כיל רוכשת את אסטאריס האמריקנית ב-255 מיליון דולר

ל"אסטאריס", שהינה אחת משתי היצרניות הגדולות בתחומה בארה"ב, חמישה מפעלים הפזורים בכל רחבי ארה"ב ועוד שני מפעלים בברזיל. מכירות "אסטאריס" הסתכמו אשתקד בכ-350 מיליון דולרים
דרור איטח |

חברת כימיקלים לישראל הודיעה הבוקר כי היא רוכשת את חברת "אסטאריס"(Astaris) האמריקנית תמורת סכום של כ-255 מיליון דולר. חברת "אסטאריס" (Astaris) הינה אחת מן היצרניות המובילות ביבשת אמריקה של מלחי פוספט, חומצה זרחתית ושל כימיקלים מבוססי זרחן לשימושים תעשייתיים. מכירות "אסטאריס" הסתכמו אשתקד בכ-350 מיליון דולרים.

ל"אסטאריס", שהינה אחת משתי היצרניות הגדולות בתחומה בארה"ב, חמישה מפעלים הפזורים בכל רחבי ארה"ב ועוד שני מפעלים בברזיל. מוצרי החברה נמכרים לתעשיות המזון, הדטרגנטים תעשיות האלקטרוניקה ומסכים שטוחים ותעשיות נוספות.

לדברי יו"ר כי"ל, יוסי רוזן, הרכישה ממקמת את כימיקלים לישראל כחברה רב-לאומית מובילה בתחומה. כי"ל ביצעה את הרכישה בעידוד בעלי המניות הרואים באסטרטגיה של מיצוב גלובלי מוביל של החברה כיעד חשוב ביותר

לדברי מנכ"ל כי"ל, עקיבא מוזס, רכישת "אסטאריס" היא נדבך נוסף בתוכנית האסטרטגית לביסוס מעמדה הגלובלי של כי"ל ולהגברת אחיזתה בשוקי יעד חזקים. בעקבות הרכישה תהפוך כיל מוצרי תכלית לשחקן מוביל בשוק האמריקני, שעד כה הפעילות בו הייתה מצומצמת יחסית.

חמשת המפעלים של החברה הפזורים ברחבי ארה"ב יהוו פלטפורמה להרחבת פעילות כיל מוצרי תכלית בצפון אמריקה.

בעקבות הרכישה של פעילותה העסקית ונכסיה של "אסטאריס", יתווספו המפעלים באמריקה הצפונית והדרומית למפעלי כיל מוצרי תכלית בגרמניה, בישראל ובסין, וקווי המוצרים המשלימים יהפכו את כיל לאחת מהיצרניות המובילות בעולם בתחום הפוספטים המיוחדים.

ל"אסטאריס", שבסיסה בסנט לואיס מיזורי שבארה"ב, חמישה מפעלים הממוקמים מחוף לחוף במקומות שונים ברחבי ארה"ב: בניו ג'רסי שבחוף המזרחי, במיזורי, באילינויי, בקנזס, ובקליפורניה. היקף המכירות נטו של החברה הסתכם אשתקד בכ- 350 מיליון דולרים והיא מעסיקה כיום כחמש מאות ושבעים עובדים. הפרישה הגיאוגרפית של מפעלי החברה ברחבי ארה"ב מאפשרת לה לספק את מוצריה בנגישות רבה ללקוחות שונים, ללא צורך בשינוע למרחקים גדולים או בשינוע ימי.

הפוספטים המיוחדים המיוצרים ע"י "אסטאריס" משמשים למגוון רחב של תעשיות ומוצרים הכוללים חומרי ניקיון ודטרגנטים למוסדות ולתעשייה, חומרי אפייה, משקאות, בשר, גבינות, היגיינת השיניים, תוספי שמנים, ציפויי מתכות, מוצרי כיבוי אש, ייצור מסכים שטוחים ועוד.

בנוסף לפעילותה בארה"ב, לחברת "אסטאריס" שני מפעלים בברזיל: האחד, ליצור חומצה זרחתית מנוקה בשותפות עם חברה מקומית, ומפעל נוסף לייצור מלחי פוספט המשמשים בתחום המזון והדטרגנטים.

השוק הברזילאי של מוצרים אלה הוא שוק בעל פוטנציאל צמיחה גדול במיוחד על רקע ההתפתחות המואצת של תעשיות המזון וחומרי הניקוי. שני המפעלים שבבעלות החברה נחשבים למובילים בתחומם בברזיל. מפעלים אלה יצטרפו לפעילות של כיל מוצרי תכלית בדרום אמריקה. רק לאחרונה הודיעה כיל על רכישת אדיקון Adicon בברזיל.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בנק אש. ניר צוק, שמוליק האוזר יו"ר ויובל אלוני מנכ"ל (קרדיט: גדי סיארה)בנק אש. ניר צוק, שמוליק האוזר יו"ר ויובל אלוני מנכ"ל (קרדיט: גדי סיארה)
פרשנות

בנק אש עומד להיכשל - הנה הסיבות

רעש גדול בהשקה היום, אבל לבנק אש של ניר צוק אין בשורה אמיתית; הלוואי והוא היה מייצר תחרות אמיתית. זה יכול להשתנות בעתיד, בינתיים הוא צל חיוור של ההבטחות 

מנדי הניג |

בנק אש היה אמור להביא בשורה לצרכנים. זה לא קרה. אולי זה יקרה בהמשך. אבל הוא בזבז תחמושת על השקה של מוצר נחות ביחס למוצר של הבנקים הגדולים. הסיכוי שיעברו אליו מסה גדולה של אנשים הוא נמוך מאוד. זה עומד מהבחינה הזו להיות כישלון, אבל הוא בהחלט יכול לייצר ערך לקהלים מסוימים שיפתחו חשבון משני לצד חשבון ראשי בבנק המסורתי שלהם.  

 הבנק החדש מציע מודל של חלוקת רווחים ושקיפות עם הלקוחות. אך אין בו משכנתאות, אין בו פעילות של ניירות ערך והוא חסר בשירותים בנקאיים נוספים כמו המרת מט"ח, אפשרות להיות במינוס ועוד. התוצאה: מוצר חלקי שקשה לראותו הופך לחשבון הראשי של הישראלים

הבנק שהוקם על ידי ניר צוק ויובל אלוני, יצא לדרך כמעט שלוש שנים לאחר שקיבל רישיון מבנק ישראל. באירוע ההשקה, הציגו המייסדים מודל של "חלוקה שווה": 50% מהכנסות הריבית על כספי העו"ש יחזרו ישירות ללקוחות, לצד התחייבות מוחלטת שלא לגבות עמלות עו"ש או דמי מנוי.

המרווח הבנקאי עצום, מסבירים מנהלי הבנק וטוענים שהם רוצים לחלוק אותו עם הלקוחות בצורה הוגנת ושקופה. הבנק יהיה כמעט אוטונומי לחלוטין וכמות העובדים בו מעטה - כ-70 לכל היותר. זה אומר שהבנק עשוי להיות עם נקודת איזון סבירה, וכלכלית הוא יצליח, אך מבחינת הצלחה ציבורית - זה לא נראה באופק. 


ומה כן הבנק יציע? שירותי עו"ש בסיסיים, פיקדונות ואשראי בלבד.  הציבור הישראלי אמנם מתלונן לא פעם על עמלות גבוהות ומתסכלות של הבנקים. הציבור גם ממש לא אוהב את הבנקים, אבל הוא בוטח בהם והם נותנים לו יריעה מלאה לצרכים שלו. מה שמחזיק את רוב הלקוחות בבנקים הגדולים הוא תחושת הביטחון העמוקה, המעטפת המלאה והמקיפה של שירותים – החל מהלוואות, משכנתאות, דרך מסחר בניירות ערך מתקדם ועד פתרונות השקעה מגוונים; אשראי גמיש ומט"ח זמין  והנוחות שבקבלת הכל תחת קורת גג אחת, ללא צורך בקפיצות בין פלטפורמות. אחרת, כבר מזמן היתה נהירה לבנק ירושלים שנותן את הריבית הטובה ביותר על פיקדונות. זה לא קורה כי אנשים לא רוצים להעביר לחשבון פיקדון סכום מסוים ולנהל מעין שני חשבונות. הם רוצים את הכל במקום אחד.