
13,750 שקל לכל מורה בהסדר פשרה על עודפי קרנות ההשתלמות
בקרנות הענפיות נוצרו עודפים של 4 מיליארד שקל, שכן ביקשו לחלק לחבריהן; המדינה דרשה החזר של 2 מיליארד שקל. ההסכם: מחצית מהסכום יחולק ל-160,000 מורים
160,000 מורים יקבלו 13,750 שקל כל אחד מעודפי קרנות ההשתלמות הענפיות שלהם - קובע הסכם פשרה בין המדינה לבין הקרנות והסתדרות המורים, אותו אישרה שופטת בית הדין האיזורי לעבודה בתל אביב, אופירה דגן-טוכמכר.
קרנות ההשתלמות למורים וגננות וקרנות ההשתלמות למורים תיכוניים ביקשו בשנת 2020 לחלק לחבריהן עודפים בסך 4 מיליארד שקל שהצטברו בקופותיהן. המדינה התנגדה לבקשה ואף טענה, כי יש להחזיר לה חלק מן העודפים. ביסוד דרישת המדינה עמד הסכם קיבוצי משנות ה-1990, אשר נועד לסייע לקרנות כאשר הצטברו גרעונות בקופותיהן, והיא הגישה תביעה להשבת 2 מיליארד שקל.
במקום גרעונות - נוצרו עודפים
מדובר בקרנות האמורות לממן את שכרם של המורים אחת לשבע שנים, כאשר הם יוצאים להשתלמות. המדינה העריכה, כי נדרש סבסוד משמעותי מצידה כדי למנוע את הפיכתן לגרעוניות. לאור זאת הוסכם, כי המדינה תממן במקום הקרנות את ההפרשות הפנסיוניות בשנות ההשתלמות, עבור מורים שהיא מעסיקה בפנסיה תקציבית. מאוחר יותר התברר, כי הסדר זה לא רק מנע גרעונות, אלא אף יצר עודפים ניכרים בקופותיהן של הקרנות.
הסכם הפשרה הוגש לבית המשפט בנובמבר שעבר, לאחר שנים ארוכות של הליכים מרובים. על פי ההסכם, 1.05 מיליארד שקל יוחזרו למדינה, והיא מתחייבת להשתמש בהם לתועלת ציבור עובדי ההוראה שהיא מעסיקה. 2.2 מיליארד שקל יחולקו בין 160,000 עמיתי הקרנות. מיליארד שקל נוספים יישארו בידי הקרנות ככרית ביטחון.
עוד הוסכם, כי החל משנת 2022 הקרנות יעבירו למדינה כספים לטובת רכישת זכויות פנסיוניות עבור עובדי הוראה היוצאים לשנת השתלמות (יבוצע תשלום רטרואקטיבי) והמדינה לא תפגע בגמלאות כפי שהזהירה. עוד הוסכם, כי המדינה והסתדרות המורים יחתמו על הסכם קיבוצי ולפיו הקרנות ייקבעו כברירת מחדל לחברי הסתדרות זו (בעיקר גננות ומורים בבתי הספר היסודיים וחטיבות הביניים). עוד הסכימה המדינה למכור להסתדרות המורים את אחזקותיה בקרנות.
המחלוקות אינן פשוטות
דגן-טוכמכר דחתה את ההתנגדויות להסכם והסבירה: "התרשמנו שהמחלוקת שבין המדינה לבין הקרנות (והסתדרות המורים), לעניין האופן בו הצטברו העודפים בקרנות וכיצד בנסיבות העניין יש לנהוג בהם, איננה מחלוקת פשוטה להכרעה. הטענה כי העודף הכספי נוצר, לפחות בחלקו, בשל הפטור מהצורך לרכוש זכויות בפנסיה תקציבית היא טענה כבדת משקל, שיש סיכוי סביר כי תתקבל על ידי בית הדין.
"יחד עם זאת, וגם אם נניח שהפטור שהונהג החל משנות ה-90 של המאה הקודמת, היה לתכלית ראויה, על מנת למנוע מהקרנות להכנס לגרעון, ספק רב בעיננו אם ההסדר נעשה בהלימה לעקרון החוקיות ולעקרון השוויון, ובוודאי שהיה מקום לבחון את תוצאותיו, ואת השלכותיו על הגרעון בקרנות וב[קרן] עגור מעת לעת ולא רק בחלוף למעלה מ-30 שנה.
"עם זאת, וגם אם נניח כי נפלו פגמים באופן בו גובש והוחל הנוהג, הרי שבעולם של 'בטלות יחסית' בחלוף שנים, לא כל פגם מינהלי מוביל לבטלות ולהשבה מלאה, אלא, שיש ליתן משקל גם לאינטרסים כגון הסתמכות על הנוהג, כמו גם לשיקולים נוספים שמעוגנים בדיני ההתיישנות, אשר לא מן הנמנע כי גם אותם יידרש בית הדין להחיל במידה כזו או אחרת".
נציגות הציבור זיוה אסא ותמר כהן הסכימו עם דגן-טוכמכר. את הקרנות ייצגו עוה"ד אשר חלד, ירון לסטרל, שני בחכמה וארנון שגב; את המדינה ייצגו עוה"ד עדי רון וענבל טואף; את הסתדרות המורים ייצגו עוה"ד אסף ברנזון, ארנה לין ואתי מימרן.
- 44.ש.ז 04/05/2026 09:33הגב לתגובה זוכספים לא יחולקו בקרוב רק מפני רצונם של נוכלים לנגוס בעוגה
- 43.אנונימי 03/05/2026 18:04הגב לתגובה זואחרי שבית המשפט החליט לחלק ל 160000 מורים איך נדע מי יקבל
- מהא מסאלחה 09/05/2026 07:53הגב לתגובה זואני מורה ברשת עתיד ואני רוצה לדעת אם אני זוכה בהחזר ומ הוא הסכום.
- 42.דחעה 03/05/2026 16:23הגב לתגובה זומה עם החזר לגננת פרטית שהפרישה לעצמה
- 41.יף 03/05/2026 16:21הגב לתגובה זומה אם אני גננת פרטית שהפרישה לקרן השתלמות לי אין החזר
- 40.יפה אריאל אנונימי 01/05/2026 11:22הגב לתגובה זומסכומי העתק שנישארו מן הראוי שגם גימלאי משרד החינוך יקבלו החזרים שהרי עשרות שנים נפרדנו סכומים נכבדים לקרנות.
- 39.אייל הדרומי 01/05/2026 09:52הגב לתגובה זוהטיוטה הראשונית סוכמה באוקטובר 25 מאאז עברו 7 חודשים בנתיים בית דין לעבודה נתן תוקף פסק דין להסכם כל שצריך כעת לחלק את הכסף בקצב שההסתדרות המורים עובדת זה עלול לקחת שנה ויותר אז בבקשה להתחיל לעבוד
- 38.כהן שושנה 01/05/2026 01:52הגב לתגובה זולמי מהמורים מגיע. מורים שעבדו באלו שנים
- 37.אנונימי 01/05/2026 01:51הגב לתגובה זומורים שעבדו מאיזה שנה . מגיע להם לקבל
- 36.אנונימי 30/04/2026 21:52הגב לתגובה זוגם כשמגיע משהו ידאגו לצנזר לקצץ עד דק. ולהתחיל הפעימה הראשונה בעוד חמש שנים
- 35.זה כסף.של המורים למה לעשוק אותם (ל"ת)אנונימי 30/04/2026 20:56הגב לתגובה זו
- 34.אנונימי 30/04/2026 20:09הגב לתגובה זומה עם המורים הגימלאים גם הם יקבלו
- 33.אנונימי 30/04/2026 12:39הגב לתגובה זומתי יגיע הכסף לחשבון
- 32.אתי 30/04/2026 10:09הגב לתגובה זוכל מי שעבד בשנים 19952010 זכאי לקבל גם אם נמצא כעת בפנסיה.
- 31.גדי 29/04/2026 22:58הגב לתגובה זוגם מורה מתחיל וגם מורה לקראת פרישה שלא משך מקרנות וצבר הרבה כסף . גימלאים לא מוזכרים וכנראה שגם לא יהיו זכאים. חלוקה שוויונית כולם יקבלו סכום זהה מעניין
- 30.אנונימיחביב 29/04/2026 21:47הגב לתגובה זומתי יוחזר הכסף למורים
- 29.איתי 29/04/2026 20:33הגב לתגובה זותבינו את האבסורד!!! סביבות 150 ימי חופש בשנה חושבים שאני נסחף 60 בחופש הגדול כ30 בפסח יום חופש בשבוע ועוד כל החגים ועל כל זה שנת חופש כל 7 שנים ועכשיו גם בונוס
- שכחת שבשבת הם לא עובדיפ (ל"ת)אנונימי 30/04/2026 06:59הגב לתגובה זו
- תמשיכו לזלזל במורים ותראו מה קורה ברחובות (ל"ת)אנונינימוס 02/05/2026 18:44
- אנונימי 30/04/2026 06:35הגב לתגובה זוכנראה שזו הסיבה שיש כל כך הרבה מורים
- יש מחסור עצום במורים. תארו לעצמכם מורה ערביה מלממדת מסורת ישראל.... (ל"ת)אנונימי 02/05/2026 18:43
- מורה 30/04/2026 00:07הגב לתגובה זוא. בחופש הגדול יש לי 62 ימים ועוד 20 מורה בעל יסודי.ב בפסח יש לי פחות מ30 כי שבוע של חול המועד ושלושה ימים קודים.ג. על החופשה של השבתון אני משלמת בעצמי.ד. אלו התנאים הטובים של העבודה שלי. ואני לא מתנצלת עליהם. יש גם תנאים פחות טובים ועליהם אני לא מתבכיינת.ה. אתה מוזמן להיות מורה ולבדוק בעצמך מה מתאים לך
- 28.אנונימי 29/04/2026 19:53הגב לתגובה זומדוע לא נקבע מתי יזוכה החשבון
- 27.אנונימי 29/04/2026 19:31הגב לתגובה זולגימלאי המורים לא מגיע
- אנונימי 30/04/2026 10:08הגב לתגובה זוגימלאים שעבדו בתקופה הזו יקבלו גם
- אנונימי 29/04/2026 20:44הגב לתגובה זואם עבדת בשנים שמדובר והפרשת לקרן השתלמות אז לדעתי כן
- 26.אנונימי 29/04/2026 18:14הגב לתגובה זוהאם זכאים רק אלה שבפנסיה תקציבית
- 25.אנונימי 29/04/2026 18:08הגב לתגובה זוהכל כותרות בפועל לא נראה גרוש
- אנונימי 30/04/2026 21:43הגב לתגובה זומי ישמע על איזה סכום מדובר. לפי הסכום הכולל שנצבר מגיע הרבה הרבה יותר לכל מורה
- 24.אנונימי 29/04/2026 16:00הגב לתגובה זואיך הכסףמהזה מגיע למוריםהאם זה מתווסף לסכום שיש למורים בקרן ההשתלמות
- 23.שושו 29/04/2026 15:49הגב לתגובה זומה יקבלו מורים גימלאים שיצאו לפנסיה מאז שנות התשעים ופדו את קופות קרן ההשתלמות הרי יש להם חלק בעודפים שהצטברו והם מחולקים רק אחרי 30 שנה
- 22.אנונימי 29/04/2026 15:42הגב לתגובה זומי זכאי מאיזה שנים כדאי שהכתב יפרט בנושא
- 21.אנונימי 29/04/2026 15:40הגב לתגובה זוהאם גמלאי שלא משך את קרן ההשלתמות שלו יקבל החזר מהעודפים
- אנונימי 30/04/2026 01:10הגב לתגובה זומחכים ליפה בן דוד שתעשה סדר
- 20.זו ידיעה מנובמבר 25. מה התחדש (ל"ת)אנונימי 29/04/2026 15:37הגב לתגובה זו
- ארנון 29/04/2026 18:41הגב לתגובה זוהיום ההסכם אושר על ידי בית המשפט ודחה את כל ההתנגדויות לפי מה שאני מבין עכשיו אין שום דבר שימנע את חלוקת הכסף לזכאים
- 19.מתי יקרה הנס (ל"ת)אורה 29/04/2026 15:14הגב לתגובה זו
- 18.עמית 29/04/2026 14:44הגב לתגובה זועליבות במיטבה בדיוק כמו במשינת עולם שלישי. טעויות המטרללות בתלושי השכר נציגים שהם חדלי אישים סירבול ומורכבות ללא צורך ועוד ועוד. ככה זה ישראל 2026.
- 17.אנוניארמי 29/04/2026 14:31הגב לתגובה זוחברים יקרים. זאת כתבה עיתונאית נא הי פנו שאלותיכם להסתדרות המורים גימלאים. התשובות אצלם
- 16.בר 29/04/2026 14:17הגב לתגובה זולמה כל כך הרבה כסף שדיך למורים שוכב בקרונות
- 15.אנונימי 29/04/2026 13:56הגב לתגובה זוהאם ההסדר כולל מורים שיצאו לפנסיהועבדו בשנים אילו
- 14.האם מדובר רק בבעלי פנסיה תקציבית (ל"ת)אנונימי 29/04/2026 13:39הגב לתגובה זו
- אנונימי 29/04/2026 20:45הגב לתגובה זוזה קרנות השתלמות
- 13.מה עם ארגון המורים המקופח 29/04/2026 13:37הגב לתגובה זוכלומרהמורים בארגון המורים לא יקבלו
- מדויק. זה עניין של הסתדרות המורים ולא ארגון המורים העל יסודי. (ל"ת)אנונימי 01/05/2026 07:10הגב לתגובה זו
- 12.אנונימי 29/04/2026 13:17הגב לתגובה זומי שלא היה גימלאי בשנים האלה ועבד ושילם ברור שמגיע לו אם יצא לפנסיה בשנים שאחרי
- 11.אנונימי 29/04/2026 13:14הגב לתגובה זומורה שפרש בשנת 2017 גם יקבל החזר
- 10.אנונימי 29/04/2026 13:12הגב לתגובה זומאיזו שנת פרישה הגימלאים גם יקבלו החזר
- 9.אנונימי 29/04/2026 12:55הגב לתגובה זוהכספים שלי עדיין בקרן למרות שיצרתי לפנסיה. האם אני נכללת בהסכם
- 8.אנונימי 29/04/2026 12:25הגב לתגובה זושלום לאיזה מורים מגיע והאם גם גמלאים זכאים ומאיזה שנה מיום יציאתם לפנסיה
- 7.רחמים 29/04/2026 12:16הגב לתגובה זועל מי חל ההסכם הזה. מה עם המורים שפרשו לפנסיה לפני 4 עד 5 שנים. גם הם זכאים לקבל החזר בעקבות ההסדר הזה.מה גם שהדיון החל עוד לפני 6 שנים בשנת 2020.
- 6.אריה 29/04/2026 12:04הגב לתגובה זובאיזה חודש ושנה יזוכו העמיתים
- 5.דדוש קולט 29/04/2026 11:57הגב לתגובה זוהאם גם המורים הגימלאים זכאים
- 4.אנונימי 29/04/2026 11:56הגב לתגובה זוהאם גם הגמלאים בהסכם
- 3.אנונימי 29/04/2026 11:47הגב לתגובה זוהאם גם הגימלאים יקבלו החזרמאיזו שנה של היציאה לפנסיה
- 2.יפה ברק 29/04/2026 11:32הגב לתגובה זוהיכן אני יכולה לבדוק אם אני זכאית לקבל את הסכום הזה
- 1.MBL 29/04/2026 10:55הגב לתגובה זוראשית תודה. אשמח לפרטים יותר מדוייקים על מי בדיוק חלה לדוגמא גננות חברות ההסתדרות או לאו ומאיזה שנים בדיעבד זה תקף . מה בנוגע לפנסיונרים פנסיונריות
- ץאנונימי 29/04/2026 12:54הגב לתגובה זומתי נקבל את הכסףהאם יכנס למשכורתי כגמצאית והם על הסכום יחול מס הכנסהף
- אנונימי 30/04/2026 14:35אני התחלתי לעבוד בשנת 2000 ובפנסיה תקציבית. ב2006 משכתי קרן השתלמות לצרכים אישיים. אני אמא חד הורית. האם כן מגיע לי לקבל וכמה