מגמה מעורבת באסיה; חברות הרכב נפגעות בעקבות טראמפ
המדדים באסיה מצביעים על תמונה מעורבת בשוק, כשברקע טאיוואן ויפן נוקטות צעדים למול מכסים חדשים ושינויים גיאופוליטיים
המדדים באסיה במגמה מעורבת, כאשר מדד ההאנג סאנג עולה ב-0.8%, הניקיי היפני יורד ב-0.8%, ומדד שנגחאי עולה ב-0.3%. מניות יצרניות הרכב באסיה יורדות לאחר שנשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, הודיע על הטלת מכסים על רכבים שאינם מיוצרים בארה"ב, שייכנסו לתוקף ב-2 באפריל. טויוטה, הונדה, ניסאן, מאזדה, מיצובישי, קיה וכן ניאו ו-Xpeng הסיניות רשמו ירידות חדות. המכסים צפויים להכניס לממשל מעל 100 מיליארד דולר בשנה, אך יעלו את עלויות הייצור גם לכלי רכב שמורכבים בארה"ב - בשל תלות ברכיבים מיובאים, בעיקר מסין. מומחים מעריכים שהמכסים יובילו לפגיעה ברווחיות היצרניות או לעליית מחירים לצרכנים. באירופה גינו את המהלך, ומומחים צופים פגיעה בענף הרכב בשבועות הקרובים.
טאיוואן מקדימה תרופה למכה
בעקבות כוונת ממשל טראמפ להטיל מכסים חדשים על מדינות עם עודף סחר משמעותי
מול ארצות הברית, טאיוואן מכינה צעדים מקדימים שנועדו לרכך את המכה ולשמר את היחסים הכלכליים בין הצדדים. בין ההצעות שעל הפרק: הגברת ייבוא אנרגיה מארה"ב, השקעה בפרויקטים של גז טבעי והפחתת מכסים על מוצרי צריכה.טאיוואן נכללת במה שמכונה בוושינגטון "The Dirty 15"
- רשימת המדינות עם עודף הסחר הגבוה ביותר מול ארה"ב, לצד סין, דרום קוריאה והאיחוד האירופי. לפי נתוני הלשכה האמריקאית לסטטיסטיקה, טאיוואן ייצאה לארה"ב מוצרים בהיקף של יותר מ-111 מיליארד דולר בשנה שעברה - עלייה של 83% ביחס לשנה קודמת, בעיקר בזכות ביקוש גבוה לשבבים
ומוצרי טכנולוגיה מתקדמים. הכוונה להטיל מכסים נוספים, שתתפרסם ככל הנראה ב-2 באפריל, הביאה את טאיוואן להקים צוות משימה ייעודי, שכבר החל לקדם צעדים לתגובה. סגנית שרת הכלכלה, סינתיה קיאנג, ציינה בפרלמנט כי יש תוכניות ראשוניות להגדיל את יבוא האנרגיה מארה"ב ולחזק
את שיתוף הפעולה בתחום. בין היתר, טאיוואן כבר חתמה החודש על הסכם עם חברת גז באלסקה לרכישת גז טבעי ולהשקעה בפרויקט.
כחלק מהניסיון לאזן את מאזן הסחר מול וושינגטון, בוחנים בטאיפיי גם הפחתת מכסים על שורה של מוצרים – ובהם תוספי בריאות
ורכב. שרת האוצר צ’ואנג צו-יו הסבירה כי מדובר במהלך שנועד להראות גמישות כלפי ארה"ב ולתרום לאיזון מחדש של היחסים הכלכליים. לשאלת חברי פרלמנט, השיבה סגנית שרת הכלכלה כי קיימות כבר טיוטות מפורטות לצעדים אלה, כולל התייחסות לאפשרות של הקלות במיסוי רכבים, לאור תוכניתו
של טראמפ להטיל מכס של 25% על ייבוא רכבים.
יפן שואפת להעלות את תקציב הביטחון
יפן וברזיל חתמו השבוע על הסכם שיתוף פעולה מדיני וביטחוני, במסגרת ביקורו הרשמי של נשיא ברזיל, לולה דה סילבה, בטוקיו. ההסכם כולל תוכנית פעולה לחמש
שנים, שמתמקדת בדיאלוג מדיני-כלכלי, שיתופי פעולה בתחום האקלים וחיזוק הקשרים הביטחוניים - כולל שיתוף פעולה בטכנולוגיה וציוד צבאי. ראש ממשלת יפן, שיגרו אישיבה, הדגיש בפגישה את החשש מצעדים חד-צדדיים שמערערים את היציבות העולמית, בין השאר על רקע המתיחות באוקראינה,
המזרח התיכון ומזרח אסיה. בתוך כך, יפן שואפת להעלות את תקציב הביטחון שלה ל-2% מהתמ"ג עד 2027, על רקע החשש מהיחלשות מחויבות ארה"ב להגנתה תחת מדיניות החוץ ה"עסקית" של הנשיא טראמפ, שהטיל גם מכסים חדשים על יבוא רכבים מיפן.

מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי?
כמה עשירים יש בעולם? על פערי עושר לא נתפסים בין המאיון לבין היתר בארץ ובעולם וגם - מיהו עשיר באמת?
היקף העושר העולמי מגיע ל-600 טריליון דולר, עלייה של 4.6% משנה קודמת, אך הריכוז בידי מיעוט קטן הגיע לרמות גבוהות. לפי דוח World Inequality Report , בשיתוף UNDP, העשירון העליון מחזיק ב-75% מהעושר הפרטי העולמי, בעוד מחצית התחתונה מחזיק ב-2% בלבד. המאיון העליון, כ-55,000 איש, שולט ב-6.1% מהעושר – סכום השווה פי 3.05 לעושר של 3.8 מיליארד איש במחצית התחתונה. העושר הממוצע במאיון זה עומד על 1.1 מיליון דולר, לעומת 7,000 דולר במחצית התחתונה.
על פי הדוח יש בעולם כ-60 מיליון מיליונרים שמחזיקים ב-48.1% מהעושר, כשהשנה התווספו כ-700 אלף מיליונרים חדשים, רובם בצפון אמריקה. העושר הגלובלי צמח פי 6 ביחס להכנסה מאז שנות ה-90, בעיקר מנכסים פיננסיים באסיה ובאמריקה. עם זאת, שוויון העושר ירד ב-0.4% מאז 2000, עם מקדם ג'יני ממוצע של 0.70 במדינות כמו ברזיל ורוסיה, לעומת 0.40 בסלובקיה ובבלגיה. ארגון אוקספם דיווח כי עושר 3,000 המיליארדרים גדל ב-2 טריליון דולר ב-2024, פי 3 מהשנה הקודמת, בעיקר מירושות ומונופולים.
מבחינה אזורית, צפון אמריקה ואירופה מובילות בעושר ממוצע של 595,000 דולר לאדם, לעומת 35,000 דולר באמריקה הלטינית. באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, העשירון העליון אוחז ב-73% מהעושר, ומחצית התחתונה ב-1%. כ-83% ממדינות העולם, המייצגות 90% מהאוכלוסייה, סובלות מאי-שוויון גבוה, עם תחזית להעברת 70 טריליון דולר בירושות עד 2035, מגמה שצפויה להרחיב את הפערים.
לריכוז העושר השלכות סביבתיות משמעותיות: העשירון העליון אחראי ל-77% מהפליטות הפרטיות, בעוד מחצית התחתונה תורמת 3% אך צפויה לספוג 74% מההפסדים עד 2050.
- מה ההון של הישראלי הממוצע? לא מה שחשבתם
- לראשונה מזה עשור: יותר מיליארדרים אמריקאיים מסיניים; מי נמצא בראש הרשימה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בתחום המגדרי, נשים מרוויחות 20% פחות מגברים בממוצע, עם 32% מההכנסה מעבודה כולל עבודה ביתית לא-מתוגמלת (53 שעות שבועיות לעומת 43 לגברים). באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, נשים אחראיות ל-16% מההכנסה מעבודה, השיעור הנמוך בעולם.
המאבק בצים מחריף: בעלי מניות דורשים לפטר את המנכ"ל ולשנות את הדירקטוריון
הדירקטוריון דחה הצעת רכש של אלי גליקמן לפי שווי 2.4 מיליארד דולר, בעוד בעלי מניות טוענים לחוסר שקיפות ולפער מהותי בין שווי השוק למזומן בקופה לקראת אסיפת בעלי מניות מתוחה במיוחד ב־26 בדצמבר
אסיפת בעלי המניות של ציםZIM Integrated Shipping Services -1.05% , שתתקיים ב־26 בדצמבר, בדרך להיות לאחד האירועים המתוחים ביותר שידעה החברה. בשבועות האחרונים מתנהל מאבק פרוקסי חריף בין ההנהלה לדירקטוריון מצד אחד וקבוצת בעלי מניות ישראלים מן הצד האחר המחזיקים יחד למעלה מ-8% ממניות מהחברה ודורשים שינוי בהרכב הדירקטוריון ולפטר או לשהות את המנכ״ל אלי גליקמן.
הקבוצה טוענת לפער מהותי בין שווי השוק לבין ערכה הכלכלי של צים, ומבקשת למנות שלושה דירקטורים חדשים מטעמה. לדבריהם, החברה אינה פועלת להצפת ערך למרות קופת מזומנים משמעותית, נכסים תפעוליים ושווי צי אוניות ומכולות שאינו משתקף בדוחות הכספיים כפי שהם מוצגים כיום. לפי הקבוצה, בקופת החברה מצויים כ־3 מיליארד דולר במזומנים, סכום גבוה משווי השוק.
מנגד, צים והדירקטוריון מנסים לייצב את המערכת לקראת האסיפה. החברה מינתה שני דירקטורים חדשים משלה ומבקשת מבעלי המניות לאשרם ברוב. בנוסף, צים הדגישה בפני המשקיעים כי מאז הנפקתה ב־2020 היא הכפילה את קיבולת המכולות וחילקה דיבידנדים בהיקף 5.4 מיליארד דולר. החברה גם אישרה כי היא בעיצומו של תהליך בחינת חלופות אסטרטגיות, תהליך הכולל, לפי גורמים בענף, פניות מצד חברות ספנות בינלאומיות ובהן הפג לויד.
חברת הייעוץ ISS נתנה רוח גבית לדירקטוריון כשפרסמה המלצה לתמוך במועמדים שהציבה החברה ולא באלו שמציעה קבוצת בעלי המניות הישראלים. לפי ISS, לא הוצגו על ידי בעלי המניות טענות משכנעות מספיק לשינוי מהותי בהרכב הדירקטוריון.
- חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד
- דירקטוריון צים: "בודקים מכירת החברה; יש מציעים רבים"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ההצעה לרכישת צים
הוויכוח סביב תהליך בחינת החלופות האסטרטגיות הוא אחד הנושאים המרכזיים במאבק. צים אישרה כי הדירקטוריון דן בהצעה שהגיש המנכ"ל אלי גליקמן לרכוש את החברה לפי שווי של כ־2.4 מיליארד דולר, או כ־20 דולר למניה. הצעה שהדירקטוריון בחר שלא לקדם בשלב זה. במקביל, נבחנות הצעות ממשקיעים אסטרטגיים נוספים בענף, ובהם גורם מוכר כמו כאמור הפג לויד. קבוצת בעלי המניות המתנגדים טוענת כי הדירקטוריון לא הציג שקיפות מספקת בנוגע להצעות שהתקבלו, ובעיקר בנוגע להצעה שהובלה, לכאורה, על ידי המנכ״ל. לטענתם, הצעה זו נעשית במחיר שאינו משקף את ערכה הכלכלי של החברה, ואף נמוך מסך המזומנים שבקופתה, עובדה שלדבריהם יוצרת ניגוד עניינים מהותי שיש לנהל בזהירות יתרה.
