שיכון ובינוי: הרווח קטן ברבעון בשל ההשוואה למכירת קניון גבעתיים

רושמת ירידה של כ-12% בהכנסות ברבעון ל-1.024 מיליארד ש' וצמיחה נאה ברווח בחצי הראשון של השנה ל-100 מיליון שקל. מתייחסת למשבר חפציבה ולא יכולה להעריך כעת את היקף סכומי התביעות נגדה. המנכ"ל שני: "לא צפויה הרעה בענף - וגם בתקופות של חולשה אנחנו נשארים חזקים"
שי יוכט |

חברת שיכון ובינוי פרסמה היום (ד') את דוחותיה הכספיים לרבעון השני של 2007. הרווח הנקי של החברה לרבעון הסתכם ב-35.8 מליון שקל, לעומת 61.6 מליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד, הירידה החדה בשורת הרווח הנקי הינה בעקבות רווח חד פעמי ברבעון המקביל, עקב מכירת קניון גבעתיים.

הכנסות החברה לרבעון הסתכמו ב-1.024 מיליארד שקל, לעומת 1.166 מיליארד שקל ברבעון המקביל אשתקד, ירידה של כ-12%. הרווח הגולמי של החברה לרבעון הסתכם ב-176.3 מליון שקל, לעומת 196.8 מליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד, ירידה של כ-10.5%. הרווח התפעולי לרבעון הסתכם ב-111.6 מיליון שקל לעומת כ-134.2 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, ירידה של 16.8%.

עם זאת, החברה מציגה רווח נקי בסך של כ-100 מיליון שקל למחצית הראשונה של השנה לעומת רווח של כ-93 מיליון שקל במחצית הראשונה של שנת 2006, המהווה גידול של כ-7 מליון שקל.

בשיחה עם Bizportal אומר היום אורי שני, מנכ"ל שיכון ובינוי, כי מצבה של החברה השתפר משמעותית מול 2006 והדגיש את מצב הנזילות של החברה הכולל מזומנים בסך של כ-1.709 מליארד שקל, לעומת סך של כ-590 מליון שקל בתום השנה הקודמת. שני הוסיף, "הבעת האמון של שוק ההון על ביצוע התוכנית האסטרטגית ותוצאותיה הכספיות של החברה באו לידי ביטוי גם בגיוס המוצלח של מיליארד שקל בהנפקה פרטית של אג"ח למשקיעים מוסדיים בחודשים אפריל מאי".

בהתייחסו להערכות, כי השנה הבאה עשויה להביא עימה שינוי לרעה במצב הענף בישראל, אומר שני כי אין הוא מעריך ששינוי כזה צפוי, וכי "בכל אופן, בתקופות קשות יותר בענף ממשיכה שיכון ובינוי להרוויח ולמכור בשל העובדה שהציבור יודע כי מדובר בחברה חזקה, עם גב חזק של קבוצת אריסון".

חברת שיכון ובינוי מציינת בדוחותיה פירוט החשיפה שנוצרה לחברות הקבוצה כתוצאה ממצבה הכספי של חפציבה. נכון למועד אישור הדוחות הכספיים חפציבה טרם שחררה את החברה המאוחדת מחלק מהתחייבויותיה, לפיכך נותרה החברה המאוחדת חתומה על הסכמים עם רוכשי דירות, עם התאגידים הבנקאיים שליוו את הפרויקטים ועם ספקים ונותני שירותים אחרים בפרויקטים.

בשלב זה מציינים בחברה, כי לא ניתן להעריך על ידי מי יועלו טענות ותביעות אלו, ומה יהיו סכומי התביעות. כמו כן, כותבים ראשי החברה, "לא ניתן להעריך בשלב זה את סיכוייה של החברה המאוחדת בהגנתה מול תביעות אלה". כנגד החברה המאוחדת נשלחו מספר מכתבי דרישה מדיירים לגביהם לא ניתן לתת הערכת סיכון. כמו כן, הוגשו תביעות על ידי נותני שירותים וצדדים שלישיים אחרים כנגד החברה המאוחדת בקשר לפרויקטים הנ"ל ולגביהן יועציה המשפטיים של החברה המאוחדת העריכו את חשיפת החברה המאוחדת.

בספרי החברה מציינים בשיכון ובינוי נזקפו הפרשות נאותות בגין תביעות אלה. בנוסף לכך, בספרי החברה המאוחדת קיימות יתרות חובה של חפציבה בסך כולל של כ-13 מליון שקל, בגין עבודות קבלנות שביצעה החברה המאוחדת בפרויקטים האמורים לעיל.בשיכון ובינוי מציינים כי הנהלת החברה בהתייעצות עם יועציה המשפטיים, זקפה בספריה הפרשה בסך כולל של כ-13 מליון שקל בגין החוב כאמור. הנהלת החברה מציינת כי היא מעירכה היום שסכום ההפרשה כאמור הינו נאות, ביחס לחשיפה הכוללת של החברה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ רשות המסים
צילום: דני שם טוב דוברות

העלמתי הכנסות של 100 אלף שקל לפני עשור - להצהיר עליהן בגילוי מרצון?

למה נוהל גילוי מרצון לא יספק את מה שמצפים ממנו - אנשים יחששו לדווח באופן לא אנונימי ואין ביטול אוטומטי של קנסות, הצמדה וריבית 

משה כדר |
נושאים בכתבה גילוי מרצון

לאחר למעלה משלוש שנות ציפייה, רשות המסים פרסמה את נוהל הגילוי מרצון החדש - רשות המסים מודיעה על גילוי מרצון: דיווח על נכסים והכנסות שלא דווחו, בתמורה לתשלום מס וללא הליך פלילי
על פניו, מדובר במהלך חיובי שמטרתו לעודד שקיפות, להגדיל את רשת חייבי המס ולספק לנישומים הזדמנות להסדיר חובות עבר בכפוף לחיסון פלילי. זה גם אמור להגדיל את הקופה הציבורית מגביית מסים. בפועל קשה לומר שמדובר ב"בשורה" של ממש, וספק בתמריץ אמיתי לחשיפה.

ראשית, בניגוד לנהלים קודמים בנושא זה, הנוהל הנוכחי מציע אך ורק הליך שאינו אנונימי. אנשים צריכים להזדהות כאשר הם מגישים בקשה לנוהל גילוי מרצון. אין כאן כשל של רשות המסים אלא התנגדות של משרד המשפטים, אך המשמעות ברורה: נישומים רבים, שגם כך חוששים מהליך כזה, יירתעו עוד יותר מלהיחשף. מדובר על מחסום בסיסי של אנשים להיחשף מול הרשויות גם מכיוון שהם עשויים לחשוב שהם "סומנו" על ידי רשות המסים. כשמשלבים זאת עם החמרות נוספות, שכעת כתובות במפורש ובעבר היו בגדר "תורה שבעל פה", נוצרת תחושה שהרשות אמנם הפנימה את לקחי העבר אך בחרה לסגור פינות באופן קשיח מדי.

כדי להבין את הבעייתיות, נניח נישום שלא דיווח על הכנסה חייבת  בשיעור מס שולי של 100 אלף ש"ח בשנת 2015. אילו היה מדווח במועד, המס היה עומד, נניח, על כ-35 אלף שקל בלבד. כיום, בהליך גילוי מרצון, אותו נישום עשוי למצוא את עצמו מול תוצאה דרמטית:

תשלום על קרן המס בסך של 35 אלף שקל, ריבית והצמדה כ-5 אלף שקל ועל כל אלה מתווסף קנס גרעון של כ-30 אלף שקל נוספים. כלומר, חוב של 35 אלף שקל צומח לפי שלושה ויותר. איזה תמריץ יש כאן לנישום להיחפז ולדווח ביוזמתו? שהרי האמת צריכה להיאמר- אם לא נתגלה עד היום "מחדלו" זה, מה הסבירות שיתגלה אי פעם?

הנוהל החדש מבהיר שאין ביטול אוטומטי של הצמדה וריבית, ואין ביטול של קנסות גרעון אלא בכפוף לשיקול דעת פקיד השומה.

מירי רגב
צילום: שאול לנדנר

משרד התחבורה עושה סדר במספרי הדרכים והכבישים - הכל במקום אחד

כל המספרים במקום אחד: משרד התחבורה משיק מפת כבישים אחידה ומעודכנת שתשמש גם את הנהגים וגם את המשטרה

מנדי הניג |

משרד התחבורה השיק את "מפת מספרי הדרכים הארצית הרשמית של ישראל", לראשונה גם באינטרנט. המפה, שתהווה מעתה מקור המידע הרשמי והיחיד לנושא, נועדה לאחד את כלל הנתונים הקיימים ולמנוע כפילויות וסותרות במספור הכבישים. המשמעות: מהיום, כל גורם ממערכות GPS ועד המשטרה יעבוד על בסיס נתונים אחיד ומעודכן.

לדברי שרת התחבורה מירי רגב, "מפת מספרי הדרכים הרשמית מכניסה סדר והיגיון במספור רשת הכבישים, וכך תסייע לכל נהג ונוסע להתמצא בדרכים בקלות ובבטחה, ותשמש גם את הגורמים המקצועיים לניהול תנועה מתקדם ושקוף".

הצורך במפה אחידה גבר בשנים האחרונות עם התרחבות רשת הכבישים בישראל. כל כביש חדש מקבל מספר המשולב בשלטי הדרכים ובמערכות הניווט, אך עד כה היו מקרים של חוסר עקביות בין גורמים שונים. המספור הרשמי אמור לפתור את הבעיה ולאפשר מעקב ברור אחר תאונות, תחזוקה ותפעול התנועה.

מאחורי המספרים

בניגוד למה שנהוג לחשוב, המספור הוא לא שרירותי. מספר זוגי מציין דרך אורך מצפון לדרום כמו כביש 2 לאורך החוף או כביש 6 חוצה ישראל בעוד שמספר אי-זוגי מסמן דרך רוחב ממערב למזרח, דוגמת כביש 1 המחבר את תל אביב לירושלים או כביש 65 החוצה את העמקים.

גם מספר הספרות חשוב: כבישים חד-ספרתיים הם הצירים הראשיים והמהירים ביותר, כמו כביש 1 או כביש 4. כבישים דו-ספרתיים מייצגים צירים אזוריים מרכזיים, למשל כביש 44 או כביש 65, וכבישים תלת- וארבע-ספרתיים משמשים לדרכים משניות ומקומיות.