חדשות המיסוי באירופה: פטור ממע"מ לקרנות הון בצרפת

החל מיולי השנה, ניהול קרנות הון מסויימות הינו פטור ממע"מ, עם אפשרות לתשלום מס, כאשר בנסיבות מסויימות, ניתן אף לבטל אפשרות שכזאת
חזי שטרנליכט |

להלן חדשות המיסוי ברחבי העולם, כפי שהובאו על ידי חברת קומפני אקספרס.

בבלגיה הוענק לאחרונה פטור ממע"מ על חינוך. בית המשפט בבלגיה, קיבל החלטה שלפיה רשויות המע"מ טעו כאשר הגבילו את הפטור רק למוסדות חינוך הפועלות ללא מטרות רווח. כעת, גם מוסדות חינוך מסחריים יוכלו ליהנות מהפטור ממע"מ.

בקרואטיה - התקבלה החלטה בתחום שרותי התיירות. שיעור מע"מ חדש בגובה 10% יוצג החל מ-2006 ויחול על שרותי תיירות. שיעור זה יחליף את שיעור המע"מ הקיים בגובה 22% לתושבים מקומיים ופטור ממע"מ לגבי תיירים.

בדנמרק - הוכרע לגבי מכירת רכבים יד שנייה. בית המשפט באיחוד האירופי דן בימים אלה במקרה של חוקיות החוק בדנמרק, שאינו מתיר לעסקים למכור רכבים יד שנייה שנרכשו בפטור ממע"מ מבעלים פרטיים, שבו המע"מ מוטל רק על הרווח שנוצר ולא על מחיר המכירה.

האיחוד האירופי קבע לאחרונה: 1. הגדרת פטור ממע"מ על שירותי בריאות. בית המשפט באיחוד האירופי, התייחס לאחרונה למקרה שבו הם ייאלצו בקרוב לתת החלטה על אילו שירותי בריאות יחול פטור ממע"מ. בעיקר, בית המשפט יצטרך להחליט האם שימוש של טלויזיה וטלפון ע"י החולים ואספקת לינה ואוכל לחולים, יהיו פטורים ממע"מ.

2. אספקת מוצרים דנטליים במדינות האיחוד האירופי.

במקרה שמתברר בימים אלה בבית המשפט באיחוד האירופי, נישום טוען כי הוא זכאי להחזר מע"מ החל על מוצרים דנטליים אותם הוא מספק ללקוחות הנמצאים באיחוד האירופי. מוצרים דנטליים הינם פטורים ממע"מ, זאת לפי החוק האירופי, אשר משמעו כי, המע"מ החל על מוצרים אלו אינו ניתן להחזר.

באיסלנד ביצעה הממשלה מספר שינויים הנוגעים למע"מ:

1. החל מ 1/7/05, חברות בע"מ אשר מחזיקות לא פחות מ90% מניות בחברה-בת, יוכלו להירשם עם חברת הבת באיסלנד ביחד.

2. החל מ 1/7/05, כלי רכב אשר מונעים באמצעות מקור כח ידידותי לסביבה כמו: חשמל או מימן, יהיו פטורים ממע"מ.

3. החל מ 1/1/06, בכפוף למגבלות מסויימות יבוא זמני של ציוד לכנסים וועידות, יהיה פטור ממע"מ, כמו כן, גם על החזרות של סחורה פגומה.

באוסטריה נקבע מס על מוצרי אנרגיה: נציגי האיחוד האירופי פסקו כי משטר המיסוי על גז טבעי וחשמל, אשר נהוג באוסטריה בשנים 2002-2003, התברר כמשטר בלתי חוקי. על כן, הנציגים דרשו ממשלת אוסטריה לבטל רטרואקטיבית את החוק.

בצרפת, הוענק פטור ממע"מ בניהול של קרנות הון מסויימות.

החל מ-1/7/2005, ניהול קרנות הון מסויימות הינו פטור ממע"מ, עם אפשרות לתשלום מס, כאשר בנסיבות מסויימות, ניתן אף לבטל אפשרות שכזאת.

בהונגריה, נרשמה ירידה בשיעור המע"מ על הגז. נציגי האיחוד הסכימו לבקשת הונגריה, להקטין את שיעור המע"מ ל15% על אספקת גז טבעי. בקשה כזו אפשרית כל עוד נציגי האיחוד מסכימים כי הירידה בשיעור המע"מ לא תזיק לתחרות הקיימת באיחוד. מוצרי החשמל יישארו עם שיעור המע"מ הקיים, העומד על 25%.

באיטליה, חל נסיון למנוע החזרי מע"מ לחברות למכוניות. במשפט המתנהל בימים אלה בביה"מש באיחוד האירופי, נישום טוען כי השיטה הנהוגה באיטליה אשר לפיה, חברות למכוניות אינן זכאיות להחזרי מע"מ, הינה שיטה בלתי חוקית וכי ממשלת איטליה אינה פועלת תחת הנוהל התקין אשר הוצג לפני 25 שנה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה. 

מייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיותמייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל

מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו

רן קידר |
נושאים בכתבה ריאנאייר

למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו". 

ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים. 

עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל. 

במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת. 

אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".