אפל טים קוק
צילום: אתר החברה

אחרי שחטפה ביקורת: האנליסטים מגלים מחדש את יתרונות ה-AI של אפל

אפל חטפה קיתונות של ביקורת מצד אנליסטים ומשקיעים על כך שלא לקחה חלק בשלבים הראשונים של מרוץ הבינה המלאכותית; כעת, לאחר ההשקה של Apple Intelligence, האסטרטגיה שלה מתחילה להתבהר וחלק מהאנליסטים חוזרים להיות אופטימיים
איתן גרסטנפלד |

ענקית הטכנולוגיה אפל APPLE בחרה ללכת בדרך משלה בכל הקשור לבינה מלאכותית. בזמן שיתר ענקיות הטכנולוגיה השיקו בזו אחר זו פלטפורמות בינה מלאכותית, שהציתו את הדמיון, אפל התמקדה בהטמעה של הטכנולוגיה החדשנית במוצריה, והנגשה שלה לציבור הרחב. כעת, אחרי שזכתה ללא מעט ביקורת על מעמדה בתחום, יש מי שסובר שאפל תהפוך בזמן הקרוב לאחת המרוויחות הגדולות ביותר מהמהפכה הטכנולוגית.

בחודש שעבר, הכריזה אפל על פלטפורמת הבינה המלאכותית החדשה שלה, Apple Intelligence, אשר תוטמע במוצריה השונים ובמערכות ההפעלה שלה. מאז ההשקה, קפצה מניית החברה ב-17%, בזמן שמדד הדגל נאסד"ק 100 רשם עליה של 7% באותה תקופה. למרות העלייה הנאה במחיר המניה לא מעט אנליסטים סבורים, שהאפסייד של החברה עדיין גבוה. כך למשל, האנליסט אריק וורינג, מבנק ההשקעות מורגן סטנלי, הקפיץ השבוע את מחיר היעד שלו עבור המניה ל-273 דולר, אפסייד של כ-18% על שער הבסיס של המניה היום.

להערכתו, ל-Apple Intelligence פוטנציאל להוביל לכמות גדולה של משתמשים שמשדרגים את מכשיריהם, מה שעשוי לשמש כמנוע צמיחה משמעותי עבור השנים הבאות. "אנו מאמינים שיש רמת שיא של ביקושים כבושים עבור האייפון 16 בהמשך השנה. אחרי כנס המפתחים יש לנו אמונה גדולה עוד יותר ששנת 2025 עשוי להיות ההתחלה של מחזור רענון מכשירים רב-שנתי.

פחות שידורגים בעיצוב ובחומרה 

בכדי להבין את דבריו של וורדינג יש לשוב לאסטרטגיה המסורתית של אפל אשר ביססה חלק גדול מההצלחה שלה על חידושים בחומרה ובעיצוב של מוצריה. מה שאפשר לה להציע שנה אחרי שנה ללקוחותיה אפשרות  לשדרג את המכשירים שברשותם, לכאלה עם מראה חדש, מצלמה משודרגת או תכונות חדשניות אחרות. אלא שבשנים האחרונות, אפל האטה את קצב החדשנות שלה ואף האריכה את חיי מוצריה, מה שהופך את חידושי הבינה המלאכותית, עליהם הכריזה בחודש שעבר לכל כך קריטיים עבורה.

מבט קצר על מוצרי אפל שהושקו בשנים האחרונות, מגלה כי קצב חדשנות בכל הקשור לחומרה הואט. למרות שלאייפון 15 פרו מעטפת טיטניום חדשה, העיצוב הכללי אינו שונה בהרבה מהאייפון 12, אותו השיקה החברה לפני ארבע שנים. הדור השלישי של שעוני אפל (Apple Watch Ultra) יהיה גם הוא בעל מראה דומה לשעונים בדורות הקודמים. גם למחשב ה-MacBook Pro הנוכחי יש את אותו מבנה כמו לדגם משנת 2021, ועל פי ההערכות אפל לא צפויה להשיק עבורו מראה חדש עד 2025 או 2026. עם זאת, ה-MacBook Air עוצב מחדש ב-2022, ושינוי וה-iPad Pro קיבל לאחרונה עיצוב חדש, אבל צריך לזכור שלשינוי לקח שש שנים להגיע ולא צפויים שינויים עוקבים בתקופה הקרובה.

לכך מצטרף נתון נוסף אשר נוגע לאורך החיים של המוצרים שמייצרת החברה, סוגייה שעמדה במרכזה של ביקורת נרחבת כלפי אפל, שהואשמה בכך שהיא פועלת להוציא מפעילות מכשירים ישנים. בצל הביקורת שמלווה את אפל כבר לא מעט שנים, לאחרונה היא הוציאה דו"ח הנוגע לאורך החיים של מוצריה, בו נטען כי טכנולוגיות ייצור חדשות, תמיכה בתוכנה ושירותי תיקון, עוזרים להאריך את חייהם. לדבריהם, מכשירים מ-2017 עדיין יכולים לרוץ עם מערכות ההפעלה הנוכחיות של החברה.

שני התהליכים הללו גרמו לכך שהחברה מתקשה לשכנע צרכנים לשדרג באופן קבוע את המכשירים שברשותם לדגם חדש. במקביל, הקונים אשר מתמודדים עם האינפלציה בשווקים, בוחרים להוציא את כספם בצורה מבוקרת יותר. מה שבא לידי ביטוי בתוצאות של החברה, אשר ראתה ירידה במכירותיה בחמישה מתוך ששת הרבעונים האחרונים. על כן, היא נדרשת כעת לחפש אחרי מנוע צמיחה שיניע מחדש את הביקוש למוצריה, וייצר מקורות הכנסה חדשים.

הפתרון - בינה מלאכותית

בחברה יקוו שהעניין הגובר בבינה מלאכותית והחידושים שהם יציעו באמצעותה יחליפו את עדכוני החומרה התכופים, ויעודדו את המשתמשים לבצע שדרוג של מוצריהם השונים. מבט על הנתונים מלמד, כי רק 15% מבסיס המשתמשים הכולל של אפל מחזיק במכשירים שיוכלו לתמוך ב-Apple Intelligence, היות והיא נשענת על שבבי A17 Pro ו-M-Series. למעשה, רק 8% מבעלי האייפונים והאייפדים הנוכחיים יוכלו להפעיל את פלטפורמת הבינה המלאכותית. כך שעל פי חלק מההערכות, יותר מ-1.2 מיליארד משתמשים ישדרגו את המכשירים שברשותם.

מכשיר האייפון 16, אשר צפוי להיות מושק בחודשים הקרובים, לא יכלול שינויים גדולים בחומרה, אך הלקוחות שיבחרו לעדכן את המכשיר יהנו מהנגישות לתכונות החדשות של Apple Intelligence. אחת התכונות הבולטות ביותר היא גרסה משודרגת לסירי (Siri),, כאשר אנליסטים וכתבים אשר מסקרים את החברה סבורים שסירי ותכונות נוספות עשויות לעמוד במרכז מאמצי השיווק של אפל עבור האייפון החדש, בדומה למה שקרה ב-2011 כשהפרסומות עבור סירי המקורית עזרו להגביר את המכירות של האייפון 4S.

קיראו עוד ב"גלובל"

בנוסף, למרות ש-Apple Intelligence תושק תחילה בחינם, התוכנית ארוכת הטווח של אפל היא להרוויח כסף מהיכולות. על פי חלק מההערכות, החברהעשויה להשיק בהמשך מנוי פרמיום, "Apple Intelligence+", עם תכונות נוספות שהמשתמשים ישלמו עליהן עמלות חודשיות, בדומה לתשלום עבור שירותי אחסון - iCloud. כך שאם הכל יתחבר, אפל תקווה לפוך בשנים האחרונות, לפחות תלויה בהתאמות חומרה, ותתחיל להרוויח כסף מבינה מלאכותי, דבר שכל מתחרותיה בעמק הסיליקון מקוות להשיג.

בינה מלאכותית אישית

"אתה צריך לעבוד קשה כדי להפוך את החשיבה שלך לפשוטה. אבל זה שווה את זה, כי ברגע שאתה מגיע לשם, אתה יכול להזיז הרים". הציטוט הזה שייך למייסד אפל, סטיב ג'ובס, שניווט את החברה מאז היווסדה ועד למותו לפני קצת יותר מעשור. ואכן נדמה שהמוטו של ג'ובס ממשיך לחלחל ולהוביל את האסטרטגיה של החברה גם בכל מה שקשור לבינה מלאכותית. 

אפל בחרה למתג את הפלטפורמה החדשה, כבינה מלאכותית עבור האדם הפשוט, או במילים שלהם "AI for the rest of us". בזמן שגוגל, מטא, אמזון ומיקרוסופט מיהרו להשיק בשנה וחצי האחרונות פלטפורמות חדשניות שמאפשרות למשתמשים אינסוף אפשרויות, אפל לקחה את הזמן, ובחרה להתמקד באופן שבו הבינה המלאכותית יכולה לשדרג את מוצריה הקיימים ולסייע למשתמשים בפעולותיהם היומיומיות. התוצאה היא פלטפורמה, שלא עולה במאום על אלו של מתחרותיה, אך מכוונת אך ורק למשתמשי אפל.

בהתאם, Apple Intelligence, תפעל באופן מקומי על המוצרים המתקדמים של החברה כמו האייפון 15 פרו, האייפדים החדשים ומחשבי המק  בעלי מעבדי M1. העובדה שתוכנות הבינה המלאכותית יפעלו באופן מקומי, מאפשרת לחברה לענות על אחד החששות הגדולים ביותר שנוגעים לבינה מלאכותית - הפרטיות. על אף, שבחברה מדגישים שלעיתים תידרש לעשות שימוש בענן לצורך חישובים מורכבים יותר, היא שבה ומדגישה שזה יעשה באמצעות שרתי הענן שלה, כאשר היא מבטיחה שלחברה אין גישה לנתונים האישים של המשתמשים והיא לא עושה בהם שימוש. הבטחה שחברות כמו גוגול או OpenAI לא יכולות לתת למשתמשים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.