המצאות להמונים: ההשקעה החברתית מוכיחה את עצמה פרק 4

העשור המוצלח של מימון ההמונים וההשקעה החברתית

אחוז השקעה, צילום: Istock
קשה להאמין, אבל אוטוטו נציין עשור שלם מאז שמימון ההמונים הפציע בחיינו. פלטפורמות שהושקו בשנים האלה, כמו KickStarter, Indiegogo, GoFundMe  ואחרות, שנוצרו כדי לאפשר בעיקר הפקת פרוייקטים אמנותיים מסוגים שונים, נעשו שמות מוכרים בכל בית כמעט.
פניה לציבור הרחב למימון פרוייקטים ומיזמים, רעיון שנחשב הרפתקני ומשונה לפני עשור, הפך לפעילות מוכרת וכמעט שגרתית לא רק בעולם התרבות והאמנות, אלא גם בעולם היוזמה, הפיתוח והטכנולוגיה.
בעשור האחרון נסק מימון ההמונים לגבהים חדשים בכל שנה. כחלק מהגל המתעצם גואה בהצלחה גם ההשקעה החברתית, הנישה המיוחדת של מימון ההמונים שעוסקת בהבטחת מימון לחברות טכנולוגיה צעירות על ידי הצעת מניות שלהן לציבור הרחב.
 

מיוזמות צעירות להצלחה עסקית גדולה ומוכחת  

קשה למנות אפילו חלק קטן מהמיזמים הטכנולוגיים שהתחילו כפרוייקטים של מימון המונים והשקעה חברתית: מאות מיזמים כאלה בכל שנה חוצים את הסף מחברת הזנק צעירה לעסק קיים, מתפקד ורווחי.  אחד הסיפורים המוכרים ביותר, כמובן, הוא זה של Oculus Rift, חברת משקפי ה VR שנוסדה בקמפיין קיקסטארטר ונרכשה בהמשך על ידי פייסבוק תמורת שני מיליארד דולר.
גם חברת Virtuix, שמייצרת את מערכת המציאות הוירטואלית המתקדמת בעולם (שאפילו כיכבה באחת מסרטיו של ספילברג), החלה בקיקסטארטר, ולאחר מכן גייסה הון נוסף בפלטפורמות השקעה חברתית ייעודיות בארה"ב.   
הבנק הבריטי הדיגיטלי Monzo החל כמיזם השקעה חברתית, וגייס עשרות מיליוני ליש"ט בכמה סבבים, תוך שהוא הופך לחלוץ הבנקאות הדיגיטלית (בלבד) בבריטניה. חברת Knightscope האמריקאית, המייצרת רובוטים מתקדמים ואוטונומיים לאבטחה, גייסה 20 מיליון דולר בהשקעה חברתית, ולה חוזים חתומים עם מייקרוסופט, אולפני NBC , נמל התעופה לה גרדיה בארה"ב ועוד.
באוסטרליה, סטרטאפ הבנקאות הדיגיטלית Xinja גייס כשני מליון דולר אוסטרלי בשנה שעברה, וצוות העובדים שלו יוכפל בשנה הקרובה, תוך שהוא מקבל את האישורים החוקיים הנדרשים.
ככלל, עולם ה Fintech (קיצור של Financial Technology), העוסק באוטומציה ודיגיטציה של שירותים פיננסיים, הוא בין המגזרים החמים והפעילים ביותר בזירות ההשקעה החברתית העולמיות.
 

המגמה ברורה: התרחבות מואצת

לקראת סוף העשור השני של המאה ה 21, ההשקעה החברתית היא ענף צומח במהירות עצומה. בבריטניה, לשם ההמחשה, גוייסו כשני מיליארד ליש"ט ברבע הראשון של 2019 על פי אתר beauhurst.com, המנטר פעילות עסקית במשק הבריטי. יותר מהסכום שגוייס בשנת 2013 כולה. בתחום ההשקעה החברתית כל שנה היא שנת שיא, וסכומים חסרי תקדים זורמים למיזמים השונים הפונים לציבור.
הפלטפורמות הגדולות הפועלות בעולם מרכזות גיוסים של מאות מיליוני דולרים בשנה, ובקרוב נראה פלטפורמות שחוצות את רף מיליארד הדולרים השנתי. ההשקעה החברתית, במידה רבה באופן שמזכיר את התפתחות השוק הטכנולוגי המודרני, משתנה מענף צעיר ופרוע לתחום מוכר שמגלגל כסף גדול ומשמש מנוע השקעות לכמה מהשמות העסקיים הגדולים של העתיד.   

השקעה חברתית – גם בישראל

ישראל עושה את צעדיה הראשונים בתחום ההשקעה החברתית: הפלטפורמה פיפילביז, שמפגישה בין יזמים למשקיעים מהציבור הרחב הושקה בשנה האחרונה. בשנה וקצת מאז תחילת פעילות החברה הושקעה דרך הפלטפורמה כ 50 מיליון ₪ בעשרות סטארטאפים צעירים.
בעשור האחרון הנוף הדיגיטלי והטכנולוגי השתנה ללא הכר, עם עלייתם של המדיה החברתית, הפתרונות השיתופיים השונים בתחבורה, בתיירות ברפואה, בבנקאות (ובמה לא בעצם). על רקע השינויים האלה ההשקעה החברתית, המאפשרת ליזמים לגייס הון ישירות מהציבור, ולציבור לקנות מניות של חברות צעירות, עושה רושם של ענף מרתק, צומח במהירות, ובעל עתיד מבטיח.  
תגובות לכתבה(0):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות