התחתיות החכמות. טוקיו
צילום: יח"צ

מבריק: התחתיות שמראות לבליינים את הקשר בין אלכוהול לאלימות במשפחה בדרך גאונית

רשת הברים שפועלת בטוקיו Yaocho יצאה במהלך פרסום ייחודי שעימת את המבלים עם השפעות השתייה המופרזת. שתיתם, הנחתם את הכוס על התחתית, והקסם מתחיל 
משה בנימין |
נושאים בכתבה טוקיו פרסום

למרות הפתיחות שלה למערב וסממנים רבים של מערביות שחלחלה לתרבות המקומית, יפן היא עדיין מקום שההגדרה "זר לא יבין זאת" היא אנדרסטייטמנט עבורה. אחת התופעות ה"יפניות" היא צריכת אלכוהול מופרזת בסופי שבוע, על ידי מעמד הביניים, אותם שכירים שעובדים קשה מאוד במהלך השבוע ומוצאים פורקן בתחתית הכוס, עד כדי אובדן חושים והשלכות נוספות. 

אחת מהרעות החולות שלא פסחה על יפן, כמו על שאר העולם היא האלימות במשפחה - שבינה לבין אלכוהוליזם ושתייה מופרזת יש קשר מהותי. על רקע זה, רשת הברים היפנית שפועלת בטוקיו Yaocho יצאה במהלך פרסום ייחודי שעימת את המבלים, חלקם מן הסתם כאלה שנוטים לשתייה מופרזת עם הנושא בדרך מקורית ויצירתית שעשויה להיחרט בזכרונם. 

 

רשת Yaocho שלפני שנה יצאה במהלך אחר שנגע לתופעת השתייה בקרב היפנים עשתה זאת הפעם באמצעות תחתיות המשקאות המוצעות לכל אורח בבר. יחד עם משרד הפרסום Ogilvy & Mather, Tokyo, Japan שליווה אותם גם בפעם הקודמות פותחו תחתיות מיוחדות בעלות טכנולוגיה תרמו-כימית שעליהן הודפסו תמונות של נשים יפניות תמימות למראה. התחתיות החכמות פותחו כך שבתגובה לטמפרטורת הכוס המונחת עליהן, התמונה המודפסת על התחתית משתנה בהתאם - לאחר התגובה הכימית על התחתית, הנשים היפניות מופיעות כשעליהן חבורות ומכות באזור הפנים.  

המשפט שליווה את התמונות המשתנות היה 'Don't let excessive drinking end in domestic violence' - אל תתנו לשתייה מופרזת של אלכוהול להסתיים באלימות במשפחה. 

 

מטבע הדברים ואופן הפעולה, מהלך הפרסום מעורר מספר שאלות וביקורת שנוגעת לטענות שמועלות בו בעקיפין: האם האלכוהול הוא האשם העיקרי באלימות במשפחה? ( ייתכן שביפן הוא מהווה גורם בעל שכיחות גבוהה?) ודבר נוסף נוגע לאלימות במשפחה ומגדר - האם גברים הם התוקפים היחידים והנשים הן הקורבנות? למרות שהחברה היפנית עודנה פועלת תחת דפוסי חשיבה שמעניקים לגבר זכויות יתר - ישנם לא מעט מקרים בהם האלימות במשפחה היא של נשים כלפי גברים. 

עם זאת, מהלך הפרסום שמאחוריו עומד הבר היפני ונועד לעסוק בקשר בין אלכוהול לאלימות במשפחה, במקרים שהאלכוהול הוא אכן הסיבה - פוגע בול במטרה. בליין ממוצע שעשוי ליפול לתוך הסטטיסטיקה העצובה של אלימות במשפחה כאשר הוא ממלא את תפקיד התוקף נחשף למסר בצורה חריגה, זכירה וישירה. פרמטר הזכירות והבולטות, בין אלפי המסרים השונים שאליהם נחשף הציבור, זוכה במקרה הנוכחי למענה מבריק. 

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12

מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים. 

ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים. 

פריים טיים ועוד

בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים. 



חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים.