אפל מתעלמת מהבינה המלאכותית; טעות חמורה או אסטרטגיה מחושבת?
השקת משקפי המציאות המעורבת, הייתה ללא ספק האירוע המשמעותי ביותר עד כה בכנס המפתחים של אפל (WWDC), אשר יסתיים בסוף השבוע. אלא שלצד ההכרזה הגרנדיוזית, הודיעה החברה על שורה של עדכונים קטנים בתחום הבינה המלאכותית. בכך בידלה עצמה החברה במידה רבה מיתר ענקיות הטכנולוגיה, שבחרו לנצל את החודשים האחרונים ואת כנסי המפתחים השנתיים שלהם בכדי לבצע השקעות גדולות בתחום ולהכריז על כלים חדשים שפיתחו.
אם עד כה נדמה היה שאפל APPLE מתמהמהת או מסרבת להיכנס לתחום הבינה המלאכותית, הרי שכנס המפתחים של החברה, שהחל ביום שני האחרון, סיפק גושפנקא נוספת לבחירה שלה שלא ללכת עם הזרם, ובמקום זאת לסלול דרך עצמאית בתחום. בניגוד לכנסי המפתחים של גוגל ומיקורסופט, נושא הבינה המלאכותית כלל לא עמד במרכז סדר היום של החברה. במקום זאת, בחרה החברה להצטרף לתחום חדש עבורה - מציאות מעורבת, תוך שהיא דוחקת את תחום הבינה המלאכותית לשוליים.
משאירה את הדרמה למתחרות
ביום שני, בשולי כנס המפתחים הכריזה החברה על שורה של פיצ'רים חדשים, המבוססים על בינה מלאכותית ולמידת מכונה, פרי פיתוחה. אחד מהם, הוא כלי התיקון האוטומטי המשופר שיוטמע במכשירי האייפון, אשר יתבסס על תוכנת למידת מכונה המשתמשת במודל דומה לזה של הצ'טבוט הפופולארי ChatGPT. על פי החברה, הכלי ילמד מהאופן שבו המשתמש שולח טקסטים ומקליד במטרה לשפר את ההצעות והתיקונים אותם היא מציעה.
- הענקית ששינתה את חיי כולנו יוצאת להנפקה ומה קרה היום לפני 10 שנים
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד זאת הכריזה החברה על שיפור בטכנולוגיה של ה-AirPods Pro, שמכבה אוטומטית את ביטול הרעשים, בזמן שהמשתמש נמצא בשיחה עם אדם נוסף (במציאות). אפל אמנם לא התעכבה על הטכנולוגיה שמאחורי הפיתוח, אך מדובר בפתרון המבוסס על מודלים של בינה מלאכותית. בנוסף, הודיעה החברה על תוסף שיאפשר למכשיר האייפון לזהות את חיית המחמד של המשתמש ולבדל אותו מתמונות של חיות אחרונות, תוך שהוא מאחד את כל תמונות של החיה בתיקייה מיוחדת.
לבסוף, יחד עם השקת משקפי המציאות המעורבת, הודיעה החברה על אפליקציה בשם Digital Persona המבצעת סריקה תלת-ממדית של פניו וגופו של המשתמש. סריקה זו תשמש את החברה לבניית הדמות הווירטואלית של המשתמש בשיחות ועידה בווידאו עם אנשים אחרים באמצעות המשקפיים.
- סטרטג׳י מגייסת מאות מיליונים - אבל מפסיקה לרכוש ביטקוין
- לולולמון עלתה כמעט 30% בחודש - שינוי כיוון או ראלי זמני?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
פרדיגמה שונה
ההכרזות הצנועות הללו של אפל בתחום, לא רק מבדלות אותה מיתר המתחרות שלה אשר ביצעו הכרזות בחודשים האחרונים הכרזות גרנדיוזיות, אלא גם מלמד על פרדיגמה מקבילה אותה מובילה החברה. בניגוד ליתר ענקיות הטק אשר מפתחות מודלים ופלטפורמות ענק, אשר נשענות על חוות שרתים, מחשבי-על וטרה-בייט של נתונים, אפל בחרה למקד את העיסוק שלה אך ורק במכשיריה.
בזמן שפלטפורמות דוגמת ChatGPT דורשות פעולה של מאות מעבדים הפועלים במקביל, הפיצ'רים החדשים של אפל נסמכים על המעבד של האייפון. זאת בין היתר הודות לשליטה של החברה בחומרה של מוצריה, אשר מאפשרת לה להסתגל לשינויים ולטכניקות חדשות. יתרון בולט נוסף נוגע לכך שהיישום של בינה מלאכותית במכשירים, עשוי לעקוף בעיות פרטיות העומדות בפני פלטפורמות בינה מלאכותית מבוססות ענן.
אחד ההסברים לאסטרטגיה של אפל, נוגע לאופן שבו החברה רואה את עצמה והדרך שבה היא מתנהלת כמעט מאז הקמתה. אפל היא אמנם חברת טכנולוגיה אך היא בראש ובראשנה חברת מוצרים, וככזו המוצרים שפיתחה הם שעומדים בחזית. בנוסף, מאז הקמתה פעולת החברה באופן חשאי, תוך שהיא מפזרת ערפל סביב הטכנולוגיה שלה. על כן, זה אך טבעי שבמקום לעסוק במודלים המבוססים על הבינה מלאכותית שפיתחה, או העתיד של התחום, היא בוחרת להציג את היישומים שלו במוצריה. לכך מצטרפת העובדה, שרבים ממנהלי החברות או החטיבות שעוסקות בבינה מלאכותית הם בעלי רקע אקדמי, ועל כן הם מעניקים דגש לאופן שבו המודל פועל, כיצד הוא עשוי להשתפר, תוך אספקת נתונים נוספים על מרכיביו.
עדות לכך התקבלה בראיון שערך מנכ"ל החברה אתמול בתוכנית Good Morning America. לדבריו "אנחנו כן משלבים את זה [בינה מלאכותית] במוצרים שלנו [אבל] אנשים לא בהכרח חושבים על זה כעל בינה מלאכותית". ברקע העובדה שהחברה נמנעת מלהגיד את הביטוי "AI" (שלא הוזכר אפילו פעם אחת במהלך הכנס). במקום זאת היא בוחרת לעשות שימוש בביטוי "למידת מכונה", אך גם אז הדגש שלה הוא על הפונקציונליות של למידת המכונה, והיתרונות שהיא מציעה למשתמשים שלה.
מה עושות המתחרות?
כאמור, האסטרטגיה של אפל שונה לחלוטין מזו של יתר ענקיות הטכנולוגיה שבחרו להצטרף ביתר שאת לקרב הבינה המלאכותית. מיקרוסופט שלפחות בשלב זה מובילה את המרוץ לאחר שהשקיעה כבר בשנת 2019 כמיליארד דולר בחברת OpenAI, שפיתחה את ChatGPT. מאז, הגדילה החברה את ההשקעה עם מי שמזוהה יותר מכל עם הפריחה של התחום ונהנית לפחות בשלב זה ממעמד של חלוצה בתחום, בעוד 10 מיליארד דולר.
בפברואר האחרון השיקה החברה גרסה מחודשת למנוע החיפוש שלה Bing אשר מבוסס על טכנולוגית הבינה המלאכותית שפותחה על ידי OpenAI. כמו כן, במסגרת כנס המפתחים שקיימה לפני כשבועיים, הודיע החברה על שיפרו מנוע החיפוש שלה Bing, והוסיפה כלי בינה מלאכותית בשירותי Office השונים. החברה גם המציאה מחדש את העוזר הדיגיטלי הכושל שלה (Cortana), שזכה לשם Copilot ומבוסס על בינה מלאכותית.
במקביל, השיקה גוגל בחודש מרץ האחרון את הצ'אטבוט הניסיוני Bard במטרה להתחרות ב-ChatGPT. הבינה המלאכותית עמדה גם בלב כנס המפתחים שלה, ובו היא הכריזה על שורה של תכונות עזר חדשות ביישומים שלה דוגמת Docs ו-Gmail. כמו כן, הודעה החברה על שורה של שיפורים ביכולות של בארד, אשר צפוי לתמוך ביותר מ-40 שפות.
מי שמשתרכת מעט מאחור היא מטא, שבדומה לאפל בחרה להמר דווקא על תחום המציאות המדומה והרבודה. בשנים האחרונות בחרה החברה לשהקיע משאבים רבים בפיתוח של טכנולוגיית מציאות מדומה, ששיאה בהשקת הייקום הווירטואלי מטאוורס (Metaverse) בשנת 2021. דבר אשר על פי ההערכות בא על חשבון ההשקעה בטכנולוגיות של בינה מלאכותית ולמידה עמוקה. אל שבניגוד למיקרוסופט החברה הודיעה על כוונתה להשקיע בפיתוח מודלים של בינה מלאכותית, והבטיחה להפוך לשחקן דומיננטי בתחום.
אפל עושה טעות?
על פניו נדמה שאפל פועלת בהתאם לאסטרטגיה שהפכה אותה לחברה בעלת שווי השוק הגבוה ביותר בארצות הברית, בפער לא אן ממתחרותיה. כחברה שמתמקדת במוצרים, היא בוחרת להתמקד באופן שבוה הבינה המלאכותית תסייע לה לשפר את מוצריה, במקום לנסות לעמוד בחזית הפיתוחים בתחום. זאת בנגוד למיקרוסופט וגוגל שהבינה המלאכותית מאיימת במידה מסוימת על חלק מהמרכיבים היסודיים של תחומי פעילותן. המטרה העליונה של אפל היא למכור מוצרים ולא שירותים, ולכן על פניו כל מה שעליה לעשות הוא לעשות הכל כדי למכור כמה שיותר מוצרים.
האסטרטגיה השמרנית של החברה, קשורה גם לתדמית שהיא מנסה לפתח בעשורים האחרונים. עבור החברה שמשתדלת לייצר מצג של שלמות ולהימנע מטעויות, לפחות כלפי חוץ, ביקורות כמו אלו שהושמעו על מנועי החיפוש של גוגל ומיקרוסופט הם לא פחות מאסון. לעומת זאת, גוגל הוכיחה בעבר שהיא יודעת לספוג ביקורת במקרים של השקה של מוצרים שנתפסו כגולמיים אך הפכו ברבות השנים למוצרים "שלמים", דוגמת מנוע התרגום שלה.
אלא שמנגד יש מי שכבר מזהים את ההפסדים שנבעו מהאסטרטגיה להשקיע בתחום המציאות המעורבת על חשבון הבינה המלאכותית. כך למשל נטען שסירי, העוזרת הדיגיטלית של החברה, הייתה יכולה להנות משיפורים הודות לכלי בינה מלאכותית. במקום זאת, הבשורה המשמעותית ביותר בנוגע אליה נוגעת לקיצור הביטוי המפעיל שלה, מ"היי סירי" ל"סירי". בכל אופן, ככל הנראה האסטרטגיה של החברה תבחן לאורך זמן, וספק עם סירי היא זאת שתעשה את כל ההבדל.
- 3.מנש 08/06/2023 08:40הגב לתגובה זוקיימת כבר עשרות שנים בכל התחומים ואין כל חידוש זו עוד שיטה למכור למשקיעים תמימים כל מיני חברות ריקות שיצוצו עם רעיון שאין מאחריו כלום.
- 2.ברור 08/06/2023 01:18הגב לתגובה זולהגיד דברים כמו, זאת הבינה המלאכותית הכי דקה שהשקנו אי פעם, היא שוקלת 10% פחות ורצה 20% יותר מהר. ותראו, יש לה פינות עגולות
- 1.ל 07/06/2023 19:07הגב לתגובה זוכשנושא כלשהו הופך טרנד היסטרי יש להיזהר,ונאמר אם הטרנד יתבסס ויהפוך יום יומי גם אז לא אחרה את הרכבת ואם ייכשל תרוויח פי כמה ל"זו שראתה עתיד"
- ספר את זה לנוקיה! (ל"ת)רודוס 07/06/2023 23:49הגב לתגובה זו
גוגל אלפאבית רשתות חברתיותאלפאבית רוכשת חברת תשתיות ב־4.75 מיליארד דולר
ענקית הטכנולוגיה מרחיבה את שליטתה בתשתיות חשמל ומרכזי נתונים כחלק מהיערכות לגידול בביקוש למחשוב ולבינה מלאכותית, על רקע מגבלות רשת החשמל בארה״ב
אלפאבית Alphabet 0.85% הודיעה כי תרכוש את חברת התשתיות Intersect Power בעסקת מזומן בהיקף של 4.75 מיליארד דולר, בתוספת חוב קיים. המהלך משתלב בגל השקעות רחב של ענקיות הטכנולוגיה, המבקשות להרחיב במהירות את קיבולת מרכזי הנתונים והאנרגיה הנדרשת להפעלתם, על רקע העלייה החדה בביקוש למחשוב עבור יישומי בינה מלאכותית.
Intersect עוסקת בפיתוח תשתיות אנרגיה ומרכזי נתונים, ולפי הודעת אלפאבית מחזיקה בצבר פרויקטים בהיקף של מספר ג’יגוואטים, הנמצאים בשלבי פיתוח או הקמה. רכישת החברה צפויה להעניק לגוגל גישה ישירה למקורות חשמל נוספים, בתקופה שבה רשתות החשמל בארה״ב מתקשות לעמוד בקצב הביקוש הגובר. העסקה מגיעה לאחר שגוגל כבר יצרה קשרים עסקיים עם Intersect בשנה שעברה, אז נכנסה להשקעה מיעוט והחלה בשיתוף פעולה לפיתוח מתקני ייצור חשמל בסמוך לקמפוסים של מרכזי נתונים. כעת, אלפאבית מבקשת להעמיק את השליטה בשרשרת האספקה האנרגטית הנדרשת לפעילותה.
לדברי אלפאבית, Intersect תמשיך לפעול כיחידה נפרדת תחת המותג הקיים, ולא תשולב באופן מלא בפעילות גוגל. הנהלת החברה תישאר על כנה, ובראשה המנכ״ל שלדון קימבר. נכסים פעילים של Intersect בטקסס, וכן נכסים פעילים ומתוכננים בקליפורניה, לא ייכללו בעסקה.
אלפאבית תרכוש את פלטפורמת פיתוח האנרגיה של Intersect ואת צוות העובדים העוסק בפרויקטים שכבר הוקצו לגוגל. מדובר בנכסים שנועדו לתמוך ישירות בהרחבת פעילות מרכזי הנתונים של החברה בארה״ב.
- אלפאבית מתחזקת, OpenAI נחלשת: המשקיעים משנים כיוון במרוץ ה־AI
- המכוניות של Waymo הפכו לאגרסיביות: מבצעות עקיפות מסוכנות ופרסות לא חוקיות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ענקיות הטכנולוגיה רוצות חשמל
העסקה משקפת מגמה רחבה יותר בענף, שבה חברות טכנולוגיה גדולות מחפשות חיבור ישיר לייצור חשמל. הביקוש למרכזי נתונים גדולים, המונעים על ידי מודלים מתקדמים של בינה מלאכותית, הפך את סוגיית האנרגיה לאחד מצווארי הבקבוק המרכזיים של הענף.במקביל, גם שחקנים נוספים בוחנים רכישות בתחום. קבוצת סופטבנק בוחנת יעדים אפשריים בענף מרכזי הנתונים, וחברות השקעה פרטיות פועלות לרכישת ספקיות תשתית ורשתות חשמל, במטרה ליהנות מהגידול בביקוש.

״אווטאר אש ואפר״ מוביל בעולם, ובוול סטריט בוחנים את דיסני דרך הדוחות
345 מיליון דולר בסופ״ש הראשון שמים את דיסני בראש גלובלית, אבל 88 מיליון דולר בצפון אמריקה פותחים פער מול הציפיות בדיוק כששנת הקופות נכנסת ליישורת האחרונה
ברקע לסוף השבוע הזה, דיסני The Walt Disney Co 1.02% פותחת עוד שבוע מסחר כשהמניה לא מדביקה את קצב מדד
ה-S&P, ובשוק ההון בוחנים כל נתון דרך הדוחות הרבעוניים והשיפור ברווחיות לאורך 2026. בתוך זה, ״אווטאר״ הוא לא רק מותג קולנועי, אלא עוד מנוע שמזיז הכנסות בין רבעונים ומחבר בין אולמות, סטרימינג, פארקים ומרצ׳נדייז.
סרט ההמשך ״אווטאר אש ואפר״ של וולט דיסני ואולפני ״המאה ה-20״ נפתח במקום הראשון בקופות בעולם עם הכנסות מוערכות של 345 מיליון דולר בסוף השבוע הראשון. מחוץ לארה״ב וקנדה נרשמות הכנסות של 257 מיליון דולר עד יום ראשון, נתון שממשיך את הדפוס של המותג שבו רוב הכסף מגיע משווקים בינלאומיים.
בצפון אמריקה התמונה פחות חלקה. הסרט מכניס 88 מיליון דולר על פני 3,800 אולמות בארה״ב וקנדה, בעוד הציפיות בשוק נעו סביב 110 עד 135 מיליון דולר לסוף שבוע פתיחה. הפער הזה מגיע בדיוק בתקופה שבה האולפנים צריכים דחיפה חזקה לסיום הרבעון הרביעי ולהתקרבות ליעד שנתי של 9 מיליארד דולר בקופות.
הרבעון הרביעי תחת לחץ והפער מהיעד נשאר גדול
במצטבר עד יום ראשון, ההכנסות בקופות בצפון אמריקה עומדות על כ-8.4 מיליארד דולר, עלייה של 1% לעומת אותה נקודה בשנה שעברה. לפי הספירה הזו נשארים עוד 10 ימים לשנת הקופות, והמרחק מ-9 מיליארד דולר הוא בערך 600 מיליון דולר, כשהלוח צפוף במיוחד עם הרבה סרטים חדשים וכמה כותרות חזקות שממשיכות לרוץ.
- דיסני בעסקה הגדולה ביותר שלה ואחד הארגונים הבינל' הכי משפיעים יוצא לדרך
- דיסני משקיעה מיליארד דולר ב-OpenAI ומביאה את מיקי מאוס, דארת' ויידר ודדפול לסורה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקביל, ההערכות בשוק לרבעון הרביעי הופכות זהירות יותר. לפי חישובים שמסתובבים בענף, הרבעון בדרך לסיים בירידה של לפחות כמה אחוזים בודדים לעומת שנה שעברה. כדי להגיע להערכה של כ-2.5 מיליארד דולר ברבעון, נדרש זינוק של יותר מ-965 מיליון דולר בשבועיים האחרונים של השנה, קצב שמשתמע ממנו צמיחה שנתית של 59% בתקופה קצרה מאוד.
