פיאט מיני רכב דרך נהיגה נהג כביש
צילום: Istock

צרפת מאשימה: פיאט שיבשה חקירת זיהום עודף

הרשויות בצרפת חושדות כי פיאט רימתה בנתוני זיהום האוויר ממנועי הדיזל שלה, ולאחר שעלו החשדות אף ניסתה לשבש את החקירה. פיאט: אנחנו משתפים פעולה
רועי צוקרמן, אוטו |

האם פיאט זייפה נתוני זיהום אוויר, ולאחר שנתפסה ניסתה לשבש את החקירה? כך נטען בדיווח של ה"לה מונד" הצרפתי, מפי מקורות בתביעה הצרפתית. בצרפת נערכת בימים אלה חקירה רחבת היקף, בצילה של פרשת "דיזלגייט" - זיוף נתוני זיהום האוויר ממנועי הדיזל של קונצרן פולקסווגן.

 

עם התפוצצות הפרשה, הרשויות בצרפת פתחו בחקירה של פולקסווגן, ולאחר מכן החלו בבדיקה של יתר יצרניות הרכב. הרשות להגנת הצרכת בצרפת, ה-DGCCRF, בדקה מלבד פולקסווגן את רנו, פיאט קרייזלר ואת קבוצת PSA. מהדיווח כעת עולה כי בעוד רוב היצרניות שיתפו פעולה, בפיאט ניסו לשבש את החקירה - כך חושדים החוקרים, שהעבירו מכתב התראה בנושא לאיטלקים. 

החקירה במקרה של פיאט נסובה סביב מנועי הדיזל בנפח 1.3, 1.6 ו-2.0 ליטר של הקונצרן - שמותקנים בין היתר בדגמי פיאט וג'יפ באירופה, בהם פיאט 500X, ג'יפ רנגייד, פיאט דובלו וג'יפ צ'ירוקי.

 

מפיאט צרפת נמסר בתגובה כי היצרנית משתפת פעולה עם הרשויות, וכי תמשיך לעשות זאת בעתיד. ביצרנית הביעו בטחון כי העניין יובהר בהמשך, אך סירבו להתייחס לפרטים נוספים של החקירה בעניינם.

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוסך
צילום: pexels
מדריך

כך חוסכים אלפי שקלים בשנה בטיפולי רכב - מדריך פרקטי עם דוגמאות

הפערים האמיתיים בין מוסך לטיפול עצמי; ואיך אפשר לחסוך על בדיקת נוזלים, החלפת פילטרים, מגבים וטיפולים עונתיים סכומים גדולים?



עמית בר |
נושאים בכתבה מוסך מצבר שמן


מעבר לדלק, ביטוח ואגרות, תחזוקת הרכב במוסך היא הוצאה משמעותית. החלקים עצמם לא תמיד יקרים, אבל שעת עבודה, מע"מ ורווחי המוסך מנפחים את החשבון. חלק גדול מהטיפולים השוטפים הם פעולות פשוטות שאפשר לבצע לבד עם הכוונה בסיסית - ולחסוך אלפי שקלים בשנה.

המדריך הזה מתמקד אך ורק בטיפולים פשוטים ובטוחים שכל אחד יכול לבצע. יש מקרים רבים שבהם חובה לפנות למוסך מקצועי - בעיות מנוע, תיבת הילוכים, מערכות בלימה מורכבות, תקלות חשמל, כיוון פרונט ועוד.

בדיקות נוזלים - הפער המפתיע

במוסך מורשה, הוספת בקבוק שמן מנוע שעולה 40-50 שקל בחנות חלפים, תעלה 250-300 שקל. נוזל קירור עולה בחנות 35 שקל לליטר, במוסך תשלמו 120-150 שקל. בתחנות דלק המחירים גבוהים עוד יותר - בקבוק שמן ב-90-100 שקל.

חיסכון שנתי: 400-600 שקל לרכב.

פילטרים - עשר דקות עבודה, מאות שקלים חיסכון

פילטר אוויר למנוע עולה בחנות 60-80 שקל. במוסך יבואן - 250-300 שקל. פילטר מזגן, שנמצא מאחורי תא הכפפות, עולה כ-100 שקל. במוסך יגבו 400 שקל. החלפת שני הפילטרים לוקחת פחות מעשר דקות ודורשת רק פתיחת כמה קליפסים.

חיסכון שנתי: 400-600 שקל.

מגבים - פעולה של שתי דקות

זוג מגבים סטנדרטי עולה באוטודיפו או בחנות חלפים 70-100 שקל. במוסך יגבו 200-250 שקל. ההחלפה דורשת רק משיכת קליפס והרכבת המגב החדש.

חיסכון: 120-150 שקל בכל החלפה.

מכירת רכב (גרוק)מכירת רכב (גרוק)

קונים רכב חשמלי? בדקו את האותיות הקטנות

יבואני רכב חשמלי מבטיחים טעינה מהירה תוך 10-15 דקות, אך התשתית הנדרשת כמעט לא קיימת בישראל. על מה שאומרים לכם כשרוצים למכור לכם רכב חשמלי לעומת המציאות

עמית בר |


טעינה של 10 דקות? התיאוריה מול המציאות

יבואני רכב חשמלי בישראל מציגים נתוני טעינה מרשימים - הוספת טווח של 200-300 קילומטרים בטעינה של 10-15 דקות בלבד. היכולת הזו מבוססת על טכנולוגיות מתקדמות כמו ארכיטקטורת 800 וולט (שקיימת בדגמים כמו יונדאי איוניק 5, קיה EV6 ופורשה טייקאן), סוללות עם קצב טעינה של עד 3C, ומערכות ניהול תרמי מתוחכמות שמאפשרות קליטת הספק של 250-350 קילוואט.

אבל הפער בין ההבטחה למציאות עצום. בישראל פועלות כיום כ-3,600 עמדות טעינה ציבוריות, אך רק כ-50 מהן מסוגלות לספק הספק של 150 קילוואט ומעלה, ופחות מ-20 עמדות מגיעות ל-350 קילוואט. רוב העמדות המהירות ממוקמות לאורך כביש 6 ובערים הגדולות, והן לרוב תפוסות או לא תקינות. למשל, רשת הטעינה של חברת EV Edge מונה כ-15 עמדות של 300 קילוואט, אך הן מפוזרות בעיקר במרכז הארץ.

גם כשמוצאים עמדה מתאימה, הטעינה המהירה מותנית בגורמים נוספים:

טמפרטורת הסוללה: בחורף או אחרי נסיעה ארוכה, הסוללה צריכה להגיע לטמפרטורה אופטימלית (25-35 מעלות) כדי לקלוט את מלוא ההספק

מצב הטעינה הנוכחי: הטעינה המהירה ביותר מתרחשת בין 10%-80% טעינה. מעבר ל-80%, הקצב יורד משמעותית

שיתוף הספק: עמדות רבות מחלקות את ההספק בין מספר רכבים, כך ש-350 קילוואט הופכים ל-175 לכל רכב

מגבלות הרכב עצמו: רכבים רבים מוגבלים ל-50-150 קילוואט למרות היכולת התיאורטית הגבוהה יותר


נתוני אמת מהשטח: זמני טעינה של 25-35 דקות מ-10% ל-80% בעמדות של 150 קילוואט - רחוק מה-15-18 דקות המובטחות. בעלי MG4 עם יכולת טעינה של 135 קילוואט מדווחים על 40-50 דקות בפועל.


המציאות מאחורי ההבטחות

מבטיחים לכם חיבור וקישוריות לאפל, אנדרואיד. לא בטוח שיש. מרבית הרכבים הסיניים המשווקים בישראל (BYD, MG, Aiways, Geometry) אינם תומכים באנדרואיד אוטו או אפל קארפליי מלאים. במקום זאת, הם מציעים:

שיקוף מסך בסיסי דרך אפליקציה ייעודית (כמו BYD App)

מערכת מולטימדיה מבוססת אנדרואיד אך ללא חנות האפליקציות של גוגל

הבטחות לעדכון עתידי שלעיתים לא מתממשות


החריגים היחידים הם דגמי Lynk & Co וחלק מדגמי Geely שכוללים אנדרואיד אוטו מלא. יצרנים כמו BYD הבטיחו תמיכה "בקרוב" כבר ב-2023, אך נכון להיום, רוב הדגמים עדיין ללא התמיכה המלאה.

הבעיה מחמירה כשמגלים שגם עדכוני התוכנה מגיעים באיחור של חודשים ביחס לשווקים אחרים, וחלקם כלל לא מגיעים לישראל בגלל הבדלי שפה ורגולציה.