בנק ישראל: שיפור ברוב ענפי המשק ברבעון השני
נתון מעודד ששופך מעט אור חיובי מתפרסם הבוקר בבנק ישראל. מסקר שערכה מחלקת המחקר בבנק ישראל נמסר, כי ברבעון השני, נמשכה העליה של סך הפעילות במשק, כמעט בכל ענפי המשק למעט בניה והיא ניזונה הן מעליות ביצוא, והן מעליות בפעילות לשוק המקומי. הציפיות ביחס לפעילות ברבעון השלישי של השנה הן לעליה בפעילות בשוק המקומי וביצוא במרבית הענפים.
תעשייה: חברות התעשייה מדווחות על האצה בתפוקתן, לאחר עליות מתונות יותר ברבעון הקודם. ההאצה בפעילות משקפת עליות הן במכירות המקומיות והן ביצוא. החברות דיווחו גם על עליות בהזמנות ליצוא לרביע הבא, ועל עליות קלות בהזמנות לשוק המקומי.
בכלל תתי הענפים בתעשייה, עפ"י העצימות הטכנולוגית, דווח על האצה במכירות, בתפוקה וביצוא. החברות הקטנות (על פי מספר המועסקים) בתעשייה דיווחו על ירידות ביצוא בפועל ובהזמנות ליצוא.
מסחר: הכלכלנים בבנק המרכזי מסרו כי ניתוח תשובות החברות בסקר מלמד כי נמשכה מגמת העלייה במכירותיהן. בנוסף, חברות המסחר מצפות גם להמשך העליה במכירותיהן ברבעון השלישי של 2005.
בנייה: ברבעון הנסקר נרשמה יציבות בפעילות לאחר תקופה ממושכת של ירידות רצופות ההתייצבות בפעילות בענף משקפת ירידות קלות של בניית מבנים לצד עליה קלה בבניית תשתיות. חברות הבניה בכלל והגדולות והבינוניות בפרט, מצפות כי תרשם עליה מתונה בפעילות ברבעון השלישי שנת 2005.
תחבורה ותקשורת: ברבעון הנסקר נרשמה האצה בתפוקתן של החברות בענף לאחר עליות מתונות יותר ברבעון הקודם. מכירות השירותים לזרים ולישראלים המשיכו לעלות גם ברבעןם זה. המגמות בפעילות בענפי המשנה לא היו אחידות: בתחבורה האוירית היו עליות משמעותיות ואילו בתחבורה הימית והיבשתית היו עליות מתונות. בענף התקשורת נרשם קפאון בפעילות. הצפיות של חברות התחבורה והתקשורת לרבעון השלישי של 2005 הן להמשך העליה בפעילות הכוללת.
ענף המלונאות: החברות והעסקים מדווחים על המשך העלייה בפעילות, המשקפת את המשך העלייה במספר הלינות של תיירים מחו"ל, ועלייה בלינות ישראלים. החברות צופות גם המשך העלייה בפעילותן ברביע השלישי של 2005.
שירותים עסקיים: החברות והעסקים מדווחים כי נמשכה העלייה המשמעותית של הפדיון, זה הרבעון החמישי ברציפות. עם זאת. במכירות שירותים לחו"ל נרשמה עליה מתונה יותר לעומת הרביע הקודם. החברות צופות כי העליה בסך ההזמנות לרביע הבא, ובכללן בהזמנות מחו"ל תימשך.

השכר נטו יעלה - אבל, לא לכולם; התוכנית של האוצר נחשפת
משרד האוצר מרווח את מדרגות המס - זה יעזור בעיקר לבעלי שכר גבוה מ-16 אלף שקל; מס רכוש יהיה 1.5% - ההצעה של האוצר לתקציב 2026
משרד האוצר נערך להגיש את המתווה לשינויים במיסוי ב-2026. זה לא סופי, יהיו עוד שינויים רבים. בינתיים, כפי שאישרו בכירים באוצר לביזפורטל נראה שיש בשורה לשכירים, אבל לא לכולם. מי שמרוויחים בחודש יותר מ‑16 אלף שקל (193 800 שקל בשנה) ייהנו מריווח מדרגות המס. הכוונה באוצר להעלות את מדרגת המס של 20% לרף שכר של 19 אלף שקל במקום מדרגה קיימת של 31%. המשמעות היא שתשלום המס במדרגה הזו (שמתחילה בכ-16.1 אלף שקל בחודש) יהיה 20%.
דוגמה - בשכר של 19 אלף שקל, תשלום המס יפחת בכ-330 שקלים. בנוסף, גם המדרגות הבאות בתור ידחו, כך שככל שהשכר גבוה יותר, ההטבה גדולה יותר. אבל, רגע, מה עם בעלי השכר הנמוך? הם אלו ששילמו ביוקר בשנתיים האחרונות, כשגם מדרגות המס עליהם הוקפאו. למה לא לתת הטבה גם להם? באוצר הדגישו בעבר כי הם מעוניינים לתת להם הטבות, ונראה שהכוונה, כבר בתקציב 2026 להחזיר את ההצמדה על המדרגות וכן נשקל לרווח את המדרגות גם בשכר נמוך יותר.
מס רכוש של 1.5% על קרקעות פנויות
משרד האוצר מציע להחיות את מס רכוש, כפי שחשפנו לאחרונה. על פי ההצעה מס רכוש יעמוד על 1.5% ויחול על קרקעות פנויוֹת שאינן חקלאיות, כולל קרקע עסקית. מדובר בצעד שלא היה בשימוש ונועד להוביל לגבייה של כ-8 מיליארד שקל, במקביל להוצאה של קרקעות לבנייה - שזו המטרה העיקרית של המהלך. במשרד האוצר סבורים שהמיסוי יוביל אנשים וגופים שונים לבנות על קרקעות דבר שיגדיל את היצע הדירות, אך צריך לומר ש-1.5% לא בהכרח ישפיע על בעלי הקרקעות. זה מיסוי נמוך יחסית. כמו כן, גם אם יהיו כאלו שיעדיפו לבנות או למכור, הרי שעד שזה יתגלגל להיצע דירות ייקח זמן.
בתחום התחבורה והסביבה מופיע סעיף דרמטי: מס זיהום אוויר שייגבה על טיסות היוצאות מישראל, לפי מרחק ומשקל המטוס. המס ינוע בין 1.5 אלף שקל לטיסה קצרה עם מטוס קל ועד 100 אלף שקל לטיסה ארוכה עם מטוס כבד. הבעיה במיסוי הזה היא שהוא בעצם יתגלגל למחירי הטיסה, כלומר הצרכנים הם אלו שישלמו אותו.
- 830 אלף שכירים היו אמורים לקבל החזרי מס בשווי 664 מיליון שקל - אך בערעור לבית המשפט העליון ההחלטה בו
- רפורמת מס טורקית תפגע במשקי הבית, בעסקים קטנים ובינוניים וייתכן שאף בשוק ההון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך מתבסס על ההיגיון שהתחבורה האווירית אחראית לכ‑3.5% מהפליטות בישראל, ועל הצורך לתמרץ תעשיית תעופה “ירוקה” יותר. במספר מדינות מתקדמות באירופה כבר קיים מס דומה.

השכר נטו יעלה - אבל, לא לכולם; התוכנית של האוצר נחשפת
משרד האוצר מרווח את מדרגות המס - זה יעזור בעיקר לבעלי שכר גבוה מ-16 אלף שקל; מס רכוש יהיה 1.5% - ההצעה של האוצר לתקציב 2026
משרד האוצר נערך להגיש את המתווה לשינויים במיסוי ב-2026. זה לא סופי, יהיו עוד שינויים רבים. בינתיים, כפי שאישרו בכירים באוצר לביזפורטל נראה שיש בשורה לשכירים, אבל לא לכולם. מי שמרוויחים בחודש יותר מ‑16 אלף שקל (193 800 שקל בשנה) ייהנו מריווח מדרגות המס. הכוונה באוצר להעלות את מדרגת המס של 20% לרף שכר של 19 אלף שקל במקום מדרגה קיימת של 31%. המשמעות היא שתשלום המס במדרגה הזו (שמתחילה בכ-16.1 אלף שקל בחודש) יהיה 20%.
דוגמה - בשכר של 19 אלף שקל, תשלום המס יפחת בכ-330 שקלים. בנוסף, גם המדרגות הבאות בתור ידחו, כך שככל שהשכר גבוה יותר, ההטבה גדולה יותר. אבל, רגע, מה עם בעלי השכר הנמוך? הם אלו ששילמו ביוקר בשנתיים האחרונות, כשגם מדרגות המס עליהם הוקפאו. למה לא לתת הטבה גם להם? באוצר הדגישו בעבר כי הם מעוניינים לתת להם הטבות, ונראה שהכוונה, כבר בתקציב 2026 להחזיר את ההצמדה על המדרגות וכן נשקל לרווח את המדרגות גם בשכר נמוך יותר.
מס רכוש של 1.5% על קרקעות פנויות
משרד האוצר מציע להחיות את מס רכוש, כפי שחשפנו לאחרונה. על פי ההצעה מס רכוש יעמוד על 1.5% ויחול על קרקעות פנויוֹת שאינן חקלאיות, כולל קרקע עסקית. מדובר בצעד שלא היה בשימוש ונועד להוביל לגבייה של כ-8 מיליארד שקל, במקביל להוצאה של קרקעות לבנייה - שזו המטרה העיקרית של המהלך. במשרד האוצר סבורים שהמיסוי יוביל אנשים וגופים שונים לבנות על קרקעות דבר שיגדיל את היצע הדירות, אך צריך לומר ש-1.5% לא בהכרח ישפיע על בעלי הקרקעות. זה מיסוי נמוך יחסית. כמו כן, גם אם יהיו כאלו שיעדיפו לבנות או למכור, הרי שעד שזה יתגלגל להיצע דירות ייקח זמן.
בתחום התחבורה והסביבה מופיע סעיף דרמטי: מס זיהום אוויר שייגבה על טיסות היוצאות מישראל, לפי מרחק ומשקל המטוס. המס ינוע בין 1.5 אלף שקל לטיסה קצרה עם מטוס קל ועד 100 אלף שקל לטיסה ארוכה עם מטוס כבד. הבעיה במיסוי הזה היא שהוא בעצם יתגלגל למחירי הטיסה, כלומר הצרכנים הם אלו שישלמו אותו.
- 830 אלף שכירים היו אמורים לקבל החזרי מס בשווי 664 מיליון שקל - אך בערעור לבית המשפט העליון ההחלטה בו
- רפורמת מס טורקית תפגע במשקי הבית, בעסקים קטנים ובינוניים וייתכן שאף בשוק ההון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך מתבסס על ההיגיון שהתחבורה האווירית אחראית לכ‑3.5% מהפליטות בישראל, ועל הצורך לתמרץ תעשיית תעופה “ירוקה” יותר. במספר מדינות מתקדמות באירופה כבר קיים מס דומה.
