לוויתן עגורן
צילום: אלבטרוס

משרד האנרגיה עוצר חלקית את הפעילות במאגר לוויתן

החברה תוכל להפיק עד 60% מהתפוקה המלאה עד לביצוע תחקיר האירוע. נובל אנרג'י: "הנושא אותו משרד האנרגיה מתאר בהודעתו כ"תקלה" איננו כזה".  מוקדם יותר השבוע דיווח אזרחים באזור על פיצוץ עז, אך בחברה הכחישו
עמית נעם טל | (6)

בעקבות תקלה שהתגלתה בצנרת לבארות לוויתן, משרד האנרגיה הודיע לחברת נובל: עד שלא יושלם תחקיר האירוע ותאושרנה הבדיקות הנדרשות, לא תתאפשר הפקה מלאה מבארות לוויתן וזו תוגבל לכ-60% בלבד. 

התקלה התגלתה בתקופת ההרצה בפרויקט הפקת הגז הטבעי באסדת לוויתן, במקטעי צנרת ההזרמה המצויים בסמיכות לקידוחי ההפקה בבאר המאגר, בהם התגלה רטט, אשר זוהה על ידי רובוט תת-ימי שהורד למעמקי הים. 

על מנת לצמצם ולמזער את הרעידות, הופחתו כמויות הגז הטבעי המופקות מהבארות בכ- 40% מהתפוקה המירבית. הכמות תוגדל רק באישור משרד האנרגיה לאחר ביצוע הבדיקות הנדרשות. 

במקביל להודעת משרד האנרגיה, נובל אנרג׳י ושותפיה לפרויקט לוויתן פנו הערב למשרד האנרגיה על מנת להבין את פשר ההודעה שיצאה מטעמו. לטענתם, "הנושא אותו משרד האנרגיה מתאר בהודעתו כ"תקלה" איננו כזה כי אם עניין שעולה לעיתים רבות בתקופת הפעלה ראשונית. יודגש כי מרגע שהחלה ההפקה מלוויתן סופקו ומסופקים ללא יוצא מן הכלל כמויות הגז ללקוחות בישראל ובאזור והכל בהתאם להסכמים שנחתמו. נובל אנרג'י מספקת גז טבעי מלוויתן ותמר בכמויות שיא. אנו פועלים וממשיכים לפעול בתאום עם משרד האנרגיה ויתר הרגולטורים הרלוונטים. יודגש כי לנושא המתואר בהודעת משרד האנרגיה אין ולא היתה השפעה סביבתית, ונובל ממשיכה לספק גז טבעי לשוקים המקומים והאיזוריים בסטנדרטים הסביבתיים והבטיחותיים הגבוהים ביותר. נובל ממשיכה לבחון את ביצועי האסדה, תשתית התת ימית והבארות על מנת על מנת לערוך את ההתאמות הנדרשות".

נזכיר כי מוקדם יותר השבוע התרחש אירוע חריג סביב האסדה. ע"פ הדיווחים של אזרחים באזור, הורגש פיצוץ  עז בלילה שבין שני לשלישי. בחברה טענו כי כי כלל לא התרחש פיצוץ, אלא מדובר בהפסקת חשמל שחייבה הפנייה של הגז לשריפה מבוקרת באמצעות הלפיד שבאסדה, מה שככל הנראה יצר את הבהלה בקרב חלק מהתושבים.

 

על פי אתר נובל אנרג'י הלפיד נכנס לפעולה רק במקרים בהם יש צורך בביצוע תחזוקה שוטפת על האסדה, או בעת שנדרשת הפסקה בתפעול מערכות ויש לרוקן אותן מהגז. הגז שמפונה מהמתקנים מופנה אל הלפיד ונשרף באופן מבוקר, תהליך זה מונע את מרבית הפליטות שאחרת מגיעות לאוויר. 

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    הכל זורם והמדפסת דולרים (ל"ת)
    צינשק 14/02/2020 03:03
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    כמה תביא שקרים (ל"ת)
    אטקו זבל 14/02/2020 03:01
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אבי 13/02/2020 21:19
    הגב לתגובה זו
    למכור את המניות ?
  • 2.
    האמת היחידה 13/02/2020 19:31
    הגב לתגובה זו
    פרופסור חתן ישראל כבר הזהיר! אבל החכמים התעלמו! בנוסף האסדה עומדת על סלע מלח.קוראים לזה הפרעת דור יש דוח כתוב גם על זה ניתן למצוא ברשת.
  • 1.
    דורשים עצירה מוחלטת!!!! (ל"ת)
    בר 13/02/2020 18:49
    הגב לתגובה זו
  • למה מי אתה יא חאריר?? (ל"ת)
    לא דורשים כלום.. 14/02/2020 03:02
    הגב לתגובה זו
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

אסיה בורסות (גרוק)אסיה בורסות (גרוק)

ירידות חדות באסיה בעקבות וול סטריט; הדולר קופץ

אחרי יום שנפתח חיובי ונסגר שלילי בוול סטריט, האווירה השלילית מגיעה גם לשווקים במזרח שנסחרים בירידות; ההשפעה מורגשת גם בדולר שמתחזק גם מול השקל; החוזים מתקנים מעט מהירידות של אתמול ועולים עד 0.3%, ומה עם שוק הקריפטו?

תמיר חכמוף |

המסחר באסיה נפתח הבוקר בירידות חדות, כשהשוק האזורי מהדהד את המהפך בוול סטריט ואת השינוי החד במניות ה-AI. אחרי תחילת מסחר חיובית בארה״ב, אחרי דוחות אנבידיה שהכו את התחזיות, המשקיעים קיבלו בסוף את התסריט הפחות אופטימי: מניות הטכנולוגיה איבדו גובה במהירות, תקוות להורדת ריבית בדצמבר כמעט התפוגגו, והסנטימנט הגלובלי התהפך. הנתונים החזקים משוק העבודה בארה״ב דחפו את הצפי להפחתת ריבית לינאור במקרה הטוב, והמעבר החד במדדים, מעלייה של 2% לירידות של 2%, יצר אפקט שלילי שהגיע ישירות לאסיה.

הירידות בוול סטריט מובילות את הדולר להתחזק, והוא נסחר הבוקר סביב 3.28 שקל לדולר,עלייה של כ-0.8%.

המסחר באסיה

יפן בולטת בירידות, עם נפילה של 2.4% בניקיי בהובלת קריסה של מעל 10% בסופטבנק, וירידות כבדות באדוונטסט, טוקיו אלקטרון ולייזרטק. במקביל, נתוני אינפלציה גבוהים מהצפוי חיזקו את ההערכות כי ה-BoJ מתקרב להעלאת ריבית נוספת, תרחיש שמוסיף לחץ על שוק כבר לחוץ. 

בדרום קוריאה התמונה הייתה אף קיצונית יותר: הקוספי נפל ביותר מ-3.5%, כשהסנטימנט כלפי מניות שבבים, במיוחד סמסונג ו-SK הייניקס, מתהפך עם ירידות של 4% עד 9%.

בהונג קונג, גם נרשמות ירידות כאשר ההאנג סנג צלל כ-1.6% בפתיחה עם מכות כואבות לבעלת הבית של ה-AI הסיני, באידו, לצד שיאומי וטנסנט. גם מניות הרכב החשמלי ספגו לחץ נוסף, כש-BYD, נייו ולי אוטו איבדו גובה.