טור

תוכן, מובייל וחדשנות: דיווח מקאן על עולם הפרסום החדש

סמנכ"ל הדיגיטל של באומן כותב לנו על חדשנות ומסביר איך עבודות שהתגובה הראשונית אליהן היא "WTF, זה לא קשור לפרסום בכלל" ישנו את פני הפרסום
מעיין טירנגל | (5)

פסטיבל קאן, כנייר לקמוס המשקף לכל אנשי השיווק והפרסום בעולם - מה קורה כרגע ומה צפוי לנו בעתיד, מתהדר השנה באופן סימבולי בחדשנות, מובייל וטכנולוגיה. לצד העבודות והפרסים לקטגוריות המסורתיות בפסטיבל, בולטת קטגוריה חדשה ומרעננת שנפתחה השנה ובה מוגש בפעם הראשונה פרס על Innovation.

Innovation הוא פרס על חדשנות, שלא נאמר המצאת מוצרים חדשים שעתידים לשמש את עולם השיווק. כשדיוויד דרוגה, נבחר ליו"ר חבר השופטים הראשון אי פעם בקטגוריה, אפשר היה כבר להבין לאן הקטגוריה הצעירה הולכת לקחת את עולם הפרסום. ואכן, כאשר הוא עולה על הבמה להגיש את אריות הזהב והגרנד פרי, אנו רואים את העבודות הזוכות וברגע הראשון אומרים..."WTF, זה לא קשור לפרסום בכלל", אבל אם נחשוב רגע ונפליג בדמיוננו לעתיד (הקרוב), נוכל לראות איך אנו משתמשים בהמצאות שזכו, בקמפיינים הבאים שלנו בעוד שנה, שנתיים מהיום.

CINDER הם הזוכים הגדולים בגרנד פרי בקטגוריית הinnovation. מדובר בתכנת קוד פתוח שפותחה כדי לייצר ויזואליזציה ואינטראקציה שונה ממה שאנו מכירים עד היום במתקנים פיזיים, מסכי מגע, מכשירים ניידים ובעוד פלטפורמות. אז איך חברת תוכנה זוכה בתחרות פרסום? כפי שאני רואה זאת, CINDER תשנה בשנים הקרובות את עולם הפרסום הדיגיטלי.

בימי ריבוי הממשקים והפלטפורמות, כאשר הצרכן ממשיך את צריכת התוכן ממסך למסך - CINDER תדע לייצר סטנדרט אחד לתוכן שמתחבר בכל נקודות הממשק הדיגיטליות. מותגים יוכלו להתחיל בחוויה אינטראקטיבית כקד"מ בשטח, משם להמשיך באופן טבעי למכשיר הנייד האישי של הצרכן ומשם לכל פלטפורמה אחרת. הצרכן נמצא בכל מקום ועלינו להתאים אליו את הפרסום המשולב, הפרסום האינטגרטיבי שמוגש לו בצורה הנוחה והמדוייקת ביותר.

כבר כיום מותגים וגופי טכנולוגיה בעולם מנסים את CINDER ויוצרים חוויה חדשה שלא היתה עד כה.

שינויים בהרגלי הצריכה

גם בקאן, כמו בהרבה כנסים בשנתיים האחרונות, כולם מדברים על מובייל ועל תוכן וידאו באינטרנט. בפאנל שעסק בעולם החדש של תוכן אונליין, נכחו בין השאר, השחקן והמפיק ג'ק בלאק וארין מקפרסן, מנהלת תחום הוידאו ביאהו ששוחחו על השינוי שחל בתפישת העולם של יצרי התוכן. אחת הסדרות המדוברות ביאהו היא ghost ghirls מבית ההפקה של ג'ק בלאק.

אחד השינויים המשמעותיים הוא שכיום יצרני התוכן, לא צריכים לייצר כבר סדרה ארוכה של 25 פרקים, הם יכולים לייצר פרק או שניים בלבד, להפיץ אותם ולחוש את הקהל, ולמה הוא מתחבר. המהירות והגמישות של המדיה, מאפשרת להם לבחון בזמן אמת מה הקהל אוהב ולקבל על פי זה החלטות. אין הגבלה, ותכנית טובה יכולה להגיע גם ל-100 פרקים.

תהליך ההפקה מהיר מאוד ומאפשר לייצר הרבה מאוד תוכן בשנה, לעומת העולם הישן שבו היה צורך בתקציבי ענק ושנה שלמה כדי להפיק סדרה. המובייל הביא לשינוי בצריכת התוכן, ככל שהמסך קטן יותר, חברות ההפקה צריכות ללמוד לייצר תוכן מהיר וקליט יותר כדי לשבות את הקהל. תשומת הלב קטנה וה"שיטה" היא לייצר נשנושי תוכן זריזים שיצרו חוויה ואימפקט בקרב הקהל ב-5 דקות בלבד.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

כמעט בכל הרצאה או שיחה, כולם מדברים על מובייל. המובייל, ששינה את צריכת המדיה, הופך מכלי טקטי לכלי אסטרטגי. מותגים מתחילים להתייחס למובייל ברצינות ומדברים על אסטרטגיית מובייל ארוכת טווח ולא אפיזודה חולפת כזו או אחרת לקמפיין. איך המובייל משתלב בתוך תמהיל הפרסום ואיך הוא הופך להיות רגל חשובה בעולם הפרסום האינטגרטיבי?

חברות הטכנולוגיה לוקחות אותנו צעד קדימה ואם עד לפני שנה, כל לקוח של משרדי הפרסום היה אומר "תעשו לי אפליקציה, כי אני חייב אפליקציה", אז כיום אנו לוקחים את זה לשלב הבא, ורוצים לבנות אסטרטגיית מובייל, מה נכון ומה לא נכון למותג.

איך מייצרים ערך ואנגייג'מנט לצרכן שמתאימים עצמם להתנהגות הצרכנית העדכנית - מותגים מובילים בעולם גילו שלא חייבים אפליקציה ושניתן להגיע לחוויה מרשימה גם בבניית אתרים סלולריים נכונים ומדויקים. כך גם התקציבים הולכים וגדלים במובייל, אך אנו כאנשי שיווק ופרסום צריכים לדעת איך לתעל אותם למקומות הנכונים.

משפט מאוד שכיח פה בהרצאות בקאן הוא: mobile first. הצרכן שלנו 24/7 עם המכשיר הנייד, אז בואו נבין שקודם כל אנו צריכים לייצר חיבור במובייל, דרך המיידיות של המדיה, דרך הפרסונליזציה והסגמנטציה שניתן ליצור בה. לאן פני עולם הפרסום פונים? קשה לנבא, מה שבטוח, יהיה סופר מעניין.

הכותב הוא סמנכ"ל הדיגיטל במשרד הפרסום באומן בר ריבנאי

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    גיבי 20/06/2013 15:35
    הגב לתגובה זו
    אחלה טור.
  • 4.
    לא מבין כלום בדיגיטל אבל נראה טוב (ל"ת)
    מכרה 20/06/2013 12:47
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    שושנה 20/06/2013 11:12
    הגב לתגובה זו
    אחד האנשים הכי רציניים שיש וחתיך על
  • 2.
    עמיר 20/06/2013 11:05
    הגב לתגובה זו
    הכותב הוא סמנכל תותח על חלל אין על מעיין טירנגל בכל הענף
  • 1.
    גרי סיינפלד 20/06/2013 10:47
    הגב לתגובה זו
    הראה כמה מהלקוחות של באומן יסכימו להשקיע בחידושים הנ"ל ...
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.