ירידות קלות בוול-סטריט: טבע ללא שינוי למרות המיזוג

ההתלהבות של מרבית האנליסטים ממיזוג הענק לא מסייעת היום למניה בניו-יורק. מדד הנאסד"ק מאבד כ-0.3%. התמתנו הירידות באם-סיסטמס שפרסמה דוחות. סיליקום עולה ב-8%
רם דגן |

בבורסות של וול-סטריט נרשמת בשעה זו מגמה שטוחה עם נטיה לירידות מתונות בקרב מניות הטכנולוגיה. גם שבוע המסחר שנפתח היום יעמוד בסימן דוחות הרבעון השני. עננת הדוחות שרבצה על השוק במהלך השבועות האחרונים פנתה מעת מקום לגוונים שמשיים יותר, זאת בעיקר על רקע דוחות חיוביים שפרסמו במהלך עשרת ימי המסחר חלק ניכר מן החברות הבכירות בשוק.

מדד הנאסד"ק מאבד בשעה האחרונה 0.3% ונסחר בשער של 2,173 נקודות. ההערכות הן, כי דוחות חיוביים נוספים יסייעו למדד לבחון את רמת ה-2,200 נקודות במהלך השבוע. מדד הדאו-ג'ונס נסחר בירידה קלה של 0.15% סביב שער של 10,636 נקודות.

מכירות הבתים הקיימים קפצו ביוני ב-2.7% לקצב שנתי של 7.33 מיליון יחידות דיור. הנתון היה מעל לתחזיות המוקדמות והצביע על כך ששוק הנדל"ן האמריקני מסרב להרגע.

אמריקניות גדולות

יצרנית מכונות הצילום זירוקס (XRX) הודיעה כי הרווח שלה למניה עלה ל-40 סנט מרמה של 21 סנט בעת המקבילה. עיקר השיפור בביצועים הגיע לה בזכות שיפור בעקבות הסכם עם מס הכנסה. מניות החברה נסחרות בירידה חדה של 7%.

הישראליות מעבר לים

ענקית הפארמצבטיקה הישראלית, טבע, הודיעה, כי תרכוש במיזוג עתק של 7.4 מיליארד דולר, את המתחרה, IVAX. המהלך יחזיר לטבע את הבכורה בשוק הגינירי, ובגדול. כעת מדובר על חברה ישראלית שחולשת על נתח שוק של כ-20 מיליארד דולר. למרות הזינוק של המניה בבורסה של ת"א, וההערכות החיובית של מרבית האנליסטים המקומיים, כמו הזרים, נסחרת מניית טבע בשעה האחרונה ללא שינוי, זאת למרות שברגעי הפתיחה כבר זינקה בכ-5%.

אמ-סיסטמס עקפה את התחזיות עם רווח של 7.6 מיליון דולר,

או 19 סנט למניה, לעומת רווח של או 5.4 מ' ד' או 14 סנט למניה, בעוד בשווקים צפו לה רווח של 18 סנט בלבד. הכנסות החברה צמחו ב-26% ל-105.7 מיליון דולר. מניות החברה מאבדות 0.2%. מוקדם יותר היום כבר ירדות ב-4%.

מניות סיליקום מזנקות ב-7%, על רקע תוצאות הרבעון השני. בשורה העליונה הציגה החברה הכנסות של 2.638 מיליון דולר - זינוק של 195% אל מול הכנסות של 895 אלף דולר ברבעון המקביל. מדובר בשיא בהכנסות מאז הרבעון הרביעי של שנת 2000 וגידול של 16% לעומת הרבעון הראשון של השנה. החברה עברה לרווח של 315 אלף דולר ברבעון השני של השנה, אל מול הפסד של 544 אלף דולר ברבעון המקביל אשתקד.

רדקום פרסמה היום את תוצאותיה הכספיים לרבעון השני של 2005. מדו"חות החברה עולה, כי רדקום הציגה שיפור לאורך כל סעיפי הדו"ח ורשמה מעבר לרווח נקי. הכנסות החברה זינקו בשעור של 45% והסתכמו בכ-4.8 מיליון דולר, לעומת 3.3 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. מניות החברה מגיבות לדוחות בזינוק של 5.62%. בסיכום חצי שנתי הסתכמו הכנסות החברה בכ-9.8 מיליון דולר, עליה של 44% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, בה הסתכמו ההכנסות בכ-6.8 מיליון דולר. מניות החברה צפויות להגיב.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.