בוקר של מימושים בבורסה: מדד המעו"ף יורד ב-0.3%

מניות הבנקים מובילות את הירידות במדד ת"א 25, מניות הרבוע הכחול פתחו בזינוק של 3.9% על רקע כוונות וייסמן להשתלט, אקס.טי.אל מזנקת ב-2% על רקע כוונות לרכוש חברה

הבוקר נדמו העליות ברחוב אחד העם. הבורסה התל אביבית פתחה את המסחר בירידות שערים, לאחר שבוע של עליות ונגיעה ברמות שיא. ייתכן כי אותם "זרים" אחראים לירידות בפתח, אם כי הן עדיין אינן חדות. בשוק העריכו כי יהיה זה אך טבעי אם נראה את המימושים מגיעים, לאחר שמדד ת"א 25, השיג בשבוע שעבר תשואה בת 5%.

מדד תל אביב 25 יורד ב-0.32% לרמה של 719.24 הנקודות, מדד תל אביב 100 מאבד 0.3% לרמה של 726.62 נקודות, ומדד התל טק 15 יורד ב-0.26% לרמה של 403.78 הנקודות. מחזורי הפתיחה ערים ועומדים על 64 מיליון שקל.

מניות הבנקים מובילות במדד ת"א 25 בירידות שערים בפתיחת המסחר. מניות הפועלים יורדות ב-0.55%, מניות לאומי מדרימות ב-0.45%, מניות הבינלאומי 5 יורדות ב-0.86%, ומניות מזרחי מאבדות 0.13%.

מניות הרבוע הכחול פתחו בזינוק של 3.9%. ברקע פורסם הבוקר ב"ידיעות אחרונות", כי דודי ויסמן ישלם לקבוצת ברונפמן כ-117 מיליון דולר עבור רכישת השליטה ברשת הרבוע הכחול - פרמיה של 18% על שווי השוק של החברה. בעיתון ציינו, כי לאחר השלמת העסקה תחזיק קבוצתו של ויסמן ב-72% מהשליטה.

בקרב רשתות השיווק נציין גם את מניות שופרסל שנסחרות ביציבות. ברקע, נאמני רשת קלאב מרקט מכינים אלטרנטיבה לרכישת הרשת על ידי שופרסל, בשל החשש, כי הממונה על ההגבלים העסקיים לא יאשר את העסקה.

ומעברו השני של המתרס - ספקיות המזון. מניות אסם עולות ב-0.24%, על רקע הודעת חברת הבת, טבעול, על החלטתה להקים מפעל בצ'כיה בעלות של 30 מיליון דולר במטרה להתייעל תפעולית ולהוזיל את העלויות בשיווק המוצרים באירופה, שם מוכרת טבעול למעלה מ-50% מכלל מכירותיה.

חברת האופנה הישראלית קסטרו רשמה זינוק מרשים ברווחים שלה ברבעון השני של 2005. הרווחים קפצו ב-26% והסתכמו ב-7.16 מיליון שקל מול 5.6 מיליון שקל בעת המקבילה. הכנסות החברה גדלו בכ-13% והסתכמו ב-98.5 מיליון שקל ברבעון השני, והרווח הגולמי עלה ב-14.1% ל-58 מיליון שקל. המניה לא מגיבה בפתיחת המסחר.

מניות נייס פתחו בירידה של 0.3%. ברקע, הבוקר דווח במעריב, כי נייס מנהלת מגעים ראשוניים עם חתמים פוטנציאליים לגיוס של כ-200 מיליון דולר במטרה לאפשר את המשך יישום תכנית ההתרחבות של החברה בעיקר בחו"ל.

מניות חברת הביוטכנולוגיה, אקס.טי.אל מזנקות ב-2%. הבוקר דווח ב-"ידיעות אחרונות", כי החברה סיכמה על רכישת חברה אמריקנית בעשרות מיליוני דולרים, וכי היא עתידה להודיע על העסקה בקרוב. לדברי העיתון, מדובר בחברה הפועלת בתחום סינרגטי לאקס.טי.אל, המפתחת תרופה לטיפול בצהבת נגיפית.

מליסרון של האחים עופר הודיעה אתמול, כי חתמה על הסכם עם רשת בתי הקולנוע, גלובוס להקמת קומפלקס סינמה סיטי ב-12 מיליון דולר. החברה מתכוונת להקים שטחי מסחר נוספים בצמוד לקומלפקס בעלות של כ-7 מיליון דולר. מניות מליסרון, שאינן זוכות בדרך כלל לעניין רב באחד העם - נסחרות בירידה בת 0.06% במחזור דל.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה. 

מייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיותמייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל

מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו

רן קידר |
נושאים בכתבה ריאנאייר

למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו". 

ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים. 

עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל. 

במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת. 

אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".