האם שינוי השם של אייס מקפל בתוכו גם שינוי מהותי בחברה?
האם מולטי ריטייל היא 'מניית ערך', מה המשמעות של השינוי הארגוני שעברה החברה, ומה ניתן ללמוד מרכישת ביתילי, ID Design ואורבן?
השם מולטי ריטייל 0.82% , הוא לא מהשמות הבולטים בבורסה לני"ע בת"א ולא נופתע אם משקיעים רבים, לא יודעים אינסטינקטיבית, לקשר את שם החברה לפעילותה העסקית. החברה שנסחרת בתל אביב בשווי של כחצי מיליארד שקל, היא בעצם חברת אייס, ששינתה את שמה מבלי לעשות יותר מדי יחסי ציבור.
שינוי השם היה צריך לרמוז לכל משקיע על השינוי האסטרטגי בחברה. הרכישה שעליה דיווחה לאחרונה של ביתילי, ID Design ואורבן, מסמלת את הפיכתה מרשת "עשה זאת בעצמך" מנומנמת לחברת קמעונאות, שמנסה למצוא את דרכה להיות מובילת השוק בקטגוריות שלה.
קודם אתחיל בווידוי קטן, כאשר מנהל מחלקת המחקר שלנו, אמר לי שאני חייב לראות את המספרים של מולטי ריטייל, הגבתי מייד ב"עזוב, אייס... מה כבר אפשר לראות שם?" מזל שהוא התעקש...
את אייס, רבים מוותיקי שוק ההון ואני בתוכם, זוכרים מההנפקה ב 2007, בתקופת ההייפ טרום משבר הסאב-פריים ובהמשך, עם ההגעה לידי מפרק, כשנוהלה ע"י קבוצת גאון גאון קבוצה 0.99% . עם השנים השתנו הבעלויות, ביניהן נמנתה גם אלקטרה צריכה 0.5% , עד שקרן קדמה רכשה את השליטה בחברה והנפיקה אותה שוב לציבור לפני כשנה.
- ת"א 90 נפל ב-1.6%, לייבפרסון נפלה ב-5%, באטמ מחקה 12%
- "ביתילי, אורבן ו-ID יצורפו למועדון שלנו; מכירות האונליין יגדלו"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
רשת אייס במקור, היא חברה בתחום עשה זאת בעצמך, בעלת 32 חנויות בפריסה ארצית ופועלת בתחום המוצרים לבית ולרכב (באמצעות אוטו דיפו). אל חנויות הרשת מגיעים מידי חודש כמיליון מבקרים (בממוצע) אבל מרשימה יותר מזה היא כמות המבקרים באתר האינטרנט של החברה, כ-3.2 מיליון כניסות בחודש. כ 40% מהרוכשים באתרי החברה, מעדיפים להגיע ולאסוף בעצמם את המוצרים ולחסוך דמי הובלה. מאחר שלרוב מדובר במוצרים גדולים, הפריסה הסניפית הרחבה של אייס מאפשרת לה להציע את הצעת הערך הזו ללקוחותיה. מצד אחד, הפחתה של צרכי הלוגיסטיקה של החברה ומצד שני, הלקוחות מרגישים שהמאמץ הנוסף כדאי במשוואת המאמץ מול החיסכון הכספי. לחברה כמיליון חברים במועדון הלקוחות שלה, דבר שמאפיין לקוחות שמאמינים שיחזרו לרכוש ברשת.
מה נשתנה בין אייס המנומנמת למולטי ריטייל של היום?
שדרוג יכולות לוגיסטיות:
בשנים האחרונות, החברה פעלה לחזק את עצמה בתחום הסחר האלקטרוני והלוגיסטיקה, במקביל לפעילות הקמעונאית בסניפים. אסטרטגיה אותה החברה מכנה Omni-Channel. השינוי שבוצע באופי החברה, נועד לבנות עבורה תשתית שיכולה לשרת פעילויות עתידיות נוספות. החברה התמקדה ביכולות הלוגיסטיקה שלה, דבר שכלל מעבר ממיקור חוץ לוגיסטי לניהול אתר משל עצמה בבאר טוביה. בהמשך הופעלו שלושה מרלו"גים חדשים בערד, קריית אתא ובאשדוד. עם חתימת ההסכם לרכישת פעילות ביתילי ושות', היכולות הלוגיסטיות של מולטי ריטייל, משופרות ויכולות לתרום לרווחיות של הפעילות הנרכשת.
שדרוג אתר האונליין:
תקופת הקורונה הפכה לתקופה נהדרת עבור אייס, כאשר אנשים נאלצו להסתגר בבית והפכו מודעים יותר ויותר לדברים שהם רוצים לחדש ולשפר בביתם, מה שעזר להמשך הצמיחה של מכירות החברה באון ליין.
- מטריקס חתמה על חוזה AI בעשרות מיליוני דולרים עם מדינה זרה
- ניתוח רבעוני: מה עשו חברות הנדל״ן המניב והאם השווי מצדיק את העליות?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- ״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
אל סל המוצרים הרגיל של אייס, נכנסו מוצרים חדשים תחת מודל מקביל – מרקטפלייס (marketplace). הכוונה לכך שמולטי ריטייל, אפשרה לעסקים קטנים שאין להם פעילות משמעותית באונליין, להשתמש באתר של החברה, לו יש כאמור כ-3 מיליון כניסות בחודש, כפלטפורמה למכירה עבורם. מולטי ריטייל, בחרה בפינצטה את המוצרים של צדדי ג' שהתווספו לאתר בפלטפורמה החדשה, על מנת שלא תהיה קניבליזציה של מוצרים קיימים. בתמורה לכך, אייס גובה עמלה מאותו עסק צד ג' ומבחינתה זה מודל פיננסי מעניין מאוד, מאחר שמדובר ברווח נקי שלא דורש השקעה הונית, ולא השקעה בנושאים שמאתגרים קמעונאים כמו מלאי ולוגיסטיקה. מדובר במודל שעובד בהצלחה עבור חברת קמעונאות שכולנו מכירים בשם אמזון. בשלושת הרבעונים הראשונים של 2021, כ 33% מהפדיון באונליין הגיע מפעילות המרקטפלייס לעומת 9% בתקופה המקבילה אשתקד.
הנתונים הפיננסים מרשימים
מתחילת 2022, חוו השווקים בעולם מימושים שנבעו בעיקר מהצפי לעליות הריבית מסביב לעולם (כמו גם בשל הסכסוך בין רוסיה לאוקראינה). החששות האלו פגעו יותר מכולם, בחברות הצמיחה, אלו שטרם מוכרות באמת, אך יש להן רעיון מצוין ושוק פוטנציאלי מדהים. מולטי ריטייל היא בדיוק ההפך מכך. היא חברה רווחית שמראה יציבות ורווח נקי בשורה התחתונה. רווח נקי, לא רווח צפוי, לא EBITDA, אלא רווח שניתן לחלק כדיבידנד.
רכישת פוטנציאל
הרכישה של ביתילי ושות' מעניינת אותנו בהקשר של הפוטנציאל הגלום בה. חברת כרמל אחזקות, שמוכרת את שלוש הרשתות למולטי ריטייל, נסחרה בעבר בבורסה. נאמר שמעולם לא דיווחו רשתות אלו על רווח יוצא דופן (בלשון המעטה). עם זאת, בקרב הציבור, שלושת המותגים נתפסים כחזקים. ביתילי ו-ID Design ממוצבות כרשתות יוקרתיות ואילו אורבן פונה יותר לקהל הצעיר והמתוקצב.
לאחר שמקמה את עצמה היטב בתחום מוצרי עשה זאת בעצמך לבית, נמצאת עכשיו מולטי ריטייל בעמדה מצוינת לקלוט את הפעילות החדשות. עסקה זו מקבלת רוח גבית מהבום הנדל"ני בישראל, מכך שעשרות אלפי יח"ד מתאכלסות בכל שנה. מחירי הנדל"ן הגבוהים, מעודדים ציבור גדול של אנשים, להסתפק בחידוש הדירה הקיימת כחלופה לעסקת נדל"ן יקרה ומשעבדת. זהו הציבור שיכול להכניס דם חדש לתחום ולהאיץ את שיעורי הגידול בו.
העסקה
מולטי ריטייל צפויה לשלם כ-100 מיליון שקל, עבור 32 סניפים (11 ביתילי, 17 אורבן, 4 ID Design). בתוך העסקה כלולים מפעל רהיטים שמשמש את ביתילי וגם מלאי משלושת הרשתות.
מימון הרכישה, כך הודיעה החברה, יתבצע ממקורותיה העצמיים או מחוב בנקאי. החברה איננה ממונפת ולכן לא צפויה לה בעיה לבצע את הרכישה באמצעות הלוואה. אנו מעריכים שמכיוון שמחיר המניה הנוכחי קרוב למחיר ההנפקה, החברה תעדיף שלא לבצע גיוס הון במחיר שעלול להכעיס את בעלי המניות שנכנסו בהנפקה.
בשורה התחתונה
מולטי ריטייל היא חברה שנסחרת בשווי של 481 מיליון שקל, ללא חוב פיננסי, עם עודף מזומן של 62 מיליון שקל (לאחר דיבידנד). הרווח הנקי של החברה ב 12 החודשים האחרונים עומד על 36.7 מיליון שקל וצומח בקצב דו ספרתי. אנו מעריכים את היכולות הניהוליות של החברה ובעלי השליטה בה, על יכולתם לבצע מהלכים פנים ארגוניים כמו סגירת סניפים מפסידים (גם אם המיקום שלהם היה מרכזי) או הצטיידות במלאי גדול, כהערכות לחוסרי מלאי בהמשך השנה, בשל משבר שרשראות ההספקה והתובלה הימית. חשוב מכל, הנהלת החברה ביצעה שינוי ארגוני, כך שיוכל לבלוע קמעונאים אחרים וזה נעשה דרך שינוי מוחלט של הלוגיסטיקה הנהוגה בחברה. אנו מאמינים שהשאיפה להפוך למולטי ריטייל היא לא רק שם, אלא גם כיוון עסקי מבורך.
הכותב הוא שותף מנהל בבית ההשקעות אקורד.
- 9.כל הזמן נתקל בהם באינטרנט (ל"ת)מושון 20/02/2022 22:48הגב לתגובה זו
- 8.לרון 18/02/2022 13:10הגב לתגובה זובניהול עסקים אצל האלוף בדמוס חגי שלום מ"טיב טעם" שהפך רשת כושלת לקונגלומרט קטן ומצליח
- 7.אייס = שירות רע בחניות ועוד יותר רע באונליין (ל"ת)דן 16/02/2022 16:00הגב לתגובה זו
- 6.רק להום סנטר יש את פישמן שהורס להם (ל"ת)אלון העוזר 16/02/2022 13:42הגב לתגובה זו
- הום סנטר ניהול כושל (ל"ת)קובי 17/02/2022 21:49הגב לתגובה זו
- 5.שמילו 16/02/2022 13:35הגב לתגובה זושרות לא תמיד מקצועיים וחבל.
- 4.בניהו 16/02/2022 13:33הגב לתגובה זומי שלא שם יעלם למולטי יש פוטנציאל
- 3.ברבור שחור 16/02/2022 13:15הגב לתגובה זוכדי להסתיר את ההמלצה מפני הרשות לניירות ערך. אני הייתי חושש בכלל, עדיף לא לדבר על מניות שמחזיקים בהם הכותבים.
- 2.רפי 16/02/2022 12:36הגב לתגובה זוכתבת תדמית?מה מטרת הכתבה?
- 1.תומר 16/02/2022 12:30הגב לתגובה זומולטי ריטייל הבורסאית או קרן קדמה?

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה
תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת
עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי
הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%
נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח
פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.
ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה
לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים .
המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה
- כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות.
"הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.
אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה
"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".
- עמיר שיווק: ההכנסות ירדו ב-3%; הרווח הנקי זינק ל-13.5 מיליון שקל
- עמיר שיווק: הרווח הנקי זינק כמעט פי 7 ל-10.6 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?
"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".
אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

ג'ין טכנולוגיות: "זה ה'מאני-טיים' של ה-AI" - הנפקה בנאסד"ק? "על השולחן"
אחרי ההסכם עם חברת החשמל ב-2.3 מיליון שקל, מנכ"ל ג'ין טכנולוגיות עודד טהורי מדבר על צבר ההזמנות שהכפיל את עצמו, המגעים עם משרדי ממשלה נוספים, הפיילוט עם קבוצת אדאני בהודו והאפשרות להנפקה מעבר לים, האם יצטרכו לגייס הון בשביל הצמיחה? "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה - זה מספיק לנו לפחות לשנתיים"
ג'ין טכנולוגיות (Jeen.ai), חברת הבינה המלאכותית שהוקמה מתוך חטיבת הדאטה של וואן טכנולוגיות והונפקה בבורסה במאי האחרון, מדווחת הבוקר על עסקה משמעותית עם חברת החשמל. במסגרת ההסכם, ג'ין תספק לחברת החשמל פתרונות AI בהיקף של כ-2.3 מיליון שקל לתקופה של שנתיים,
עם אופציה להארכה בשנתיים נוספות.
על פניו, הסכום לא גדול במיוחד - כ-1.1 מיליון שקל לשנה אבל העובדה שמדובר בחברת החשמל, אחד הגופים הציבוריים המרכזיים במשק, זה מה שנותן לעסקה משמעות הרבה יותר גדולה. מעבר להכנסות הישירות, ההתקשרות יכולה להיות שער לכניסה לעוד ארגונים ממשלתיים ולתקציבים נרחבים בהרבה בהמשך.
בשיחה עם מנכ"ל החברה, עודד טהורי, ניסינו להבין איך העסקה משתלבת באסטרטגיה של ג'ין טכנולוגיות 10.69% הצעירה, הזכרנו לו את החזון שנתן לנו בתחילת הדרך כשאמר - "החזון שלנו הוא להיות חברה גלובלית גדולה ומשמעותית ב-GenAI" וניסנו להבין מה המצב של צבר ההזמנות, והאם יש לחברה מספיק משאבים להמשך הצמיחה - "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה וזה יספיק לנו לפחות לשנתיים", הוא מרגיע. לגבי ההסכם החדש מוסיף טהורי: "אמנם זה POC, אבל התקציב יכול להיות ממומש גם בתוך שנה, כך שיש פוטנציאל להרחבה". לצד הפעילות מול חברת החשמל, לג'ין כבר יש דריסת רגל אצל לקוחות אסטרטגיים כמו מכבי שירותי בריאות והתעשייה האווירית, אבל העיניים מסתכלות גם החוצה - לשווקים הבינלאומיים, שם התחילה החברה פיילוט וחתמה בתחילת השנה על הסכם הפצה עם קבוצת אדאני ההודית, והפוטנציאל, לדבריו, גדול מאוד.
היום אתם מדווחים על חוזה עם חברת החשמל, מבחינת ההיקף זה נראה חוזה לא מאוד גדול שנתיים, 2.3 מיליון שקל יש כאן בסיס יותר רחב מזה?
- ג'ין טכנולוגיות: הקצאה פרטית בדיסקאונט של 31% בתמורה לכ-23 מיליון שקל
- ג'ין טכנולוגיות יוצאת לדרום אמריקה: הסכם הפצה עם שותף מקומי בברזיל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"נכון, מדובר בשלב א' של ההתקשרות. זו התחלת הדרך ולא סוף התהליך. זה שלב ראשון בהטמעת המערכת, לא פריסה מלאה לכלל החברה. המשמעות היא שההיקף יכול לגדול מאוד בהמשך".
אז בעצם מה זה כולל? זה סוג של POC או כבר הטמעה מלאה?