אורי סירקיס: "רמת המחירים הנוכחית עשויה להמשיך גם בשנה הבאה"
בתחילת השבוע פרסמה ישראייר ישראייר גרופ -0.68% את דוחותיה הכספיים לשנת 2023 ולמרות שיפורים שרשמה בשנה כולה, דווקא הרבעון הרביעי היה חלש עם צניחה של 48% בהכנסות. ההפסד הנקי גדל מ-1.1 מיליון דולר ברבעון הרביעי של 2022 ל-2.9 מיליון דולר ברבעון הרביעי של 2023. בישראייר ציינו כי מלחמת חרבות ברזל פגעה בתוצאותיה כך שמחזור ההכנסות נפגע בטווח שבין 45 ל-55 מליון דולר, הרווחיות הגולמית נפגעה בטווח שבין 7 ל-9 מליון דולר והרווח הנקי נפגע בטווח שבין 5 ל-7 מליון דולר. החוב הפיננסי של החברה עמד על כ-40 מליון דולר בסוף שנת 2023, כ-11 מליון דולר יותר מאשתקד. מניית ישראייר קפצה ב-32% בשנה האחרונה למחיר של 1.4 שקל ושווי שוק של 366.7 מיליון שקל. בשיחה עם ביזפורטל אומר מנכ"ל ישראייר, אורי סירקיס, כי "2023 נפתחה בהצלחה והיינו בטוחים שאנחנו בדרך לשנת שיא של כל הזמנים בקבוצת ישראייר עם ציפיות לרווח נקי של מעל 23 מיליון דולר והטסה של 1.1 מיליון נוסעים. לצערנו הדברים השתנו ב-7 באוקטובר ולבסוף סיימנו את השנה עם שיפור ברווח הגולמי והתפעולי אך עם ירידה של 2 מיליון דולר בהשוואה לשנה שלפני כן. הפגיעה נבעה בעיקר מחברות הבת שמתמחות בתיירות בדגש על דיזנהאוס שמתמחה בתיירות נכנסת בה הושבתה הפעילות לחלוטין. הפגיעה בחרות הבת שלנו נאמדה בכ-3 מיליון דולר ברווח הנקי. בנוסף הייתה כמובן פגיעה בכמויות הנוסעים שהשפיעה על הרווחיות הגולמית וכנגזר מכך גם ברווח הנקי. מחזור המכירות היה יכול להיות גם הוא בסדר גודל של 50 מיליון דולר". על מה היית ממקד את הפגיעה ברבעון הרביעי? "הפגיעה נובעת מהעובדה שאנחנו חברת תיירות כאשר הביקוש למוצרי התיירות ירד ברבעון כמעט לחלוטין ובמקום לעסוק בליבה שלנו עסקנו בהטסת נוסעים שביקשו לחזור בדחיפות לישראל ובכאלו שביקשו לצאת בדחיפות מהארץ. לא יהיה נכון להשוות אותנו לאל על שהציגה רבעון יפה. אנחנו כאמור מתמקדים בתיירות להבדיל מאל על. ברמת התחרות, לכל מקום שאנחנו טסים גם אל על טסה ולהם גם יש יעדים ארוכי טווח עם רווחיות נאה". עד כמה העובדה שאילת מאוכלסת במפונים רבים השפיעה עליכם? "במהלך השנה מימשנו את התכנית האסטרטגית שלנו לאילת שכללה 3 פרמטרים מרכזיים. הראשון הוא מכירת מטוסי ה-ATR ומעבר להפעלת מטוסים צרי-גוף, השני הוא בנייה מחדש של לוח הטיסות ולהתאים אותו לשיאי הביקוש והמהלך השלישי הוא הטמעה של טכנולוגיית AI שתנהל את המחירים בנתיב לעיר הדרומית. הצעדים הללו הביאו לשיפור של 3 מיליון דולר ברווחיות בשלושת הרבעונים הראשונים של 2023, הם היו אמורים להביא לשיפור של מיליון דולר נוספים ברבעון הרביעי אך בשל הפסקת הפעילות זה לא קרה. נתח השוק של הקו לאילת מהפעילות של החברה הוא כ-11%-13%, אך כאמור הוא קו משמעותי ברווחיות". אתם רואים חזרה של הביקושים לקראת הפסח? או שמא יש עדיין מגמת מלחמה? "חודש נובמבר היה החודש הקשה ביותר מבחינת הביקושים ותנועת המטוסים בנתב"ג. אם בנובמבר עברו כ-400,000 נוסעים בנמל, נתב"ג סיים את חודש מרץ עם כ-900,000 נוסעים והציפייה היא לכ-1.1-1.2 מיליון נוסעים באפריל. מגמת ההתאוששות נמשכת ועדיין אנחנו מדברים על כ-50% פחות משנה שעברה. אנחנו רואים המשך ביקוש לחברות תעופה ישראליות ונתח השוק שלנו עומד על כ-6.5%. לצד זאת אנחנו רואים שינוי במפת היעדים לאור המלחמה עם הפסקת טיסות לטורקיה, לשארם א-שייח' ולמרוקו כשהנוסעים עוברים ליוון, ורנה, בורגס וכדומה". המחירים עלו, כמות המכירות ירדה, מה זה עשוי לעשות לרווחים? "יש נטייה להשוות אזורי ביקוש שונים וכתוצאה מכך את השפעת המחירים. אנחנו רואים עליית מחיר של כ-50-100 דולר למושב כאשר במקביל יש גם עלייה בהוצאות לאור מחסור באמצעי ייצור בעולם - ריינאייר למשל דיווחה שחסרים לה עשרות מטוסים וגם וויז-אייר הודיעה שיש לה 32 מטוסים מקורקעים, כל אלו מעלים את המחירים. אנחנו מעריכים שהמשבר הזה ילווה אותנו לא רק השנה אלא גם בשנה הבאה ולכן הנחת העבודה היא שרמת המחירים הנוכחית עשויה להמשיך גם בשנה הבאה. חלק מהלקוחות מעדיפים להמתין עם ההזמנות גם בגלל החשש מביטול הטיסה בעקבות השפעות חיצוניות כמו המצב הביטחוני והסיבה השנייה היא המתנה שחברות זרות נוספות יחזרו לטוס ומחירי הכרטיסים יירדו". כיום יש לכם 6 מטוסים של אייבאס מדגם A320 ואתם צפויים לקלוט עוד 2 ברבעון השלישי. יש מחשבה על דגמים נוספים של איירבאס או של בואינג? חושבים אולי גם מטוסים רחבי-גוף? "כרגע אין לנו כוונה כזאת. אנחנו מתרכזים ביתרון היחסי שבנינו לאורך השנים ומביא לכך שאנחנו מייצרים רווח יציב לאורך שנים ולא מושפעים מתנודתיות בשל אירועי קיצון. בסופו של דבר ישראייר תייצר רווח נקי בסביבות ה-20 מיליון דולר בשנה, רווח שאמור להשתפר מדי שנה. אין לנו תכנון כרגע להצטייד במטוסים מדגם A321, אנחנו כן בוחנים הזדמנויות, אבל גם למטוסים אלו יש משבר שקשור למנועים שלהם ולכן בעיתוי הנוכחי זה לא יהיה נכון, במיוחד לאור העובדה שרק לאחרונה יצרנו לעצמנו צי מטוסים אחיד בחברה". בעבר דובר על מיזוג עם ארקיע. זה עדיין על הפרק? "הודענו לשוק ההון שבמקביל לפיתוח של הפעילות שלנו אנחנו בוחנים כל הזמן הזדמנויות עסקיות אם זה רכישת מניות של סמארטווינגס או מיזוגים עם חברות אחרות. כרגע אין נו מה לחדש בעניין הזה אבל אם כן אז אני בטוח ששוק ההון ישמע על כך". לדעתך חידוש המו"מ עם סמארטווינגס באמת עשוי להבשיל הפעם? "סמארטווינגס הודיעו לנו שבכוונתם לחדש לקראת סוף החודש את המו"מ ואני מקווה שהפעם הוא יהיה קצר יותר ואפקטיבי יותר. אם אכן נרכוש מניות בסמארטווינגס אין לנו כוונה לערבב את ציי המטוסים. המטרה המרכזית שלנו היא לשמור על סמארטווינגס כיישות עצמאית ולסייע בשותפות לפתח אותה".
- 2.תטוסו ריקים 04/04/2024 08:38הגב לתגובה זוהיחידים שישלמו מחיר מלא זה המוני ישראלים עם כרטיס לכוון אחד
- יואש הבואש 07/04/2024 10:46הגב לתגובה זומהאנטישמיות המעוררת באירופה ובארצות הברית.
- 1.RYAAY 04/04/2024 07:30הגב לתגובה זו!!
וול סטריט נגזרים (X)התמ״ג עלה 4.3% בניגוד לציפיות
החוזים העתידיים מהססים מול נתוני מאקרו, בזמן
שהמסחר הקמעונאי תופס נתח גדל והולך ומחדד תנודתיות סביב טכנולוגיה ותעודות סל
וול סטריט מגיעה לעוד יום מסחר במצב רוח זהיר. החוזים העתידיים נעים קלות סביב האפס, כשהשוק מעכל את נתוני המאקרו שמחדדים מחדש את התמחור סביב הריבית בחודשים הקרובים. במרכז עומד נתון התמ״ג לרבעון השלישי שמראה קצב צמיחה שנתי של 4.3%, לצד פרסום מדד אמון הצרכנים לחודש דצמבר.
תמ״ג חזק לא בהכרח מרגיע, ושאלת הריבית רק מתחדדת
התמ״ג הוא המדד הרחב ביותר לפעילות הכלכלית בארה״ב. הוא סופר את הערך הכולל של סחורות ושירותים שנוצרו במשק, ולכן הוא נותן לשוק תמונה אם הכלכלה באמת מתרחבת או פשוט מחזיקה מעמד. כשהמספר יוצא גבוה מהצפוי, זה לא תמיד חדשות מרגיעות לשוק המניות, כי זה מחזק את השאלה כמה מהר הפד׳ יכול להרשות לעצמו להוריד ריבית בלי להצית מחדש לחץ אינפלציוני.
הנתון של 4.3% מגיע מעל ציפיות שהיו סביב 3.3%, והוא גם מאיץ מול קצב של 3.8% ברבעון השני. מאחורי המספר עומדת צריכה פרטית שנשארת יציבה והוצאות עסקיות שמחזיקות קצב, שילוב שמאותת שהמנועים המרכזיים של הכלכלה עדיין עובדים גם כשהריבית גבוהה.
בתוך הפירוט של הרבעון בולטת קפיצה בצריכה הפרטית בקצב שנתי של 3.5% אחרי 2.5% ברבעון השני. חלק משמעותי מהעלייה מגיע מרכישות מוקדמות של רכבים חשמליים לפני תום הטבות מס בסוף ספטמבר, מה שמסביר גם למה נתוני מכירות הרכב באוקטובר ונובמבר נחלשים, בזמן שהצריכה בתחומים אחרים מציגה תמונה מעורבת.
- אנבידיה וטסלה עולות כ-1.3%, סטרטג'י עולה בעקבות הביטקוין - המניות הבולטות בוול סטריט
- וול סטריט פותחת שבוע מקוצר - מה האנליסטים צופים והאם ראלי סנטה בפתח?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברקע מתחדדת התמונה של כלכלת קיי. משקי בית עם הכנסה גבוהה ממשיכים להחזיק קצב, בעוד המעמד הבינוני והנמוך מרגיש לחץ ביומיום, כמו שסיקרנו בביזפורטל - כלכלת ה-K בארה״ב מתחדדת: הגדולות ממשיכות קדימה והקטנים נלחצים. הפער הזה מתרגם לשוק הון שנראה חזק במדדים, אבל נשען יותר ויותר על קבוצת מניות מצומצמת ועל ציפיות לריבית נוחה יותר בהמשך.
אירודרום; קרדיט: החברהפשיטה על משרדי אירודרום - אמרנו לכם שיש סימני שאלה על עסקת הכטב"מים
חוקרי רשות ניירות ערך פשטו על משרדי ארודרום ועכבו בכירים לחקירה בקשר עם מכרז משרד הביטחון שבוטל עליו דיווחה באיחור של שבועיים למשקיעים בשל "תקלה טכנית"
חוקרי רשות ניירות ערך ערכו אתמול חיפוש במשרדי חברת אירודרום, במסגרת חקירה שמנהלת הרשות בחשד לביצוע עבירות לכאורה לפי חוק ניירות ערך וחוק העונשין. אירודרום מסרה כי למיטב ידיעתה, במסגרת החקירה נחקרו גם מספר נושאי משרה בחברה, נוכחיים ולשעבר, במשרדי רשות ניירות ערך. החקירה נוגעת למכרז של משרד הביטחון שבו זכתה החברה באוקטובר 2024.
המכרז המדובר נחשב בזמנו לאבן דרך משמעותית עבור אירודרום. החברה דיווחה אז על זכייה בהיקף כולל של כ-137 מיליון שקל לאספקת כטב"מים למשרד הביטחון, והציגה את ההתקשרות כהזמנה מחייבת.
בהמשך התברר כי ועדת המכרזים של משרד הביטחון העבירה חלק מההזמנה למתחרה, בנדא מגנטיק, וכי תנאי המכרז אפשרו למשרד הביטחון לצמצם או לבטל את היקף ההתקשרות.
הדיווח המעודכן של אירודרום על השינוי בהזמנה פורסם באיחור של קרוב לשבועיים, שאותו תירצה אירודרום
באי יכולתה לגשת למערכת שבה שודרה הודעת צמצום ההזנה. בעקבות הפרשה הוגשה נגד החברה בקשה לאישור תביעה ייצוגית, בטענה כי הציגה לציבור תמונה מטעה בנוגע לאופי ההזמנה ולמחויבות משרד הביטחון, בעוד שבפועל מדובר היה בהתקשרות ראשונית.
ההודעה של אירודרום מ-16 למרץ למערכת הבורסה:
- אירודרום תצמח פי 4 בשנתיים? אשרי המאמין
- "מנכ"ל אירודרום התעלם מהדירקטוריון"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פרישת הדח"ציות
בדצמבר 2024 הודיעו שתי הדירקטוריות החיצוניות, מיה נצר וחנה פרי-זן, על התפטרותן, תוך שהן מותחות ביקורת פומבית על התנהלות ההנהלה ועל ליקויים בממשל התאגידי. בדברי הפרישה ציינו השתיים פערים מהותיים בין תפיסת הניהול
שלהן לבין גישת המנכ"ל ובעל השליטה דאז, רועי דגני, והוסיפו כי שינויים שנדרשו לדבריהן לא יושמו בפועל. בהמשך הודיע גם דגני עצמו על סיום תפקידו.
.jpg)