בורסת הונג קונג; קרדיט: טוויטר
בורסת הונג קונג; קרדיט: טוויטר

מגמה מעורבת באסיה; חברות הרכב נפגעות בעקבות טראמפ

המדדים באסיה מצביעים על תמונה מעורבת בשוק, כשברקע טאיוואן ויפן נוקטות צעדים למול מכסים חדשים ושינויים גיאופוליטיים

אביחי טדסה |

המדדים באסיה במגמה מעורבת, כאשר מדד ההאנג סאנג עולה ב-0.8%, הניקיי היפני יורד ב-0.8%, ומדד שנגחאי עולה ב-0.3%. מניות יצרניות הרכב באסיה יורדות לאחר שנשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, הודיע על הטלת מכסים על רכבים שאינם מיוצרים בארה"ב, שייכנסו לתוקף ב-2 באפריל. טויוטה, הונדה, ניסאן, מאזדה, מיצובישי, קיה וכן ניאו ו-Xpeng הסיניות רשמו ירידות חדות. המכסים צפויים להכניס לממשל מעל 100 מיליארד דולר בשנה, אך יעלו את עלויות הייצור גם לכלי רכב שמורכבים בארה"ב - בשל תלות ברכיבים מיובאים, בעיקר מסין. מומחים מעריכים שהמכסים יובילו לפגיעה ברווחיות היצרניות או לעליית מחירים לצרכנים. באירופה גינו את המהלך, ומומחים צופים פגיעה בענף הרכב בשבועות הקרובים.


טאיוואן מקדימה תרופה למכה

בעקבות כוונת ממשל טראמפ להטיל מכסים חדשים על מדינות עם עודף סחר משמעותי מול ארצות הברית, טאיוואן מכינה צעדים מקדימים שנועדו לרכך את המכה ולשמר את היחסים הכלכליים בין הצדדים. בין ההצעות שעל הפרק: הגברת ייבוא אנרגיה מארה"ב, השקעה בפרויקטים של גז טבעי והפחתת מכסים על מוצרי צריכה.טאיוואן נכללת במה שמכונה בוושינגטון "The Dirty 15" - רשימת המדינות עם עודף הסחר הגבוה ביותר מול ארה"ב, לצד סין, דרום קוריאה והאיחוד האירופי. לפי נתוני הלשכה האמריקאית לסטטיסטיקה, טאיוואן ייצאה לארה"ב מוצרים בהיקף של יותר מ-111 מיליארד דולר בשנה שעברה - עלייה של 83% ביחס לשנה קודמת, בעיקר בזכות ביקוש גבוה לשבבים ומוצרי טכנולוגיה מתקדמים. הכוונה להטיל מכסים נוספים, שתתפרסם ככל הנראה ב-2 באפריל, הביאה את טאיוואן להקים צוות משימה ייעודי, שכבר החל לקדם צעדים לתגובה. סגנית שרת הכלכלה, סינתיה קיאנג, ציינה בפרלמנט כי יש תוכניות ראשוניות להגדיל את יבוא האנרגיה מארה"ב ולחזק את שיתוף הפעולה בתחום. בין היתר, טאיוואן כבר חתמה החודש על הסכם עם חברת גז באלסקה לרכישת גז טבעי ולהשקעה בפרויקט.


כחלק מהניסיון לאזן את מאזן הסחר מול וושינגטון, בוחנים בטאיפיי גם הפחתת מכסים על שורה של מוצרים – ובהם תוספי בריאות ורכב. שרת האוצר צ’ואנג צו-יו הסבירה כי מדובר במהלך שנועד להראות גמישות כלפי ארה"ב ולתרום לאיזון מחדש של היחסים הכלכליים. לשאלת חברי פרלמנט, השיבה סגנית שרת הכלכלה כי קיימות כבר טיוטות מפורטות לצעדים אלה, כולל התייחסות לאפשרות של הקלות במיסוי רכבים, לאור תוכניתו של טראמפ להטיל מכס של 25% על ייבוא רכבים.


יפן שואפת להעלות את תקציב הביטחון

יפן וברזיל חתמו השבוע על הסכם שיתוף פעולה מדיני וביטחוני, במסגרת ביקורו הרשמי של נשיא ברזיל, לולה דה סילבה, בטוקיו. ההסכם כולל תוכנית פעולה לחמש שנים, שמתמקדת בדיאלוג מדיני-כלכלי, שיתופי פעולה בתחום האקלים וחיזוק הקשרים הביטחוניים - כולל שיתוף פעולה בטכנולוגיה וציוד צבאי. ראש ממשלת יפן, שיגרו אישיבה, הדגיש בפגישה את החשש מצעדים חד-צדדיים שמערערים את היציבות העולמית, בין השאר על רקע המתיחות באוקראינה, המזרח התיכון ומזרח אסיה. בתוך כך, יפן שואפת להעלות את תקציב הביטחון שלה ל-2% מהתמ"ג עד 2027, על רקע החשש מהיחלשות מחויבות ארה"ב להגנתה תחת מדיניות החוץ ה"עסקית" של הנשיא טראמפ, שהטיל גם מכסים חדשים על יבוא רכבים מיפן.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

מה השלכות הדיווחים על הנפקת SpaceX על טסלה?

הערכות על גיוס של עד 30 מיליארד דולר, שווי פוטנציאלי של עד 1.5 טריליון דולר והשלכות אפשריות על אימפריית הטכנולוגיה של אילון מאסק מציתים את דמיון המשקיעים

רן קידר |
נושאים בכתבה טסלה spacex

אפשרות ההנפקה של SpaceX בשנה הבאה הפכה בימים האחרונים לנושא החם ביותר בשווקים. אחרי שנים שבהן משקיעים חיפשו בנרות הזדמנות להחזיק חלק מהחברה ששינתה את כללי המשחק בחלל, הדיווחים האחרונים הציתו מחדש את הדמיון: בהנפקה שתיתכן כבר ביוני 2026, SpaceX עשויה לגייס יותר מ־25 מיליארד דולר ולחפש שווי שינוע סביב טריליון וחצי דולר. ויש מי שכבר טוען שזה רק הבסיס – לא השיא.

משקיעים בכירים הגדירו את ההנפקה ככזו שעשויה להיות “הכי מטורפת בהיסטוריה”, בעיקר בשל עוצמת הביקוש מצד משקיעים פרטיים ומוסדיים כאחד. אסטרטג השוק הראשי של Futurum, אמר כי “אם SpaceX תכוון לשווי של 1.5 טריליון, לא אתפלא אם עם פתיחת המסחר היא תזנק מעל 2 טריליון”. מדובר באמירה חריגה גם בסטנדרטים של עמק הסיליקון, אך ההייפ סביב SpaceX הפך כבר מזמן לחריג.

המשיכה של המשקיעים ברורה: SpaceX מחזיקה בפעילות השיגור המובילה בעולם, אחראית ליותר ממחצית מהשיגורים הגלובליים, ובנוסף, Starlink, שירות האינטרנט הלווייני שלה, כבר משרת מעל 8 מיליון משתמשים. השילוב בין תשתית מוכחת לבין פוטנציאל עתידי עצום הופך אותה לנדירה במיוחד.

אצל מאסק החבילה השלמה כוללת דרמה

ולמרות המוניטין שלו, הסיכונים סביב אילון מאסק אינם מרתיעים את המשקיעים. נהפוכו, עבור חלקם, ההתנהלות הבלתי שגרתית שלו היא חלק מהקסם. מאסק כבר נחקר, נקנס וננזף על ידי רגולטורים בארה״ב, ואף נקלע לעימותים משפטיים סביב התנהלותו בטסלה. ועדיין, הערך שהוא יצר לאורך השנים, בטסלה, ב-SpaceX ובחברות נוספות, גורם למשקיעים רבים לסלוח לו על הכול.

בשנה האחרונה מאסק אף איים לעזוב את טסלה אם לא יאושר לו חבילת שכר בשווי טריליון דולר; נדד לזמן קצר לתפקיד בממשל טראמפ; וחיזק את מעמדו כחלק בלתי נפרד מהנרטיב הכלכלי העולמי. “החיכוך שמאסק יוצר הוא חלק מהסיכון, אבל גם חלק מהתשואה”, אמר בכיר מבית ההשקעת GAMCO, שמחזיק חשיפה ל-SpaceX דרך השקעתה באקוסטאר.