שר האוצר לוקח שליטה ותומך במערכת הפיננסית, הדולר מזנק

המטבע האמריקני נסחר בשיא של שנה מול המטבעות העיקריים בעולם

הדולר האמריקאי נסחר בשיא של שנה אל מול כל המטבעות המובילים ביום שני, זאת לאחר שהממשלה לוקחת שליטה על שני החברות הפיננסיות למשכנתאות הגדולות במדינה ובכך מחזקות את בטחון המשקיעים בנוגע לסקטור הפיננסי בארה"ב. הדולר נסחר סביב הרמות של 1.4135 אל מול האירו, סביב הרמות של 1.7585 אל מול הסטרלינג וסביב הרמות של 108.40 אל מול היין בשעה 21:40 שעון לונדון.

הנרי פולסון, שר האוצר האמריקאי, החליט לקחת שליטה על Fannie Mae ו- Freddy Mac, זאת לאחר הבחינה המחודשת של המצב ע"י אנשים יודעי דבר בתחום נמצא, כי החברות הפיננסיות למשכנתאות השתמשו בשיטות חשבונאיות אשר ניפחו את הונם. בבעלות החברות Freddie ו Fannie כמעט חצי מההלוואות של שוק הבתים בארה"ב המהווה כ 12 טריליון דולר והממשלה קודם לכן הייתה נשענת על החברות בכדי למשוך את הכלכלה מחוץ למשבר הבתים. מנגד, הם נכנסו לאותה מערבולת שהשאירו את הבנקים העולמים עם חובות של יותר מ 500 מיליארד דולר מאז שהחלו ההפסדים עם תחילת משבר בשוק המשכנתאות המשני לפני שנה בארה"ב וזה מה שהיווה את הטריגר להחלטת שר האוצר, פולסון.

עדיין ישנם לא מעט אנליסטים שצופים כי יהיה תיקון של הדולר במהלך השבועות הקרובים וזאת בהסתמך בחולשה בשוק העבודה האמריקאי אשר מעמידה בספק כי אכן ישנה התאוששות כלכלית במשק המקומי אבל יחד עם זאת, ההתרחבות ההאטה לגוש האירו אשר מורגשת יותר ויותר מנתונים קודרים באיחוד האירופאי ובריטניה גורמות למשקיעים להמשיך ולקנות את השטר הירוק כנגד שאר המטבעות. אמש בבריטניה התפרסמו נתוני הייצור חלשים כאשר מדד המחירים ליצרן ירד לרמה שלילית של 2 אחוז, הרבה מתחת לצפי שלילי של 1.2 אחוז ומשך את השטר המלוכני מטה. מאוחר יותר ביום המסחר הראשון הדולר איבד כוחו והחזיר מעט מרווחים כאשר התפרסמו נתוני האשראי בארה"ב, שירדו מהצפי לרמה של 4.6 מיליארד דולר בלבד.

היום יתמקדו המשקיעים במספר נתונים חשובים מהעולם, את הבוקר יפתחו נתוני המכירות הקמעונאיות באוסטרליה. באירופה מירב תשומת הלב תהיה למאזן הסחר הגרמני, בשעה 6:00 (GMT). בבריטניה יתפרסמו נתוני התפוקה התעשייתית בשעה 8:30 (GMT) ובעיקר ההתמקדות תהיה בנאומו של נגיד הפד, בן ברננקה, בשעה 13:00 (GMT).

דולר/שקל: השקל הישראלי השיל כוחו אל מול הדולר אמש, זאת בעיקר לאור התחזקותו של השטר הירוק בזירה העולמית כאשר פרסום הפרוטוקולים של הבנק המרכזי הישראלי הוסיפו לפיחות המטבע המקומי. מהפרוטוקול ניתן ללמוד כי הדעות בנוגע להחלטת ריבית לטווח קצר בחודש שעבר היו חלוקות כאשר רק שלושה מתוך חמישה היו בעד להעלות את הריבית. השקל סגר את המסחר אמש סביב הרמות של 3.5930 אל מול הדולר.

זהב: החוזה העתידי על הזהב ויתר על רווחים אשר צבר במחצית הראשונה של היום אמש, זאת לאחר שמחירי הנפט המשיכו לרדת מטה והדולר נסחר בשיא של 11 חודשים אל מול העיקרים. הדולר האמריקאי צבר תאוצה לאחר המהלך של הממשלה לשקם את הביטחון בסקטור הפיננסי בכך שלקחה שליטה על חברות הענק למשכנתאות Fannie Mae ו- Freddy Mac. החוזה העתידי על הזהב נסגר אמש סביב הרמות של 806.150 דולר לאונקיה.

נפט: החוזה העתידי על הנפט סגר את המסחר אמש כמעט ללא שינוי, זאת לאחר מסחר תנודתי במיוחד אשר דחף את מחירי הנפט לרמת שיא של 109.85 ולרמת שפל של 104.75 דולר לחבית. המחירים זינקו בתחילת המסחר אמש כאשר התמקדות המשקיעים הייתה בהוריקן אייק, שהוגדר כסופה בקטגוריה שלוש עם מהירות הרוח קרוב למאתיים קילומטר לשעה. החשש כי ההוריקן עשוי להיכנס למפרץ מקסיקו דחף את המשקיעים לקנות את הזהב השחור אך התרוממות חדה של הדולר בלמה את עליות המחירים ומשכה את מחירי הנפט מטה, מחירי הנפט התייצבו לאחר שהראלי של הדולר נבלם.

היום אופ"ק אשר מספק כ 40% מהתפוקה העולמית יכריז על החלטתו בנוגע לתפוקה היומית של הנפט. הערכות הם כי הארגון יותיר את התפוקה היומית ללא שינוי.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףמשה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסף

הממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים

התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף

ליאור דנקנר |

הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.

בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.


הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים

עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.

התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.

המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.


מחיר
צילום: FREEPIK

העלאות הארנונה ב-2026: האם גם לכם הארנונה תעלה?

המדינה מאשרת חריגות נקודתיות בתל אביב, ירושלים ורחובות, ודוחה מהלכים רחבים יותר. מאחורי המספרים עומד מנגנון עדכון חדש שמחזק רשויות חלשות ומצמצם מרווח תמרון לאחרות

ליאור דנקנר |

הארנונה לשנת 2026 עולה כמעט בכל הארץ כבר בנקודת הפתיחה. העדכון האוטומטי עומד על 1.626%, והוא נגזר משילוב של ממוצע מדד המחירים לצרכן ומדד השכר במגזר הציבורי. מעבר לזה, משרדי הפנים והאוצר מסכמים בחודשים האחרונים רשימה של אישורים חריגים לרשויות שביקשו לעלות מעל האוטומטי, לצד שורת דחיות שמורידות מהשולחן דרישות משמעותיות.

ההשפעה על יוקר המחיה עוברת דרך הקופה של העסק

הארנונה היא מס עירוני, אבל היא מתנהגת כמו עלות תפעולית לכל דבר. כשחיוב לעסק עולה, הוא מתחיל בבעל הנכס או בשוכר, וממשיך לתמחור שירותים ומוצרים. מתוך הסכום הכולל של הבקשות, 45-50 מיליון שקל צפויים להגיע מהמגזר העסקי. בתוך הסכום הזה, חלק משמעותי נופל על עסקים קטנים, שמרכיבים סביב 50% מהמגזר, ולכן אצלם מורגשת חלק גדול מההתייקרות בתוך החיוב העסקי הכולל. בתקופה של האטה כלכלית ולחץ על רווחיות, זו הוצאה שקשה לספוג בלי לחפש איפה להחזיר כסף. כפי שפורט בביזפורטל - מס חדש: הארנונה עלולה לזנק ב-10% ומעלה ב-2026

לתוך המערכת הזו נכנסות השנה 108 בקשות חריגות שהוגשו מ-96 רשויות. הרוב המוחלט מתמקד בהעלאות, ובמספרים מדובר על 95 בקשות שמכוונות לעלייה. בסך הכול זו תוספת הכנסות מוערכת של כ-250 מיליון שקל, כאשר כ-45-50 מיליון שקל מתוכה צפויים להגיע מהמגזר העסקי. זה כסף שנכנס לקופת הרשות, ולא מעט ממנו מתגלגל אחר כך גם למחירים של שירותים ומוצרים.


ברמה הרחבה יותר, אם חלק מהבקשות יקבלו אישור בפועל, מדברים על עלייה ממוצעת של 6.6% בשנת 2026. במבט של שנתיים מתקבלת קפיצה מצטברת של מעל 11%, ובמגזר העסקי מצביעים על רמה גבוהה בכ-30% מהממוצע האירופי. במקביל, ערים כמו ראשון לציון, חולון והרצליה מבקשות העלאות גורפות שמוצגות כמימון לפרויקטי תשתית גדולים כמו המטרו, עם תוספת של 3-4% מעבר למה שכבר על השולחן.

הדיון סביב הסמכויות והמסלולים החריגים נשאר פתוח, בין היתר סביב האפשרות להרחבת מרחב הפעולה של העיריות באופן שמייצר קפיצות של 10% ומעלה במקומות מסוימים. כל עוד הקו של המדינה נשען על אישורים בעיקר לרשויות שמציגות מצוקה או מהלך מובנה, הפערים בין ערים ושכונות נשארים חלק מהסיפור, יחד עם השאלה מי מצליח להביא הצדקה שמתקבלת בירושלים.