בצלאל סמוטריץ
צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

59 תומכים, 44 מתנגדים: התקציב לשנת 2023 אושר בכנסת

השינויים בתקציב כוללים הוצאות נוספות של 28.9 מיליארד שקל - 17 מיליארד שקל להוצאות ביטחוניות וכ-12 מיליארד להוצאות אחרות. סמוטריץ': "קידמנו מדיניות מרחיבה כדי לתת מענה רחב למפונים, לעסקים, לניצולים ולמשרדי הממשלה"
איציק יצחקי | (5)

תקציב המדינה לשנת 2023 אושר היום (חמישי) באופן סופי כשעבר בקריאה שנייה ושלישית בכנסת. הוא אושר ברוב של 59 תומכים מול 44 מתנגדים. כעת, הממשלה תתחיל בהליך חקיקה של תקציב 2024.

השינויים בתקציב כוללים הוצאות נוספות של 28.9 מיליארד שקל - 17 מיליארד שקל להוצאות ביטחוניות וכ-12 מיליארד להוצאות אחרות. הגידול בתקציב יגיע בעיקר מתוך הגדלת הגירעון של המדינה. רק כעשירית ממנו יגיע מהמקורות לתקציב מלחמה. בסופו של דבר, פחות ממיליארד שקל הגיעו מכספים קואליציוניים, זאת לאחר התנגדות שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', להעברת סכומים גבוהים יותר.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    למי עדיין לא ברור למה אסור שראש ממשלה יכהן עם כתבי אישו (ל"ת)
    דן 16/12/2023 07:32
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אבנר 14/12/2023 16:53
    הגב לתגובה זו
    תקציב מושחת לפרזיטים
  • בת אל 16/12/2023 00:49
    הגב לתגובה זו
    יש לדרוש מההנהגה החרדית להחזיר את כל הכסף שבזזה
  • 1.
    ירושלמית 14/12/2023 15:21
    הגב לתגובה זו
    האחריות קולקטיבית. גנץ וחבריו אל תשכנעו את הציבור כי ידיכם נקיות בעניין זה. הן לא.
  • ארקדי 14/12/2023 18:54
    הגב לתגובה זו
    במקום למנוע מהמתועבים לבזוז את הקופה
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףמשה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסף

הממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים

התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף

ליאור דנקנר |

הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.

בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.


הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים

עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.

התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.

המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.


יבוא יצוא
צילום: תמר מצפי

הפטור ממע"מ ביבוא אישי עולה ל-150 דולר והלחץ עובר לריטייל המקומי

התקרה החדשה נכנסת לתוקף בחצות, באוצר מציגים לחץ תחרותי על המחירים, ובריטייל מזהירים מפגיעה בעסקים המקומיים

ליאור דנקנר |

הלילה בחצות נכנסת לתוקף הרחבת הפטור ממע"מ ביבוא אישי, כך שהתקרה עולה מ-75 דולר ל-150 דולר. בפועל זה פותח עוד שכבה גדולה של הזמנות מחו"ל שעד היום נפלו בין הכיסאות ונדרשו במע"מ.

הבדיקה נעשית לפי ערך החבילה ולא לפי מועד ההזמנה, והקובע הוא מועד הגעת החבילה למכס בישראל. המשמעות היא שאותה רכישה יכולה לקבל טיפול שונה לפי מועד השחרור, וגם לפי הדרך שבה החבילה פוצלה או אוחדה בדרך.

ההרחבה הגיעה אחרי פרסום טיוטת הצו להערות הציבור והשלמת הליך החתימה. באוצר מציגים את המהלך כחלק ממדיניות שנועדה לחזק תחרות וללחוץ את מחירי המדף בישראל דרך חלופה מחו"ל, בעיקר בתחומי האופנה ומוצרי הצריכה.


איך זה עובד בשטח ומה נחשב בתוך התקרה

הפטור מתייחס לערך המוצר עצמו. עלויות משלוח לא נכללות בחישוב המע"מ, אבל בפועל יכולות להתווסף עלויות טיפול ושחרור שמשתנות לפי אתר, ספק וחברת שילוח.

מבחינת המכס, הערך נבחן ברמת החבילה. כשכמה פריטים מגיעים יחד באותה חבילה, הם נספרים יחד לצורך התקרה, ובמקרים מסוימים המכס יכול להתייחס לפיצול שנראה מלאכותי כניסיון לעקוף את הכללים ולחייב בהתאם.