אלון מאסק טסלה
צילום: פייסבוק אלון מאסק

טסלה משיקה מודל Y זול יותר בארצות הברית; בקרוב גם בישראל

בשקט, בשקט טסלה השיקה מודל Y חדש בארה"ב עם הנעה אחורית ובמחיר יותר נמוך; הלקוחות ישמחו - אבל המשקיעים אולי פחות; בעבר הורדת המחירים בארה"ב חלחלה גם לישראל
רוי שיינמן | (8)

ענקית הרכב החשמלי טסלה, TESLA INC , משיקה מודל Y חדש וזול יותר בארה"ב תחת פרופיל נמוך וזאת במטרה להעלות את הביקושים לרכבים שלה, אחרי שפספה את צפי המסירות לרבעון השלישי ורשמה ירידה מהרבעון השני.  בדוח הרבעון השני דיווחה טסלה על רווח למניה של 91 סנט על הכנסות של 24.93 מיליארד דולר, לעומת צפי האנליסטים לרווח למניה של 82 סנט על הכנסות של 24.47 מיליארד דולר.

המחיר של המודל החדש יתחיל ב-44 אלף דולר - 3,750 דולר פחות מהדגם הישן. טסלה הפסיקה למכור את הדגם הישן בארה"ב ב-2021 אבל עדיין מוכרת אותו באירופה ובסין. העניין פה הוא לא ההורדה במחיר או תגבור של המלאים, אלא האם ההשקה החצי-מחודשת הזו מעידה על בעיית הביקושים של טסלה.

אילון מאסק צילום פייסבוק

 אילון מאסק צילום  פייסבוק 

 

נשארה עם מלאי של רכבים יקרים

טסלה הפסיקה למכור את הדגם הכי זול שלה כשהביקוש היה בשיא - עדיף למכור את הדגמים היקרים יותר מן הסתם - אבל הביקושים נחלשו, ועכשיו טסלה נשארה עם מלאים של רכבים יקרים. היא כבר קיצצה במחירים כמה פעמים במחיר בשביל לנסות להניע את הביקושים. כיום לא קל למכור היום רכבים חשמליים, לעומת הקלות שהייתה לחברה במכירה רק לפני שנתיים ב-2021.

אתמול דיווחה החברה כי מסרה ברבעון הרביעי של 2023 כ-435,059 מכוניות וייצרה 430,488 מכוניות. במהלך הרבעון השני של השנה טסלה דיווחה על מסירות כוללות של 466,140 וייצור כולל של 479,700 כלי רכב. במהלך אותה תקופה בשנת 2022 דיווחה טסלה על ייצור רכב כולל של 365,923 ומסירה של 343,830 כלי רכב. בוול סטריט ציפו שטסלה תדווח על מסירות של 461,640 כלי רכב.

"ירידה רצופה בהיקפים נגרמה כתוצאה מהשבתות מתוכננות עבור שדרוגי מפעל, כפי שנדון במסיבת העיתונאים האחרונה של דוחות הרבעון", ציינו בחברה. "יעד הנפח שלנו לשנת 2023 של כ-1.8 מיליון כלי רכב נותר ללא שינוי". החברה עדיין לא דיווחה על מספרי ייצור או משלוח של ה-Semi, המשאית החשמלית, למרות שהיא מסרה חלק ללקוחה פפסיקו שמשתמשת במשאיות החשמליות עבור חלק מהמשלוחים. 

 

גם בישראל

אפשר לראות את זה גם בישראל - אם בשנת 2021 ניתן היה לראות רק מספר מצומצם של טסלות על הכבישים - היום הצרכן הישראלי כבר יכול לבחור מכמות גדולה של חברות: BYD, הונגצ'י, צ'רי, ג'ילי, קארמה, פולסטאר, לינק אנד קו וגם יצרניות כמו MG ויונדאי שמציעות אופציות חשמליות טובות.

קיראו עוד ב"גלובל"

הסבירות היא שהמהלך של טסלה גם יביא לירידה במחירים כאן בארץ. נכון ליולי 2023 טסלה ניצבת במקום הרביעי מבחינת מספר המסירות מבין חברות הרכבים החשמליים, אחרי יונדאי, ג'ילי ו-BYD.

ל-BYD הראשונה בטבלה יש פי 3 יותר מסירות בארץ מלטסלה. טסלה תרצה לשפר את מעמדה בארץ ולחזור לדומיננטיות שהייתה ב-2021, למרות שזה יהיה קשה, ולכן סביר להניח שנראה את הדגם החדש בארץ ואפילו הורדת מחירים שאולי תשפיע על השוק כולו.

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    mtlk 13/01/2024 19:36
    הגב לתגובה זו
    בקרוב נבלה יותר בדרכים.רק כדי להגיע לאותו מקום.זה למה חייבים להשקיע בנתיבי תחבורה ציבורית.למי שירצה להגיע ליעדו בזמן
  • 4.
    Hguy 10/10/2023 20:44
    הגב לתגובה זו
    יתכן שמכונית שעלות ייצורה נמוך. גן אם נמכרת במחיר נמוך מניבה יותר רווח מהמכונית שעלות ייצורה גבוה יותר הנמכרת במחיר גבוה יותר. כל איש כלכלה מתחיל יודע זאת. אין בסיס לוגי לכתבה.
  • 3.
    א. 05/10/2023 09:48
    הגב לתגובה זו
    של טסלה...
  • 2.
    חלף עידן טסלה (רכב בינוני מאוד) - יש 1000 מתחרים טובים (ל"ת)
    נא האג 05/10/2023 09:43
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    קשקש 03/10/2023 17:51
    הגב לתגובה זו
    איך עמך יקנו רכב בסכומים כאלה ?
  • Hguy 10/10/2023 20:48
    הגב לתגובה זו
    עם ירידת מחירי הסוללות המחירים ימשיכו לרדת ותוך מספר שנים לא יהיה כלכלי כלל להחזיר רכב בנזין או דיזל.
  • שיסעו בתחב"צ, כמו באירופה (ל"ת)
    נא האג 05/10/2023 09:44
    הגב לתגובה זו
  • המגיב 04/10/2023 16:16
    הגב לתגובה זו
    הם יגידו לך - you will own nothing and you will be happy. תשתמש בשירותי תחבורה שיתופיים, תשכור רכב לפי שעה. אין סובה שאנשים פשוטים יקנו כלי רכב אלא יישתמשו בשירותי תחבורה שיסופקו על ידי בעלי ההון.
ירידות שווקים (דאל אי)ירידות שווקים (דאל אי)

"משבר אשראי עלול לגרור גל מכירות כפוי בוול סטריט"

האנליסטים של בנק אוף אמריקה מצביעים על שישה סימני אזהרה שעלולים לאלץ את קרנות הפנסיה למכור מניות בהיקפי ענק

תמיר חכמוף |

בנק אוף אמריקה מזהיר מפני משבר אשראי שעשוי לחלחל לשווקים. האנליסטים של הבנק מזהים סימנים של לחץ גובר בשוק האשראי שעלולים להוביל לגל של מכירות כפויות, בעיקר מצד גופים מוסדיים, מה שעלול להוביל לירידות חדות במניות.

האנליסטית סוויטה סוברמניאן מציינת כי השקעות פסיביות, קרנות העוקבות מדדים כמו S&P 500, מהוות כיום חלק ניכר מהמסחר, ולכן מכירות מצד גופים גדולים כאלה עלולות לגרור מכירות אוטומטיות בכלל השוק ולא במניות ספציפיות. במילים אחרות, אלו עלולות להיות ירידות כלליות ולא תלויות במניות ספציפיות (כשיורד גשם כולם נרטבים). 

בנוסף ללחצי האשראי, הבנק מזהיר גם מפני שווי מניות מנופח: מדד S&P 500, לפי הבנק, נסחר כבר כיום ברמות גבוהות במיוחד, במיוחד לפי מדדי ערך ארוכי טווח ל-20 שנים. עוד אומרים בבנק ששישה מתוך עשרה "סימני שוק דובי" (Bear Market Signposts) שהבנק עוקב אחריהם כבר מתקיימים. כאשר יותר מ-70% מהתנאים האלה מתקיימים, זה מעיד בדרך כלל על מעבר לשוק יורד. 


שרשרת התגובה: מאשראי למניות

איך בעצם בעיות אשראי מחלחלות לשוק המניות? בשוק האמריקאי נרשמים סימנים של קושי במתן הלוואות פרטיות במקביל לעלייה בדיפולטים וקשיים בהחזר ההלוואות, במיוחד לחברות קטנות ולגופים לא-בנקאיים. נוסף על כך, ישנו חשש מהפסדים בבנקים אזוריים. מדד הבנקים האזוריים ירד ביותר מ-6% ביום אחד ורשם ארבעה שבועות רצופים של ירידות, הרצף הארוך ביותר השנה.

יש לכך השלכה על גופים מוסדיים - גופים כמו קרנות פנסיה, קרנות עוקבות מדדים ומוסדות השקעה המחזיקים גם מניות וגם הלוואות פרטיות עשויים לראות את הירידה בערך הנכסים הפרטיים (ערך ההלוואות הפרטיות שיורד בגלל קושי להחזירם) כהפרה של התחייבויותיהם. לחצים כאלה עלולים להכריח אותם לממש מניות כדי לממן התחייבויות או להקטין סיכונים.

וול סטריט השוק האמריקאיוול סטריט השוק האמריקאי
סקירה

ביונד-מיט טסה ב-150%, ג׳נרל מוטורס קפצה ב-15%; נעילה מעורבת בוול-סטריט

עונת הדוחות בעיצומה ובינתיים התוצאות משביעות רצון - ג׳נרל מוטורס, קוקה-קולה וגם לוקהיד מרטין עם תוצאות חזקות אבל המשקיעים עדיין לא רצים לקנות - הנאסד״ק נסחר בירידות

צוות גלובל |

לאחר ראלי שהביא את וול סטריט קרוב לשיאים היסטוריים, המסחר ננעל היום במגמה מעורבת, כאשר סימנים לעייפות קונים ואי-ודאות סביב הסחר בין ארה"ב לסין החלו להשפיע. מדד S&P 500, שרשם את רצף העליות החד ביותר מאז יוני, סיים ללא שינוי, בעוד הנאסד״ק ירד ב-0.2% והדאו עלה ב-0.5%,  כאשר המשקיעים בחנו את דבריו של נשיא ארה״ב דונלד טראמפ, שאמר כי הוא מצפה לעסקה טובה עם נשיא סין שי ג'ינפינג, אך ייתכן שהפגישה המתוכננת החודש תידחה.

במהלך אוקטובר העלה טראמפ את האפשרות להטיל מכסי יבוא גבוהים במיוחד ואף לבטל את הפגישה עם שי, בעקבות צעדי ממשלת סין להרחיב שליטה על משאבי טבע אסטרטגיים. ההתבטאויות הללו כבר גרמו בעבר לטלטלה בשווקים הגלובליים, והצהרותיו האחרונות חיזקו את תחושת אי-הוודאות בקרב המשקיעים.

למרות ההתמתנות באווירה, רמות החשיפה למניות בקרב קרנות גידור ואסטרטגיות השקעה ארוכות טווח נותרו מהגבוהות ביותר זה למעלה משנה, לפי נתוני בנק ברקליס. עם זאת, אנליסטים מזהירים כי ייתכן תיקון קצר טווח בשבועות הקרובים. "אנחנו רואים בתיקון אפשרי תהליך בריא ונחוץ לאחר ראלי ממושך," אמר קרייג ג'ונסון מבית ההשקעות פייפר סנדלר.

בזירת הסחורות, הזהב והכסף רושמים את הירידה החדה ביותר שלהם זה שנים, לאחר תקופה של עליות שהובילה אותם לשיאים חדשים. עליית הדולר והירידה בביקוש למקלטים בטוחים הובילו למכירות חדות במתכות היקרות, בעוד ביטקוין התאושש במעט. תשואת אג"ח ממשלת ארה"ב ל-10 שנים ירדה לשיעור של 3.96%. במקביל, מניות תעשייה כמו ג׳נרל אלקטריק ו-3M הובילו את העליות, ופתיחת תחרות חדשה נרשמה בזירת הטכנולוגיה – כש-OpenAI מתכננת להשיק דפדפן אינטרנט מבוסס בינה מלאכותית שיאתגר את ההגמוניה של גוגל.


הציפיות השבוע מתמקדות בשני מוקדים עיקריים: המשך עונת הדוחות - עם שמות בולטים כמו נטפליקס, טסלה ואינטל וגם פרסום מדד המחירים לצרכן (CPI) לחודש ספטמבר ביום שישי, שצפוי לשפוך אור על מגמת האינפלציה לפני החלטת הריבית של הפד.