עטרה בילר
צילום: צילום מסך
ניתוח קמפיין

דווקא בסיפור קטן ומרגש ללא חדשנות טכנולוגית: סרטון פרה אותנטי ובולט

אסטרטגית המיתוג עטרה בילר על חגיגות ה-80 של שוקולד פרה: "באופן פרדוכסאלי המותג עשה צעד רענן". ועוד משהו על סימילאק: "קלאסיקת שיווק"
עטרה בילר | (6)

זה מוזר, זה מביך, זה מציף, זה מבכיא אבל זה בעיקר - אותנטי. שוקולד פרה חוגג 80 עם אנשים אמיתיים, אנונימיים, רגילים ו'קצת' פחות צעירים ויפים משחקני הפרסומות הרגילים.

הפרה, לשם שינוי, זזה ממרכז הבמה ומעדיפה לחגוג לבני 80 אחרים שהיו איתה לאורך כל הדרך. היא משתמשת בקונספט "תמיד איתך" במהופך ומגלה שיש מי ש"היה איתה" ושיש לגמול לו על כך. לשם כך היא חוגגת להם יומולדת 80 קצת בסגנון 'חיים שכאלה' - חגיגות שהן פרי תחקירים מובהקים על חתני יום ההולדת.

שאול שהיה נהג אגד כל חייו זוכה למסיבה באוטובוס ישן ומקושט יחד עם כל בני משפחתו. חנה שחלק מילדיה ונכדיה גרים בקנדה זכתה ליום הולדת של איחוד משפחתי. נורית שבעלה איחר לחתונה לפני 57 שנים קיבלה הזדמנות לחגוג את חתונתה בשנית יחד איתו, הפעם - בזמן.

הסיפורים הם סיפורים קטנים ללא פואנטה וזה מה שיפה בהם. כל אחד מאיתנו מתגעגע למשהו רחוק וככל שאנו מתבגרים - אותו משהו הולך ומתרחק עוד יותר והגעגועים אליו מטרידים יותר...

סרטון סיכום המהלך

שוקולד פרה עבר המון גלגולים באישיותו הציבורית. לפרה היו רגעי זוהר של סלב לוהט והרפתקאות בהימלאיה ואיפה לא. אולם מאז ומעולם היא ידעה שהיא קיימת בזכותנו וכשהגיעה לגיל גבורות החליטה לגמול לנו על כך, במיוחד לאלה שצעדו איתה מן ההתחלה.

הבחירה בזקנים רגילים - נהגי אגד בדימוס, סבתות שנאלצות להתגעגע לילדיהן ונכדיהן בניכר וכלה נבוכה סמוקת פנים שממתינה תחת החופה לחתנה שממשמש לבוא, כל אלה מבטאים בחירה צנועה שמוותרת על הפחד מבינוניות ומגלה בכך אומץ.

הצניעות וההשלמה עם הגיל מגיעות למרבית הפלא - עם הגיל. אז במקום שאפשר היה לצפות ל'מתיחת פנים' נוסח "החלפתי לוק" מלפני כעשר שנים (זוכרים?) - הפרה יוצאת מהארון ומגלה לנו את גילה האמיתי - בהחלט צעד מפתיע לאור העובדה שהיא ניסתה להיראות צעירה מגילה רוב חייה...

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

שוקולד פרה של עלית (סליחה, שטראוס, זה תמיד יהיה עלית) עושה ההיפך ממתיחת פנים והוא מחבק את צרכניו הנאמנים ובכך לוקח סיכון משמעותי. הסיכון הוא לפגוע בקהלי יעד צעירים אולי, או להיות חשוף לתחרות מצד שוקולד אחר, סקסי יותר ובעיקר למצב את האייקון הלאומי כממוקם בעבר יותר מאשר בעתיד.

ועם זאת מתקבלת תחושה ששוקולד פרה "is here to stay" אולי בזכות העובדה שהצעד עצמו אינו טריוויאלי ואינו בנאלי ואינו דומה לשום דבר, גם לא לפרסומות נוסטלגיות אליהן אנחנו רגילים. וובכך, באופן מוזר ופרדוכסאלי, מצליח המותג לעשות צעד שהוא דווקא חדשני ורענן.

חדשנות, אנחנו כבר יודעים, לא חייבת להיות צעירה, טכנולוגית או דיגיטאלית. אנחנו נמצאים בתקופה ש-low tech ו- offline זה החדשנות-החדשה. טוב, לא בכל מחיר ולא בכל דבר, וכמובן שבמקביל הכל עובר לאינטרנט ולהיות דיגיטאלי. אבל היות שגם את זה אנחנו כבר לא תופסים כחדשנות אלא כמגמה זחלנית שכולנו צועדים לתוכה בצעד מדוד, אזי פרסומת בה מככבים בני 80 אמיתיים של פעם מצליחה לבלוט ולגרום לנו לחייך.

ועוד משהו קטן על סימילאק

הפרסומת "בלי שמן דקל" של סימילאק הצליחה לעשות משהו שהוא קלאסיקה של שיווק - להניח על סדר היום משהו שאף אחד לא שמע עליו, להלן שמן עץ דקל, במטרה לטעת מחשבה מטרידה במוחו של קהל היעד. באמצעות זאת מצליח המותג סימילאק לבסס יתרון תחרותי בלי לנמק לצרכניו, לפחות לא בשלב א', את מהות היתרון.

עד שהפרסומת, במשקל שיר ילדים (לא מאד מקורי עיין ערך שקדי מרק אסם), חושפת כביכול קהילת הורים שלמה שמייצרת באז בוואטסאפ לגבי העובדה שבסיסימלאק אין שמן דקל ועדיף שכך, לא שאלנו את עצמינו אם יש או אין שמן דקל בתחליפי החלב של תינוקותינו. אז זהו שמעכשיו שמן דקל הפך בין לילה, וללא כל הסבר, למוקצה מחמת מיאוס, וכדי להוכיח את ההיפך (אם יש ההיפך מזה) יצטרכו מי שיש לו שמן דקל (מה זה? אולי זה טוב?) להשקיע פי עשר יותר משאבים כדי להגן על עובדה זו.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    Grp 30/09/2014 16:46
    הגב לתגובה זו
    תחדשו,תגוונו,משהו !!!
  • דוקו שוקו פורמט מיפ (ל"ת)
    לגמרי צודק!! 30/09/2014 17:08
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    מילקה 30/09/2014 14:37
    הגב לתגובה זו
    רעיון נחמד אבל הסרטים מעלים פיהוקקקקקקק
  • 3.
    המצליף 30/09/2014 14:35
    הגב לתגובה זו
    זה הזמן שלכם לנמאס כבר מבאומן האלה והדוקו והחרטא המשרד הזה איבד את הדרך מנהלי קריאיטיב בינוניים לקוחות אפסים בעולם עשו את זה זה משעמם פאתטי עלוב גרוע צפוי לא עובד מספיק טוב באומן נמאסתם
  • 2.
    יוסי 30/09/2014 14:06
    הגב לתגובה זו
    לא אוהב את הפרסומת. היא לא אומרת כלום. חוץ מזה - מאז ששטראוס רכשו את עלית שוקולד פרה לא טעים. לדעתי הם שינו את המרכיבים כדי להוזיל את המוצר בלי להוזיל את המחיר. למה לקנות שוקולת ישראלי נחות כשבאותו מחיר ניתן לקנות שוקולד גרמני משובח? (מילקה) באותו מחיר.
  • 1.
    מקלוהן 30/09/2014 13:49
    הגב לתגובה זו
    המנותקים ביותר מהמותג שנראו על פני המסך. נכון הם בני אותו גיל ,וואוו ממש מרגש. עם זא אני מניח שזה עשה טוב למכירות של "בית גיל הזהב"
האולפן הפתוח עם בועז גולן. קרדיט: ערוץ 14האולפן הפתוח עם בועז גולן. קרדיט: ערוץ 14
רייטינג

האולפן הפתוח של בועז גולן עקף את ערד ניר

לראשונה, תכנית חדשות של ערוץ 14 הצליחה להדיח את חדשות 12 מראש הטבלה; בנוסף, גם מול תוכן "איכותי", תכניות הריאליטי מספקות לצופים את צרכי הבידור באופן הטוב ביותר, ואמש ריאליטי אוכל היה בראש 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

סך הצופים במהדורות החדשות עולה מעט, לאחר שהציבור היה כנראה ברוויה לאחר תקופה אינטנסיבית שהצמידה את כולם למהדורות. ברמת התוצאות, דירוג המהדורות וכמות הצופים נשארה כמעט זהה, למעט ערוץ 14 שהתחזק. ועדיין, חדשות 12 עדיין מעל כולם. המהדורה המרכזית של חדשות 12 היתה במקום הראשון ועמדה על  15% רייטינג ו-356 אלף צופים, , חדשות 14 היתה עם רייטינג של 7.9% ו-194 אלף צופים. חדשות 13 נאבקת עם חדשות כאן11 על המקום השלישי, ואמש הצליחה, ועמדה על 5% רייטינג ו-119 אלף צופים. חדשות כאן 11 היו עם 4% רייטניג ו-105 אלף צופים, מספר מכובד ותחרותי.


הריאליטי אוכל את כולם 

בערב שבו משודרות שתי תכניות ריאליטי בנושא אוכל, הפריים טיים מיישר קו עם הדעה הרווחת שהריאליטי הוא פורמט מנצח. מאסטר שף הותיקה של קשת  עמדה מעל כולם עם 16.2% רייטינג ו-391 אלף צופים והייתה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים אתמול. אחריה, הפטריוטים עם המיתוג החדש שמרה על כוחה עם 8.5% רייטינג ו-229 אלף צופים ואפשר לומר שהתכנית מצליחה מאד, היות ובסך כל שידורי כל הרצועות בכל הערוצים, היתה אמש התכנית השנייה הנצפית בישראל. אחריה, היה הלהיט החדש-ישן של התאגיד, הריאליטי הוותיק "בואו לאכול איתי" עם 7.2% ו-183 אלף צופים. ואילו את הרשימה סגר "חרדים, העולם האמיתי" של קשת, עם 4.9% רייטינג ו-112 אלף צופים בלבד. 

ערוץ 14 עם מהפך ברצועת הצהריים

מבחינת שאר הרצועות, ניכר שגם בשאר מהדורות החדשות ישנה ירידה כוללת בכמות הצופים. בבוקר, "חדשות הבוקר" של קשת מובילה את הרצועה, עם 2.9% ו-67 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שממשיכה לצמצם פערים עם 2.3% רייטינג ו-51 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.7% רייטינג ו-39 אלף צופים בלבד. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם יואב לימור ונסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2.3% ו-46 אלף צופים, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 2% רייטינג ו-42 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.4% רייטינג ו-28 אלף צופים בלבד. 

בצהריים, האולפן הפתוח של ערוץ 14 עם בועז גולן הצליח להדיח לראשונה את חדשות 12, ועמד על 2.5% רייטינג ו-52 אלף צופים, בעוד 14 בצהריים של חדשות 12 עם ערד ניר היתה עם 2.4% ו-54 אלף צופים. את הרשימה סגר "הדוח היומי" של ערוץ 13 היה עם 1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.