קפוסלת שינה
צילום: יחצ

סקר: 60% מהמעסיקים מוכנים לאפשר לעובדים לנמנם

21.8% מהעובדים מעידים כי אחרי ארוחת הצהריים הם נוהגים להעביר את הזמן בסידורים אישיים, 18% שותים קפה ו-6.7% מורחים את הזמן
גיא עיני |
נושאים בכתבה נמנום שינה שנ"ץ

מחקרים מוכיחים כי לנמנום קצר בצהריים יש ערך כלכלי עצום למעסיקים ולעובדים אובדן ימי עבודה, הפחתת מחלות, שיפור הזיכרון והיצירתיות ועוד - הסקר החדש מראה כי האפקטיביות שנמצאת בשיאה (67.6%) בין השעות 09:00 ל-11:00 צונחת (4.1%) בין השעות 13:00 ל- 15:00 וכי 30% מהעובדים סבורים שנימנום היה מחזיר להם את היעילות בעבודה.

בכל שנה בתאריך 15.3 מציינים את יום השינה השנתי הרשמי, מיסודו של ארגון השינה העולמי. הארגון, שהוקם על ידי האיגוד העולמי לרפואת שינה (WASM) והפדרציה העולמית לשינה (WSF), הינו ארגון בינלאומי שמטרתו לקדם את בריאות השינה ברחבי העולם. ישראל נמנית בין 73 המדינות החברות בארגון זה.

יום השינה הבינלאומי 2019 עמד השנה בישראל בסימן קידום שנת הנאפ במקומות העבודה. אבי ברססט, נציג ארגון השינה העולמי פנה לנשיא המדינה ראובן ריבלין וליו"ר  ועדת העבודה, הרווחה והבריאות ח"כ אלי אלאלוף על מנת לסייע בידיו לקדם נושא חשוב זה.

שנת הצהריים מעוררת, מרעננת ומזריקה אנרגיה לקראת המשך הפעילות. לכן, מקומות עבודה מובילים ומוסדות לימוד רבים בעולם כבר מאמצים את הנאפ בהתלהבות כחלק משגרת היום שלהם.

67.6% מהעובדים סבורים שהם נמצאים בשיא האפקטיביות בין השעות 09:00 ל-11:00. לאחר מכן יורדת האפקטיביות ורק 4.1% סבורים שהם אפקטיבים בשעות אלו. 

מה עושים אחרי ארוחת הצהריים?

21.8% העובדים מעידים כי אחרי ארוחת הצהריים הם נוהגים להעביר את הזמן בסידורים אישיים (מיילים פרטיים, קניות ברשת, התעדכנות בחדשות ועוד), 18% שותים קפה ומשוחחים עם חבריהם לעבודה, 6.7% סתם מורחים את הזמן. לעומתם, 42% מעידים על חזרה לעבודה במרץ.

המעסיקים סבורים שרק 30% מהעובדים חוזרים במרץ לעבודה אחרי הפסקת הצהריים ושלמעלה מ-60% שותים קפה עם החברה, מתעסקים בסידורים אישיים, מורחים את הזמן ואפילו מנמנים קצת. 

ומה לגבי נימנום קל?

30% מהעובדים סבורים שנימנום קל היה משפר את היעילות שלהם וכ-67% מהעובדים מעריכים שהיו מצליחים לנמנם במקום העבודה, אם זה היה מקובל ואם היו להם את התנאים המתאימים לכך. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ביטוח לאומי תעסוקה אבטלה
צילום: תמר מצפי

ביטוח לאומי: מאות אלפי זכאים יקבלו עד 1,200 ש"ח בחשבון

מענק חימום לקראת החורף בסכום של 600 עד 1,200 שקל לזכאים; למי מגיע ואיך לבקש מענק כזה?

רן קידר |
נושאים בכתבה ביטוח לאומי מענק

המדינה תעביר מענקי סיוע לחימום - רובם ישולמו אוטומטית לחשבון הבנק של הזכאים. המוסד לביטוח לאומי בשיתוף משרד הרווחה יתחיל בימים הקרובים להעביר מענקי חימום לאזרחים הזכאים לכך, לקראת עונת החורף הקרבה.

מענק חד פעמי להקלה בחשבונות החימום

מדובר בתשלום חד פעמי, שמיועד להקל על ההוצאה של משקי בית מוחלשים בחשבונות החימום - בין אם מדובר בחשמל, גז, דלק או אמצעים אחרים. המענקים נעים בטווח של 600 עד 1,200 שקלים למשפחה, בהתאם לקריטריוני הזכאות. סכומים גבוהים יותר יועברו לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, כמו קשישים או ניצולי שואה. לפי נתוני ביטוח לאומי, המענק הסטנדרטי לשנת 2025 עומד על 649 שקלים - סכום שנקבע בהתאם למנגנון חישוב שנתי המשלב עדכון קצבאות והוצאות אנרגיה ממוצעות.

מי זכאי למענק ומתי ייכנס הכסף?

ברוב המקרים, הזכאים לא יצטרכו להגיש בקשה - המענק יוזרם באופן אוטומטי לחשבונם, לפי נתוני הזכאות שכבר קיימים בביטוח הלאומי. ההעברות צפויות להתבצע כבר בימים הקרובים, חלק מהתשלומים יוקדם למועד שלפני 28 באוקטובר - תאריך תשלום הקצבאות החודשי.

בין מקבלי המענק נמצאים:

  • מקבלי קצבת אזרח ותיק עם תוספת השלמת הכנסה
  • מקבלי קצבאות נכות וסיעוד
  • זכאים לקצבת שאירים שהגיעו לגיל פרישה
  • חיילים משוחררים ונפגעי פעולות איבה
  • ניצולי שואה
  • משפחות עם ילדים בהכנסה נמוכה

בנוסף, מי שקיבל גמלת אזרח ותיק מיוחדת או תוספת בגין השלמת הכנסה באחד מהחודשים האחרונים - יזכה אף הוא לקבלת המענק.

מטוס אמריקן איירליינס
צילום: יח"צ, באדיבות החברה

אמריקן איירליינס חוזרת לטוס לישראל - התחזרות תעלה, המחירים ירדו?

מי החוזרות, מי תיפגע מכך - על שוק התעופה הצפוי בחודשים הקרובים 

רן קידר |
נושאים בכתבה אמריקן איירליינס

אמריקן איירליינס חוזרת לישראל במרץ 2026 - גם חברות נוספות מאותתות על חידוש קווים. אחרי תקופה ארוכה של היעדרות, אמריקן איירליינס, אחת משלוש ענקיות התעופה האמריקאיות, הודיעה כי תחזור להפעיל טיסות ישירות לישראל החל מה-26 במרץ 2026. החברה מצטרפת ליונייטד איירליינס ולדלתא איירליינס שכבר חידשו את פעילותן בקווים לישראל במהלך יולי וספטמבר.

ההודעה של אמריקן איירליינס נתפסת בענף כסימן חיובי למגמה של חזרת השוק לשגרה, זאת לאחר קריסה כמעט מוחלטת של קווי התעופה הבינלאומיים עם פרוץ מלחמת חרבות ברזל ב-7 באוקטובר 2023. במהלך השנה שלאחר מכן, מרבית חברות התעופה הזרות עצרו את קווי הטיסה שלהן לתל אביב, ורק בתחילת 2024 החלה חזרה הדרגתית, אם כי לסירוגין היא הופסקה שוב על רקע המלחמה ביוני עם איראן והתקפות החות'ים. 


החזרה הזו מבורכת לתחרות, אבל לא בטוח שזה יוריד את המחירים שכבר ירדו - טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה


לא רק אמריקה: גם חברות מאירופה ואסיה מאותתות על חזרה

לצד חברות התעופה האמריקאיות, ניכרת התעוררות גם בקרב שחקניות אירופיות ואסייתיות שחזרו לפעילות בארץ. למעשה, יש כבר רשימה ארוכה של חברות ששבו לפעילות בישראל, בהן יונייטד, דלתא, KLM, לופטהנזה, סוויס, אג'יאן, אייר פראנס, וויזאייר, איתיחאד ופליי דובאי. גם חברות קטנות יותר כמו פליילילי, טארום, גאורגיאן איירווייז וסייפרוס איירווייז שבו להפעיל טיסות סדירות. בשבועות הקרובים צפויות להצטרף גם סקיי אקספרס (החל מ־2 בדצמבר) ו־SAS (החל מ־26 באוקטובר). כנסו כאן לתמונת מצב מלאה: חברות התעופה שחזרו לישראל: תמונת מצב


מי שסובלת מחזרת חברות התעופה הזרות היא אל על. החברה היתה סוג של מונפול על הקווים העיקריים בשנתיים של מלחמה והיא גרפה רווים עצומים של כ-400-500 מיליון דולר בשנה. זה לא יחזור ועדיין אל על עשויה להמשיך ולספק רווחיות טובה בעיקר בזכות נתח גדול משוק התעופה המקומי, לצד התייעלות שהיתה ולצד מחירים עדיין גבוהים בשל המצב העולמי בשוק התעופה שבו יש מחסור במטוסים. הביקוש למטוסים ול"מושבים" גדול ויוצר בהתאמה עליות מחירים.