מ"נייטרלי" ל-"משקל יתר". לדעת בית ההשקעות מניות החברה צפויות להציג התאוששות ניכרת בשורת הרווח התפעולי.

מניות הבנק האנגלי אליאנס & ליכטר הוסיפו היום 2.6%, זאת כשמן הבנק נמסר כי הרווח בשנת 2005 צפוי להיות מעבר לתחזיות האנליסטים, זאת כשקיצוץ בעלויות סייע לשמירת הרווחיות למרות צמצום שולי הרווח מהלוואות.

ישראליות באירופה

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ההסתדרות
צילום: דוברות ההסתדרות

הישג לגמלאי שירות המדינה: יצורפו לקרנות הרווחה

ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו על הסכם לפיו החל משנת 2026, המדינה תתקצב פעילויות רווחה, תרבות ופנאי גם לגמלאים המבוטחים בפנסיה צוברת, בתנאים זהים לגמלאי הפנסיה התקציבית


הדס ברטל |

ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו היום (ה') על הסכם קיבוצי מיוחד ופורץ דרך, המחיל את שירותי קרנות הרווחה גם על גמלאי שירות המדינה המבוטחים בפנסיה צוברת.

עד היום, נהנו רק גמלאים בפנסיה תקציבית נהנו משירותי הקרן הכוללים סבסוד פעילויות תרבות, נופש, בריאות ופנאי. ההסכם החדש קובע כי החל משנת  2026, המדינה תעביר תקציב ייעודי עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת העומד בתנאי הזכאות, ובכך תשווה את מעמדם למעמד הגמלאים הוותיקים. פנסיה תקציבית היא שיטת הפנסיה המסורתית של עובדי המדינה עד תחילת שנות ה-2000, שבה המדינה (המעסיק) מתחייבת תשלום קצבה קבועה, בהתאם לשכר ולותק, מתקציב המדינה. מאז 2003 עובדי מדינה חדשים כבר אינם נכנסים לפנסיה תקציבית אלא לפנסיה צוברת.

עיקרי ההסכם:

שוויון מלא: קרנות הרווחה יעניקו מעתה את אותם השירותים בדיוק לכלל הגמלאים, הן במסלול התקציבי והן במסלול הצובר. 

תקצוב המדינה: המדינה תקצה סכום שנתי (הצמוד למדד) עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת, בדומה למודל הקיים בפנסיה התקציבית. 

תחולה רחבה: ההסכם חל על גמלאי הדירוגים המיוצגים על ידי ההסתדרות בשירות המדינה. 


אלי גליקמן מנכל צים
צילום: שלומי יוסף

חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד

המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר אבל הדירקטוריון מנסה לקבל הצעות גם מגופים אחרים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה צים אלי גליקמן

צים ZIM Integrated Shipping Services -1.81%  , חברת הספנות הוותיקה של ישראל על המדף.  המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר שפועל בתחום הרכב, נדל"ן וספנות. אבל הדירקטוריון גם בשל לחץ מבעלי מניות מצהיר כי הוא מנסה לקבל הצעות מגופים אחרים. התקבלו הצעות - כך הודיעה צים בשבוע שעבר, גם מגופים אסטרטגיים.   

ענקיות ספנות בינלאומיות הביעו עניין ברכישת החברה, אבל ההערכה היא שהסיכוי שהמהלך יתממש נמוך מאוד. הסיבה פשוטה - צים נחשבת לנכס לאומי וביטחוני מהמעלה הראשונה, והמדינה צפויה להפעיל את כל הכלים שברשותה כדי למנוע מכירה לגורמים זרים. היא יכולה להטיל ווטו על המכירה. 

היסטורית, צים הוקמה מתוך צורך אסטרטגי,  להבטיח לישראל עצמאות ימית וסחר בטוח. עד היום, היא נתפסת כעורק חיים לאומי, במיוחד בשעת חירום. מלחמות, מגפות, משברים, כשחברות זרות הפסיקו לפעול, צים נשארה היחידה שהמשיכה להביא לישראל מזון, ציוד חיוני ותחמושת.

כמו אל על, גם צים נהנית ממעמד מיוחד לטוב ולרע, שמאפשר למדינה להטיל וטו על מהלכים אסטרטגיים באמצעות מניית זהב או רגולציה מחמירה. באל על, למשל, הוכנס בעל שליטה - משפחת רוזנברג, תחת תנאים מחייבים שהגדירו את אל על כחברת הדגל הלאומית בתעופה. בצים הסיפור יהיה דומה. מדובר בחברה הלאומית בתחום הספנות, והשליטה בה לא תעבור לידיים שעלולות שלא לשרת את האינטרסים של ישראל בשעת הצורך. צריך לזכור ש-98% מהסחר עם העולם נעשה דרך הים. 

לפי הידוע, חברות ענק הביעו עניין בצים, לרבות הפג לויד הגרמנית, ומארסק הדנית.  בהפג לויד מחזיקים גורמים מקטאר וסעודיה.