בורסת הונג קונג; קרדיט: טוויטר
בורסת הונג קונג; קרדיט: טוויטר

מגמה מעורבת באסיה; חברות הרכב נפגעות בעקבות טראמפ

המדדים באסיה מצביעים על תמונה מעורבת בשוק, כשברקע טאיוואן ויפן נוקטות צעדים למול מכסים חדשים ושינויים גיאופוליטיים

אביחי טדסה |

המדדים באסיה במגמה מעורבת, כאשר מדד ההאנג סאנג עולה ב-0.8%, הניקיי היפני יורד ב-0.8%, ומדד שנגחאי עולה ב-0.3%. מניות יצרניות הרכב באסיה יורדות לאחר שנשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, הודיע על הטלת מכסים על רכבים שאינם מיוצרים בארה"ב, שייכנסו לתוקף ב-2 באפריל. טויוטה, הונדה, ניסאן, מאזדה, מיצובישי, קיה וכן ניאו ו-Xpeng הסיניות רשמו ירידות חדות. המכסים צפויים להכניס לממשל מעל 100 מיליארד דולר בשנה, אך יעלו את עלויות הייצור גם לכלי רכב שמורכבים בארה"ב - בשל תלות ברכיבים מיובאים, בעיקר מסין. מומחים מעריכים שהמכסים יובילו לפגיעה ברווחיות היצרניות או לעליית מחירים לצרכנים. באירופה גינו את המהלך, ומומחים צופים פגיעה בענף הרכב בשבועות הקרובים.


טאיוואן מקדימה תרופה למכה

בעקבות כוונת ממשל טראמפ להטיל מכסים חדשים על מדינות עם עודף סחר משמעותי מול ארצות הברית, טאיוואן מכינה צעדים מקדימים שנועדו לרכך את המכה ולשמר את היחסים הכלכליים בין הצדדים. בין ההצעות שעל הפרק: הגברת ייבוא אנרגיה מארה"ב, השקעה בפרויקטים של גז טבעי והפחתת מכסים על מוצרי צריכה.טאיוואן נכללת במה שמכונה בוושינגטון "The Dirty 15" - רשימת המדינות עם עודף הסחר הגבוה ביותר מול ארה"ב, לצד סין, דרום קוריאה והאיחוד האירופי. לפי נתוני הלשכה האמריקאית לסטטיסטיקה, טאיוואן ייצאה לארה"ב מוצרים בהיקף של יותר מ-111 מיליארד דולר בשנה שעברה - עלייה של 83% ביחס לשנה קודמת, בעיקר בזכות ביקוש גבוה לשבבים ומוצרי טכנולוגיה מתקדמים. הכוונה להטיל מכסים נוספים, שתתפרסם ככל הנראה ב-2 באפריל, הביאה את טאיוואן להקים צוות משימה ייעודי, שכבר החל לקדם צעדים לתגובה. סגנית שרת הכלכלה, סינתיה קיאנג, ציינה בפרלמנט כי יש תוכניות ראשוניות להגדיל את יבוא האנרגיה מארה"ב ולחזק את שיתוף הפעולה בתחום. בין היתר, טאיוואן כבר חתמה החודש על הסכם עם חברת גז באלסקה לרכישת גז טבעי ולהשקעה בפרויקט.


כחלק מהניסיון לאזן את מאזן הסחר מול וושינגטון, בוחנים בטאיפיי גם הפחתת מכסים על שורה של מוצרים – ובהם תוספי בריאות ורכב. שרת האוצר צ’ואנג צו-יו הסבירה כי מדובר במהלך שנועד להראות גמישות כלפי ארה"ב ולתרום לאיזון מחדש של היחסים הכלכליים. לשאלת חברי פרלמנט, השיבה סגנית שרת הכלכלה כי קיימות כבר טיוטות מפורטות לצעדים אלה, כולל התייחסות לאפשרות של הקלות במיסוי רכבים, לאור תוכניתו של טראמפ להטיל מכס של 25% על ייבוא רכבים.


יפן שואפת להעלות את תקציב הביטחון

יפן וברזיל חתמו השבוע על הסכם שיתוף פעולה מדיני וביטחוני, במסגרת ביקורו הרשמי של נשיא ברזיל, לולה דה סילבה, בטוקיו. ההסכם כולל תוכנית פעולה לחמש שנים, שמתמקדת בדיאלוג מדיני-כלכלי, שיתופי פעולה בתחום האקלים וחיזוק הקשרים הביטחוניים - כולל שיתוף פעולה בטכנולוגיה וציוד צבאי. ראש ממשלת יפן, שיגרו אישיבה, הדגיש בפגישה את החשש מצעדים חד-צדדיים שמערערים את היציבות העולמית, בין השאר על רקע המתיחות באוקראינה, המזרח התיכון ומזרח אסיה. בתוך כך, יפן שואפת להעלות את תקציב הביטחון שלה ל-2% מהתמ"ג עד 2027, על רקע החשש מהיחלשות מחויבות ארה"ב להגנתה תחת מדיניות החוץ ה"עסקית" של הנשיא טראמפ, שהטיל גם מכסים חדשים על יבוא רכבים מיפן.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שבבי AI (AI)שבבי AI (AI)
IPO

המתחרה הסינית של אנבידיה מזנקת 500% ביום המסחר הראשון

גייסה בבורסה בסין 1.1 לפי 7.2 מיליארד והשווי קפץ ל-43 מיליארד דולר

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אנבידיה

מור ת'רדס של יוצאי אנבידיה היא חברת שבבי AI סינית שנהנית מתנופה עצומה על רקע הגבלות הסחר בין ארה"ב לסין. כשכור ארה"ב אוסרת על משלוח שבבי AI מתקמדים לסין. אנבידיה פיתחה שב מיוחד שלא עוקף את ההגבלות האלו. הממשל הסיני רתח - הוא רואה בכך השפלה אמריקאית, והוא דרש מהחברות הסיניות שלא לקנות שבבי אנבידיה שמהווים תחליף לשבב הבלקוול. 

אנבידיה ציפתה למכור במיל 50 מיליארד דולר בשנה בסין וזה בעצם נעלם. את הוואקום הזה ממלאות כמה חברות שבבים סיניות מור ת'רדס וקמבריקון הן הבולטות - 

מור ת'רדס המכונה "אנבידיה של סין", פתחה את יום המסחר הראשון שלה בבורסת שנגחאי בזינוק של 502% - קפיצה שהפכה אותה לאחת ההנפקות החזקות ביותר מאז רפורמות 2019. החברה, שהוקמה ב-2020 על ידי ג'יאנג'ונג ז'אנג, בכיר לשעבר באנבידיה, גייסה 8 מיליארד יואן (כ-1.13 מיליארד דולר) - ההנפקה השנייה בגודלה השנה בסין, אחרי Huadian New Energy. מניית החברה נפתחה ב-650 יואן, לעומת מחיר IPO של 114.28 יואן, והגיעה לשווי שוק זמני של 305 מיליארד יואן - 43 מיליארד דולר (לעומת גיוס לפי שווי של 7.2 מיליארד דולר). 

הביקושים למניה חרגו מציפיות: החלק הקמעונאי נרשם פי 2,750 מההיצע, וההנפקה כולה משקפת אופטימיות גוברת ביכולת סין להשיג עצמאות טכנולוגית.מור ת'רדס מתמחה בשבבים לגרפיקה ולבינה מלאכותית (AI), ומשמשת חלופה מרכזית למעבדי אנבידיה, שמוגבלים כאמור על ידי סנקציות אמריקאיות. 

החברה פיתחה את ארכיטקטורת MUSA, התואמת CUDA של אנבידיה ומקלה על מעבר, ויצרה ארבעה דורות של שבבים מאז הקמתה. ההנפקה, לוותה בתמיכה ממשלתית, כולל אישור מהיר של 122 ימים מרגע הגשת הבקשה. זהו סמל נוסף למירוץ סין נגד ההגבלות, כאשר בייג'ין מקדמת חדשנות מקומית כחלק ממדיניות "עצמאות טכנולוגית".

GE AerospaceGE Aerospace
הטור של גרינברג

החברה בת ה-134 שנולדה מחדש לפני 6 שנים

GE, שלאורך המאה ה-20 יצרה והובילה את מנועי הצמיחה העיקריים של כלכלת ארה"ב, הידרדרה מאז בשל ניהול כושל. מנהל מצוין שהגיע אליה ב-2018 הפך בהדרגה את הקערה על פיה בין היתר באמצעות פיצול החברה לשלוש. מי שהחזיק במניה לפני הפיצול מורווח מעצם המהלך ומהעליות במניות שבאו בעקבותיו. ואחרי כל זה האנליסטים עדיין ממליצים עליהן כ"קנייה"



שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה ג'נרל אלקטריק

כעת מתחילה בוול סטריט עונת הסיכומים של 2025. בתחילת השנה יצא ראש צוות יועצי שוק ההון של מורגן סטנלי בתחום ניהול השקעות, אנדרו סלימון, בתחזית אופטימית לפיה "האופטימיות חוזרת עם סיום שנת 2024 לאחר ששוק השוורים נכנס לשנתו השלישית. זאת כאשר זרימת קרנות קמעונאיות הפכה סוף סוף לחיובית יותר והאנליסטים מוול סטריט התאימו את תחזיותיהם לגבי 2025, מה שמרמז על רווחים דו-ספרתיים". 

הופתעתי אז כי הבוס של סלימון, מרק וילסון, דווקא המשיך לדבוק בתחזיותיו השליליות. אלא שסלימון צדק וכפי שקורה מאז התחיל המיזוג בין מהפכת הטכנולוגיה לכלכלת המיינסטרים ב-2009, גם 2025 הסתיימה חיובית, ואין שום סיבה שזה לא יימשך כל עוד המהפכה ממשיכה והנשיא טראמפ מטפח את MAGA. 

אני חושב ששנת 2026 תהיה "שנת המכונית האוטונומית שתתחיל להשתלט על הכבישים", לצד "שנת תעשיות החלל" שבה נראה את כלכלת החלל פורחת ולצד "שנת המעבר בבריאות מטיפול לאבחנה", מה שלדעתי יחזיר את פייזר לכותרות. כדאי לפיכך להכניס לתצפית את GE, את טסלה ואת פייזר. דעתי היא שבמהלך השנה החדשה תגיע וול סטריט סוף סוף למסקנה שטסלה היא הרבה יותר מחברת מכוניות חשמליות וש-GE חזרה לגדולתה מימי המנכ"ל האגדי ג'ק וולש ושפייזר "השתחררה מענן הקורונה".  יחד עם זאת, המשקיעים צריכים להקפיד על אסטרטגיות של "לא להיות חזירים" ושל "מעקב אישי צמוד" לפני קבלת החלטות השקעה. היום, עם ה-AI, אין שום סיבה לסמוך על אף אחד חוץ מעצמכם.

מהפך עסקי נדיר

GE, שלקראת סוף המאה ה-19 זרעה את זרעי מהפכת הטכנולוגיה הנוכחית ובמהלך מאה השנים הראשונות לחייה, לאורך המאה ה-20 ובאמצעות טכנולוגיות חדשניות, יצרה והובילה את מנועי הצמיחה העיקריים של כלכלת ארה"ב בתחומים כמו תעופה, אנרגיה, כוח, תחבורה, ציוד רפואי, מוצרי החשמל ביתיים, תקשורת, מחשוב, בידור ופיננסים ואפילו התחילה את תעשיית החלל, נקלעה לקראת סוף המאה ה-20 לסף פשיטת רגל. אבל, בהובלתו של מנהל-על ייחודי, הצליחה בניגוד לכל הציפיות, לחזור בגדול.

כעת מובילה החברה את מהפכת תעשיית החלל הצעירה שלדעתי תעצב את כלכלת המאה ה-21. לא רק שהחברה הוותיקה ביצעה מהפך עסקי נדיר, אלא היא גם הצליחה להחזיר למשקיעים בה את ערך השקעתם בריבית דריבית ונחשבת כיום, ערב יום הולדתה ה-134, כאחת ההשקעות המומלצות ביותר למשקיעים לטווח הארוך למרות העליות החדות בשנים האחרונות.