בורסת הונג קונג; קרדיט: טוויטר
בורסת הונג קונג; קרדיט: טוויטר

מגמה מעורבת באסיה; חברות הרכב נפגעות בעקבות טראמפ

המדדים באסיה מצביעים על תמונה מעורבת בשוק, כשברקע טאיוואן ויפן נוקטות צעדים למול מכסים חדשים ושינויים גיאופוליטיים

אביחי טדסה |

המדדים באסיה במגמה מעורבת, כאשר מדד ההאנג סאנג עולה ב-0.8%, הניקיי היפני יורד ב-0.8%, ומדד שנגחאי עולה ב-0.3%. מניות יצרניות הרכב באסיה יורדות לאחר שנשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, הודיע על הטלת מכסים על רכבים שאינם מיוצרים בארה"ב, שייכנסו לתוקף ב-2 באפריל. טויוטה, הונדה, ניסאן, מאזדה, מיצובישי, קיה וכן ניאו ו-Xpeng הסיניות רשמו ירידות חדות. המכסים צפויים להכניס לממשל מעל 100 מיליארד דולר בשנה, אך יעלו את עלויות הייצור גם לכלי רכב שמורכבים בארה"ב - בשל תלות ברכיבים מיובאים, בעיקר מסין. מומחים מעריכים שהמכסים יובילו לפגיעה ברווחיות היצרניות או לעליית מחירים לצרכנים. באירופה גינו את המהלך, ומומחים צופים פגיעה בענף הרכב בשבועות הקרובים.


טאיוואן מקדימה תרופה למכה

בעקבות כוונת ממשל טראמפ להטיל מכסים חדשים על מדינות עם עודף סחר משמעותי מול ארצות הברית, טאיוואן מכינה צעדים מקדימים שנועדו לרכך את המכה ולשמר את היחסים הכלכליים בין הצדדים. בין ההצעות שעל הפרק: הגברת ייבוא אנרגיה מארה"ב, השקעה בפרויקטים של גז טבעי והפחתת מכסים על מוצרי צריכה.טאיוואן נכללת במה שמכונה בוושינגטון "The Dirty 15" - רשימת המדינות עם עודף הסחר הגבוה ביותר מול ארה"ב, לצד סין, דרום קוריאה והאיחוד האירופי. לפי נתוני הלשכה האמריקאית לסטטיסטיקה, טאיוואן ייצאה לארה"ב מוצרים בהיקף של יותר מ-111 מיליארד דולר בשנה שעברה - עלייה של 83% ביחס לשנה קודמת, בעיקר בזכות ביקוש גבוה לשבבים ומוצרי טכנולוגיה מתקדמים. הכוונה להטיל מכסים נוספים, שתתפרסם ככל הנראה ב-2 באפריל, הביאה את טאיוואן להקים צוות משימה ייעודי, שכבר החל לקדם צעדים לתגובה. סגנית שרת הכלכלה, סינתיה קיאנג, ציינה בפרלמנט כי יש תוכניות ראשוניות להגדיל את יבוא האנרגיה מארה"ב ולחזק את שיתוף הפעולה בתחום. בין היתר, טאיוואן כבר חתמה החודש על הסכם עם חברת גז באלסקה לרכישת גז טבעי ולהשקעה בפרויקט.


כחלק מהניסיון לאזן את מאזן הסחר מול וושינגטון, בוחנים בטאיפיי גם הפחתת מכסים על שורה של מוצרים – ובהם תוספי בריאות ורכב. שרת האוצר צ’ואנג צו-יו הסבירה כי מדובר במהלך שנועד להראות גמישות כלפי ארה"ב ולתרום לאיזון מחדש של היחסים הכלכליים. לשאלת חברי פרלמנט, השיבה סגנית שרת הכלכלה כי קיימות כבר טיוטות מפורטות לצעדים אלה, כולל התייחסות לאפשרות של הקלות במיסוי רכבים, לאור תוכניתו של טראמפ להטיל מכס של 25% על ייבוא רכבים.


יפן שואפת להעלות את תקציב הביטחון

יפן וברזיל חתמו השבוע על הסכם שיתוף פעולה מדיני וביטחוני, במסגרת ביקורו הרשמי של נשיא ברזיל, לולה דה סילבה, בטוקיו. ההסכם כולל תוכנית פעולה לחמש שנים, שמתמקדת בדיאלוג מדיני-כלכלי, שיתופי פעולה בתחום האקלים וחיזוק הקשרים הביטחוניים - כולל שיתוף פעולה בטכנולוגיה וציוד צבאי. ראש ממשלת יפן, שיגרו אישיבה, הדגיש בפגישה את החשש מצעדים חד-צדדיים שמערערים את היציבות העולמית, בין השאר על רקע המתיחות באוקראינה, המזרח התיכון ומזרח אסיה. בתוך כך, יפן שואפת להעלות את תקציב הביטחון שלה ל-2% מהתמ"ג עד 2027, על רקע החשש מהיחלשות מחויבות ארה"ב להגנתה תחת מדיניות החוץ ה"עסקית" של הנשיא טראמפ, שהטיל גם מכסים חדשים על יבוא רכבים מיפן.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

אינטל TSMCאינטל TSMC

האם אינטל "גנבה" מידע סודי מ-TSMC? סערה בתעשיית השבבים

אחד מהמומחות הגדולים של TSMC עבר לאינטל ובטייוואן בטוחים שהוא העביר מידע טכנולוגי קריטי לאינטל; וגם - 10 דברים שצריך לדעת על"גניבת ידע"

רן קידר |
נושאים בכתבה אינטל TSMC

כולם יודעים שאינטל בפיגור מאוד משמעותי לעומת TSMC. כולם יודעים שהידע והטכנולוגיה נמצאים "בראש" של האנשים, וכשעוברים אנשים ממקום למקום עובר גם ידע. אבל השאלה אם בדרך גם עוברים סודות ומידע רגיש. אינטל גייסה בכיר מ-TSMC, ובטייוואן סבורים שמדובר בגניבת מידע רגיש וסודי. 

מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, דחה מכל וכל את הדיווחים בתקשורת הטייוואנית על דליפת סודות מסחריים מ-TSMC בעקבות הצטרפותו של אחד מהמהנדסים הוותיקים והמוערכים ביותר של היצרנית הטייוואנית."אינטל מכבדת קניין רוחני של חברות אחרות, ואין שום בסיס עובדתי לטענות הללו", אמר טאן. אלא שבטייוואן לא קונים את הגרסה הזו.

לפי דיווחים נרחבים בעיתונים הכלכליים המובילים בטייפה, ד"ר ווי-ג'ן לו, בן 75, שפרש רשמית מ-TSMC ביולי האחרון לאחר 21 שנות שירות, הצטרף לאינטל באוקטובר כסגן נשיא בכיר למחקר ופיתוח. לו, שנחשב לאחד מאבות טכנולוגיית ה-2 ננומטר של TSMC ולמי שהוביל את הטמעת ליתוגרפיית EUV בחברה, חשוד כמי שהעביר עמו כמויות אדירות של מידע מסווג, כולל תהליכי ייצור N2, A16 ו-A14 שעדיין לא נכנסו לייצור המוני.

בתקשורת הטייוואנית מספרים כי בימיו האחרונים בחברה הורה לו לעובדים תחתיו להציג לו סקירות טכניות מפורטות, שכפל מסמכים סודיים וארז עמו יותר מ-80 קופסאות של חומר, כולל מחברות כתובות שבהן רשם פרטים מפגישות סודיות ביותר. מאחר ש-TSMC האמינה שהוא באמת פורש לגמלאות, לא נדרש ממנו לחתום על הסכם אי-תחרות סטנדרטי של 18 חודשים - טעות שהיום נראית יקרה מאוד.

בתגובה, TSMC פתחה בחקירה פנימית דחופה, ומשרד התובע הכללי של טייוואן כבר הצטרף לבדיקה פלילית אפשרית בגין הפרת חוק סודות המסחר ופגיעה בביטחון לאומי. שר הכלכלה הטייוואני אמר השבוע כי "מדובר בנושא בעל השלכות לאומיות".