בית ספר
צילום: Pixbay

13,750 שקל לכל מורה בהסדר פשרה על עודפי קרנות ההשתלמות

בקרנות הענפיות נוצרו עודפים של 4 מיליארד שקל, שכן ביקשו לחלק לחבריהן; המדינה דרשה החזר של 2 מיליארד שקל. ההסכם: מחצית מהסכום יחולק ל-160,000 מורים

איתמר לוין | (59)
נושאים בכתבה מורים

160,000 מורים יקבלו 13,750 שקל כל אחד מעודפי קרנות ההשתלמות הענפיות שלהם - קובע הסכם פשרה בין המדינה לבין הקרנות והסתדרות המורים, אותו אישרה שופטת בית הדין האיזורי לעבודה בתל אביב, אופירה דגן-טוכמכר.

קרנות ההשתלמות למורים וגננות וקרנות ההשתלמות למורים תיכוניים ביקשו בשנת 2020 לחלק לחבריהן עודפים בסך 4 מיליארד שקל שהצטברו בקופותיהן. המדינה התנגדה לבקשה ואף טענה, כי יש להחזיר לה חלק מן העודפים. ביסוד דרישת המדינה עמד הסכם קיבוצי משנות ה-1990, אשר נועד לסייע לקרנות כאשר הצטברו גרעונות בקופותיהן, והיא הגישה תביעה להשבת 2 מיליארד שקל.

במקום גרעונות - נוצרו עודפים

מדובר בקרנות האמורות לממן את שכרם של המורים אחת לשבע שנים, כאשר הם יוצאים להשתלמות. המדינה העריכה, כי נדרש סבסוד משמעותי מצידה כדי למנוע את הפיכתן לגרעוניות. לאור זאת הוסכם, כי המדינה תממן במקום הקרנות את ההפרשות הפנסיוניות בשנות ההשתלמות, עבור מורים שהיא מעסיקה בפנסיה תקציבית. מאוחר יותר התברר, כי הסדר זה לא רק מנע גרעונות, אלא אף יצר עודפים ניכרים בקופותיהן של הקרנות.

הסכם הפשרה הוגש לבית המשפט בנובמבר שעבר, לאחר שנים ארוכות של הליכים מרובים. על פי ההסכם, 1.05 מיליארד שקל יוחזרו למדינה, והיא מתחייבת להשתמש בהם לתועלת ציבור עובדי ההוראה שהיא מעסיקה. 2.2 מיליארד שקל יחולקו בין 160,000 עמיתי הקרנות. מיליארד שקל נוספים יישארו בידי הקרנות ככרית ביטחון.

עוד הוסכם, כי החל משנת 2022 הקרנות יעבירו למדינה כספים לטובת רכישת  זכויות פנסיוניות עבור עובדי הוראה היוצאים לשנת השתלמות (יבוצע תשלום רטרואקטיבי) והמדינה לא תפגע בגמלאות כפי שהזהירה. עוד הוסכם, כי המדינה והסתדרות המורים יחתמו על הסכם קיבוצי ולפיו הקרנות ייקבעו כברירת מחדל לחברי הסתדרות זו (בעיקר גננות ומורים בבתי הספר היסודיים וחטיבות הביניים). עוד הסכימה המדינה למכור להסתדרות המורים את אחזקותיה בקרנות.

המחלוקות אינן פשוטות

דגן-טוכמכר דחתה את ההתנגדויות להסכם והסבירה: "התרשמנו שהמחלוקת שבין המדינה לבין הקרנות (והסתדרות המורים), לעניין האופן בו הצטברו העודפים בקרנות וכיצד בנסיבות העניין יש לנהוג בהם, איננה מחלוקת פשוטה להכרעה. הטענה כי העודף הכספי נוצר, לפחות בחלקו, בשל הפטור מהצורך לרכוש זכויות בפנסיה תקציבית היא טענה כבדת משקל, שיש סיכוי סביר כי תתקבל על ידי בית הדין.

"יחד עם זאת, וגם אם נניח שהפטור שהונהג החל משנות ה-90 של המאה הקודמת, היה לתכלית ראויה, על מנת למנוע מהקרנות להכנס לגרעון, ספק רב בעיננו אם ההסדר נעשה בהלימה לעקרון החוקיות ולעקרון השוויון, ובוודאי שהיה מקום לבחון את תוצאותיו, ואת השלכותיו על הגרעון בקרנות וב[קרן] עגור מעת לעת ולא רק בחלוף למעלה מ-30 שנה.

"עם זאת, וגם אם נניח כי נפלו פגמים באופן בו גובש והוחל הנוהג, הרי שבעולם של 'בטלות יחסית' בחלוף שנים, לא כל פגם מינהלי מוביל לבטלות ולהשבה מלאה, אלא, שיש ליתן משקל גם לאינטרסים כגון הסתמכות על הנוהג, כמו גם לשיקולים נוספים שמעוגנים בדיני ההתיישנות, אשר לא מן הנמנע כי גם אותם יידרש בית הדין להחיל במידה כזו או אחרת".

נציגות הציבור זיוה אסא ותמר כהן הסכימו עם דגן-טוכמכר. את הקרנות ייצגו עוה"ד אשר חלד, ירון לסטרל, שני בחכמה וארנון שגב; את המדינה ייצגו עוה"ד עדי רון וענבל טואף; את הסתדרות המורים ייצגו עוה"ד אסף ברנזון, ארנה לין ואתי מימרן.

הוספת תגובה
59 תגובות | לקריאת כל התגובות

תגובות לכתבה(59):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 44.
    ש.ז 04/05/2026 09:33
    הגב לתגובה זו
    כספים לא יחולקו בקרוב רק מפני רצונם של נוכלים לנגוס בעוגה
  • 43.
    אנונימי 03/05/2026 18:04
    הגב לתגובה זו
    אחרי שבית המשפט החליט לחלק ל 160000 מורים איך נדע מי יקבל
  • מהא מסאלחה 09/05/2026 07:53
    הגב לתגובה זו
    אני מורה ברשת עתיד ואני רוצה לדעת אם אני זוכה בהחזר ומ הוא הסכום.
  • 42.
    דחעה 03/05/2026 16:23
    הגב לתגובה זו
    מה עם החזר לגננת פרטית שהפרישה לעצמה
  • 41.
    יף 03/05/2026 16:21
    הגב לתגובה זו
    מה אם אני גננת פרטית שהפרישה לקרן השתלמות לי אין החזר
  • 40.
    יפה אריאל אנונימי 01/05/2026 11:22
    הגב לתגובה זו
    מסכומי העתק שנישארו מן הראוי שגם גימלאי משרד החינוך יקבלו החזרים שהרי עשרות שנים נפרדנו סכומים נכבדים לקרנות.
  • 39.
    אייל הדרומי 01/05/2026 09:52
    הגב לתגובה זו
    הטיוטה הראשונית סוכמה באוקטובר 25 מאאז עברו 7 חודשים בנתיים בית דין לעבודה נתן תוקף פסק דין להסכם כל שצריך כעת לחלק את הכסף בקצב שההסתדרות המורים עובדת זה עלול לקחת שנה ויותר אז בבקשה להתחיל לעבוד
  • 38.
    כהן שושנה 01/05/2026 01:52
    הגב לתגובה זו
    למי מהמורים מגיע. מורים שעבדו באלו שנים
  • 37.
    אנונימי 01/05/2026 01:51
    הגב לתגובה זו
    מורים שעבדו מאיזה שנה . מגיע להם לקבל
  • 36.
    אנונימי 30/04/2026 21:52
    הגב לתגובה זו
    גם כשמגיע משהו ידאגו לצנזר לקצץ עד דק. ולהתחיל הפעימה הראשונה בעוד חמש שנים
  • 35.
    זה כסף.של המורים למה לעשוק אותם (ל"ת)
    אנונימי 30/04/2026 20:56
    הגב לתגובה זו
  • 34.
    אנונימי 30/04/2026 20:09
    הגב לתגובה זו
    מה עם המורים הגימלאים גם הם יקבלו
  • 33.
    אנונימי 30/04/2026 12:39
    הגב לתגובה זו
    מתי יגיע הכסף לחשבון
  • 32.
    אתי 30/04/2026 10:09
    הגב לתגובה זו
    כל מי שעבד בשנים 19952010 זכאי לקבל גם אם נמצא כעת בפנסיה.
  • 31.
    גדי 29/04/2026 22:58
    הגב לתגובה זו
    גם מורה מתחיל וגם מורה לקראת פרישה שלא משך מקרנות וצבר הרבה כסף . גימלאים לא מוזכרים וכנראה שגם לא יהיו זכאים. חלוקה שוויונית כולם יקבלו סכום זהה מעניין
  • 30.
    אנונימיחביב 29/04/2026 21:47
    הגב לתגובה זו
    מתי יוחזר הכסף למורים
  • 29.
    איתי 29/04/2026 20:33
    הגב לתגובה זו
    תבינו את האבסורד!!! סביבות 150 ימי חופש בשנה חושבים שאני נסחף 60 בחופש הגדול כ30 בפסח יום חופש בשבוע ועוד כל החגים ועל כל זה שנת חופש כל 7 שנים ועכשיו גם בונוס
  • שכחת שבשבת הם לא עובדיפ (ל"ת)
    אנונימי 30/04/2026 06:59
    הגב לתגובה זו
  • תמשיכו לזלזל במורים ותראו מה קורה ברחובות (ל"ת)
    אנונינימוס 02/05/2026 18:44
  • אנונימי 30/04/2026 06:35
    הגב לתגובה זו
    כנראה שזו הסיבה שיש כל כך הרבה מורים
  • יש מחסור עצום במורים. תארו לעצמכם מורה ערביה מלממדת מסורת ישראל.... (ל"ת)
    אנונימי 02/05/2026 18:43
  • מורה 30/04/2026 00:07
    הגב לתגובה זו
    א. בחופש הגדול יש לי 62 ימים ועוד 20 מורה בעל יסודי.ב בפסח יש לי פחות מ30 כי שבוע של חול המועד ושלושה ימים קודים.ג. על החופשה של השבתון אני משלמת בעצמי.ד. אלו התנאים הטובים של העבודה שלי. ואני לא מתנצלת עליהם. יש גם תנאים פחות טובים ועליהם אני לא מתבכיינת.ה. אתה מוזמן להיות מורה ולבדוק בעצמך מה מתאים לך
  • 28.
    אנונימי 29/04/2026 19:53
    הגב לתגובה זו
    מדוע לא נקבע מתי יזוכה החשבון
  • 27.
    אנונימי 29/04/2026 19:31
    הגב לתגובה זו
    לגימלאי המורים לא מגיע
  • אנונימי 30/04/2026 10:08
    הגב לתגובה זו
    גימלאים שעבדו בתקופה הזו יקבלו גם
  • אנונימי 29/04/2026 20:44
    הגב לתגובה זו
    אם עבדת בשנים שמדובר והפרשת לקרן השתלמות אז לדעתי כן
  • 26.
    אנונימי 29/04/2026 18:14
    הגב לתגובה זו
    האם זכאים רק אלה שבפנסיה תקציבית
  • 25.
    אנונימי 29/04/2026 18:08
    הגב לתגובה זו
    הכל כותרות בפועל לא נראה גרוש
  • אנונימי 30/04/2026 21:43
    הגב לתגובה זו
    מי ישמע על איזה סכום מדובר. לפי הסכום הכולל שנצבר מגיע הרבה הרבה יותר לכל מורה
  • 24.
    אנונימי 29/04/2026 16:00
    הגב לתגובה זו
    איך הכסףמהזה מגיע למוריםהאם זה מתווסף לסכום שיש למורים בקרן ההשתלמות
  • 23.
    שושו 29/04/2026 15:49
    הגב לתגובה זו
    מה יקבלו מורים גימלאים שיצאו לפנסיה מאז שנות התשעים ופדו את קופות קרן ההשתלמות הרי יש להם חלק בעודפים שהצטברו והם מחולקים רק אחרי 30 שנה
  • 22.
    אנונימי 29/04/2026 15:42
    הגב לתגובה זו
    מי זכאי מאיזה שנים כדאי שהכתב יפרט בנושא
  • 21.
    אנונימי 29/04/2026 15:40
    הגב לתגובה זו
    האם גמלאי שלא משך את קרן ההשלתמות שלו יקבל החזר מהעודפים
  • אנונימי 30/04/2026 01:10
    הגב לתגובה זו
    מחכים ליפה בן דוד שתעשה סדר
  • 20.
    זו ידיעה מנובמבר 25. מה התחדש (ל"ת)
    אנונימי 29/04/2026 15:37
    הגב לתגובה זו
  • ארנון 29/04/2026 18:41
    הגב לתגובה זו
    היום ההסכם אושר על ידי בית המשפט ודחה את כל ההתנגדויות לפי מה שאני מבין עכשיו אין שום דבר שימנע את חלוקת הכסף לזכאים
  • 19.
    מתי יקרה הנס (ל"ת)
    אורה 29/04/2026 15:14
    הגב לתגובה זו
  • 18.
    עמית 29/04/2026 14:44
    הגב לתגובה זו
    עליבות במיטבה בדיוק כמו במשינת עולם שלישי. טעויות המטרללות בתלושי השכר נציגים שהם חדלי אישים סירבול ומורכבות ללא צורך ועוד ועוד. ככה זה ישראל 2026.
  • 17.
    אנוניארמי 29/04/2026 14:31
    הגב לתגובה זו
    חברים יקרים. זאת כתבה עיתונאית נא הי פנו שאלותיכם להסתדרות המורים גימלאים. התשובות אצלם
  • 16.
    בר 29/04/2026 14:17
    הגב לתגובה זו
    למה כל כך הרבה כסף שדיך למורים שוכב בקרונות
  • 15.
    אנונימי 29/04/2026 13:56
    הגב לתגובה זו
    האם ההסדר כולל מורים שיצאו לפנסיהועבדו בשנים אילו
  • 14.
    האם מדובר רק בבעלי פנסיה תקציבית (ל"ת)
    אנונימי 29/04/2026 13:39
    הגב לתגובה זו
  • אנונימי 29/04/2026 20:45
    הגב לתגובה זו
    זה קרנות השתלמות
  • 13.
    מה עם ארגון המורים המקופח 29/04/2026 13:37
    הגב לתגובה זו
    כלומרהמורים בארגון המורים לא יקבלו
  • מדויק. זה עניין של הסתדרות המורים ולא ארגון המורים העל יסודי. (ל"ת)
    אנונימי 01/05/2026 07:10
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    אנונימי 29/04/2026 13:17
    הגב לתגובה זו
    מי שלא היה גימלאי בשנים האלה ועבד ושילם ברור שמגיע לו אם יצא לפנסיה בשנים שאחרי
  • 11.
    אנונימי 29/04/2026 13:14
    הגב לתגובה זו
    מורה שפרש בשנת 2017 גם יקבל החזר
  • 10.
    אנונימי 29/04/2026 13:12
    הגב לתגובה זו
    מאיזו שנת פרישה הגימלאים גם יקבלו החזר
  • 9.
    אנונימי 29/04/2026 12:55
    הגב לתגובה זו
    הכספים שלי עדיין בקרן למרות שיצרתי לפנסיה. האם אני נכללת בהסכם
  • 8.
    אנונימי 29/04/2026 12:25
    הגב לתגובה זו
    שלום לאיזה מורים מגיע והאם גם גמלאים זכאים ומאיזה שנה מיום יציאתם לפנסיה
  • 7.
    רחמים 29/04/2026 12:16
    הגב לתגובה זו
    על מי חל ההסכם הזה. מה עם המורים שפרשו לפנסיה לפני 4 עד 5 שנים. גם הם זכאים לקבל החזר בעקבות ההסדר הזה.מה גם שהדיון החל עוד לפני 6 שנים בשנת 2020.
  • 6.
    אריה 29/04/2026 12:04
    הגב לתגובה זו
    באיזה חודש ושנה יזוכו העמיתים
  • 5.
    דדוש קולט 29/04/2026 11:57
    הגב לתגובה זו
    האם גם המורים הגימלאים זכאים
  • 4.
    אנונימי 29/04/2026 11:56
    הגב לתגובה זו
    האם גם הגמלאים בהסכם
  • 3.
    אנונימי 29/04/2026 11:47
    הגב לתגובה זו
    האם גם הגימלאים יקבלו החזרמאיזו שנה של היציאה לפנסיה
  • 2.
    יפה ברק 29/04/2026 11:32
    הגב לתגובה זו
    היכן אני יכולה לבדוק אם אני זכאית לקבל את הסכום הזה
  • 1.
    MBL 29/04/2026 10:55
    הגב לתגובה זו
    ראשית תודה. אשמח לפרטים יותר מדוייקים על מי בדיוק חלה לדוגמא גננות חברות ההסתדרות או לאו ומאיזה שנים בדיעבד זה תקף . מה בנוגע לפנסיונרים פנסיונריות
  • ץאנונימי 29/04/2026 12:54
    הגב לתגובה זו
    מתי נקבל את הכסףהאם יכנס למשכורתי כגמצאית והם על הסכום יחול מס הכנסהף
  • אנונימי 30/04/2026 14:35
    אני התחלתי לעבוד בשנת 2000 ובפנסיה תקציבית. ב2006 משכתי קרן השתלמות לצרכים אישיים. אני אמא חד הורית. האם כן מגיע לי לקבל וכמה