דיווח: רגב וגולדווסר הועברו לאיראן
שני חיילי המילואים, אלדד רגב ואהוד (אודי) גולדווסר, שנחטפו ללבנון הועברו לאיראן – כך אומר הבוקר מקור איראני לעיתון "א-שרק אל-אווסט", היוצא לאור בלונדון. לפי הדיווח, על מבצע חטיפתם של שני החיילים פיקחו ראשי ארגון "משמרות המהפכה" האיראני, שהגיעו לשם כך ללבנון. עוד מדווח המקור כי שחרורו הקרוב של הטרוריסט האיראני, כאט'ם דאראבי מהכלא הגרמני קשור לעסקת חילופי שבויים שבמסגרתה ישוחררו גולדווסר ורגב.
לדברי העיתון, חשף מקור איראני בלשכתו של מנהיגה הרוחני של איראן, האייתוללה עלי ח'מינאי, בפעם הראשונה כי בכירי משמרות המהפכה שהו על אדמת לבנון מראשית המלחמה האחרונה ועד יומה האחרון, ואף פיקחו אישית על מבצע חטיפתם של החיילים גולדווסר ורגב ב-12 ביולי אשתקד.
המקור אמר כי המפקד הקודם של משמרות המהפכה, הגנרל מוחסן רזאי, נסע ללבנון בלוויית שמונה מבכירי המפקדים של משמרות המהפכה, בהם סגנו לשעבר ועוזרו של שר הפנים בהווה, מוחמד באקר דו-אל-קדר, מפקד "חטיבת ירושלים", קאסם סולימאני, והמפקד לשעבר של כוחות היבשה במשמרות המהפכה, הגנרל אחמד כאט'מי, שנעדר מאז התרסק מטוסו בצפון-מערב איראן בשנה שעברה.
המקור הוסיף וסיפר לעיתון כי בזמן שקציני משמרות המהפכה, הפועלים ביחידת הטילים, סייעו לאנשי חיזבאללה לכוון את טילי הקרקע-קרקע לעבר ישראל, פיקחו רזאי ועמיתיו על חדר המבצעים והתכנון ועל ניהול הקרבות עם ישראל בבסיס השייך לחיזבאללה והממוקם במזרח לבנון ובאזור הקרוב לעיירה בעל-בק.
לפי המקור האיראני, העברתם של שני החיילים הישראלים מחוץ ללבנון ואחר כך לאיראן נעשתה על ידי יחידה מיוחדת השייכת ל"חטיבת ירושלים" ובפיקוחו האישי של מפקד החטיבה, קאסם סולימאני.
יצוין כי בעבר דווח בישראל על העברתו לאיראן של הנווט הנעדר רון ארד. לפי הדיווחים, ארד, שנפל בשבי בחודש אוקטובר 1986 ושהוחזק בידי תנועת "אמ"ל" השיעית, נמכר ל"משמרות המהפכה" על ידי בכיר "אמ"ל" לשעבר, מוסטפא דיראני.
"להבנתי, הם חיים"
לפני 3 חודשים נתן שר החוץ הצרפתי, ברנאר קושנר, אות מעודד לגבי גורלם של השניים בעקבות פגישות שקיים בפריז עם נציגי חיזבאללה. "להבנתי, חיילי צה"ל החטופים בלבנון חיים", אמר השר - כך דיווחה רשת הבי.בי.סי הבריטית.
בתום פגישה שקיים עם נציגי החיזבאללה, הבהיר קושנר כי נושא החטופים, אהוד גולדווסר ואלדד רגב, עלה בשיחה והצהיר כי "קיבלתי אישור לכך שהמו"מ לשחרורם נמשך, והוא נמצא על המסלול הנכון, בעיקר עם האו"ם".
שבוע קודם לכן זכו משפחות החטופים לשביב נוסף של תקווה ממדינה אירופית אחרת, הפעם איטליה. זאת, לאחר שהעיתון האיטלקי "לה סטמפה" דיווח כי שירות הביון האיטלקי היה במרחק נגיעה משחרורם של שני החיילים הישראלים החטופים בלבנון.

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי
במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור
מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות
הממושך בעזה.
מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94% , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור, בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.
זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.
אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים.
- אלביט מערכות חושפת את Frontier: מערכת AI חדשה להגנת גבולות
- דירוג 100 הביטחוניות 2025: אלביט ורפאל עלו, תע״א באותו המקום
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת
עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה.

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל
מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו
למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו".
ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים.
עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל.
במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת.
- מנכ"ל ריאנאייר מאיים להעביר מטוסים בעקבות המצב הבטחוני
- חברת התעופה האירית שנמצאת בעמדה תחרותית חזקה יותר מכולן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".