אחוז השקעה חיסכון פנסיה דולר שוק ההון תשואות ריבית
צילום: Istock

המצאות להמונים: ההשקעה החברתית מוכיחה את עצמה פרק 4

העשור המוצלח של מימון ההמונים וההשקעה החברתית

קשה להאמין, אבל אוטוטו נציין עשור שלם מאז שמימון ההמונים הפציע בחיינו. פלטפורמות שהושקו בשנים האלה, כמו KickStarter, Indiegogo, GoFundMe  ואחרות, שנוצרו כדי לאפשר בעיקר הפקת פרוייקטים אמנותיים מסוגים שונים, נעשו שמות מוכרים בכל בית כמעט.

פניה לציבור הרחב למימון פרוייקטים ומיזמים, רעיון שנחשב הרפתקני ומשונה לפני עשור, הפך לפעילות מוכרת וכמעט שגרתית לא רק בעולם התרבות והאמנות, אלא גם בעולם היוזמה, הפיתוח והטכנולוגיה.

בעשור האחרון נסק מימון ההמונים לגבהים חדשים בכל שנה. כחלק מהגל המתעצם גואה בהצלחה גם ההשקעה החברתית, הנישה המיוחדת של מימון ההמונים שעוסקת בהבטחת מימון לחברות טכנולוגיה צעירות על ידי הצעת מניות שלהן לציבור הרחב.

 

מיוזמות צעירות להצלחה עסקית גדולה ומוכחת  

קשה למנות אפילו חלק קטן מהמיזמים הטכנולוגיים שהתחילו כפרוייקטים של מימון המונים והשקעה חברתית: מאות מיזמים כאלה בכל שנה חוצים את הסף מחברת הזנק צעירה לעסק קיים, מתפקד ורווחי.  אחד הסיפורים המוכרים ביותר, כמובן, הוא זה של Oculus Rift, חברת משקפי ה VR שנוסדה בקמפיין קיקסטארטר ונרכשה בהמשך על ידי פייסבוק תמורת שני מיליארד דולר.

גם חברת Virtuix, שמייצרת את מערכת המציאות הוירטואלית המתקדמת בעולם (שאפילו כיכבה באחת מסרטיו של ספילברג), החלה בקיקסטארטר, ולאחר מכן גייסה הון נוסף בפלטפורמות השקעה חברתית ייעודיות בארה"ב.   

הבנק הבריטי הדיגיטלי Monzo החל כמיזם השקעה חברתית, וגייס עשרות מיליוני ליש"ט בכמה סבבים, תוך שהוא הופך לחלוץ הבנקאות הדיגיטלית (בלבד) בבריטניה. חברת Knightscope האמריקאית, המייצרת רובוטים מתקדמים ואוטונומיים לאבטחה, גייסה 20 מיליון דולר בהשקעה חברתית, ולה חוזים חתומים עם מייקרוסופט, אולפני NBC , נמל התעופה לה גרדיה בארה"ב ועוד.

באוסטרליה, סטרטאפ הבנקאות הדיגיטלית Xinja גייס כשני מליון דולר אוסטרלי בשנה שעברה, וצוות העובדים שלו יוכפל בשנה הקרובה, תוך שהוא מקבל את האישורים החוקיים הנדרשים.

קיראו עוד ב"פיפלביז"

ככלל, עולם ה Fintech (קיצור של Financial Technology), העוסק באוטומציה ודיגיטציה של שירותים פיננסיים, הוא בין המגזרים החמים והפעילים ביותר בזירות ההשקעה החברתית העולמיות.

 

המגמה ברורה: התרחבות מואצת

לקראת סוף העשור השני של המאה ה 21, ההשקעה החברתית היא ענף צומח במהירות עצומה. בבריטניה, לשם ההמחשה, גוייסו כשני מיליארד ליש"ט ברבע הראשון של 2019 על פי אתר beauhurst.com, המנטר פעילות עסקית במשק הבריטי. יותר מהסכום שגוייס בשנת 2013 כולה. בתחום ההשקעה החברתית כל שנה היא שנת שיא, וסכומים חסרי תקדים זורמים למיזמים השונים הפונים לציבור.

הפלטפורמות הגדולות הפועלות בעולם מרכזות גיוסים של מאות מיליוני דולרים בשנה, ובקרוב נראה פלטפורמות שחוצות את רף מיליארד הדולרים השנתי. ההשקעה החברתית, במידה רבה באופן שמזכיר את התפתחות השוק הטכנולוגי המודרני, משתנה מענף צעיר ופרוע לתחום מוכר שמגלגל כסף גדול ומשמש מנוע השקעות לכמה מהשמות העסקיים הגדולים של העתיד.   

השקעה חברתית – גם בישראל

ישראל עושה את צעדיה הראשונים בתחום ההשקעה החברתית: הפלטפורמה פיפילביז, שמפגישה בין יזמים למשקיעים מהציבור הרחב הושקה בשנה האחרונה. בשנה וקצת מאז תחילת פעילות החברה הושקעה דרך הפלטפורמה כ 50 מיליון ₪ בעשרות סטארטאפים צעירים.

בעשור האחרון הנוף הדיגיטלי והטכנולוגי השתנה ללא הכר, עם עלייתם של המדיה החברתית, הפתרונות השיתופיים השונים בתחבורה, בתיירות ברפואה, בבנקאות (ובמה לא בעצם). על רקע השינויים האלה ההשקעה החברתית, המאפשרת ליזמים לגייס הון ישירות מהציבור, ולציבור לקנות מניות של חברות צעירות, עושה רושם של ענף מרתק, צומח במהירות, ובעל עתיד מבטיח.  

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
וולביט
צילום: פיפלביז

חברות תוכנה וטיפול רפואי מרחוק בוחרות ב-Well-Beat כדי לשפר את האינטראקציות עם למעלה מ-500,000 מטופלים

שלוש חברות בארה"ב משלבות את מערכת הפניית המטופלים הניתנת להתאמה דינמית של Well-Beat והתערבויות מותאמות אישית כדי לשפר את ההקפדה על תוכנית הבריאות, היעילות התפעולית והכנסות CPT. בימים אלו Well-Beat מאפשרת להצטרף אליה כבעלי מניות החל  מ-100,000 שקל.

נושאים בכתבה פיפלביז
סטארט-אפ ישראלי שמביא AI התנהגותי לטיפול שוטף של חולים, נבחר על ידי שלושה ספקי ניטור מטופלים מרחוק (RPM) חדשניים וספקי שירות וירטואלי כדי לעזור להם להתאים אישית אינטראקציות עם למעלה מ-500,000 מטופלים. בנוסף לשיפור המעורבות ועמידה בתוכניות הטיפול, החברות בארה"ב שואפות להפחית עלויות ולהגדיל את ההכנסות נטו על ידי שילוב ההנחיות הרב-ערוציות של Well-Beat בתקשורת עם המטופלים. לפרטים והשקעה ב-Well-Beat החל מ-100,000 שקל >> Well-Beat מספקת לשותפיה החדשים המלצות ותסריטים ספציפיים למטופל עבור אינטראקציות טלפונית ובריאות טלפונית, כמו גם התראות מותאמות אישית לתזכורות דיגיטליות אוטומטיות. על ידי התאמת התקשורת לאישיותו, הדמוגרפיה, תוכנית הטיפול וערוץ התקשורת של כל מטופל. הפתרון הידידותי למשתמש מאפשר לרכזי טיפול ב-RPM ובחברות טיפול וירטואלי לספק תמיכה שוטפת יעילה יותר. הפתרון של Well-Beat תומך בצורה חלקה בזרימה היומית בקנה מידה גדול של אינטראקציות RPM ו-Telehealth עם התראות והמלצות פרו-אקטיביות ואוטומטיות לחלוטין. כתוצאה מכך, ללא קשר למספר האנשים שהם משרתים, ספקי שירותי הבריאות יכולים לשלוח תקשורת אישית למטופלים והדרכה למטפל בדיוק מתי ואיפה הם נחוצים. בנוסף, הרכזים, האחיות וספקי הרפואה הטלפונית מקבלים הדרכה בזמן אמת והדרכה מתמשכת על שילוב התובנות החזקות של Well-Beat בשגרת יומם. ד"ר דיוויד נאש, דיקן מייסד אמריטוס ממכללת ג'פרסון לבריאות האוכלוסין, עורך ראשי של ניהול בריאות האוכלוסייה וחבר במועצת הייעוץ העולמית של Well-Beat, הסביר, "טיפול נכון בחולה הוא הרבה יותר מסתם הבנת מידע קליני . זה להבין את המטופל. Well-Beat נותנת ל-RPM ולספקי שירותי בריאות וירטואליים את הכלים שהם צריכים לעשות בדיוק את זה. העתיד עוסק בסוגים אלה של שיתופי פעולה, המשלבים טכנולוגיה, נתונים ואנשים לקבלת טיפול יעיל יותר". עבור שותפים בארה"ב, תאימות מוגברת של המטופלים למשטרי בריאות והיענות להפניות ימקסמו את ההכנסה מקודי CPT. בנוסף, זה יקטין את ההוצאות הכרוכות במאמצים הקודמים, גוזלים יותר זמן ומשאבים, בעידוד היענות של מטופלים. ייעול והתאמה אישית של זרימות העבודה של תקשורת שירותי בריאות עם אוטומציה של Well-Beat משפרת את היעילות הכוללת ואת יעילות הטיפול, מגדילה את שיעורי שימור העובדים והורדת עלויות הטיפול הכוללות. לפרטים והשקעה ב-Well-Beat החל מ-100,000 שקל >> "אנו נרגשים מאוד להרחיב את מעגל השותפים שלנו בהוספת מגע אנושי לבריאות", אמרה רוית רם בר דעה, מנכ"לית ומייסדת שותפה ב-Well-Beat. "מעורבות אינטליגנטית של מטופלים הופכת יותר ויותר קריטית, לאור הדרישה הגוברת לגישה לשירותי בריאות, התקדמות בתחום הטלקומוניקציה והחיסכון הברור הקשור לבריאות טלפונית ולניטור מטופלים מרחוק." על פי מחקר חדש שפורסם על ידי ResearchandMarkets™, שוק ה-RPM העולמי צפוי להגיע ל-175.2 מיליארד דולר עד 2027 לעומת 53.6 מיליארד דולר ב-2022. Well-Beat משתמשת למידת מכונה כדי לנתח באופן הוליסטי כל מטופל, בהתבסס על נתונים אנונימיים לחלוטין (כגון עוקבה, רמת סיכון, הסתברות לנטישת טיפול, דבקות, דפוסי אורח חיים וסטטיסטיקות חיוניות), ומפתחת תובנות דינמיות ומסתגלות לאינטראקציה מיטבית. תוצאות. ההתאמה האישית של המטופלים כוללת תקשורת עקבית ומאוחדת בין ערוצים ומטפלים, בכל קנה מידה, עם אינטגרציה מלאה במערכות שבהן משתמש כל ספק שירותי בריאות. על Well-Beat Well-Beat מביאה את האנושות לבריאות עם פתרון לשינוי התנהגותי של הדור הבא המאפשר לארגוני בריאות להגביר באופן דרמטי את מעורבות המטופלים ודבקות במשטר הטיפול בכל קנה מידה. עם הבנה עמוקה של אינטראקציות בריאות וטכנולוגיה קניינית מונעת נתונים, Well-Beat מספקת התאמה אישית דינמית לפגישות פנים אל פנים יעילות יותר עם מטופלים, התערבויות דיגיטליות חכמות ותובנה לגבי תוכנית הבריאות המתאימה ביותר לכל מטופל. ארגוני בריאות המשתפים פעולה עם Well-Beat מגבירים את היעילות התפעולית שלהם, מגדילים את ההכנסות ומפחיתים עלויות ארוכות טווח, תוך שיפור חווית המטופל והבטחת תקני הטיפול שלהם. החברה מגייסת באמצעות הסכם השקעה SAFE כך שלמצטרפים תינתן הנחה משמעותית בהמרה למניות בסבב העתידי. לפרטים והשקעה ב-Well-Beat החל מ-100,000 שקל >>