הרכבים החשמליים משנים את העולם - מי החברות שירוויחו מכך?
תארו לכן עולם מושלם בלי תחנות דלק. ביציאה מהחניה, ניתקתי את התקע מהשקע במכונית ובחניון במשרד התחברתי. קאדילק, GM, וולוו, פורד, טויוטה. אין חברת רכב המכבדת את עצמה שלא מפרסמת רכב חשמלי בדגמי 2021. מה שהיה מדע בדיוני לפני טסלה, הפך לסטנדרט. מה מניע את המהפכה, מי הן החברות שנהנות ממנה ואיך אפשר להצטרף אליה?
דרך משעשעת ללמוד על מגמות בצרכנות האמריקאית היא להסתכל על רשימת הפרסומות במשחק הכדורגל השנתי ה-Super Ball, שהיא כנראה, רצועת הפרסום היקרה ביותר בלוח השידורים השנתי. השנה בין פרסומת של אתר המסחר העצמאי רובינהוד, לפרסומת לבירה באדוויזר, לדור 5 של וריזון, הייתה פרסומת לדגם המכונית החשמלית החדשה של קאדילק ופרסומת של GM שכותרתה “No Way Norway”.
המסר בפרסומת של GM, שהעביר הקומיקאי Will Ferrell, היה שעל האמריקאים להתגייס ולקנות מכוניות חשמליות כי לא ייתכן שהנורווגים מנצחים וקונים יותר מכוניות חשמליות לנפש מיצרנית הרכב האמריקאית GM, מהאמריקאים עצמם. GM רוצה שתדעו שהיא מתכננת להשיק 30 דגמים חדשים של מכוניות חשמליות בארבע השנים הקרובות.
אחת המדינות בעולם עם הכי פחות מוטיבציה לקבור את שוק הגז והנפט היא נורבגיה. עכשיו תשוו את החקיקה בנורבגיה לקידום מכוניות חשמליות, לחקיקה בשאר העולם:
- ממסלול המרוצים לנאסד"ק: סטורדוט מתמזגת לספאק של אנדרטי בשווי 800 מיליון דולר
- דאצ’יה מנסה להחזיר את החשמלית אל העם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
- מס הקנייה על רכבים חשמליים בוטל
- המדינה מסבסדת חלק מעלויות הרכב
- חנייה חינם בחניונים ציבוריים
- תשלום מופחת בכבישי אגרה
- ניתן לנסוע על נת"צ (לבנזין אסור)
- המדינה הקימה מערך צפוף של תחנות הטענה ואז הפריטה אותם.
בנורבגיה, כבר 60% מהמכוניות החדשות הן חשמליות!
הכתובת המצביעה על כיוון התפתחות תעשיית הרכב נמצאת על הקיר, באותיות קידוש לבנה, כבר הרבה שנים. זקני ציון זוכרים אולי את ההרפתקה המקומית - בטרפלייס שכישלונה הוריד את ישראל מהמפה החשמלית, וזאת על אף תעשיית ה-CarTech המפותחת כאן.
אפשר לתת לשוק הפרטי להוביל ואפשר שהמדינה תכוון את ההשקעות לכיוונים שטובים לא רק לטווח הקצר והמידי אלא לאורך זמן. עד כה הסינים והנורבגים מובילים במדיניות ממשלתית. בנורבגיה יש תעשיית נפט ואין תעשיית רכב מפותחת אבל לממשלה שם ברור שרכב חשמלי הוא חסכוני יותר, שקט יותר ובעיקר נקי יותר ולשם העולם הולך.
גם בסין קראו את הכתובת על הקיר. כמו שקרה בתעשיית הפאנלים הפוטו-וולטאים, לסינים יש מוטיבציות רבות: לפתח את השוק המקומי באמצעות עידוד הצריכה הפרטית, לנצח במרוץ החימוש הטכנולוגי ולהוביל בייצור עבור שאר העולם. בניגוד לנורווגים, כל מה שממשלת סין הייתה צריכה לעשות בכדי לתמרץ את הצרכן הסיני לעבור למכונית חשמלית היה לקבל החלטה ולהוריד את הבירוקרטיה הכרוכה בקבלת לוחית רישוי.
- רואה החשבון שניצח את מס הכנסה - ולמה זה חשוב לכם?
- טופס הפנסיה שעלול להפוך למוקש מס
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- טופס הפנסיה שעלול להפוך למוקש מס
בעוד טסלה האמריקאית, מפתחת ומתפתחת בעצמה, ובונה מפעלים גם בסין עבור השוק הסיני, סין מפתחת תעשיה. בכתבה בווישינגטון פוסט מינואר 2020 הוערך כי סין השקיעה כ-60 מיליארד דולר בפיתוח תעשיית הרכב החשמלי. הכסף הושקע במחקר ופיתוח, בהטבות מס, בבניית תחנות תדלוק והביא להנצה של כ-400 חברות שפעלו בתחום. ההערכות הן שטסלה השקיעה בסין כשני מיליארד דולר במתקן שיכול לייצר 250,000 מכוניות בשנה. הרבה מכוניות לטסלה, טיפה בים של סין.
יצרניות גלובליות אחרות בחרו באסטרטגיות אחרות. פולקסוואגן למשל בחרה לפתח את הפעילות באמצעות שת"פ עם חברה סינית וביחד הן הקימו שני מפעלים שההערכות הן שיוכלו לספק 600,000 מכוניות בשנה. פורד פועלת בסין בשת"פ עם Jiangling Motors. כמו יצרניות אחרות גם הם נכנסים לשוק החשמלי תחילה עם רכבי היוקרה. במקרה של פורד המוסטנג האייקוני הפך ל-Mustang Mach-E.
עבור יצרניות גלובליות, להתחיל מרכבי היוקרה זו אסטרטגיה הגיונית- טסלה כבר הוכיחה שיש ביקוש, בכל העולם יש הרבה פחות חשש מקניבליזציה, ובסין יש הרבה מאוד סינים מאוד עשירים שזה מה שהם מעדיפים.
בשלב זה, של אוקיאנוס כחול, חלוקת השוק הזו נוחה לכולם. היצרניות הסיניות מתמקדות במכוניות הזולות יותר והיצרניות הגלובליות מספקות מכוניות יקרות ונראה שיש קונות לכולן. המגמה בסין ברורה. אחרי ירידה חדה וממש לא מפתיעה, במכירות בתחילת 2020 ראינו שם קפיצה בביקוש למכוניות בכלל ולמכוניות חשמליות בפרט.
היצרניות הסיניות המוכרות יותר במערב הן אלו שנסחרות בבורסות מערביות. NIO שנסחרת ב NYSE מכרה כ-5,000 מכוניות בחודש ברבעון האחרון של 2020. BYD למעלה מ-8,000, טסלה למעלה מ-11,000 אבל הדגם המנצח היה של שת"פ בין GM ליצרנית הסינית SAIC Motors. בספטמבר הם מכרו למעלה מ-20 אלף מכוניות ובנובמבר כבר למעלה מ-33 אלף רכבים. הדגם המנצח נמכר בשוק הסיני במחיר של 4,380 דולר שקשה לראות את היצרנים הגלובליים מתקרבים אליו. למרות המחיר, קשה לראות את הדגם הזה ודומים לו מגיעים אי פעם לארה"ב כי הוא ממש קטן אבל, קל לראות איך דגמים שכאלו כובשים את השוק האירופאי בסערה.
בנוסף לשת"פ עם GM ל-SAIC שנסחרת בבורסה של שנחאי יש שיתוף פעולה עם VW וגם מייצרת ומשווקת דגמים שלה תחת המותג שלה. הפער בשווי ובהתנהגות המניות בין הבורסות השונות SAIC בשנחאי, NIO ב-NYSE זו אולי הוכחה לכך שהעולם עדיין לא שטוח.
מלבד המחיר ישנם כמובן הבדלים משמעותיים בין היצרנים השונים אפילו בדגמים שלמראית עין נראים דומים - טווח הנסיעה, מהירות הטעינה, משך החיים של הסוללות וכדומה. גם באסטרטגיה יש הבדלים כך למשל ברכבי טסלה, לכשהסוללה תסיים את חייה תחליפו אוטו. NIO מבטיחה להחליף לכם את הסוללות לכשיעילותן תפחת.
נראה שבמצב השוק היום, פוטנציאל ההשקעה נמצא בעיקר בקרב יצרני הרכב החשמליים. חברות שמייצרות חלקי חילוף או מתמחות בעמדות הטענה ותשתיות, לעומת זאת, מעניינות פחות. זאת בעיקר בגלל העובדה שהבלאי של המכוניות הללו נמוך, הסוללות הולכות ומשתפרות, ומרחק הנסיעה גדול מספיק כך שאין צורך בהרבה עמדות הטענה ותשתיות.
במרבית העולם, המעבר לרכב חשמלי התחיל מהתחבורה הציבורית ומשאיות תובלה. נתיבים קבועים, אפשרות נוחה למילוי המצברים גם לפני פריסה מאסיבית של תחנות תדלוק, זיהום אויר ורעש משמעותיים יותר במרכזי הערים היוו קטליזטור משמעותי להכוונת השוק לשם. השיפור בטכנולוגיה, במחיר, בטווח הנסיעה לצד מנגנוני קנס או פרס על פליטות פחמן, הטבות מס וטעמי הציבור מובילים למסקנה שמעבר לעובדה שפיתוח התחום צופן בחובו עתיד טוב יותר לסביבה, הרי שיש כאן שוק מחשמל וצומח, שוק שאנחנו מעריכים ומעריכות שימשיך להציג צמיחה משמעותית בשנים הקרובות
הכותבים הינם יו"ר IBI קרנות נאמנות ומנהל תחום קרנות מחקות, IBI קרנות נאמנות. IBI בית השקעות בע"מ מנהלת קרנות נאמנות ותיקי השקעות. לחברה קרן מחקה מדד המשקיעה בחברות מתחום הרכבים החשמליים. לחברה ו/או לחברות הקשורות לה עשויות להיות אחזקה ישירה/עקיפה במניות ובחברות המוזכרות בכתבה. האמור אינו מהווה תחליף לייעוץ או שיווק המתחשבים בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.
- 10.גאון 06/06/2021 10:11הגב לתגובה זולאוצר היה ועדין קל מאד לגבות מסים במאות מיליארדים ממיסוי מכוניות ומכירת דלק . הבריאות לא מעניינת כל כך . נקווה שאת הגז ימכרו לחו"ל וכאן נשתמש באנרגיה נקיה גם לרכבים מכל הסוגים .
- 9.יוסף ארזואן 27/04/2021 08:15הגב לתגובה זומדינה מושחתת.זו מכונית עם תיבת הילוכים.שרק רוורס ניתן לשלב.בסופו של יום. מינויים מינויים דרגות פרסים פנסיה תקציבית.סוף דבר הכל נשבר. אין תקנה לפלטפורמה הבולשבקית.המדינה תקרוס עניין של זמן. שירת הברבור? העורב.?תחליטו אתם!
- 8.יגאל 17/04/2021 07:46הגב לתגובה זוהחברה הזו רואה עין בעין עם טסלה , מייצרת מכוניות MG שלובינסקי מביאים , אחלה רכב , אמין ובמבחן השוואתי של I CAR התגלה שה MG גם הכי אמינה מבחינת דיווח על הסוללה . יהיה מעניין השנה
- 7.עלית ריבית דחוף (ל"ת)שרון 14/04/2021 16:09הגב לתגובה זו
- 6.אורח 19/02/2021 09:01הגב לתגובה זומכונחות חשמליות
- 5.פוטבול ולא כדורגל!!! (ל"ת)ברי 18/02/2021 13:41הגב לתגובה זו
- 4.עמית 18/02/2021 12:31הגב לתגובה זוראשית תודה רבה מעניין מאוד.שנית, כיצד ניתן לדעת מתי תצא כתבה של אלה אלקלעי ? כיצד ניתן לעקוב אחרי כתבות שלה ?למשל : שלמה גרינברג, כל יום שישי.תודה
- 3.בעיתוי גרוע מאד 18/02/2021 12:24הגב לתגובה זובעיתוי גרוע מאד
- 2.עידו 18/02/2021 11:55הגב לתגובה זולא צריך לפמפם לנו את זה דרך כתבות, החברות יקרות, נראה אתכם קונים את המניות הללו בשווי הזה
- 1.מדען 18/02/2021 11:47הגב לתגובה זואז זה טוב לגז
- חשמל מיוצר גם מהשמש (ל"ת)לילי 08/06/2021 10:42הגב לתגובה זו
- :-( 18/02/2021 13:19הגב לתגובה זוסולארי, רוח, גלים, או כל דבר אחר...תוסיף סוללות ואתה מסודר לאנרגיה נקייה (וזולה!) שמניעה רכבים נקיים.
פנסיה (גרוק)קיבוע זכויות: טופס הפנסיה שעלול להפוך למוקש מס
מה שנראה כמו טופס ביורוקרטי מול מס הכנסה, עשוי להיות צומת קריטי שיקבע אם תיהנו מפטור של אלפי שקלים בחודש, או שתשלמו מס מיותר לכל החיים. בקיבוע זכויות, כל סימון קטן מתורגם לכסף גדול, וכל טעות עלולה להצטבר למאות אלפי שקלים שאבדו. דרך מקרים אמיתיים מהשטח
מתברר איך איחור, סיווג שגוי או בחירה שנשמעה זהירה, הפכו לפגיעה כלכלית כבדה. ומנגד, איך תיקון בזמן יכול להפוך את הטופס למנוע של החזרי מס
קיבוע זכויות הופך להיות נושא חם בתחילת 2026. מינואר ממשיכה הרפורמה שהוחלט על תיקון המתווה שלה, שלפיה הפטור ממס על קצבאות הפנסיה יעלה בהדרגה עד 67% באופן הדרגתי. במקום קפיצה אחת ב‑2025. כל פעימה (כולל זו של 2026) מגדילה עוד קצת את הפטור החודשי, אבל מי וכמה ייהנו בפועל? זה נקבע דרך קיבוע הזכויות (טופס 161ד) שבאמצעותו מנצלים את ההטבה.
מי שהגיע לגיל פרישה וגם מקבל פנסיה נדרש להחליט איך לחלק את הפטור בין קצבה חודשית לבין משיכות הוניות (פיצויים, היוון תגמולים, תיקון 190). ההחלטות האלה נעשות דרך קיבוע זכויות, והן כמעט בלתי הפיכות. בפנסיה של 20–30 אלף ש״ח בחודש, כל אחוז פטור נוסף מתורגם לעשרות אלפי שקלים לאורך החיים, כך שהגדלת הפטור מ‑52% ל‑67% היא "אירוע הון" של מאות אלפי שקלים, אבל רק אם הקיבוע בנוי נכון. שגיאה בקיזוז פטורים, בהיוון או בסיווג מענקי פרישה "אוכלת" חלק מההטבה בכל אחת מהפעימות של הרפורמה. במילים אחרות, אתם יכולים להרוויח עשרות אלפים או להפסיד עשרות אלפים ואפילו יותר - אז שווה להכיר את הנושא:
- הרפורמה בפנסיה להבטחת תשואה נדחתה: המנגנון הקיים יהיה עד סוף 2028
- כמה מס משלמים על פנסיה ואיך אפשר לחסוך במס?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טופס אחד, איחור קטן, ובלי לשים לב השארתם לקופת המדינה מאות אלפי שקלים מהפנסיה שלכם. כל זה קורה בקיבוע זכויות - הליך שרוב הפורשים בטוחים שהוא טכני, אבל בפועל הוא אחת ההחלטות הכלכליות הגדולות ביותר בחיים. מי שמתייחס אליו כאל עוד טופס למס הכנסה, מגלה לפעמים מאוחר מדי ששילם מס על כסף שיכול היה להיות פטור לחלוטין.
רואה החשבון שניצח את מס הכנסה - ולמה זה חשוב לכם?
רבבות חברות ועסקים נכנסו תחת חבות מס לפי שיעור המס השולי - זה התחיל בחברות ארנק, אבל רשות המסים הכניסה השנה במסגרת חוק הרווחים הכלואים היקף אדיר של עסקים; פסק דין שמתייחס למצב לפני החוק החדש מספק תובנות איך בית המשפט בודק אם מדובר בחברת ארנק או לא?
פסק דין ראשון שהגיע לבית המפשט בנושא "חברת ארנק" הוא חשוב להבנה איך השופטים מתייחסים לסוגיות האפורות, אבל לפני שנתעמק בפסד הדין הזה, על מה בעצם מדובר? חברות ארנק הן חברות שמס הכנסה רואה בהן צינור מלאכותי להעברת כספים מהלקוחות למספק השירות, עם תחנה בדרך - החברה עצמה. בעל החברה מעדיף פעילות תחת חברה כי אז ההכנסות ימוסו לפי שיעור מס חברות - 235 ולא לפי שיעור המס השולי שלו - לרוב מעל 50%.
רשות המסים רצתה לחסום את תכנון המס הזה וקבעה הוראות למיסוי חברות ארנק, כשלפני שנה חוקק חוק שקשור גם לחברות ארנק במסגרת חוק הרווחים הכלואים. במסגרת החוק החדש המעגל התרחב ורשות המסים הכניסה לסל של חבות לפי מס שולי גם חברות שהן לא חברות ארנק קלאסיות עם תנאים מסוימים.
לאחרונה התפרסמה סנונית ראשונה של פסיקה של ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע של כב' השופטת יעל ייטב בנושא "חברות ארנק" (פס"ד אמיר נוריאל (ע"מ 28848-04-22)). צפוי שיהיו פסקי דין נוספים, שכן ישנם מספר תיקים בנושא שנמצאים בדיונים בבתי המשפט.
נדגיש שוב כי, פס"ד מתייחס לנוסח הסעיף לפני הרחבתו במסגרת חקיקה גם להכנסות נוספות לרבות "הכנסה מפעילות עתירה יגיעה אישית" אשר יכולה לחול על כמעט כל סוגי העסקים הפועלים במדינת ישראל. עם זאת, ביחס לסוגיות שנדונו בפס"ד ישנה רלוונטיות גם לנוסח החדש של הסעיף ולפרשנות שמעניק ביהמ"ש להוראות הסעיף ובעיקר לקביעת ביהמ"ש ביחס לפרשנות ולעמדת מס הכנסה.
- חברת הארנק באילת: הערעור שהתקבל והזיכוי שנשלל
- מיסוי חברות ארנק ב-2025: הכסף על השולחן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מס חברות או מס שולי - הבדל של 24% בשיעור המס
מדובר בפס"ד מחוזי ולא עליון, ולפיכך אין הוא מהווה הלכה מחייבת, אך הוא מהווה אבן דרך חשובה ביחס לפרשנות של הוראות סעיף 62א לפקודה. עיקר המחלקות בפס"ד סבבה סביב הסוגייה - האם יש לראות את ההכנסות של חברת "נוריאל יועצים בע"מ" אשר מר אמיר נוריאל רואה חשבון בעיסוקו הינו בעל המניות היחיד בה, כהכנסות שמיוחסות אליו באופן אישי בהתאם לדין החל על "חברות הארנק", המשמעות המיסויות הינה - האם ההכנסה השוטפת שלה החברה תחויב בשלב הזה במס חברות או שמא תיוחס ההכנסה כהכנסה אישית של מר נוריאל באופן אישי ותחויב במס שולי החל על יחדים. (נציין כי, ההפרש הינו תוספת מס מיידית של כ- 24%).
