מרוץ החימוש של הבינה המלאכותית: תמונת מצב
לאחר שבסוף שנת 2022 נורתה יריית הפתיחה במרוץ החימוש של הבינה המלאכותית עם השקת ChatGPT, ענקיות הטכנולוגיה ממשיכות לעבוד; תמונת מצב אחרי שיחות המשקיעים לרבעון הראשון של 2023
השקת ChatGPT של חברת OpenAI בסוף שנת 2022 הפכה את תחום הבינה המלאכותית לשיחת היום כמעט בכל תחום. אך מעבר לכך, גם הזניקה את מרוץ החימוש של ענקיות הטכנולוגיה, אר הודיעו בזו אחר זו על השקעה חסרת תקדים בתחום והשקה מידית של מוצרים שהתקבלו בשוק בצורהד מעורבת. עדות להיסטריה שאופפת את הנושא ניתן היה לראות בשיחות המשקיעים לסיכום הרבעון הראשון שניהלו ענקיות הטכנולוגיה אלפבית, אמזון, מטא ומיקרוסופט. המונח "AI" הוזכר לא פחות מ-168 על ידי מנהלי החברות במהלך השיחות שהתקיימו בסוף השבוע שעבר.
מיקרוסופט
מי שמובילה לפחות כרגע את התחום היא ענקית התוכנה והמחשוב מיקרוסופט, אשר השקיעה כבר בשנת 2019 כמיליארד דולר בחברתOpenAI , ומאז הגדילה את ההשקעה בעוד 10 מיליארד דולר על רקע הבאז סביב השקת ChatGPT של החברה. ההשקעה, אשר על פי שיחת המשקיעים בשבוע שעבר צפויה לגדול בתקופה הקרובה, מעניקה יתרון יחסי למיקרוסופט ביחס למתחרותיה, שכן OpenAI מזוהה יותר מכל עם הפריחה של התחום ונהנית לפחות בשלב זה ממעמד של חלוצה בתחום. עם זאת, קשה לראות מצב בו החברה תהפוך לשליטה הבלעדית בתחום, וגם בחברה נערכים לכניסתן של מתחרות שיערערו על מעמדה הבלעדי.
בינתיים, בפברואר האחרון השיקה החברה גרסה מחודשת למנוע החיפוש שלה Bing אשר מבוסס על טכנולוגית הבינה המלאכותית שפותחה על ידי OpenAI. התגובות להשקה היו מעורבות, כשמצד אחד בחודש שעבר חצה המוצר לראשונה את רף 100 מיליון המשתמשים, אך מנגד הוא זכה לביקורת מצד גולשים לאחר שניפק טעויות סדרתיות והתקשה לספק תשובות רלוונטיות במענה לשאלות מורכבות.
גוגל
האיום הגדול ביותר למיקרוסופט לפחות כרגע מגיע מכיוונה של אלפבית חברת האם של גוגל. בחודש מרץ האחרון רשמה החברה צעד משמעותי בכיוון, עם השקת הצ'אטבוט הניסיוני Bard במטרה להתחרות ב-ChatGPT. המהלך זכה לביקורות נרחבות, כשבין היתר נטען שהחברה פעלה בפזיזות ובצורה נמהרת. כך למשל ברשת בלומברג דווח, כי עובדים בחברה סבורים שבעצם השקת המוצר, נעשתה התפשרות בכל הקשור לסוגיות של אבטחת מידע וכן אספקת מידע מוטעה. בתכתובות פנימיות של עובדי החברה, שפורסמו בבלומברג, כינה אחד העובדים את המוצר "שקרן פתולוגי", ואילו עובד אחר אמר כי הצ'אטבוט פשוט "מביך".
- אחרי ההתאבדויות - OpenAI משנה את ChatGPT; יותר פיקוח ומודעות למצבים נפשיים קשים
- השקת GPT-5 - השוואה עם הצ'אטים האחרים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עדות ללחץ הקיים בחברה בכל הקשור לטכנולוגיית בינה מלאכותית, ניתן היה ללמוד מכמות האזכורים החריגה (64) לה זכה המונח "AI" בשיחות המשקיעים, ביחס ליתר שיחות המשקיעים של מנהלי ענקיות הטכנולוגיה. מנכ"ל החברה, סונדאר פיצ'אי פתח את השיחה בכך שהחברה הטמיעה "למידה עמוקה ובינה מלאכותית" במסגרת עדכוני מוצריה.
מטא
מי שלפחות בשלב זו נותרה מעט מאחור היא חברת האם של פייסבוק, מטאף שבחרה להשקיע בשנים האחרונות משאבים רבים בפיתוח של טכנולוגיית מציאות מדומה, ששיאה בהשקת הייקום הווירטואלי מטאוורס (Metaverse)בשנת 2021. דבר אשר על פי ההערכות בא על חשבון ההשקעה בטכנולוגיות של בינה מלאכותית ולמידה עמוקה. עם זאת, בחברה השיקו בחודש פברואר מודל בינה מלאכותית בשםLLaMA , אשר מיועד לחוקרים ולארגונים. מתכוננים להשיק כלים ליצירת תמונות וסרטוני וידאו שיוטמעו ככל הנראה באינסטגרם ובפייסבוק. זאת לצד הטמעה אפשרית של טכנולוגיות בינה מלאכותית במוצרי התכותבות של החברה, ווטסאפ ומסנג'ר.
בשיחת המשקיעים דאג צוקרברג להדגיש, כי טכנולוגיות של בינה מלאכותית ישולבו בעתיד גם במטאוורס. לדבריו, בעזרת הטכנולוגיה "אנשים יוכלו ליצור אווטרים, חפצים, עולמות וקוד הרבה יותר בקלות". צוקרברג דחה גם את הביקורת בנוגע להשקעה חסרת התקדים במטאוורס אשר באה על חשבון הפיתוח של מוצרי הבינה המלאכותית, ואמר כי "אנחנו כבר לא מפגרים בבניית תשתית הבינה המלאכותית שלנו". ולבסוף, הוא סיכם בהבטחה, כי מוצרי בינה מלאכותית של החברה יצאו לשוק בחודשים הקרובים.
- הסטארטאפ הישראלי ששומר על ChatGPT בגיוס ענק
- המירוץ לכדור הרזייה - נובו בתוצאות קליניות טובות
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- המשקפיים של צוקרברג: לא קונים אותן בזול אבל הן ישנו את העולם
אמזון
לבסוף, ההשקעה בבינה מלאכותית לא חלפה מעל ענקית הקמעונאות המקוונת אמזון, אשר הזכירה בשיחת המשקיעים שלה את המונח "בינה מלאכותית" "רק" 7 פעמים. לפי מנכ"ל החברה אנדי ג'סי לפתח מודלים שיוטמעו במוצריה, אשר יעלו "מיליארדים" וייקח "שנים רבות" לפתחם, כשלדבריו "יהיו מספר קטן של חברות שירצו להשקיע את הזמן והכסף הזה, ואנחנו נהיה אחת מהן".
בינתיים בחודש שעבר הודיעה החברה על הפיכת שני מודלים חדשים של שפת בינה מלאכותית לזמינים, דרך פלטפורמת הענן שלה, Amazon Web Services, במטרה לאפשר ללקוחותיה לבנות בוטים משלהם. בכך בידלה עצמה החברה מהפתרונות של יתר ענקיות הטכנולוגיה, שכן היא אינה למשתמשי קצה, אלא מספקת פלטפורמה למפתחים באמצעות גישה למודלים של חברות אחרות. אחת החברות הללו היא AI21 Labs הישראלית, אשר הוקמה בשנת 2017 על ידי הפרופסורים אורי גושן (המשמש כמנכ"ל החברה), אמנון שעשוע ויואב שוהם. המודל שפותח על ידי החברה, Jurassic2, מסוגל לנהל שיחה בשפה טבעית ב-6 שפות שונות (בספרדית, צרפתית, גרמנית, פורטוגלית, איטלקית והולנדית).
- 1.עג 03/05/2023 01:09הגב לתגובה זועבור חברות אחרות, מה שנקרא AI כתשתית (AI-IS). היה מביא להם פי כמה יותר מ-10 מיליארד.

המשקפיים של צוקרברג: לא קונים אותן בזול אבל הן ישנו את העולם
משקפי מטא ריי באן ב-799 דולר - עם AI מובנה וצמיד שקורא מחשבות. כל מה שצריך מהסמארטפון יהיה בצג המשקפיים מבלי להפריע לראייה; האם המשקפיים יחליפו את האייפון?
מטא (Meta), חברת האם של פייסבוק, אינסטגרם ו-וואטסאפ, חושפת מוצר פורץ דרך: משקפי מטא ריי באן דיספליי, משקפי שמש חכמים ראשונים עם מסך מובנה, במחיר של 799 דולר, הכולל גם את צמיד השליטה Meta Neural Band. מדובר בצעד נוסף בחזון של מארק צוקרברג ליצירת ממשק ישיר בין המשתמש לבין הבינה המלאכותית של החברה, מבלי לפתוח טלפון או מחשב.
ההשקה התקיימה באירוע Meta Connect 2025, שנערך ב-17-18 בספטמבר בקליפורניה, והיא מסמנת נקודת מפנה בתחום המשקפיים החכמים, כאשר מטא מציגה לראשונה מסך AR (מציאות רבודה) מובנה בעדשה הימנית. צוקרברג תיאר זאת כ-"קטגוריה חדשה של משקפי AI", שבה הטכנולוגיה הופכת לחלק טבעי מהיום־יום, ולא רק לגאדג'ט נפרד. במקביל להשקה זו, מטא הציגה גם את דגם Ray-Ban Meta דור שני במחיר נמוך יותר של 379 דולר, עם שיפורים כמו סוללה כפולה (עד 8 שעות) וצילום וידאו ב־3K, וכן את משקפי Oakley Meta Vanguard לספורטאים, במחיר 499 דולר, שמיועדים לפעילויות אקסטרים כמו רכיבה על אופני הרים או סקי, עם סוללה של 9 שעות. דגמים אלה זמינים כבר עכשיו, בעוד שהדיספליי יגיע לחנויות בארה"ב ב-30 בספטמבר, עם תמיכה ראשונית בשווקים כמו בריטניה, צרפת ואיטליה.
המשקפיים החדשים מהווים שדרוג משמעותי לדגמי מטא ריי באן הקודמים, שהושקו ב-2023 והתמקדו בעיקר בצילום, נגינת מוזיקה ושיחות קוליות. כעת, עם המסך המובנה, מטא מתקרבת יותר לחזון של "בינה מלאכותית צמודה" - AI שמלווה את המשתמש בכל רגע נתון. ההשקה הגיעה בעיצומו של אירוע שנמשך יומיים, שבו צוקרברג הדגיש את המעבר ממטאוורס טהור לבינה מלאכותית אישית, עם השקעות של מיליארדים בפיתוח Llama 3 ומודלים מתקדמים. משתמשים ראשונים תיארו את החוויה כ-"מהפכנית", אם כי ציינו גם תקלות קלות בחיבור, כמו בעיות רשת שהופיעו במהלך הנאום המרכזי.
המסך הקסום: כל המידע שאתם צריכים - ישירות מול העיניים
המסך המובנה, בעל רזולוציה של 600x600 פיקסלים, מציג תוכן ישירות בעדשה הימנית מבלי להפריע לראייה הרגילה. הוא מופיע רק כשצריך ונעלם באופן אוטומטי. בין התכונות הבולטות: הודעות טקסט משירותי מטא כמו ווטסאפ ואינסטגרם, שיחות וידאו קצרות, ניווט בזמן אמת דרך מפות של גוגל או אפל, תוצאות חיפוש מידיות מהבינה המלאכותית Meta AI, וכתוביות חיות עם תרגום בזמן אמת לשפות שונות, כולל עברית. לדוגמה, במהלך שיחה עם דובר זר, המשקפיים יכולות להציג תרגום טקסטואלי חי על המסך, מה שהופך אותן לכלי שימושי לתיירים או אנשי עסקים בינלאומיים. בנוסף, הן תומכות בהצגת תצוגות תמונה ממוזערות, כמו תצוגה מקדימה של תמונות או סרטונים, מה שמאפשר למשתמש לבדוק תוכן מבלי להסיר את המשקפיים.
- מטא מהמרת על המשקפיים החכמים החדשים שלה
- מטא תשקיע לפחות 600 מיליארד דולר בתשתיות AI עד 2028
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בנוסף, המשקפיים כוללות מצלמה מתקדמת של 12 מגה־פיקסל עם זום אופטי פי 3, המאפשרת צילום תמונות באיכות גבוהה ווידאו ב-3K (שדרוג מהדגמים הקודמים שהוגבלו ל-1080p), ושיתוף ישיר לרשתות החברתיות של מטא בלחיצת כפתור. הן תומכות גם בהפעלת מוזיקה מספוטיפיי או אפל מיוזיק, שיחות קוליות עם מערך מיקרופונים של 5-6 יחידות לשמע ברור (תלוי במקור), ואפילו שליטה בסמארטפון מרחוק, כמו שינוי שירים או קבלת התראות. משקל המשקפיים עומד על 69 גרם בלבד, מה שהופך אותן לנוחות לשימוש ממושך, והן זמינות גם למי שסובל מליקויי ראיה, עם עדשות של בין -4.00 עד +4.00, כולל עדשות Transitions Ruby שמשנות צבע באור השמש.

המשקפיים של צוקרברג: לא קונים אותן בזול אבל הן ישנו את העולם
משקפי מטא ריי באן ב-799 דולר - עם AI מובנה וצמיד שקורא מחשבות. כל מה שצריך מהסמארטפון יהיה בצג המשקפיים מבלי להפריע לראייה; האם המשקפיים יחליפו את האייפון?
מטא (Meta), חברת האם של פייסבוק, אינסטגרם ו-וואטסאפ, חושפת מוצר פורץ דרך: משקפי מטא ריי באן דיספליי, משקפי שמש חכמים ראשונים עם מסך מובנה, במחיר של 799 דולר, הכולל גם את צמיד השליטה Meta Neural Band. מדובר בצעד נוסף בחזון של מארק צוקרברג ליצירת ממשק ישיר בין המשתמש לבין הבינה המלאכותית של החברה, מבלי לפתוח טלפון או מחשב.
ההשקה התקיימה באירוע Meta Connect 2025, שנערך ב-17-18 בספטמבר בקליפורניה, והיא מסמנת נקודת מפנה בתחום המשקפיים החכמים, כאשר מטא מציגה לראשונה מסך AR (מציאות רבודה) מובנה בעדשה הימנית. צוקרברג תיאר זאת כ-"קטגוריה חדשה של משקפי AI", שבה הטכנולוגיה הופכת לחלק טבעי מהיום־יום, ולא רק לגאדג'ט נפרד. במקביל להשקה זו, מטא הציגה גם את דגם Ray-Ban Meta דור שני במחיר נמוך יותר של 379 דולר, עם שיפורים כמו סוללה כפולה (עד 8 שעות) וצילום וידאו ב־3K, וכן את משקפי Oakley Meta Vanguard לספורטאים, במחיר 499 דולר, שמיועדים לפעילויות אקסטרים כמו רכיבה על אופני הרים או סקי, עם סוללה של 9 שעות. דגמים אלה זמינים כבר עכשיו, בעוד שהדיספליי יגיע לחנויות בארה"ב ב-30 בספטמבר, עם תמיכה ראשונית בשווקים כמו בריטניה, צרפת ואיטליה.
המשקפיים החדשים מהווים שדרוג משמעותי לדגמי מטא ריי באן הקודמים, שהושקו ב-2023 והתמקדו בעיקר בצילום, נגינת מוזיקה ושיחות קוליות. כעת, עם המסך המובנה, מטא מתקרבת יותר לחזון של "בינה מלאכותית צמודה" - AI שמלווה את המשתמש בכל רגע נתון. ההשקה הגיעה בעיצומו של אירוע שנמשך יומיים, שבו צוקרברג הדגיש את המעבר ממטאוורס טהור לבינה מלאכותית אישית, עם השקעות של מיליארדים בפיתוח Llama 3 ומודלים מתקדמים. משתמשים ראשונים תיארו את החוויה כ-"מהפכנית", אם כי ציינו גם תקלות קלות בחיבור, כמו בעיות רשת שהופיעו במהלך הנאום המרכזי.
המסך הקסום: כל המידע שאתם צריכים - ישירות מול העיניים
המסך המובנה, בעל רזולוציה של 600x600 פיקסלים, מציג תוכן ישירות בעדשה הימנית מבלי להפריע לראייה הרגילה. הוא מופיע רק כשצריך ונעלם באופן אוטומטי. בין התכונות הבולטות: הודעות טקסט משירותי מטא כמו ווטסאפ ואינסטגרם, שיחות וידאו קצרות, ניווט בזמן אמת דרך מפות של גוגל או אפל, תוצאות חיפוש מידיות מהבינה המלאכותית Meta AI, וכתוביות חיות עם תרגום בזמן אמת לשפות שונות, כולל עברית. לדוגמה, במהלך שיחה עם דובר זר, המשקפיים יכולות להציג תרגום טקסטואלי חי על המסך, מה שהופך אותן לכלי שימושי לתיירים או אנשי עסקים בינלאומיים. בנוסף, הן תומכות בהצגת תצוגות תמונה ממוזערות, כמו תצוגה מקדימה של תמונות או סרטונים, מה שמאפשר למשתמש לבדוק תוכן מבלי להסיר את המשקפיים.
- מטא מהמרת על המשקפיים החכמים החדשים שלה
- מטא תשקיע לפחות 600 מיליארד דולר בתשתיות AI עד 2028
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בנוסף, המשקפיים כוללות מצלמה מתקדמת של 12 מגה־פיקסל עם זום אופטי פי 3, המאפשרת צילום תמונות באיכות גבוהה ווידאו ב-3K (שדרוג מהדגמים הקודמים שהוגבלו ל-1080p), ושיתוף ישיר לרשתות החברתיות של מטא בלחיצת כפתור. הן תומכות גם בהפעלת מוזיקה מספוטיפיי או אפל מיוזיק, שיחות קוליות עם מערך מיקרופונים של 5-6 יחידות לשמע ברור (תלוי במקור), ואפילו שליטה בסמארטפון מרחוק, כמו שינוי שירים או קבלת התראות. משקל המשקפיים עומד על 69 גרם בלבד, מה שהופך אותן לנוחות לשימוש ממושך, והן זמינות גם למי שסובל מליקויי ראיה, עם עדשות של בין -4.00 עד +4.00, כולל עדשות Transitions Ruby שמשנות צבע באור השמש.