עטרה בילר 4G
צילום: צילום מסך
ניתוח קמפיין

דור 4: כן, כולם מהירים - אבל מי חברת הסלולר שמספרת את זה הכי טוב?

סלקום, פלאפון ואורנג' עלו יחד עם פרסומות דור ה-4-4.5. מי שמרה על ערכי המותג ומי ממש לא? מי מדברת "מתוך" המותג, ומי מכיר את הצרכן שלו מקרוב
עטרה בילר | (25)

בשורה התחתונה: התחרות על דור 4 העמידה ללא ספק את 3 המפעילות העיקריות בישראל על רגליהן האחוריות, בכל זאת אורנג' ופלאפון שומרות על ערכי המותג בעוד שסלקום לא ממש.

דור 4 או 4.5, מה זה משנה איך קוראים לזה, מבטיח לנו ליהנות ממהירות גלישה פנומנאלית. מאז ה"רגיעה" הקצרה מדי אין איש במדינה שלא יודע את זה. 3 המפעילות רוצות, כל אחת בדרכה, לקחת בעלות על התכונה המוצרית הבנאלית והלא חדשה הזו, ועד כמה צריך לאבד עשתונות כדי להגיד "מהירות" - נתון לשיקולן.

סלקום - חינני אבל לא קשור לזהות הקבועה של סלקום

נתחיל בסלקום שעוזבת הכל כדי להגיד "מהירות" כאילו שמעולם לא אמרה משהו אחר, וכאילו היתה מותג מהירות מקדמת דנא. סדרה של סרטונים מראים תחרות בין רשת דור 4.5 (כי 4 לא מספיק טוב) לבין המציאות. הורדת או העלאת אפליקציות בנושא מסוים כנגד החיים האמיתיים. הורדת משחק מירוצים כנגד הקפת מסלול מירוצים בידי נהג הפורמולה המהיר בישראל.

הורדת אלבום מוזיקלי כנגד נגינת גיטרה בידי נגן הגיטרה המהיר בישראל,

חיתוך סלט של חותך הירקות המהיר בישראל כנגד העלאת מתכון ליוטיוב.

לצד התחרויות מול חותכי הסלט, נהגי המרוץ ונגני הגיטרה, יש "גג" נוסף: סלקום מריצה עבורך את הפרסומות בפאסט-פורווארד כדי לעזור לך להגיע מהר יותר למקומות שאתה רוצה, תחת הטיעון שישראלים לא אוהבים לחכות. חייבת לציין, שהמהלך הזה של גיוס מפרסמים כמו אסם, סונול, שופרסל בברייק זהב כדי לשרת את המהירות של סלקום מבטאת אסטרטגיית מדיה אמיצה ומקורית במיוחד! בסלולארי יש לנו תמונה של "מהיר ומהיר יותר": בחורה, ואחריה אותה בחורה בסיטואציה של מהירות.

אמנם הקמפיין של סלקום חינני אבל לא קשור לזהות הקבועה של סלקום ובכך הוא מתנהג כקמפיין מכירות צעקני לכל דבר. האסטרטגיה של "מהירות", אגב, קיימת מאז שיש דברים שצריכים להיות מהירים. מכוניות, אינטרנט של פעם, אינטרנט של אחר כך, תקשורת קרקעית, פס רחב, רשתות סלולאריות עוד לפני דור 3, אינטרנט על אייפון במפעילה כזו או אחרת, ועוד.

היריעה קצרה מלתאר פרסומות עתירות ממון שכל מה שיש להן לספר לנו זה שהמוצר מהיר יותר ממה שהוא היה קודם או מדברים מהירים אחרים או ממה שנדמה לנו. הנה דוגמא לאחת הקלאסיות אבל באמת שיש יותר.

ובפרינט

פלאפון - מדברים מתוך עולמו של המותג

לצד פולחן המהירות של סלקום, משודרת פרסומת של פלאפון לדור 4. פלאפון לא נכנעו ללחץ להוסיף 0.5 לכינויו של הדור והסתפקו ב "4" בלבד. גם פלאפון מדברים על מהירות אולם פלאפון מתעקשים לבשר אותה מתוך עולמו של המותג.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

פלאפון "משדרת" לנו מתוך "העולם החדש' הבדיוני, האוטופי והנאיבי שבו הכל מושלם - אותו יצרה לפני שנים כפלטפורמה למובילות ובידול. הבדייה או המדע הבדיוני ליתר דיוק - משרתים את מטרותיו של המותג באופן שהוא רלוונטי לצרכן. כמו כן, כאשר יש צורך בהעברת מסרים מוצריים כגון מהירות - הפלטפורמה מאפשרת את זה כמו במקרה הנוכחי שמצייר סיטואציה עתידנית מהחלל החיצון שכל כולה אומרת 'מהירות שלא מהעולם הזה'. ה-SCI FI משרת גם את המותג וגם את המסר הספציפי של מהירות דור 4. וכשכולנו נירגע מדור 4, עדיין ישאר לנו משהו מ"פלאפון". את זה אי אפשר לומר על סלקום, כי כשכולנו נירגע מה'מהירות' לא יישאר לנו הרבה מהקמפיין.

ולבסוף אורנג' - שונה לחלוטין מהשיח הבנאלי על מהירות

גם אורנג' מסתפקים בלומר "דור 4". גם אורנג' מודה שמדובר במהירות גלישה, אולם היא אינה מבזבזת את הכדור שיש לה בקנה על סוגיות טכניות, אלא מנצלת את ההזדמנות של מלחמת המהירות דווקא כדי לבסס את מעמדה כמותג האהוב שאנחנו זוכרים מפעם. המותג הזה שיותר מכל הבין אותנו ואהב אותנו ובזכות זאת הפך בעבר להיות המאמי הסלולארי של המדינה.

כדי להזכיר לנו שאנחנו יותר חשובים לה מיכולותיה הטכנולוגיות, בוחרת אורנג' להראות לנו סרט שהוא שונה לחלוטין מהשיח הבנאלי על מהירות. בסרטון הנוכחי מתייחסת אורנג' לתוכן ולא לצורה. לפסיכולוגיה ולסוציולוגיה של הצרכן ולא כמה זמן לוקח לו לבצע מטלות.

הסרטון Hello Israel מצדיע לתת המגזרים שהפכנו כולנו להיות בזכות מה שהאינטרנט מאפשרת. ולגחמות הקטנות שפיתחנו יחד עם הפלטפורמות האינטרנטיות.למעשה ברזלים ואפליקציות יצרו סוגים חדשים של אנשים, ואורנג' שם כדי להבחין בזאת.

בקריינות voice over שמדברת במשקל ובחרוזים של שיר ילדים, סוקר הסרטון את אלה שעושים סלפי, את מצלמי האוכל "רגע אל תאכל", את אלה שהם WTF (עושים אמבט לארנב), את אלה שהם OMG (קופץ באנג'י לאחור), אלה שהם twitters ואלה שהם cheaters (סימוס תחת השולחן), ועוד ועוד - כיסוי מרשים שמפגין היכרות מעוררת השתאות של המיקרו מיקרו סגמנטים שהאינטרנט חרטה בציבור.

הסקירונת הזו מעידה על מותג שמכיר את הצרכן שלו מקרוב מאד ובזכות זאת מציע לו לבחור בו בזכות ולא בחסד, לצד מהירות גלישה שתתמוך בשגעונותיו אלה. ההיכרות המודגמת בסרטון אורנג' שונה מהקלישאות של "משפחה", "זוגיות", "אהבה", "קשר", והיא יורדת לרזולוציות שגורמת לנו להרגיש שמישהו, שם באורנג', רואה אותנו ויגבה אותנו. נכון שהמסר המשני בסגיר מדבר על מהירות גלישה ונכון שמודעות מהירות דור 4 צצות בפרינט ובסלולר, אבל הן מקבלות רוח גבית מנושא הסרט.

ובכל זאת קשה שלא לציין כי באירוע ההשקה הפורמאלי של אורנג' לדור 4 (שדיברו בו רק על מהירות גלישה) גייסו את נגן הגיטרה המהיר בישראל - אותו נגן גיטרה המופיע בפרסומת של סלקום אבל זה לא משנה. כי כבר הבנו בשלב זה שמהירות זו תכונה ג'נרית של דור 4 ותנאי סף הכרחי לשמור על הצדקת הקיום של המפעילות...

תגובות לכתבה(25):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 22.
    מוציאים כסף על פרסומות במקום על שירות נורמלי (ל"ת)
    גבי 17/08/2014 15:36
    הגב לתגובה זו
  • 21.
    פרספקטיבה 16/08/2014 14:44
    הגב לתגובה זו
    זה כבר נראה פטטי זה כבר כל כך לא רלבנטי. אנחנו כצרכנים יודעים שאנחנו חיים בעולם מהיר. מהמפעילות הצפייה לייצר משהו מעניין. ואולי נמאחב הטלוויזיוני הוא לא המרחה הנכון. מיותר בזבזני. חבורת מרקום ששכחה למי היא פונה ומגיעה לקטרזיס עצמי מנותק.
  • 20.
    מה השם של הבחורה בפרסומות של סלקום? (ל"ת)
    אני 14/08/2014 17:22
    הגב לתגובה זו
  • 19.
    לובטון-הגיע הזמן להחליף (ל"ת)
    ממש אחד לאחד 12/08/2014 11:41
    הגב לתגובה זו
  • 18.
    קריאטיב 12/08/2014 09:50
    הגב לתגובה זו
    ככה להעתיק? תיכף תגידו שזה היה "רפרנס" ו-"סוג של שפה". פחחחח....
  • 17.
    העם עם הגולן 11/08/2014 19:53
    הגב לתגובה זו
    https://www.youtube.com/watch?v=nGxcWlrJkD4
  • 16.
    יעקב 11/08/2014 19:50
    הגב לתגובה זו
    מקדונלדס סרט מרגש!
  • 15.
    ריבן 11/08/2014 18:25
    הגב לתגובה זו
    בלי בושה אחד לאחד https://www.youtube.com/watch?v=t_eAT9imjQI
  • קריאטיב באומן במלא תפארתו (ל"ת)
    דייויד 11/08/2014 21:24
    הגב לתגובה זו
  • אופס (ל"ת)
    11/08/2014 21:23
    הגב לתגובה זו
  • 14.
    יוסי 11/08/2014 18:07
    הגב לתגובה זו
    הרעיון לבוא מהצרכן טוב- הביצוע מביך
  • 13.
    אדלר חזקים בכבל תת ימי, חשבתי יצא תוכי בסוף (ל"ת)
    לוגי 11/08/2014 16:45
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    בנו של הבוקר 11/08/2014 16:24
    הגב לתגובה זו
    אין 4.5 ובמדינה מתוקנת היו תובעים להם את העכוז על כזבים כאלה
  • 11.
    גורן 11/08/2014 16:18
    הגב לתגובה זו
    השאר עושים את מה שהאחרים עושים ובגלל זה נשארים מאחור. למי לעזאזל עוד באמת באמת אכפת ממהירות???
  • 10.
    חיליק 11/08/2014 16:15
    הגב לתגובה זו
    וכולם מאחורי אורנג' בהבנת השוק והלקוחות
  • 9.
    אהרון 11/08/2014 16:10
    הגב לתגובה זו
    דיבורים על מהירויות זה טוב ויפה אם אתה בעשור הקודם, הבנת צרכנים זה מה שצריך לקרות ואת זה אורנג' מבינה
  • 8.
    מהצד 11/08/2014 16:09
    הגב לתגובה זו
    פלאפון משעמם סלקום לא קשור ואורנג' דביקי שלא אומר כלום. עולב!!!
  • 7.
    אחד שבאמת יודע 11/08/2014 16:06
    הגב לתגובה זו
    הקמפיין של סלקום בטלוויזיה הוא ההרצה בלבד והוא לא גג. שאר הסרטונים הם באינטרנט בלבד...
  • 6.
    שחר 11/08/2014 15:41
    הגב לתגובה זו
    כל חברות הסלולר לא בזבזו כמויות מטורפות של כסף על כלום? האם מהירות גבוהה יותר, באמת מצדיקה הוצאה של מיליוני שקלים על מנת להגיד ללקוח שיש עכשיו יותר מהר? ואם כל השלוש פרסמו את החדשות המסעירות - האם יש בידול? האם הלקוח בכלל מבין את המשמעות ואת ההבדל? האם זה בכלל משנה לו? ברור שלא. מהצד זה נראה כמו קרבות השיווק של תחילת שנות האלפיים, אבל מאז הנושא כבר הפך ללא רלוונטי. המרוויחים הגדולים מכל המהלכים הללו הם משרדי הפרסום שגוזרים עמלות יפות מחברות ההפקה ומהמדיה. חוץ מזה - אין עניין לציבור. עטרה, מעבר לניתוח הטכני של הפרסומות, אפשר לצפות שתגעי גם בנושא הזה של רלוונטיות הפרסום. העולם השתנה, הטכנולוגיה, האינטרנט, אפליקציות נכנסו, כל המדיה השתנתה ועדיין משתנה. ומצד שני, הפרסומות הללו וגם הטור שלך מתנהגים כמו לפני 10-15 שנה. (חומר למחשבה)
  • 5.
    יוסי 11/08/2014 14:33
    הגב לתגובה זו
    אורנג' מעתיקנים - איכס - מגעילים מספיק עם זה!!! https://www.youtube.com/watch?v=t_eAT9imjQI
  • 4.
    מראה לענף הכושל 11/08/2014 13:43
    הגב לתגובה זו
    שלושה משרדים מפוארים וגדולים מייצרים עבודה קראיטיבית חד ממדית וטקטית הנשענת אצל כולם על זירו אסטרטגיה.הפליאו גיתם עם מהלך מדיה מגוחך ולא ברור.
  • 3.
    נינג'ה 11/08/2014 13:40
    הגב לתגובה זו
    קראתי וקראתי ונותרתי בלי שום פואנטה. רק גבב של מילים בלי מסקנה אמיתית. הפרסומת של פלאפון סתמית, צעקנית ומזכירה פרסומות מלפני 15 שנה. הפרסומות של סלקום עשויות טוב וכיפיות לצפייה. הפרסומת של אורנג' טובה, באה מהצרכן אבל לאורנג' אין כבר שפה אמיתית או יכולת לחדש.
  • 2.
    גיל 11/08/2014 13:02
    הגב לתגובה זו
    http://youtu.be/1ffF-4M27hs
  • נחנקתי מצחוק, או מהאבק שיצא מהמסך. או משניהם! (ל"ת)
    טובבבב 11/08/2014 21:28
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    צ'עמם 11/08/2014 12:50
    הגב לתגובה זו
    מרגיש כאילו לעסו את הקמפיינים של דור 3 הקיאו לצלחת והגישו פושר, בעעעעעע
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים

בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג
בערב דרמטי עם חדשות מרעישות, שהשתנו והתפתחו במהלך הערב, כמות הצופים התקרבה למיליון צופים, עם 922 אלף צופים שצפו בכל מהדורות החדשות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 שברה שיא של כל הזמנים, עם כמות צופים שהתקרבה למדורת השבט המסורתית, חדשות 12. 

אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא. 

מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג. 


פריים טיים

גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים. 

רצועות נוספות

מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.

ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור, שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.

מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים

בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג
בערב דרמטי עם חדשות מרעישות, שהשתנו והתפתחו במהלך הערב, כמות הצופים התקרבה למיליון צופים, עם 922 אלף צופים שצפו בכל מהדורות החדשות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 שברה שיא של כל הזמנים, עם כמות צופים שהתקרבה למדורת השבט המסורתית, חדשות 12. 

אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא. 

מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג. 


פריים טיים

גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים. 

רצועות נוספות

מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.

ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור, שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.