אופן איי אי
צילום: טוויטר

מרוץ החימוש של הבינה המלאכותית: תמונת מצב

לאחר שבסוף שנת 2022 נורתה יריית הפתיחה במרוץ החימוש של הבינה המלאכותית עם השקת ChatGPT, ענקיות הטכנולוגיה ממשיכות לעבוד; תמונת מצב אחרי שיחות המשקיעים לרבעון הראשון של 2023

איתן גרסטנפלד | (1)

השקת ChatGPT של חברת OpenAI בסוף שנת 2022 הפכה את תחום הבינה המלאכותית לשיחת היום כמעט בכל תחום. אך מעבר לכך, גם הזניקה את מרוץ החימוש של ענקיות הטכנולוגיה, אר הודיעו בזו אחר זו על השקעה חסרת תקדים בתחום והשקה מידית של מוצרים שהתקבלו בשוק בצורהד מעורבת. עדות להיסטריה שאופפת את הנושא ניתן היה לראות בשיחות המשקיעים לסיכום הרבעון הראשון שניהלו ענקיות הטכנולוגיה אלפבית, אמזון, מטא ומיקרוסופט. המונח "AI" הוזכר לא פחות מ-168 על ידי מנהלי החברות במהלך השיחות שהתקיימו בסוף השבוע שעבר.

מיקרוסופט

מי שמובילה לפחות כרגע את התחום היא ענקית התוכנה והמחשוב מיקרוסופט, אשר השקיעה כבר בשנת 2019 כמיליארד דולר בחברתOpenAI , ומאז הגדילה את ההשקעה בעוד 10 מיליארד דולר על רקע הבאז סביב השקת ChatGPT של החברה. ההשקעה, אשר על פי שיחת המשקיעים בשבוע שעבר צפויה לגדול בתקופה הקרובה, מעניקה יתרון יחסי למיקרוסופט ביחס למתחרותיה, שכן OpenAI מזוהה יותר מכל עם הפריחה של התחום ונהנית לפחות בשלב זה ממעמד של חלוצה בתחום. עם זאת, קשה לראות מצב בו החברה תהפוך לשליטה הבלעדית בתחום, וגם בחברה נערכים לכניסתן של מתחרות שיערערו על מעמדה הבלעדי.

בינתיים, בפברואר האחרון השיקה החברה גרסה מחודשת למנוע החיפוש שלה Bing אשר מבוסס על טכנולוגית הבינה המלאכותית שפותחה על ידי OpenAI. התגובות להשקה היו מעורבות, כשמצד אחד בחודש שעבר חצה המוצר לראשונה את רף 100 מיליון המשתמשים, אך מנגד הוא זכה לביקורת מצד גולשים לאחר שניפק טעויות סדרתיות והתקשה לספק תשובות רלוונטיות במענה לשאלות מורכבות.

גוגל

האיום הגדול ביותר למיקרוסופט לפחות כרגע מגיע מכיוונה של אלפבית חברת האם של גוגל. בחודש מרץ האחרון רשמה החברה צעד משמעותי בכיוון, עם השקת הצ'אטבוט הניסיוני Bard במטרה להתחרות ב-ChatGPT. המהלך זכה לביקורות נרחבות, כשבין היתר נטען שהחברה פעלה בפזיזות ובצורה נמהרת. כך למשל ברשת בלומברג דווח, כי עובדים בחברה סבורים שבעצם השקת המוצר, נעשתה התפשרות בכל הקשור לסוגיות של אבטחת מידע וכן אספקת מידע מוטעה. בתכתובות פנימיות של עובדי החברה, שפורסמו בבלומברג, כינה אחד העובדים את המוצר "שקרן פתולוגי", ואילו עובד אחר אמר כי הצ'אטבוט פשוט "מביך".

עדות ללחץ הקיים בחברה בכל הקשור לטכנולוגיית בינה מלאכותית, ניתן היה ללמוד מכמות האזכורים החריגה (64) לה זכה המונח "AI" בשיחות המשקיעים, ביחס ליתר שיחות המשקיעים של מנהלי ענקיות הטכנולוגיה. מנכ"ל החברה, סונדאר פיצ'אי פתח את השיחה בכך שהחברה הטמיעה "למידה עמוקה ובינה מלאכותית" במסגרת עדכוני מוצריה.

מטא

מי שלפחות בשלב זו נותרה מעט מאחור היא חברת האם של פייסבוק, מטאף שבחרה להשקיע בשנים האחרונות משאבים רבים בפיתוח של טכנולוגיית מציאות מדומה, ששיאה בהשקת הייקום הווירטואלי מטאוורס (Metaverse)בשנת 2021. דבר אשר על פי ההערכות בא על חשבון ההשקעה בטכנולוגיות של בינה מלאכותית ולמידה עמוקה. עם זאת, בחברה השיקו בחודש פברואר מודל בינה מלאכותית בשםLLaMA , אשר מיועד לחוקרים ולארגונים. מתכוננים להשיק כלים ליצירת תמונות וסרטוני וידאו שיוטמעו ככל הנראה באינסטגרם ובפייסבוק. זאת לצד הטמעה אפשרית של טכנולוגיות בינה מלאכותית במוצרי התכותבות של החברה, ווטסאפ ומסנג'ר.

בשיחת המשקיעים דאג צוקרברג להדגיש, כי טכנולוגיות של בינה מלאכותית ישולבו בעתיד גם במטאוורס. לדבריו, בעזרת הטכנולוגיה "אנשים יוכלו ליצור אווטרים, חפצים, עולמות וקוד הרבה יותר בקלות". צוקרברג דחה גם את הביקורת בנוגע להשקעה חסרת התקדים במטאוורס אשר באה על חשבון הפיתוח של מוצרי הבינה המלאכותית, ואמר כי "אנחנו כבר לא מפגרים בבניית תשתית הבינה המלאכותית שלנו". ולבסוף, הוא סיכם בהבטחה, כי מוצרי בינה מלאכותית של החברה יצאו לשוק בחודשים הקרובים.

קיראו עוד ב"BizTech"

אמזון

לבסוף, ההשקעה בבינה מלאכותית לא חלפה מעל ענקית הקמעונאות המקוונת אמזון, אשר הזכירה בשיחת המשקיעים שלה את המונח "בינה מלאכותית" "רק" 7 פעמים. לפי מנכ"ל החברה אנדי ג'סי לפתח מודלים שיוטמעו במוצריה, אשר יעלו "מיליארדים" וייקח "שנים רבות" לפתחם, כשלדבריו "יהיו מספר קטן של חברות שירצו להשקיע את הזמן והכסף הזה, ואנחנו נהיה אחת מהן".

בינתיים בחודש שעבר הודיעה החברה על הפיכת שני מודלים חדשים של שפת בינה מלאכותית לזמינים, דרך פלטפורמת הענן שלה, Amazon Web Services, במטרה לאפשר ללקוחותיה לבנות בוטים משלהם. בכך בידלה עצמה החברה מהפתרונות של יתר ענקיות הטכנולוגיה, שכן היא אינה למשתמשי קצה, אלא מספקת פלטפורמה למפתחים באמצעות גישה למודלים של חברות אחרות. אחת החברות הללו היא AI21 Labs הישראלית, אשר הוקמה בשנת 2017 על ידי הפרופסורים אורי גושן (המשמש כמנכ"ל החברה), אמנון שעשוע ויואב שוהם. המודל שפותח על ידי החברה, Jurassic2, מסוגל לנהל שיחה בשפה טבעית ב-6 שפות שונות (בספרדית, צרפתית, גרמנית, פורטוגלית, איטלקית והולנדית).

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    עג 03/05/2023 01:09
    הגב לתגובה זו
    עבור חברות אחרות, מה שנקרא AI כתשתית (AI-IS). היה מביא להם פי כמה יותר מ-10 מיליארד.
ארמיס מייסדים
צילום: ארמיס

אקזיט ענק בסייבר - ארמיס תימכר ב-7 מיליארד דולר

דיווח בבלומברג: ServiceNow תרכוש את ארמיס ב-7 מיליארד דולר

רן קידר |
נושאים בכתבה ארמיס

דיווח בבלומברג: ServiceNow תרכוש את ארמיס ב-7 מיליארד דולר. ארמיס, חברת סייבר ישראלית-אמריקאית שנוסדה ב-2015 על ידי יוצאי יחידת 8200 ומבוססת בסן פרנסיסקו, מתמחה בניטור וניהול התקנים מחוברים ללא התקנת סוכנים. הפלטפורמה שלה מזהה אלפי התקנים "עיוורים" ברשתות ארגוניות, כולל IoT, ציוד רפואי, מערכות תעשייתיות OT ותשתיות קריטיות, ומספקת נראות מלאה לסיכונים. הטכנולוגיה מזהה יותר נקודות תורפה מכלים מסורתיים ומשרתת מעל 40% מחברות Fortune 100, כולל 7 מתוך Fortune 10, וכן ארגונים בבנקאות, תעשייה כבדה, תעופה וביטחון.

לאחרונה גייסה ארמיס 435 מיליון דולר בהובלת גולדמן סאקס ו-CapitalG, לפי שווי של 6.1 מיליארד דולר – עלייה משמעותית משווי 4.5 מיליארד דולר שהיה לפני כחצי שנה. ההכנסות החוזרות השנתיות (ARR) חצו את רף 300 מיליון דולר, צמיחה של למעלה מ-50% משנה קודם, עם אלפי לקוחות גלובליים. בשנתיים האחרונות ביצעה שלוש רכישות בתחומי ענן, AI ואבטחת OT, שתרמו מיליוני דולרים נוספים להכנסות. החברה מתכננת להגיע למיליארד דולר ARR תוך שלוש שנים, כשההצהרה היתה שהחברה נערכת להנפקה בעוד שנה-שנה וחצי.

אלא ש-ServiceNow טרפה את הקלפים. ההצעה שלה כנראה היתה "טובה מדי", הצעה שאי אפשר להגיד לה לא. משקיעים כמו Insight Partners (שרכשה ב-2020 תמורת 1.1 מיליארד דולר) ו-CapitalG שהיו בסבבים מוקדמים ירוויחו פי 6-7 על ההשקעה, 

כך או אחרת, השילוב של מערכות ארמיס עם ServiceNow, שפלטפורמת ה-ITSM שלה משרתת 85% מחברות Fortune 500, יאפשר ניטור התקנים משולב שמפחית עלויות תפעול ב-25-30% ויחזק חשיפה לשוק IoT שיגיע ל-15 מיליארד התקנים עד 2026. העסקה מבטאת טרנד רחב: 60% מעסקאות הסייבר מאז 2023 כוללות אינטגרציה לפלטפורמות ענק כמו Microsoft, Salesforce ו-Oracle, מקצרת זמן שילוב מ-12 ל-6 חודשים ומגדילה הכנסות משותפות ב-35%. לתעשייה הישראלית, זהו אקזיט נוסף אחרי שוויז נמכרה למיקרוסופט ב-32 מיליארד דולר וסייברארק לפאלו אלטו ב-25 מיליארד דולר. 



ניקש ארורה, מנכ"ל פאלו אלטו  (קרדיט: מולי גולדברג)ניקש ארורה, מנכ"ל פאלו אלטו (קרדיט: מולי גולדברג)
ראיון

מנכ"ל פאלו אלטו: "ריכוז הטאלנט הגדול בעולם בסייבר נמצא בישראל"

ניקש ארורה הביא את פאלו אלטו מ-18 מיליארד דולר ל-130 מיליארד דולר ומפרגן לניר צוק - “אי אפשר לדבר על פאלו אלטו בלי ניר צוק, בדיוק כמו שאי אפשר לדבר על אפל בלי סטיב ג’ובס. המורשת שלו חיה בחברה עד היום”

כשניקש ארורה מנכ"ל פאלו אלטו, נכנס לתפקיד לפני כשבע שנים הוא קיבל חברה גדולה, מרשימה, צומחת בשווי של 18 מיליארד דולר. היום הוא מנהל את החברה המובילה בתחום הסייבר ששווה 130 מיליארד דולר. זה הניהול שלו, זו האסטרטגיה של ניר צוק מייסד החברה והרוח החיה בארגון שזז לתפקיד הסמנכ"ל מו"פ  ונתן לארורה לנהל בהתאם לאסטרטגיה - צמיחה פנימית לצד צמיחה דרך רכישות. צוק פרש השנה במקביל לרכישת הענק של פאלו אלטו - סייבר ארק בתמורה ל-25 מיליארד דולר. 

ארורה פועל לשמר את כוחה של פאלו אלטו מול התחרות החזקה מהצדדים והוא מחזק את היתרון הגדול של החברה - תתפלאו זה לא הטכנולוגיה. טכנולוגיה טובה יש לחברות רבות, לפאלו אלטו יש פלטפורמה. היא מספקת מערכת רחבה ומלאה  של מוצרים. לא רק איזה פיצ'ר, ולא פתרון נקודתי, אלא את הכל.  אם חסר משהו - היא קונה. עכשיו היא הפנימה שתחום האימות זהויות קריטי בגלל מהפכת ה-AI) אז היא הציעה לסייברארק הצעה שאי אפשר לסרב לה. 

ארורה מתייחס במסיבת עיתונאים איתו להשלמת המיזוג וצופה שזה יהיה בין פברואר למאי. הוא מסביר שעובדי סייברארק יכולים להיות רגועים מבחינת תנאים, תגמול באופציות וכו', והוא מספק רמז לגבי ההמשך - "ריכוז הטאלנט הגדול ביותר בעולם בתחום הסייבר נמצא בישראל". במילים אחרותף, פאלו אלטו תמשיך לגייס עובדים תמשיך לרכוש חברות והסניף המקומי הגדול שלה שיגדל עכשיו בזכות המיזוג עם סייבר ארק רק יגדל בהמשך. 


מה היתרון של פאלו אלטו על פני מתחרות, המתחרות עלולות להשיג אתכם?

"תמיד קיים חשש שמישהו יחדש מהר יותר ממך, אך אנחנו סבורים שלחברה יש יתרון זמן ויתרון סקייל שמאפשרים לנו להוציא לפועל טוב יותר מרוב המתחרים. אנחנו חלק מאקוסיסטם של פלטפורמות לא של מוצרים בודדים ובזה ה יתרון שלנו".