תל אביב
צילום: אלכסנדר כץ

3,800 שקל בחודש: נפתחה ההגרלה לדיור מוזל למורים בפלורנטין

ההרשמה תחל היום ותסתיים בתחילת חודש מרץ 2020. מדובר ב-70 דירות שיוגרלו, מחציתן מיועדות לזוגות ומשפחות והיתר למגורים בשותפות. מה תנאי הזכאות?

מורן ישעיהו | (4)
נושאים בכתבה מורים תל אביב

עיריית תל אביב מודיעה על פתיחת ההרשמה להגרלת 70 דירות בשכירות מוזלת למורים בפרויקט בשוק העלייה בפלורנטין, שבנייתו עתידה להסתיים בתחילת שנת 2021. מועד סיום ההרשמה נקבע ל-1 במרץ 2020.

במבנה המתוכנן, המכונה "בית המורה", יגורו אנשי חינוך והוראה בלבד, אשר ילמדו במערכת החינוך העירונית. עוד מתוכננת הקמתו של קאנטרי קהילתי שיכלול בריכות ומכון כושר וכן גינה ציבורית. בקומת הקרקע של שניים משלושת הבניינים שיוקמו, יוקצו כ-600 מ"ר למסחר וחניון ציבורי שיכלול כ-260 מקומות חניה. 

הדירות שיוצעו לזוכים בהגרלה הן דירות בנות 3 חדרים, ולפרק זמן של חמש שנים. מחצית מהדירות שיוגרלו מיועדות לזוגות נשואים או לידועים בציבור עם או בלי ילדים, ולמשפחות חד הוריות, והיתר מיועדות ליחידים למגורים בשותפות. שכר הדירה יעמוד על 3,800 שקל בחודש, נוסף על דמי ניהול חודשיים בסך 450 שקל.

מה התנאים?

תנאי הזכאות כפי שנקבעו על ידי העירייה מגדירים תואר ראשון ממוסד אקדמי מוכר על ידי המועצה להשכלה גבוהה ותעודת הוראה וניסיון של שנתיים לפחות מסיום ההתמחות (סטאז') בהוראה בבית ספר בהיקף משרה של 80% לפחות, בחמש השנים שקדמו למועד הקובע.

המועמדים יתבקשו להציג הסכם עבודה להוראה באחד מבתי הספר בתל אביב-יפו לשנת הלימודים הבאה, בהיקף משרה של 80% לפחות. נבחנת האפשרות לפיה מורה שיתגורר בפרויקט ויפסיק/תופסק עבודתו כמורה בבית ספר בעיר יידרש לפנותה תוך 60 ימים ממועד ההודעה על הפסקת העבודה.

על פי התנאים, בשלוש השנים שלפני המועד הקובע המורה יידרש להוכיח עבודה (בהוראה או בכל עבודה אחרת) במשך לפחות 24 חודשים ב-80% משרה לפחות, מתוכם 12 חודשי עבודה ב-80% משרה באופן רציף. "משרה מלאה" מוגדרת בהתאם לנהוג והמקובל בענף - 32 שעות שבועיות. מבחינת מועמד שהינו סטודנט, הדרישה לעבודה של 12 חודשי עבודה ב-80% משרה באופן רציף לא תחול על מורה שלמד במוסד אקדמי מוכר בתקופה של 24 חודשים שקדמו למועד הקובע (מבלי לגרוע מיתר הדרישות בתנאי זכאות זה).

עוד נקבעו שלושת התנאים הבאים:

1. הוכחת אי בעלות על דירה - כל המועמדים הינם חסרי דירה או אינם בעלים של חלק העולה על שליש מדירה, בעלי תעודת זכאות של משרד הבינוי והשיכון או אישור השתתפות בתכנית "מחיר למשתכן".

קיראו עוד ב"נדל"ן"

2. הכנסות - סך ההכנסה החודשית הממוצעת ברוטו של כל המועמדים במשק הבית ב-36 החודשים שקדמו למועד הקובע לא עלתה על ההכנסה הממוצעת החודשית של הרף העליון של העשירון השביעי, ובתוספת 10 אחוזים.

3. גובה הון עצמי ונכסים - סך ההון העצמי של כל הגרים במשק הבית במועד הקובע לא יעלה על סך של 300 אלף שקל.

בעירייה מבהירים כי המועמדים נדרשים לעמוד בכל התנאים כאשר במצב של מועמדים נשואים או כאלה המבקשים להתגורר בדירה עם ידוע בציבור - על שני בני הזוג יחדיו לעמוד בשלושת תנאי הזכאות האחרונים.

כמו כן, חלוקת הדירות בפרויקט לסוגי משקי הבית השונים (רווקים/ נשואים/ ידועים בציבור, עם או בלי ילדים), תיעשה בהתאם למפרט וגודל הדירות שיוצעו בפרויקט. בנוסף, תיבחן האפשרות למגורי מורים בשותפות כאשר במצב זה, על כל אחד מהזכאים לענות בנפרד על כל תנאי הזכאות.

 

ראש עיריית תל אביב-יפו, רון חולדאי: "הפרויקט נועד לעודד את הישארותם של אנשי הוראה איכותיים בעיר, ולאפשר למורות ולמורים שלנו להקדיש את עצמם למשימת חינוך ילדינו בלב שקט ובתנאים שיקלו על מציאות חייהם".

שירלי רימון-ברכה, ראש מינהל חינוך בעירייה: "הדיור המוזל הוא עוד חלק בהסתכלות כוללת על הרווחה הנפשית והמקצועית של הצוותים; השקעה בפיתוח המקצועי, תמיכה רגשית, הסבת אקדמאים להוראה ותשלום חנייה למורים באזורי מצוקת חנייה. גאה לעבוד בעירייה שרואה כך את המורות והמורים בעיר".

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    גיל 19/01/2020 00:45
    הגב לתגובה זו
    ... כדי לזכות בכמה שקלים הנחה, אפשר לשכור דירה בת"א במחיר לא הרבה יותר גבוה ( אומנם לא במרכז העיר ) בלי הטובות של המדינה/עירייה.
  • 3.
    מהלך מבורך 15/01/2020 16:30
    הגב לתגובה זו
    כל פרוייקטי תמא, פינוי בינוי . הסכמי הגג, מחיר למשתכן הביאו להגדלת ההיצע וירידת מחירים.
  • 2.
    פלורנטין 15/01/2020 16:30
    הגב לתגובה זו
    ירידת מחירים בכל הארץ, רעננה 20% ירידה, ב"ש פרוייקטים רייקים. חריש דירות רפאים, ת"א ירידה 15%.
  • 1.
    עמוקה 15/01/2020 14:42
    הגב לתגובה זו
    זה מתחם העלייה!!!
נדל"ן בישראל. קרדיט: רשתות חברתיותנדל"ן בישראל. קרדיט: רשתות חברתיות

בנק ישראל מפרסם הקלות ללוקחי משכנתאות

לאור עלייה בבקשות של משקי בית לאשראי נוסף לדיור, מעבר למשכנתא הראשונה, בנק ישראל מהדק את אופן החישוב של יכולת ההחזר של משקי הבית; בו בזמן, הבנק מעדכן את אופן החישוב של שווי הנכס, בעיקר בהקשרי "מחיר מטרה" ו-"מחיר למשתכן" וכן הגדלת שיעור המימון לדירות זולות

רן קידר |
נושאים בכתבה בנק ישראל משכנתא

בנק ישראל הודיע היום על שורה של צעדים רגולטוריים בשוק האשראי לדיור, לאור מגמת עלייה בנטילת תוספות אשראי לדיור, ובפרט בסמוך ללקיחת משכנתא ראשונה . בבנק ישראל מדגישים כי הצעדים נועדו לשקף בצורה מדויקת יותר את יכולת ההחזר של הלווים, לצמצם סיכוני מינוף עודף, ובו בעת לשמר הקלות שנועדו לאפשר מענה לצרכים פיננסיים שוטפים ועתידיים של משקי הבית. על רגל אחת, ההקלות האלו יאפשר לקחת "הלוואות לכל מטרה" מגובות בדירות כסוג של תוספת למשכנתא. יש הגבלות, אבל אם שיעור המימון לא יגיע ל-70%, אתם יכולים לקחת 200 אלף שקל נוספים. כמו כן, ערך הדירות במחיר למשתכן-דירה בהנחה יחושבו לפי שווי שמאי ולא לפי מחיר העסקה. זה היה כך עד מחיר של 1.8 מיליון שקל (הגבלת מחיר) כעת זה יהיה בלי הגבלה זו, המשמעות: אפשרות לקחת בדירה בהנחה יותר משכנתא. 

הלוואה לכל מטרה היא הלוואה נכונה - היא בריבית טובה וצריך לנצל אותה לפני הלוואות אחרות. אבל יש כאן בעקיפין שחרור של רסן וכספים שיזרמו לשוק - לדירות ובכלל. 

עדכון מגבלת כושר ההחזר 

כאמור, משקי בית רבים לוקחים הלוואות נוספות לדיור, לעיתים במקביל או בסמוך למשכנתא הקיימת, כשהבטוחה היא אותו הנכס. מצב זה מגדיל את החוב הכולל של משקי הבית ועלול לפגוע ביכולתם להתמודד עם שינויים בסביבת הריבית, בהכנסות או בהוצאות בלתי צפויות. לאור זאת, הוחלט לבצע הבהרה רגולטורית מהותית באופן חישוב מגבלת שיעור ההחזר מההכנסה (PTI).

בהתאם להחלטה, בעת נטילת הלוואה נוספת לדיור המובטחת בשעבוד אותו נכס, יחויבו התאגידים הבנקאיים לבחון את ההחזר החודשי בגין כלל ההלוואות הקיימות והחדשות יחד, ולא רק את ההלוואה המבוקשת. כלומר, סך התשלומים החודשיים על כל האשראי לדיור המובטח בנכס יילקח בחשבון לצורך חישוב יכולת ההחזר של משק הבית. בבנק ישראל מציינים כי צעד זה נועד לחזק את ניהול הסיכונים, לשפר את שקיפות המידע לגבי רמת המינוף האמיתית של הלווים, ולמנוע מצב שבו יכולת ההחזר נבחנת באופן חלקי בלבד.

עדכון חישוב שווי הנכס של דירות במחיר מופחת

במקביל, הפיקוח על הבנקים הודיע על עדכון תקרת שווי הנכס לצורך חישוב שיעור המימון (LTV) בהלוואות לרכישת דירה במחיר מופחת. התקרה, שעמדה עד כה על 1.8 מיליון שקל, תעודכן ל-2.1 מיליון שקל, וזאת בהתאמה לעליית מדד המחירים לצרכן מאז נקבעה. עדכון זה נועד לשמר את ההקלה שניתנה לרוכשי דירות במסגרת תוכניות ממשלתיות כגון “מחיר מטרה” ו”מחיר למשתכן”, ולאפשר להם להמשיך ולהסתמך על הערכת שמאי לצורך חישוב שווי הנכס, גם בסביבה של מחירי דיור גבוהים יותר.

שמואל אברמזון, הכלכלן הראשי באוצר; קרדיט: שלומי יוסף
צילום: שמואל אברמזון, הכלכלן הראשי באוצר; קרדיט: שלומי יו

האוצר רוצה להחזיר מס שבוטל: קרקע פנויה שוב על הכוונת

צוות מקצועי במשרד האוצר ממליץ להחזיר מס רכוש שנתי על קרקעות שלא נבנו, יותר מ-25 שנה אחרי שבוטל. בדו"ח נכתב כי מדובר ב"צורך פיסקאלי ארוך טווח", על רקע הוצאות המלחמה והעומס התקציבי. לפי ההערכות, המס עשוי להכניס לקופת המדינה עד 12 מיליארד שקל בשנה

עוזי גרסטמן |

אחרי שנים שבהן מס הרכוש נחשב פרק סגור, משרד האוצר מחזיר אותו לשולחן. דו"ח של הצוות לבחינת הטלת מס רכוש על מקרקעין פנויים, שפורסם בימים אלה, קובע כי קיימת הצדקה כלכלית, תקציבית ואף משפטית להחזיר מס שנתי על קרקעות שאינן בנויות. בראש הצוות עמד הכלכלן הראשי במשרד האוצר, ד"ר שמואל אברמזון, והוא פעל מכוח החלטת ממשלה מפברואר 2024.

בדו"ח נקבע במפורש כי ישראל ניצבת בפני מציאות תקציבית חדשה, שמחייבת חשיבה מחדש על מבנה מערכת המס. “רוב חברי הצוות התרשמו כי קיימת הצדקה בהטלה מחדש של מס רכוש על מקרקעין במדינת ישראל”, נכתב בו, וזאת “בעיקר לאור הצרכים הפיסקליים ארוכי הטווח הקשורים למציאות שנוצרה בעקבות מלחמת ‘חרבות ברזל’”. הצוות מוסיף כי מבחינה כלכלית יש “עדיפות להטלת מסי רכוש, בפרט בתחום הנדל״ן, על פני מסים אחרים, ובפרט מסים על הכנסות וצריכה”.

לפי הדו"ח, המס המוצע אינו מס כולל על דירות ומבנים, אלא מס שממוקד בקרקעות פנויות בלבד. “נכון לבחור במודל מיסוי ממוקד מקרקעין פנויים, ולא להטיל מס נוסף על קרקעות שממוסות כבר היום במנגנונים אחרים”, נכתב בסיכום. הכוונה היא לקרקעות שלא נבנו עליהן מבנים, ואינן משמשות לחקלאות פעילה.

הנתונים שמציג הצוות ממחישים את פוטנציאל ההכנסות. שווי הקרקעות הפנויות בישראל נאמד בכ-800 מיליארד שקל, במחירי 2025. מתוכן, כ-500 מיליארד שקל מוחזקים בידי חברות וכ-300 מיליארד שקל בידי משקי בית. לפי החישוב, “בהטלת מס רכוש בשיעור אחיד של 1% נאמד פוטנציאל הגבייה בכ-8 מיליארד שקל לשנה”, ואילו “בשיעור מס של 1.5% נאמד פוטנציאל זה בכ-12 מיליארד שקל”.

הדו"ח חוזר גם להיסטוריה של מס הרכוש בישראל ומסביר מדוע ביטולו נחשב, בדיעבד, טעות. מס הרכוש הופחת בשנת 2000 ל-0%, והוחלף במס מכירה שנגבה בעת מכירת מקרקעין. אלא שגם המס הזה בוטל כעבור שנים אחדות. “ברור כי החלופה למס רכוש לא הוכיחה עצמה כעדיפה עליו”, נכתב בדו"ח, והמשמעות היתה כי “אי החלפתו של מס רכוש לאורך זמן הובילה דה פקטו להחמרת נטל המס על צריכה והכנסות, באופן שפוגע בצמיחה הכלכלית”.