משרדי באידו
צילום: ויקיפדיה/simone.brunozzi

ביידו משיבה מלחמה: משיקה מודל AI חדש בחינם לכל המשתמשים

ענקית הטכנולוגיה הסינית מתמודדת מול המתחרים עם מודל מתקדם לחישובים והסקת מסקנות

אביחי טדסה | (1)
נושאים בכתבה baidu DeepSeek

ביידו Baidu.com, Inc -0.6%  , מובילת שוק החיפוש באינטרנט בסין, הציגה מודל AI חדש בשם Ernie X1, במטרה לחזק את מעמדה מול מתחרים עולים כמו DeepSeek. המודל מתמקד בשיפור יכולות ההיגיון, פתרון בעיות מורכבות וביצוע חישובים מדויקים – מאפיינים המבדלים אותו בשוק רווי במתחרים עוצמתיים. Ernie X1 פועל בדומה ל-DeepSeek R1, המודל שהפתיע את עמק הסיליקון בכך שהצליח להציג ביצועים ברמה גבוהה בעלות פיתוח נמוכה משמעותית. 

לצד זאת, ביידו הכריזה גם על שדרוג משמעותי למודל הבסיס שלה, Ernie 4.5, שלטענת החברה אף מציג ביצועים עדיפים על GPT-4.5 של OpenAI במדדים מסוימים. כחלק מהמהלך האסטרטגי, ביידו החליטה להפוך את כל גרסאות המודל – כולל Ernie X1 – לחינמיות לחלוטין, עוד לפני המועד המתוכנן.


הצעד של ביידו מגיע בתגובה להצלחתם של מודלים בקוד פתוח, דוגמת Qwen של עליבאבא ו-DeepSeek, שהפכו לפופולריים במיוחד בקהילת המפתחים העולמית. החברה הודיעה כי תאפשר גישה פתוחה למודלים שלה החל מה-30 ביוני, שינוי כיוון משמעותי במדיניותה. 

לצד מהלכים אלו, ביידו משלבת את יכולות ה-AI החדשות שלה במנוע החיפוש שלה – מקור ההכנסה העיקרי של החברה. הכנסות החברה בענן קפצו ב-26% ברבעון האחרון של 2024, בעיקר בזכות ביקוש מוגבר לשירותי מחשוב של מפתחי בינה מלאכותית. עם זאת, התחזקות המגזר הזה התקזזה עקב חולשה בשוק הפרסום, על רקע האטה כלכלית בסין. 

ביידו גם סיימה לאחרונה עסקה לרכישת פלטפורמת הסטרימינג YY Live מחברת Joyy Inc, תמורת 2.1 מיליארד דולר. העסקה שחררה 1.6 מיליארד דולר שהופקדו בעבר בנאמנות, סכום שביידו מתכוונת להשקיע בהמשך פיתוח ה-AI והתשתיות בענן.


שווי השוק של ביידו עומד על 33 מיליארד דולר. מניית החברה עלתה ב-12% מתחילת השנה, וירדה ב-13% במהלך 12 החודשים האחרונים. מכפיל הרווח העתידי של החברה עומד על 8.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אם זה חינם מה יש להם כבר במרתפים (ל"ת)
    אנונימי 16/03/2025 19:50
    הגב לתגובה זו
ג'ף בזוס אמאזון אמזון
צילום: AFP

אמזון משיקה שבב AI חדש שיתחרה באנבידיה- "השבב שלנו יעיל יותר וחוסך בעלויות"

אחרי שגוגל השיקה שבב מתחרה לאנבידיה - מגיע תורה של אמזון; במקביל משיקה החברה סוכני AI למוקד שירות ותיקון תקלות, אבטחה ולפיתוח תוכנה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אמזון אנבידיה

אחרי שגוגל השיקה שבב חדש לשוק ה-AI, גם אמזון משקיה שבב חדש וטוענת שהוא מהווה תחרות עם חלק מרכזי מהיכולות של השבב של אנבידיה. על פי ההערכות השבב של גוגל מתחרה בסגמנט של 15% בערך מהיקף השוק של השבב של של אנבידיה שלה יש פלטפורמה מלאה. באמזון מדברים על תחרות חזקה עוד יותר. 

באמזון טוענים כי  "השב שלנו יעיל יותר וחוסך בעלויות". השבב החדש הוא תוצר של מחלקת השבבים ב-AWS חטיבת הענן של אמזון והוא נוצר כדי לצמצם תלות במעבדי GPU של אמזון ולהבטיח את יכולתה של החברה בעיבוד והסקה של מערכות AI מורכבות. 

שבב ה-AI של אמזון יקרא Trainium3 ולפי הצהרות החברה, מדובר בשבב שמציע ביצועים טובים יותר בעלות נמוכה יותר, ומאפשר ללקוחות להריץ אימונים ויישומי AI בעלות נמוכה ב-50% לעומת השימוש במעבדים של אנבידיה.

המוצר החדש מצטרף לקו שבבי הבינה המלאכותית של AWS, הכולל גם את Inferentia3 לתהליכי הסקה (Inference) ואת Graviton4 לעומסי עבודה כלליים בענן. מטרת החברה ברורה: להפחית את התלות באנבידיה, לשפר את הרווחיות של תשתיות הענן שלה ולתת מענה למגמה הגוברת של חישובים עתירי משאבים.


מטרה ברורה: לצמצם את הפער מול אנבידיה

השבב Trainium3, שיופעל בשירותי הענן של AWS החל מ־2026, מאפשר אימון מודלים מורכבים יותר בזמן קצר יותר, לטענת אמזון, עד פי ארבעה בהשוואה לדור הקודם של השבב. בנוסף, הוא תומך בתקשורת מהירה יותר בין יחידות עיבוד, דבר קריטי באימון מודלים רחבי היקף.

מימן לשמאל: אופיר ארליך (CEO), רון קמחי (CTO), וגונן שטיין (President), צילום: אסף רביבומימן לשמאל: אופיר ארליך (CEO), רון קמחי (CTO), וגונן שטיין (President), צילום: אסף רביבו

הישראלית שגייסה לפי שווי של 4 מיליארד דולר כדי להפוך גיבויים ארגוניים למאגר דאטה פעיל

אחרי חמישה סבבי גיוס בתוך פחות משנתיים, Eon מגייסת 300 מיליון דולר ומציעה פתרון שמאפשר לארגונים לגשת למידע המאוחסן בגיבויי ענן ולהפעיל עליו אנליטיקות ו-AI

מנדי הניג |
נושאים בכתבה EON

חברת Eon הישראלית גייסה 300 מיליון דולר לפי שווי של ארבעה מיליארד דולר. זה סבב הגיוס החמישי של החברה מאז קמה בתחילת 2024, והסכום המצטבר שגייסה עומד כעת על 500 מיליון דולר. את הסבב הוביל היזם והמשקיע אלעד גיל ובהשתתפות Sequoia Capital, Greenoaks, BOND, Lightspeed, Affinity Partners, Vine ועומרי כספי.

Eon מפתחת טכנולוגיה שמטפלת בנקודה בעייתית בשוק הדאטה הארגוני. רוב המידע של ארגונים גדולים נשמר בגיבויי ענן, אבל הגיבויים עצמם אינם נגישים לעבודה. ככה הרבה מידע ארגוני שאמור ויכול לשרת תהליכי ניתוח, בקרה או פיתוח כלי AI נשאר "כלוא" במערכות אחסון שאינן מאפשרות גישה מהירה. הפלטפורמה של EON מאחדת את הגיבויים המפוזרים בין AWS, Azure ו-Google Cloud, ומייצרת שכבה שמאפשרת לארגונים לגשת למידע הזה בזמן קצר, לחפש בו, להריץ עליו אנליטיקות ולהפעיל עליו מודלים של בינה מלאכותית.

ב-EON מציגים את זה כתחליף לשיטות גיבוי מסורתיות, שמיועדות בעיקר לשחזור לאחר תקלה אבל לא לשימוש יומיומי. פתרון כזה יכול גם לצמצם עלויות, בגלל שהמידע מאוחסן באחסון משני (cheaper storage) אבל נגיש כמעט כמו באחסון ראשי.

אופיר ארליך, מייסד ומנכ"ל החברה, אמר: "העולם ממוקד כיום במוצרי AI, ואנחנו מתמקדים במה שמאפשר את המוצרים האלה, הדאטה. ארגונים יושבים כיום על מאגרי מידע עצומים, שרובם לא נגישים, לא מנוצלים ולא מוכנים לעידן החדש. הלקוחות שלנו מתמודדים עם שני אתגרים מרכזיים, איך לנהל ולאחסן דאטה בצורה יעילה ותואמת רגולציה, ואיך להפוך את המידע שהם צוברים במשך שנים לדלק שמניע את האסטרטגיה העסקית שלהם. זה בדיוק מה שאנחנו עושים ב-Eon, פותחים את הדאטה שהצטבר במשך שנים ומאפשרים לארגון לעבוד איתו בצורה פשוטה ומהירה".

אלעד גיל, שהוביל את הסבב, מסר: "הדאטה הוא הנכס היקר ביותר של כל ארגון, אנחנו כבר מבינים את זה, אבל במקביל הוא גם הנכס שהכי קשה להגיע אליו ולהפיק ממנו ערך אמיתי. Eon בונה את שכבת התשתית שמאפשרת לארגונים סוף כל סוף גישה לדאטה הזה, בצורה נגישה ובזמן אמת. בשוק שבו כל ארגון נמדד על היכולת לעבוד מהר ועם כמויות אדירות של מידע, הפלטפורמה של החברה מייצרת יתרון תחרותי אמיתי שלא היה קיים עד כה, וזה מה שמסביר את המומנטום האדיר של הסבב הזה".