אייפון
צילום: DALLE

דוח חדש חושף: ה-AI לא מצליח עדיין לעזור לאפל

בעוד השוק הגלובלי צפוי לצמוח ב-6.2%, השקת Apple Intelligence והתכונות החדשות לא מצליחות בינתיים להלהיב את הצרכנים; התקווה נדחית ל-2025 עם תחזית לצמיחה של 3.1% במכירות

אדיר בן עמי |

חברת המחקר IDC פרסמה דוח מטריד עבור אפל APPLE , המצביע על צמיחה מינימלית של 0.4% בלבד במכירות האייפון ב-2024, בעוד שוק הסמארטפונים הכולל צפוי לצמוח ב-6.2%. הנתונים מדגישים את האתגרים שעומדים בפני החברה בשווקים המרכזיים שלה: סין, ארצות הברית ואירופה.

הצמיחה בשוק הסמארטפונים מובלת בעיקר על ידי מכשירי אנדרואיד בשווקים מתעוררים ובסין, בעוד אפל מתקשה לשמור על קצב הצמיחה שלה. מצב זה מעורר דאגה בקרב משקיעים שציפו לביצועים טובים יותר של האייפון.

אחת התקוות הגדולות של וול סטריט הייתה שתכונות הבינה המלאכותית החדשות של אפל יעוררו מחדש את הביקוש למכשירי האייפון. החברה השיקה את Apple Intelligence ביוני, כאשר חלק מהיכולות כבר זמינות מאוקטובר והשאר צפויות להגיע בשבועות הקרובים.

אולם, על פי הדוח, הבינה המלאכותית טרם השפיעה משמעותית על הביקוש למכשירים חדשים. נבילה פופאל, מנהלת המחקר הבכירה ב-IDC, מציינת כי נדרשות השקעות נוספות להגברת המודעות הצרכנית וליצירת תכונה שתהיה "חובה" עבור הצרכנים ותיצור מחזור שדרוגים משמעותי.

למרות התמונה העגומה לשנת 2024, יש תקווה לשיפור בשנה שלאחר מכן. התחזית ל-2025 מצביעה על צמיחה של 3.1% במכירות מכשירי iOS, שיעור גבוה מהצמיחה הצפויה של 1.7% במכשירי אנדרואיד. מניית אפל הגיבה לדוח בירידות קלות ועדיין רושמת עלייה של 22% מתחילת השנה, אם כי נמוכה מעט מעליית מדד S&P 500 שזינק ב-26%.

התחזיות המעורבות מדגישות את האתגר הכפול שעומד בפני אפל: מצד אחד, הצורך להתחרות בשווקים מתעוררים עם מכשירים זולים יותר, ומצד שני, הצורך לשמור על היתרון הטכנולוגי שלה באמצעות חדשנות בתחום הבינה המלאכותית.

 

מכירות האייפון ברבעון הרביעי

מכירות האייפון של אפל הציגו צמיחה של 5.5% ברבעון הרביעי והגיעו ל-46.22 מיליארד דולר, מעל לציפיות האנליסטים שעמדו על 45.47 מיליארד דולר. טים קוק, מנכ"ל החברה, ציין כי מכירות האייפון 16 צמחו בקצב מהיר יותר בהשוואה למכירות האייפון 15 בתקופה המקבילה אשתקד.

קיראו עוד ב"גלובל"

למרות ההתחלה המבטיחה, התחזית הזהירה של אפל לצמיחה של "נמוכה עד בינונית חד-ספרתית" בהכנסות הכוללות לרבעון הראשון של 2024 הדאיגה את המשקיעים. האנליסטים ציפו לצמיחה של 6.65% להכנסות של 127.53 מיליארד דולר ברבעון החגים.

הירידה במכירות בסין במהלך הרבעון הרביעי תרמה גם היא לחששות. יכולות ה-AI החדשות של אפל אינן זמינות עדיין בשוק הסיני, והחברה לא סיפקה מועד להשקתן. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

אסיסי נשיא מצרים
צילום: מצרים

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה

האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%

משה כסיף |
נושאים בכתבה ריבית מצרים

הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.

המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.

אינפלציה נמוכה מהצפוי

הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.

נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.

המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים

מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.