עטרה בילר
צילום: צילום מסך
ניתוח קמפיין

דווקא בסיפור קטן ומרגש ללא חדשנות טכנולוגית: סרטון פרה אותנטי ובולט

אסטרטגית המיתוג עטרה בילר על חגיגות ה-80 של שוקולד פרה: "באופן פרדוכסאלי המותג עשה צעד רענן". ועוד משהו על סימילאק: "קלאסיקת שיווק"
עטרה בילר | (6)

זה מוזר, זה מביך, זה מציף, זה מבכיא אבל זה בעיקר - אותנטי. שוקולד פרה חוגג 80 עם אנשים אמיתיים, אנונימיים, רגילים ו'קצת' פחות צעירים ויפים משחקני הפרסומות הרגילים.

הפרה, לשם שינוי, זזה ממרכז הבמה ומעדיפה לחגוג לבני 80 אחרים שהיו איתה לאורך כל הדרך. היא משתמשת בקונספט "תמיד איתך" במהופך ומגלה שיש מי ש"היה איתה" ושיש לגמול לו על כך. לשם כך היא חוגגת להם יומולדת 80 קצת בסגנון 'חיים שכאלה' - חגיגות שהן פרי תחקירים מובהקים על חתני יום ההולדת.

שאול שהיה נהג אגד כל חייו זוכה למסיבה באוטובוס ישן ומקושט יחד עם כל בני משפחתו. חנה שחלק מילדיה ונכדיה גרים בקנדה זכתה ליום הולדת של איחוד משפחתי. נורית שבעלה איחר לחתונה לפני 57 שנים קיבלה הזדמנות לחגוג את חתונתה בשנית יחד איתו, הפעם - בזמן.

הסיפורים הם סיפורים קטנים ללא פואנטה וזה מה שיפה בהם. כל אחד מאיתנו מתגעגע למשהו רחוק וככל שאנו מתבגרים - אותו משהו הולך ומתרחק עוד יותר והגעגועים אליו מטרידים יותר...

סרטון סיכום המהלך

שוקולד פרה עבר המון גלגולים באישיותו הציבורית. לפרה היו רגעי זוהר של סלב לוהט והרפתקאות בהימלאיה ואיפה לא. אולם מאז ומעולם היא ידעה שהיא קיימת בזכותנו וכשהגיעה לגיל גבורות החליטה לגמול לנו על כך, במיוחד לאלה שצעדו איתה מן ההתחלה.

הבחירה בזקנים רגילים - נהגי אגד בדימוס, סבתות שנאלצות להתגעגע לילדיהן ונכדיהן בניכר וכלה נבוכה סמוקת פנים שממתינה תחת החופה לחתנה שממשמש לבוא, כל אלה מבטאים בחירה צנועה שמוותרת על הפחד מבינוניות ומגלה בכך אומץ.

הצניעות וההשלמה עם הגיל מגיעות למרבית הפלא - עם הגיל. אז במקום שאפשר היה לצפות ל'מתיחת פנים' נוסח "החלפתי לוק" מלפני כעשר שנים (זוכרים?) - הפרה יוצאת מהארון ומגלה לנו את גילה האמיתי - בהחלט צעד מפתיע לאור העובדה שהיא ניסתה להיראות צעירה מגילה רוב חייה...

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

שוקולד פרה של עלית (סליחה, שטראוס, זה תמיד יהיה עלית) עושה ההיפך ממתיחת פנים והוא מחבק את צרכניו הנאמנים ובכך לוקח סיכון משמעותי. הסיכון הוא לפגוע בקהלי יעד צעירים אולי, או להיות חשוף לתחרות מצד שוקולד אחר, סקסי יותר ובעיקר למצב את האייקון הלאומי כממוקם בעבר יותר מאשר בעתיד.

ועם זאת מתקבלת תחושה ששוקולד פרה "is here to stay" אולי בזכות העובדה שהצעד עצמו אינו טריוויאלי ואינו בנאלי ואינו דומה לשום דבר, גם לא לפרסומות נוסטלגיות אליהן אנחנו רגילים. וובכך, באופן מוזר ופרדוכסאלי, מצליח המותג לעשות צעד שהוא דווקא חדשני ורענן.

חדשנות, אנחנו כבר יודעים, לא חייבת להיות צעירה, טכנולוגית או דיגיטאלית. אנחנו נמצאים בתקופה ש-low tech ו- offline זה החדשנות-החדשה. טוב, לא בכל מחיר ולא בכל דבר, וכמובן שבמקביל הכל עובר לאינטרנט ולהיות דיגיטאלי. אבל היות שגם את זה אנחנו כבר לא תופסים כחדשנות אלא כמגמה זחלנית שכולנו צועדים לתוכה בצעד מדוד, אזי פרסומת בה מככבים בני 80 אמיתיים של פעם מצליחה לבלוט ולגרום לנו לחייך.

ועוד משהו קטן על סימילאק

הפרסומת "בלי שמן דקל" של סימילאק הצליחה לעשות משהו שהוא קלאסיקה של שיווק - להניח על סדר היום משהו שאף אחד לא שמע עליו, להלן שמן עץ דקל, במטרה לטעת מחשבה מטרידה במוחו של קהל היעד. באמצעות זאת מצליח המותג סימילאק לבסס יתרון תחרותי בלי לנמק לצרכניו, לפחות לא בשלב א', את מהות היתרון.

עד שהפרסומת, במשקל שיר ילדים (לא מאד מקורי עיין ערך שקדי מרק אסם), חושפת כביכול קהילת הורים שלמה שמייצרת באז בוואטסאפ לגבי העובדה שבסיסימלאק אין שמן דקל ועדיף שכך, לא שאלנו את עצמינו אם יש או אין שמן דקל בתחליפי החלב של תינוקותינו. אז זהו שמעכשיו שמן דקל הפך בין לילה, וללא כל הסבר, למוקצה מחמת מיאוס, וכדי להוכיח את ההיפך (אם יש ההיפך מזה) יצטרכו מי שיש לו שמן דקל (מה זה? אולי זה טוב?) להשקיע פי עשר יותר משאבים כדי להגן על עובדה זו.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    Grp 30/09/2014 16:46
    הגב לתגובה זו
    תחדשו,תגוונו,משהו !!!
  • דוקו שוקו פורמט מיפ (ל"ת)
    לגמרי צודק!! 30/09/2014 17:08
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    מילקה 30/09/2014 14:37
    הגב לתגובה זו
    רעיון נחמד אבל הסרטים מעלים פיהוקקקקקקק
  • 3.
    המצליף 30/09/2014 14:35
    הגב לתגובה זו
    זה הזמן שלכם לנמאס כבר מבאומן האלה והדוקו והחרטא המשרד הזה איבד את הדרך מנהלי קריאיטיב בינוניים לקוחות אפסים בעולם עשו את זה זה משעמם פאתטי עלוב גרוע צפוי לא עובד מספיק טוב באומן נמאסתם
  • 2.
    יוסי 30/09/2014 14:06
    הגב לתגובה זו
    לא אוהב את הפרסומת. היא לא אומרת כלום. חוץ מזה - מאז ששטראוס רכשו את עלית שוקולד פרה לא טעים. לדעתי הם שינו את המרכיבים כדי להוזיל את המוצר בלי להוזיל את המחיר. למה לקנות שוקולת ישראלי נחות כשבאותו מחיר ניתן לקנות שוקולד גרמני משובח? (מילקה) באותו מחיר.
  • 1.
    מקלוהן 30/09/2014 13:49
    הגב לתגובה זו
    המנותקים ביותר מהמותג שנראו על פני המסך. נכון הם בני אותו גיל ,וואוו ממש מרגש. עם זא אני מניח שזה עשה טוב למכירות של "בית גיל הזהב"
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.