רשות המיסים: "המשך הפחתת מס קניה על כלי רכב תביא לאובדן הכנסות"; מה הרכב הנפוץ ביותר בייבוא אישי?

מס הקניה בישראל על רכב פרטי ומסחרי מגיע ל-83%; הכנסות המדינה ממס זה בלבד אשתקד - 7 מיליארד שקל
אבי שאולי | (2)

רשות המיסים בישראל פרסמה הבוקר דוח מסכם של מיסוי ונתונים נבחרים על ענף הרכב לשנת 2012. אשתקד יובאו לישראל 203,727 כלי רכב (ירידה של 13%). המיסים העקיפים בישראל בענף הרכב גבוהים מאוד: ערך היבוא - 11.4 מיליארד שקל, מס הקניה - 7 מיליארד שקל ומס הקניה הממוצע 34,219 שקל לרכב.

רשות המיסים מתייחסת להכנסות המדינה ממס קניה ודנה בשאלה האם הפחתת המס מביאה לגידול בהכנסות?. "ייתכן כי המס על כלי רכב גבוה מדי עד כדי שהוא בעצם פוגע בהכנסות ממסים" , מודים ברשות המיסים, אך מייד לאחר מכן מזהירים כי "הפחתה בלתי מבוקרת גם אם יתגלה כי היא מביאה להגדלת גביית המס איננה רצויה ועלולה לגרום לנזק לכלל הציבור".

ברשות המיסים בדקו את הקשר בין שיעור המס הנגבה לבין כלל המיסים הנגבים והגיעו למסקנה כי "גם אם שיעור מס מסוים מביא לגבייה מירבית אין פירושו שהוא מס אופטימלי. ועדיין, במקרה של רכב, יש מקום לבדיקה כזו...המשך הפחתת המס, אם תתרחש, תביא לאובדן הכנסות ממס קניה".

מגמת עליה ביבוא כלי רכב קטנים, חסכוניים ויעילים.

המס העיקרי שמוטל על כלי רכב הנו מס קניה, שמוטל על רכב פרטי ורכב מסחרי (עד 83%), אופנועים (72%) וקטנועים (40%). משאיות ואוטובוסים שמשקלם מעל 4.5 טון פטורים ממס. קיימים שיעורי מס מופחתים עבור כלי רכב בעלי טכנולוגיות הנעה מתקדמות: היברידית (בדרגת זיהום 2 בלבד) 30%, רכב היברידי מסוג Plug-In (הנטען מרשת החשמל והמנוע העיקרי בו הנו מנוע חשמלי, כך שמרכיב משמעותי מנסיעותיו מבוצע על חשמל בלבד) 20%, וכן רכב נטול פליטות המיוצג בשלב זה באמצעות רכב חשמלי 8%.

הרפורמה ב"מיסוי ירוק" שינתה משמעותית את שוק הרכב. כבר בשנה 2010, שהייתה השנה מלאה הראשונה להפעלת הרפורמה, חלה מגמת עליה ביבוא של כלי רכב קטנים, חסכוניים ויעילים.

הישראלים נוהגים ברכב מהעבודה פי 2 מאשר ברכב פרטי

להטלת המיסוי הירוק מספר שיקולים: כלי רכב שיוצרים פחות נזק סביבתי, גודש, נזקי תאונות דרכים, עלויות של הקמה ותחזוקה של תשתית הכבישים ומערך האכיפה, שימוש אלטרנטיבי בקרקע, רעש, ועוד.

בניגוד למגמה הירוקה מיליונרים רבים מעדיפים לנהוג בכלי רכב גדולים ומזהמים. הדגמים השכיחים ביותר ביבוא האישי בשנת 2012: טויוטה SIENNA,

מרצדס ML CLASS וב.מ.וו X5. רוב כלי הרכב ביבוא אישי הנם בעלי נפח מנוע גדול.

רכבים אלו צורכים דלק רב. מחירי הדלק עלו אשתקד ועל סמך נתוני משרד התחבורה עולה כי שברכב בבעלות פרטית חלה ירידה בנסועה הממוצעת. מנגד הנסועה ברכב בבעלות תאגיד דווקא עלתה ובמילים פשוטות יותר - הישראלים נוסעים ברכב מהעבודה פי 2 לעומת רכב פרטי.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    יבבה 08/10/2013 12:26
    הגב לתגובה זו
    רשות המיסים - נבלות ואוכלי חינם. היחס של המכוניות ככה מכונית יפנית ממוצעת 128000 ש"ח שבחול אתה קונה אותו שעולה 500000 בארץ .עד מתי תתקעו אותנו.
  • אנונימי 08/10/2013 13:00
    הגב לתגובה זו
    אל תשכח שהיבואנים גוזרים עליך קופון לא קטן... משום מה כל המכוניות המשפחתיות נושקות לאותו מחיר - סוג של קרטל....
רובי ריבלין יצחק נבון נשיא בגובה העיניים
צילום: מתוך הסרט

הנשיא ממשיך לעשות בושות...

אחרי אלקטריאון ופרסומת ליכין, הנשיא לשעבר רובי ריבלין מצטרף לחברה חדשה, הפעם בתחום הקריפטו

תמיר חכמוף |

רובי ריבלין, הנשיא לשעבר של מדינת ישראל, שוב נושא את התואר נשיא והפעם כנשיא ייצוגי ויועץ לדירקטוריון של החברה הממוזגת BitCore Capital - פליינג ספארק פליינג ספארק 118.61%  , שתפעל להשקעה מוסדית בביטקוין ובפיתוח השקל הדיגיטלי.

זו אינה הפעם הראשונה שבה ריבלין משאיל את שמו לחברה עסקית לאחר סיום כהונתו, אך בכל פעם עולה התהייה, איפה עובר הגבול בין מוניטין ציבורי לשירות אינטרסים פרטיים? ריביין הוא לא כלכלן מזהיר, הוא גם לא מנהל מוכר וגם לא משקיע טוב. הבחירות שלו עד עכשיו מלמדות שעדיף שהיה משאיר את הטייטל המכובד שלו שלא בשימוש. אלקטריאון איבדה את רוב ערכה מאז שהוא נכנס אליה. אולי הוא קיבל ערמה של כסף - אבל למה למכור את השם הכל כל כך מכובד - "נשיא לשעבר". העסק החדש שאליו הוא נכנס זה עסק קריפטו. קריפטו בהגדרה זה עסק מפוקפק כי אף אחד לא יודע להסביר אם יש לזה ערך כלכלי אמיתי. רבים משתכנעים להשקיע שם כי זה עולה, אבל היו בהיסטוריה בועות ארוכות וענקיות שבסוף. התפוצצו. הביטקוין אולי יישאר, הטכנולוגיה שמניעה אותו חשובה, אבל השיטה, והערך ישתנו בהמשך. זה יכול להיות עוד שנה או עוד 5 או 10 שנים, אבל אי אפשר להחזיק ערך מנופח על פני אינסוף.   

במקרה הנוכחי, החברה שבה ישמש ריבלין נשיא ייצוגי מציגה מודל של שילוב בין השקעות בביטקוין לבין פיתוח שקל דיגיטלי תחת רגולציה שווייצרית. היא מצפה לגייס עשרות מיליוני שקלים בהנפקה בתל אביב, ומתהדרת בשמות בכירים נוספים כמו יוחנן דנינו ויזהר שי. בינתיים היאט בעצם שלד בורסאי. זהו. נשיא המדינה לשעבר בוחר להיות יו"ר של שלד בורסאי. 

שוק הקריפטו בישראל עדיין סובל מחוסר ודאות רגולטורית ומחשדנות ציבורית, והצטרפותו של נשיא לשעבר עלולה להעניק למהלך מעטפת אמון ציבורית. השאלה במקרה הזה, עד כמה ריבלין, שדרכו הציבורית והערכית מוכרת היטב, באמת מבין את המורכבות הטכנולוגית והרגולטורית של עולם המטבעות הדיגיטליים, והאם תפקידו כאן הוא מהותי או בעיקר תדמיתי?

לא הפעם הראשונה

מעט לאחר סיום כהונתו כנשיא, בקיץ 2021, מונה ריבלין ל-"נשיא החברה" באלקטריאון אלקטריאון -1.58%   אז חברה צעירה בבורסה בתחום הכבישים החכמים. על פי הודעת החברה אז, תפקידו היה "לקדם שיתופי פעולה עם ממשלות וחברות גלובליות". הצעד עורר ביקורת ציבורית נרחבת, במיוחד מצד מי שטענו כי מדובר במינוי סמלי שמטרתו העיקרית פתיחת דלתות וגיוס אמון ציבורי. בעת המינוי, מניית אלקטריאון איבדה כ-50% מהשיא שרשמה באותה השנה, ורבים תהו האם ריבלין בחר נכון כשהצטרף למיזם עתיר הפסדים. מאז המינוי ועד היום למי שתהה, המניה איבדה עוד כ-60% ונעשו גיוסים ודילולים בדרך.

עדי צפדיה, מנכ"ל גילת; קרדיט: Gilat Satellite Networksעדי צפדיה, מנכ"ל גילת; קרדיט: Gilat Satellite Networks
ראיון

מנכ"ל גילת: "החטיבה הביטחונית תכפיל את עצמה בתוך שלוש שנים"

בעקבות הזמנה של 42 מיליון דולר לפלטפורמת SkyEdge IV, גילת מרחיבה את פעילותה בשוק התקשורת הלוויינית והמנכ"ל צפדיה חושף: "הצבא האמריקאי מצטייד, ואנחנו חלק מהמהלך"
רן קידר |
נושאים בכתבה גילת

חברת גילת רשתות לוויין גילת 7.78%   הודיעה על קבלת הזמנות חדשות בהיקף של 42 מיליון דולר ממפעילת לוויין בינלאומית, עבור פלטפורמת SkyEdge IV, הפלטפורמה הרב-מסלולית שפיתחה לתקשורת לוויינית מתקדמת. ההזמנות יימסרו במהלך 12 החודשים הקרובים, ויהוו נדבך נוסף בפריסה הבינלאומית ההולכת ומתרחבת של טכנולוגיית הדור הבא של גילת.

ההסכם החדש מתווסף לשורת חוזים אסטרטגיים של החברה בשנים האחרונות, והוא נועד לאפשר מתן שירותי תקשורת בפלטפורמות מרובות מסלולים,  כולל לווייני GEO, MEO ו-LEO. לדברי החברה, הגידול בביקוש לשירותי אינטרנט חינמיים בטיסות מסחריות, כמו גם אימוץ גובר של קישוריות בתנועה (IFC), דוחפים את מפעילי הלוויינים להשקיע בתשתיות מתקדמות. הפלטפורמה של גילת, כך לפי החברה, מספקת פתרון יעיל, גמיש ובעל התאמה לקנה מידה, המתאים לצרכים המשתנים של שוק הקישוריות הגלובלי.

SkyEdge IV תוכננה במיוחד ליישומים הדורשים זמינות ורוחב פס גבוה, כמו אינטרנט במטוסים, תקשורת ימית, קישוריות ארגונית ותחנות גיבוי לרשתות סלולריות. מדובר בשוק עם קצב צמיחה מואץ, וגילת מדווחת כי הפלטפורמה נמצאת כיום בשימוש פעיל במערכות רבות ברחבי העולם.

נשיא החטיבה המסחרית של החברה, רון לוין, מסר כי "ההזמנות מדגישות את האמון שמביעים בנו המפעילים הגדולים, אשר נדרשים לספק שירותי תקשורת אמינים ומהירים בתנאים מאתגרים. SkyEdge IV ממשיכה להוביל את מהפכת הקישוריות מהדור הבא".

גילת, הדואלית, נחשבת לאחת החברות הוותיקות והמרכזיות בתעשיית התקשורת הלוויינית. עם ניסיון של מעל 35 שנה, החברה מציעה פתרונות מקצה לקצה למגוון צרכים,  ממערכות קרקע, דרך אנטנות בתנועה (SOTM) ועד לפתרונות אבטחת מידע לרשתות.